Bewaakt of onbewaakt stal terrein?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Bewaakt of onbewaakt stal terrein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:08

Hoi allemaal,

Ik kon er nog geen ander topic over vinden, dus vandaar dit nieuwe topic. :)

Onlangs had ik een gesprek met iemand over het al dan niet 's avonds/'s nachts aanwezig zijn van iemand bij of op het stal terrein en dit zette mij wat aan het denken.
Ik ben gewend op stallen te staan waar de stalhouder op het terrein woont, of in elk geval op minimale afstand en dan met een afgesloten hek, camerabewaking en de nodige beveiliging (denk aan: stroom op het hek, waakhonden etc.).

Nu hoorde ik onlangs van iemand dat het terrein van de stal waar hij staat onbewaakt is. Aan het begin van de laan is een hek met een woning. Daarna loopt de laan enkele honderden meters door om vervolgens via een ander hek bij de stal uit te komen. Hier is geen waakhond en er is geen woning aanwezig bij de stal. (De woning aan het begin van de laan staat los van de stal en eigenaar). De stal is afgesloten middels een eenvoudig hek. Voor zover ik weet hebben zich 'nooit' calamiteiten voorgedaan als er niemand aanwezig was.

Bij wat navraag blijkt dat redelijk veel mensen in mijn omgeving op een stal staan die "onbewaakt" is in de avond/nacht. Hoe staan jullie daar tegenover?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het (in het begin?) best spannend zou vinden als er in de avond en nacht minimale bewaking/toezicht zou zijn. := Het gaat hier om omgeving Den Haag/Wassenaar/Voorschoten.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:14

mijn paarden staan al 15 jaar gewoon in een wei waar niemand bij woont, zit wel een hek voor maar ja alles kan gesloopt/vernield worden. Zelf heb ik er dus geen moeite mee, mocht er wat zijn hangt een telefoonnummer op het hek en mensen die in de buurt wonen hebben ook ons nummer, dus worden dan gebeld

Wel even op pension gestaan en daar ging de deur naar de stal op slot, daar had ik meer moeite mee mocht er wat zijn kan brandweer/politie/omstanders dus niet naar binnen om stallen open te maken.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 18-10-17 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:14

Dat zou voor mij geen optie zijn. En eigenlijk zou het niet moeten mogen. Er kan zo veel mis gaan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:15

tja,hoeveel paarden staan in de zomer niet in weilanden helemaal ten velde?
overal kan men koeien loslaten,opladen,....

als je altijd van het slechtste uitgaat,verhuis je beter naar de maan....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:18

Ook dat vind ik onacceptabel. Je kunt altijd wel denken dat het goed gaat. Helaas zien we dat we niet meer in die tijd leven.

Ghosttown

Re: Bewaakt of onbewaakt stal terrein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:21

Mijn pony staat op een afgelegen stuk land, maar zelfs daar hebben wij camerabewaking opgehangen.
Zo kan ik het vanaf thuis in de gaten houden en heb ik een extra "backup" voor 's nachts, mocht er wat aan de hand zijn of iemand probeert bij de pony te komen gaat mijn telefoon af.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:26

Ik zou dat zelf ook niet prettig vinden.
Ik heb met hem tot nu toe ook alleen op plekken gestaan waar iemand direct naast woonde.
De eerste opfok was een grote wei die achter een rij huizen lag. Was niet van de eigenaar zelf maar de mensen die daar woonden heb ik regelmatig gesproken en zij kennen de eigenaar goed. Hebben zijn telefoonnummer dus als er iets is, bellen ze hem.
Tweede opfok was een groot perceel waar je niet bij kon komen zonder over een erf te moeten. daar woonde de eigenaar dus bij.
Onze huidige pensionstalling is idem dito.
Ik vind dat wel heel fijn. Weet ik zeker dat er niemand bij je paard komt die er niet hoort.
Er zit bij ons ook alarmbeveiliging op de zadelkamer en een grote toegangspoort waar je doorheen moet om het erf op te komen. Dat kun je echt niet vernielen, en er gaat een belletje als je door de sensor loopt. Plus er staat camera op. En het huis van de eigenaar kijkt er zo op uit.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:30

Jennyj01 schreef:
Ook dat vind ik onacceptabel. Je kunt altijd wel denken dat het goed gaat. Helaas zien we dat we niet meer in die tijd leven.

dat vind ik zever.

200 jaar terug werden ook dieren gestolen,vermoord,verminkt,....
alleen was er toen geen nieuws,laat staan sociale media,waardoor die verhalen de ronde niet deden.

nu denk iedereen bv die zijn paard met een grote snee in het weiland vind,dat een paardenbeul voorbijkwam....sommige van die verhalen heb ik enorm grote twijfels bij en dragen alleen toe aan massa-hysterie.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 10:33

tengeltje11 schreef:
dat vind ik zever.

