iemand een idee? 21.30 voerbeurt afschaffen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

iemand een idee? 21.30 voerbeurt afschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 11:40

Ik zal proberen goed mogelijk uit te leggen.

bij ons op stal wordt door de stalhouder 3x gevoerd

8 uur, 12/13.00 uur, en om 17.00

onderling wordt er nog met een groep geregelt dat er om 21.30 gevoerd wordt. Dit zijn alleen paarden die mee willen doen. Dus niet alle paarden. Dit kom op ongv 3x per maand een voerbeurt.

nu wil ik het liefst van de 21.30 voerbeurt af. Omdat ik eigenlijk er geen tijd voor heb. Of de dagen dat ik savonds bij me paard ben, zijn deze al ingvuld. En moet ik op een dag dat ik smiddags ben en moet ik dus heen en weer rijden.

maar ik vind vanaf 17.00 tot de volgende dag te lang. Hij staat op vlas, dus kan geen stro eten.

hij krijgt nu ongv 2kg per keer. dus ongv 10 kg verdeeld over de dag.

Nu dacht ik zelf.

8 uur en 12 uur, 2 kg kuil. dan om 17.00 nog 4 kilo kuil. En als ik er zelf ben nog extra 2 kg. alleen zijn dat dus verschillende tijden.

Een slowfeeder net wil ik liever niet is hij al paar keer in blijven hangen. En hij wordt er beetje gefrustreerd van.

zou dat kunnen? of is het toch het verstandigst om in de 21.30 voerbeurt te blijven.

tengeltje11

Re: iemand een idee? 21.30 voerbeurt afschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:44

Ik vraag me vooral af hoe je paard kan blijven hangen in een slowfeeder?
Een met fijne mazen kan geen paard in blijven hangen toch?

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:44

Kan je hem niet gewoon onbeperkt ruwvoer geven? Ben je ook af van de voertijden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:50

Hoe lang zou je paard dan doen met die 4 kg hooi vanaf 17u? Als ik dat aan de mijne voer, is het voor middernacht al ruim op en zou hij nog minimaal 8 uur zonder ruwvoer staan. Daarom krijgt ie ook onbeperkt ;)

Ik zou op zoek gaan naar een methode om makkelijk meer kg om 17 uur te kunnen voeren, bijv. slowfeedernet en evt. gewoon arm hooi (kun je mengen met kuil, hoewel ik dat eigenlijk geen voer voor paarden vind). Bij voorkeur ga je, zoals freetorun al voorsteld, naar onbeperkt.

Ik weet niet hoe groot de box van je paard is, maar evt. op zoek naar een bak om je hooinet in te leggen. Dan verbetert de eethouding (t.o.v. een hangend net) en is de kans op blijven hangen in het net ook veel kleiner.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 11:52

tengeltje11 schreef:
Ik vraag me vooral af hoe je paard kan blijven hangen in een slowfeeder?
Een met fijne mazen kan geen paard in blijven hangen toch?

Wel als je een haflinger bent :+ en voorijzers.

Ik kan de net hoger hanger maar dan moet hij helemaal van bovenaf voeren.

als ik hem op onberperkt zet, wordt hij te dik. En dan moet ik weer met een net werken. ik wil graag de natuurlijke houding.

hij heeft een bak voor zn kuil

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:55

Onbeperkt voer aanbieden dmv slowfeeders inderdaad, maar is er dan nog wel 's avonds laat een controle? Dat is voor mij de voornaamste reden dan ik tussen 11 en 12 uur nog even op stal ben namelijk. Even kijken of alles goed is voor de nacht.

Als je bang bent dat hij te dik wordt kun je arm hooi of graszaadhooi aanbieden of zorgen voor wat stro in de stal.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:56

plutolover schreef:
Of de dagen dat ik savonds bij me paard ben, zijn deze al ingvuld. En moet ik op een dag dat ik smiddags ben en moet ik dus heen en weer rijden.
.

Kan je op de dagen dat je de voerbeurt hebt niet 's avonds rijden? Hoef je ook niet op en neer.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:57

Kan je het niet bespreken in het voergroepje? Misschien dat er dagen gewisseld kunnen worden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 11:57

Hilary schreef:
Hoe lang zou je paard dan doen met die 4 kg hooi vanaf 17u? Als ik dat aan de mijne voer, is het voor middernacht al ruim op en zou hij nog minimaal 8 uur zonder ruwvoer staan. Daarom krijgt ie ook onbeperkt ;)

Ik zou op zoek gaan naar een methode om makkelijk meer kg om 17 uur te kunnen voeren, bijv. slowfeedernet en evt. gewoon arm hooi (kun je mengen met kuil, hoewel ik dat eigenlijk geen voer voor paarden vind). Bij voorkeur ga je, zoals freetorun al voorsteld, naar onbeperkt.

