Mijn "probleem" is nl volgende
Ik heb het de laatste jaren erg luxe gehad. Hebben 3 Ha aan weiland/hooiland en ik kon zelf indelen hoeveel hooiland en hoeveel weiland. Vorig jaar en het jaar ervoor had ik 3 paarden staan, en in totaal 0.75 Ha als weiland omheind. Ze liepen toen ca. 8 tot 10 uur per dag op de wei. Overdags stond de wei gewoon open, en ze kwamen ook vanzelf naar voren naar de paddock. En snachts deed ik dan het draad van de wei dicht. En pas zo rond september kwam ik dan in grasnood, het was dan pas op. En ik had er met een kwart Ha meer net genoeg gehad. Maar over de winter hadden ze dan het hele hooiland voor zichzelf dus dat maandje/1.5 maand was makkelijk genoeg te overbruggen.Afgelopen jaar was het jaar dat het weer eens zwart moest (heeft met de landbouw te maken). Ik had nog 2 paarden, en in totaal 4000 m2 aan weitjes. Ze mochten per dag een 4 uurtjes op de wei en de rest op de paddock, maar hier kwam ik echt al heel vroeg in nood (juli) dat het gras gewoon op was. Nou had ik de mazzel dat ik de wei van 1 van mijn buren mocht gebruiken, maar anders was het echt lastig geworden.
Goed en dan het punt waarom de vraag. Wij willen gaan verhuizen, terug naar Nederland. En het discussiepunt is eigenlijk een beetje van moeten we nu iets kopen met minstens 1 Ha of is kleiner ook een optie. Want het huis wat we nu hebben is wel erg groot (boerderij) en ergens wil ik zelf wel een wat kleiner huis, maar veelal zijn dat dan ook weer objecten waar niet zoveel land bij zit maar waar in de advertentie dan wel aangegeven is dat men daar paarden gehouden heeft enz.
De beide paarden zijn een paint en een shet in Quarteruitvoering
Waarom schrijf ik dat erbij, nou omdat dit echt een vreselijk lastig paard is kwa omheining. Madams grootste hobby is spagaat-eten onder de omheining door (echt een draad op 30 cm hoogte en ze komt er meer dan een halve meter onderdoor) en dit is echt zo slecht voor haar spieren en wervels, die dan ook met enige regelmaat vliegen. Mijn omheining ziet er ook uit als Fort Knox
onderste draad staat op 15 cm, heb verplaatsbare schapenetten aan de buitenkant staan. Alles om maar enigszins binnen de perken te houden dat ze zich weer in de knoop helpt. En het lukt dr nog steeds hoor. De beide dames zijn alleen nog maar grasmaaier, omdat beide een blessure hebben die ermee werken onmogelijk maakt.
Dingen als tracks maken, paddock paradise oid zie ik dus ook echt niet zitten. Way te veel omheining waarop madam draak zich uit kan leven met spagaateten. Ze kwam vroeger toen de weides nog met een looppad in het midden waren ook echt teruglopen als ik ze op de wei liet. Om dan te schooien dat ze maar op het looppad mocht blijven zodat ze onder de omheining de grasjes kon maaien. Ja ik had altijd maar weinig werk aan mijn omheining vrij te houden, maar nu heb ik liever dat werk, dan dat ik elke paar weken de fysio mag laten komen. Stuk goedkoper
Maar goed ik zit dus ergens een beetje met mezelf in de knoop nu
Meer land is ook meer werk, en vaak ook een groter huis (ehm oja moet even vermelden dat we zoeken in Drenthe en Groningen waar het dan weer om boerderijen gaat als je land wilt). Ergens zou ik graag wat minder werk hebben. 3 Ha is echt geweldig hoor, maar het onderhoudt, hooien ed vraagt best wel wat van je lijf. Naast dat je ook weer machines ed voor dat werk moet hebben, wat dan ook weer om onderhoudt vraagt.Paddock is iets wat we nu ook hebben, en die dagelijks afmesten is niet zon punt. De dames zijn wel heel schoon
en veel werk heb ik daar dus niet van. Het gaat dan echt om het grote huis, en veel werk rondom hausen. Maar ik ben bang dat als we kleiner zouden gaan er mega problemen ontstaan met name met madam draak (ziet al een omheining voor zich met stroomdraad ohne ende en de onderkant met planken dichtgemaakt
). En een zwaar pissed paard omdat ze niet zolang op de wei kan en mag en die daarom alles uit de kast gaat trekken om maar een grassprietje te pakken te krijgen. Als ze nu snachts in de inloopstal staan, waar de paddock (28x28 meter) aan vast zit. En ze ziet me smorgens lopen, begint het gebrul al. En dan echt niet denken dat ze niks meer te vreten hebben, ze hebben onbeperkt hooi, maar dat op de paddock staan is zo niet haar ding.En daarom dus de vraag aan de bokkers met wat minder ruimte, hoe doen jullie dat? Of moet je dat met zon geval als de mijne niet willen.
En dan echt niet de bovenste dan die ogen, nee de middelste of zelfs de onderste
Daarbij heeft wederhelft een hobby die ook veel plek vraagt, en moet het nieuwe huis dus ook weer schuurruimte hebben. heet ook weer meer werk

Maar goed hier heb je het dan ook alweer over minstens 1 Ha, en ik was dus aan het dubben of een object wat minder grond had een optie was. Maar ik blijf uitkomen op dan moet je strookbegrazing doen met evt een graasmasker. Iets wat beide voor die merrie geen optie zijn. 
Dat kan een normaal mens echt niet meer betalen.