200 jaar terug werden ook dieren gestolen,vermoord,verminkt,....
alleen was er toen geen nieuws,laat staan sociale media,waardoor die verhalen de ronde niet deden.

nu denk iedereen bv die zijn paard met een grote snee in het weiland vind,dat een paardenbeul voorbijkwam....sommige van die verhalen heb ik enorm grote twijfels bij en dragen alleen toe aan massa-hysterie.

Dat ben ik wel met je eens :j

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:55

Ik heb een klein jaar op een stal gestaan waar 's avonds geen toezicht was, en ik eigenlijk 's avonds bijna altijd alleen was. De stal lag langs een kanaal waar regelmatig gekampeerd werd door allerlei soorten mensen. Ik heb zoveel mogelijk mijn hond mee naar stal genomen, voelde me anders alles behalve veilig.
Goddank is er nooit een paard 's avonds of 's nachts ziek geweest, of hebben ze nachtelijk bezoek gehad.
Met wat ik nu weet zou ik zo'n stalling nooit meer accepteren.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:09

Wij huurden een weiland bij een leegstaand huis. Was wel op een bedrijventerrein dus altijd veel mensen er omheen. Nou kwamen we een keer s'avonds later voeren ( hooi lag op de zolder boven de stallen).
Lag er een man in het hooi te slapen. Nog nooit zulke doodsangsten uitgestaan. Meteen de eigenaar van het huis en land opgebeld en die is even langs gegaan.

Sinds dien durfde ik niet meer de zolder op en liet het hooi in de garage ( die dus ook leeg stond ) beneden. Nu ben ik daar weg en heb ik een weiland naast een woonhuis. Die man houdt alles voor me in de gaten en houdt de omheining bij :) Geen last meer van vreemd volk.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 12:41

He gatver, dat lijkt me schrikken! :=

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:44

Ik sta op een stalling waar de eigenaar inderdaad ook woont. Buiten dat is er alsnog camera bewaking, de laatste tijd gebeurt er te veel gekkigheid om risico te lopen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:51

Ik heb een stukje wei met een stal (onbewaakt) waarvan ik helaas de stal op slot moet doen.. Helaas al te veel meegemaakt en om die reden gaat de stal 's nachts op slot.. Vind het een doodenge gedachte maar open laten is echt geen optie meer..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:57

Ik heb camera toezicht bij de wei die in link kan met mijn telefoon. Staan wel huizen omheen en het ligt langs de doorgaande weg. Ik weet dat in omgeving Leidschendam/ Voorschoten/ Wassenaar etc genoeg weides zijn zonder direct toezicht.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 13:08

Klopt LovingTweety, die zijn er zeker!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:10

Ik sta ook op zo’n stal waar geen mensen bij wonen. In het begin moeite mee gehad in mijn zoektocht, maar als er snachts wat gebeurd (koliek, vast liggen) heeft een stalhouder dat vaak ook niet door.
Bij ons is de hele dag door wel iemand op stal en in geval van een grote calamiteit hebben we buren die het nummer van ons hebben. Brandweer kan bij ons het terrein op, welke afgesloten is met een hek wat niet zomaar open kan.

En nu? Nu vind ik het heerlijk dat er niemand woont, want als er iets is en ik wil snachts nog even het paard checken dan kan ik dat zelf doen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:15

Ik heb altijd op stallen gestaan met de weilanden erbij, waar er altijd toezicht is: bij de boer................wel zo fijn en ook prettiger voor mijn gemoedsrust en kan ik ervan slapen.

Op afgelegen stallen waar er niemand is en geen toezicht, daar voel ik niks bij en ook nooit gedaan.
Vind ik niet zo'n fijn idee.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:22

Bij mij op stal is er gelukkig ook bewaking. De eigenaren wonen er niet, maar direct ernaast zit een andere stal waar wel de eigenaren op het terrein wonen, en ook goed bevriend zijn met mijn stal. Ik zou het zelf nooit durven om op een stal te staan zonder bewaking. Lijkt mij geen fijn idee...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:34

Al woonde ik ernaast, ik slaap overal doorheen, dus of dat nou veiliger is :')
Ik sta inmiddels op mijn tweede stal zonder toezicht en zonder stalgenootjes. Hekken en schuur zijn wel op slot, maar de paarden staan gewoon 24/7 buiten. Buren wonen 75 meter verderop en hebben wel mijn nummer, maar of die alles merken betwijfel ik..
Het risico is vast iets groter, maar voor mij niet groot genoeg om het een belangrijk selectiepunt te vinden voor een stal.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 13:40

Nou ja, ik kan me dus wel voorstellen dat als dat het enige "minpunt" aan een stal zou zijn en dingen als voerbeleid, weidegang/buitenstaan goed geregeld zijn, dat je je over het onbewaakte deel heen kunt zetten. :j Liever dat dan een bewaakte stal en 22 tot 24 uur per dag in een box zeg maar. (Helaas zie je dat hier in de regio nog heel veel).