Ik weet niet hoe groot de box van je paard is, maar evt. op zoek naar een bak om je hooinet in te leggen. Dan verbetert de eethouding (t.o.v. een hangend net) en is de kans op blijven hangen in het net ook veel kleiner.

daar zat ik ind ook al over na te denken een net in zijn bak. maar weet nog niet hoe groot net ik erin kan doen. en dan dat t onbeperkt is.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 11:58

smit_ilse schreef:
Kan je het niet bespreken in het voergroepje? Misschien dat er dagen gewisseld kunnen worden.

al eens besproken, en soms is het wel mogelijk maar niet altijd.

iemand reageerde ook of ik dan niet savonds kan rijden. DAt kan zeker alleen is het savonds vaak erg druk op stal. Vooral straks met de winter hebben we maar 1 kleine binnebak. En dan rij ik liever overdags dat ik de bak voor mezelf heb.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:00

Wij staan ook op een doe het zelf stal en ik vind ook dat je rond 9u echt nog een keer hooi moet voeren op z'n vroegst, want ze hebben het best snel op.
Ik ben zo'n beetje de enige die zich daar druk over maakt geloof ik, anderen voeren rustig om 7u een laatste beurt zodat ze niet 's avonds terug hoeven.
Ik ben bijna altijd wel tot die tijd op stal door de weeks en anders ga ik er voor terug want ik vind het belangrijk.
Onze paarden staan ook op zaagsel en vlas, dus hebben niks te knabbelen.
De ene kan genoeg hebben dus die krijgt gewoon veel hooi, deels los en deels in een fijnmazig net.
De ander is snel dik en krijgt hooi in een fijnmazig net en een hooitas vol met stro erbij om te knabbelen.
Zo komen ze de nacht wel door.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 10-10-17 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:01

Maar bv een soort hoekbak met daarin een slowfeeder vastgemaakt moet toch een mogelijkheid zijn?daar raakt hij niet in met zijn voeten en de slowfeeder kan er niet uit....
Tuurlijk vraagt zoiets wat werk,maar is meer dan de moeite waard lijkt me?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:01

Kennis had een hoek van de box afgezet voor het hooi (werd dus een driekhoekje). Daar zou je het net in kunnen leggen en evt. vastmaken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:02

Als je een bak hebt waar je nu kuil in voert, kun je daar waarschijnlijk een hooinet wel in vastmaken. Voor onbeperkt kun je inderdaad beter hooi voeren (wel wat armer hooi zoeken) en mengen met stro. Graszaadhooi ben ik niet zo'n fan van, bij ons kregen ze daar koliek van. Nou zal het ene graszaadhooi het andere wel weer niet zijn, maar toch.

Ons hooi voeren we zo:
Afbeelding
Het plastic kleedje is inmiddels vervangen door een rubber matje. Deze ligt onder het net omdat de hooibakken in het zand staan en de bodem gaatjes heeft. Sprietjes en kruimels vielen dus steeds in het zand en dat wordt vies; matje kunnen we makkelijk met stoffer en blik even schoonvegen en gaan af en toe even onder de kraan.
Op de foto zie je dat er twee hooinetten over elkaar zitten, dit zorgt voor nog meer slowfeed-effect. Inmiddels voeren wij in enkele netten omdat ze weten dat er altijd hooi is.

Wat je natuurlijk kunt doen richting onbeperkt voeren is twee grote netten aanschaffen en die beide vullen. De stalhouder kan dan 's ochtends om 8 uur een net in de bak doen en 's avonds om 17 uur. Het net van 17u moet dan meer hooi in, aangezien de tijd naar de volgende ochtend langer is.

edit: een hoek aftimmeren is ook een goed idee; dat heb ik op meerdere stallen gezien. Bij de ene werkte het beter dan bij de ander (had met de paarden en de formaten van de bakken te maken).

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:03

En idd hooi en stro mensen in een net.
Zijn ze onbeperkt mee bezig,maar worden ze niet zo dik van.

Kijk eens naar een haybar,zoiets zou je in een hoek moeten maken,daarin een slowfeeder vast en voilà.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:04

De regel/ richtlijn is dat een paard niet langer dan 6 uur zonder ruwvoer moet staan. In het huidige voerschema staat je paard al langer zonder ruwvoer dan feitelijk goed voor hem is. Ik zou dan ook heel voorzichtig zijn met het wijzigen/vervroegen van deze voerbeurt. De kans op maagzweren neemt dan behoorlijk toe.

Als het kan, zorg dan dat hij de grootste portie ruwvoer krijgt bij de laatste voerbeurt. Als je een foto'tje kan plaatsen van hoe hij nu zijn ruwvoer krijgt, dan kunnen we wellicht wel een handige slowfeederoplossing bedenken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 12:10

ik zal vanmiddag even een foto maken van zijn hooibak.

