Ik ben een beetje in dubio en ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Bij mijn nieuwe huis komen mijn paarden te staan (nu drie ijslanders, over anderhalf jaar zijn het er vier) en ik weet even niet wat ik moet doen qua paddock indeling en grootte. Het gaat me er vooral om of ze wel genoeg beweging kunnen krijgen in de winter met de afmetingen die ik voor ogen heb.
Ze krijgen een (schuil)stal van 50m2 waar ze in kunnen lopen en daarnaast wil ik een paddock maken van 20x40 (met een paadje naar de stal, waardoor ze kunnen afwisselen en bewegen). Nu zou dit wellicht voldoende kunnen zijn. Maar ik zat te denken of het niet toch beter is om ook nog een pad te maken waar ze kunnen lopen. Dit pad zou dan aan de paddock verbonden zijn, zodat ze vanuit de paddock dit pad op kunnen lopen en aan de andere kant weer de paddock in kunnen gaan.
Dit pad zou dan ook meteen kunnen fungeren als ovaalbaan. Alhoewel ik dat niet per se nodig heb, aangezien ik een hele lange oprit heb en ook nog eens aan een doodlopende weg woon. Dus wat betreft het rijden is het geen must.
En ik verlies er ook weer een stuk gras en ruimte mee, wat misschien voor de zomer weer minder fijn is.
Oh, naast de paddock van 20x40 heb ik nog twee kleinere paddocks; eentje van 12x9 en een ronde paddock van 14m. Maar die zijn niet aan elkaar verbonden via een pad, dus daar kunnen ze alleen een beetje in staan en dus niet echt in rennen.
Wat denken jullie? Wel pad, of geen pad