Ik merk ook dat het hier in de regio echt als luxe wordt gezien - en ook zo door stallen wordt geadverteerd - als de paarden per dag 2 tot 3 uur uit hun stal mogen. Ik schrik daar wel eens van..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:41

Ach ja bewaking en bewoning zegt niks helaas. Heel veel jaren paarden zowel bewaakt als onbewaakt gestaan en de paar keer dat er iets voorgevallen (aantal keren rare dingen met verkeerd voer, een keer een stuk mnen weggeknipt en paar hechtingen nodig ivm de veroorzaakte snee waren terreinen waar iemand woonde maar zonder camera erbij.

Enige serieuse incident waar ik ook dierenarts voor nodig had ivm koliek van de jongste tinker en helaas bleek later fatale overbelasting van op pensioen staande tinker. Was een volledig met cameras bewaakt terrein, hekken en bewoning. Oude tinker is bereden op een stukje van tien bij tien. Zelfs de stroom is eraf gehaald en draad opzij geschoven om daar te kunnen komen en gelukkig heeft alleen jonge tinker brood ehad tot koliek aan toe. Oude was daaraan doodgegaan door verstikking.

Terrein van alle kanten zichtbaar zelfs nog. Niemand heeft wat gezien of gehoord en de camera heeft geen enkel beeld opgeleverd. Een mini stukje geen bereik en daar zijn ze langsgekomen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:42

Frummels ik wilde het niet aanhalen maar je haalt me de woorden uit de mond :+ idd merkte ik dat in mijn zoektocht (ongeveer dezelfde regio) ook.
En het dagelijkse plezier van mijn paarden komt dan wel ruim voor een eventueel risico dat je misschien loopt maar eigenlijk een hele kleine kans op is.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 13:45

karuna schreef:
Ach ja bewaking en bewoning zegt niks helaas. Heel veel jaren paarden zowel bewaakt als onbewaakt gestaan en de paar keer dat er iets voorgevallen (aantal keren rare dingen met verkeerd voer, een keer een stuk mnen weggeknipt en paar hechtingen nodig ivm de veroorzaakte snee waren terreinen waar iemand woonde maar zonder camera erbij.

Enige serieuse incident waar ik ook dierenarts voor nodig had ivm koliek van de jongste tinker en helaas bleek later fatale overbelasting van op pensioen staande tinker. Was een volledig met cameras bewaakt terrein, hekken en bewoning. Oude tinker is bereden op een stukje van tien bij tien. Zelfs de stroom is eraf gehaald en draad opzij geschoven om daar te kunnen komen en gelukkig heeft alleen jonge tinker brood ehad tot koliek aan toe. Oude was daaraan doodgegaan door verstikking.

Terrein van alle kanten zichtbaar zelfs nog. Niemand heeft wat gezien of gehoord en de camera heeft geen enkel beeld opgeleverd. Een mini stukje geen bereik en daar zijn ze langsgekomen.

Wat vreselijk! :(:) Zo zie je maar dat bewaking en bewoning ook niet alles is nee..

_suus19_ schreef:
Frummels ik wilde het niet aanhalen maar je haalt me de woorden uit de mond :+ idd merkte ik dat in mijn zoektocht (ongeveer dezelfde regio) ook.
En het dagelijkse plezier van mijn paarden komt dan wel ruim voor een eventueel risico dat je misschien loopt maar eigenlijk een hele kleine kans is.

Ik wilde er eerst niets over plaatsen, maar heb het toch gedaan haha. Zo een beleid schiet bij mij echt in het verkeerde keelgat. Tuurlijk spelen weersomstandigheden mee en natuurlijk heb je paarden die na 5 uur bij het hek staan te dringen om naar binnen te mogen, maar over het algemeen wil ik de mijne overdag gewoon buiten hebben. Punt. Gelukkig is dat bij ons op stal geen probleem, maar dat was wel echt even een zoektocht..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:54

Zowel bewaakt als onbewaakt gestaan. Nu wonen er mensen op het erf maar die zijn amper thuis. Ik vind het meer schijnveiligheid. Wij willen bij ons eigen huis einde dit jaar/begin volgend jaar wel camera bewaking zodat ik ze als ik op mijn werk zit ook kan bespieden :+