Ik had een idieale voerbak gezien. Helaas is die echt te groot voor zijn stal. weet even niet uit me hoofd hoe groot zijn stal is. ik dacht 2.75 bij 3.30..

sakvis: ik ben bekend met de regel vandaar ook de 21.30 voerbeurt. ik heb nog wat slowfeeder netten maar deze zijn te klein om 34/7 kuil te geven.

ik weet dat hooi beter is. maar dan gaat mijn stallingkosten met ongv 50/60 euro omhoog..

0.20 cent per kg voor hooi. laat zeggen dat hij 10kg hooi zou krijgen is 2 euro extra per dag, en dat gemiddeld 30 dagen, is dan 60euro..

het gaat om een haflinger van 1.40. wat ouderwertse type en weegt ongv 450

even opgezocht hij staat in een 9.5 m2 box. (even via website opgezocht)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:18

Ik zou dan hooi, kuil en stro (ik neem aan dat ze dat op die stal wel hebben?) mengen. Dan kun je én voldoende voeren én kost het je niet de wereld. Nou vind ik eerlijk gezegd het bedrag wat je noemt best meevallen; ik heb op een stal gestaan waar ik én hooi zelf kocht én opslagkosten moest betalen, maar geen compensatie kreeg omdat ik geen voordroog van de stal voerde. Maar ja, als ik voordroog voerde, bleef ik probiotica etc aanslepen om de mest en darmen van mijn paard goed te houden en had ik regelmatig een osteopaat nodig (lees: elke 6 weken dik 100 euro). Op maandbasis was dat duurder dan hooi kopen en opslag betalen. En mijn paard werd er nog beter van ook :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:19

Ik vind eigenlijk met deze voerbeurten de hoeveelheid ruwvoer al wat weinig. Ik kom op 4 beurten op 8 kilo. Dat is kuil of hooi niet eens de hoeveelheid droge stof die nog minder is. Voor een paard is een tot twee procent droge stof per lichaamsgewicht per dag nodig aan ruwvoer. Hooi heeft een gehalte van tachtig procent. Kuil tussen de vijftig en zeventg procent droge stof. Als je uit zou gaan van hooi krijgt je een kleine zes en halve kilo droge stof per dag op vierhonderdvijftig kilo. Kuil hooguit vijf kilo of misschien wel minder. Terwijl dat echt het minimale is dat ze nodig hebben. Tussen de vieren half en negen kilo droge stof is gewenst.

Excuus voor de ontbrekende cijfers toetsenbord wil even niet.

Daarnaast komen ze niet buiten dan dat ze rond acht en een op stal staan?

Hoe groot is je box? En ik heb zelf gemerkt dat bij onbeperkt voeren ze eerst overeten en daarna vaak minder eten omdat ze dan weten dat proppen niet hoeft omdat er genoeg eten is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:22

karuna schreef:
Hoe groot is je box? En ik heb zelf gemerkt dat bij onbeperkt voeren ze eerst overeten en daarna vaak minder eten omdat ze dan weten dat proppen niet hoeft omdat er genoeg eten is.

Bij Haflingers (tenminste, bij de mijne) gaat die vlieger niet echt op helaas. De mijne overvreet zich inderdaad eerst, gaat dan half koliekerig rondhangen, om zich vervolgens gewoon vol te blijven proppen. Ik heb het meerdere malen geprobeerd, maar ze blijft maar aankomen en stopt soms wel even met eten, maar netto gedurende de dag blijft het teveel.

Wij voeren hier ook in porties, en we voeren wat stro bij voor de knabbel als het hooi op is.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:22

Ik snap dat je het graag anders wil, maar eerlijk is al die moeite het waard voor die 3x per maand dat je voerbeurt hebt?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:25

Ik las dat je kuil voert nou dat zou ik zeker niet onbeperkt gaan voeren.. en al helemaal niet aan een haflinger.

Tsja als je geen slowfeerder wilt én niet om 21.30 wilt voeren. Uhm.. misschien iemand betalen om het voor jou te doen om 21.30? :+

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:25

Wat een gedoe voor 3x per maand. Zo vaak is dat toch niet?
Is het niet mogelijk om die voerbeurt in te kopen bij de staleigenaar?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:27

Bij mijn tinkers werkte het perfect. Een week of zes volproppen en daarna nam het rap af. Oude tinker had idioot veel rijk ruwvoer nodig om op gewicht te blijven tot aan 25 kilo per dag bij gedoseerd aanbieden. Met zijn tweeen vraten ze minstens 40 kilo weg per dag. Let wel gewogen product geen drog stof. Na een volprop periode tot aan 60 kilo per dag toe nam het af naar een bescheiden 25/30 kilo maximaal maar vaak zelfs minder per dag.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:30

Wij begonnen met bij elkaar opgeteld 1.000 kg paard op een hooihoeveelheid van 40-45 kg per 24 uur (bij koud weer of regenachtig richting 50 kg). Toen iedereen gewend was aan onbeperkt, konden we toe met zo'n 30-35 kg. Overigens merken we wel echt verschil in het weer en seizoen; momenteel eten ze meer dan begin september.