Maar daar komt dan ook onderhoud van de rijbaan bij.
En ik hoop dat jullie goede tips en ideen hebben.
Ik heb een ruime 20x40 rijbaan met verlichting en zandbodem. En een iets te goed werkende drainage

In de zomer is hij dan ook vaak veel te zwaar / mul om lekker in te kunnen rijden. Zodra het echt veel regend en in de buurt alle bakken blank staan. Is er bij mij geen plasje te bekennen in de bak. En is hij echt super fijn.
Nu ik lekker met mijn jonkie bezig ben. En toch wel 5x in de week gebruik maak van de bak. Ligt er al snel een hoefslag in. Paar weken geleden met 4 man en scheppen en harken bezig geweest om de hoefslag eruit te krijgen.
Merkte vanmorgen alweer dat mijn paard weer moeite had om de hoefslag uit te komen en ben dan vanavond weer in de weer geweest met een hark.
Maar moet eerlijk bekennen dat mijn lijf het niet leuk gaat vinden om dit ieder weekend te moeten doen.
Helaas hebben we geen trekker. En moet ik het nu met de hand doen.
Ik kan me nog herinneren dat we vroeger op de manege de bak sleepte met een quad en eggjes.
Een quad lijkt me wel wat. Maar daar komt natuurlijk aankoop en onderhoud bij en heb geen idee wat dat moet kosten.
Hebben jullie nog oplossingen tips of een prijsindicatie wat een quad gaat kosten om alleen de bak te slepen.
Volgende vraagstuk is dat de bak in de zomer te zwaar is.
Nu hebben we wel een mega grote grondwaterpomp staan en een slangaansluiting bij de bak. Jullie zullen denken wat is het probleem dan

De gene waar van ik het huur vind het te duur om de grondwaterpomp aan te zetten om de bak te sproeien. Hij heeft verder ook niks met paarden en vind het klink klare onzin de bak sproeien.
Ik vraag me af of het echt zo prijzig is om de bak te sproeien. Water is gratis alleen de pomp werkt op electriciteit. Wel moet er ontzettend veel water in. Ik heb het een keer geprobeerd om de bak te sproeien met de hand en slang. Helaas was de slang te kort en heb ik alleen het eerste gedeelte van de bak een halfuur tot een uur staan sproeien. Toen ik weg ging was hij ook goed nat. Ik kom savonds terug niks meer van te zien.
Gekke is ook dat ik niet kan vinden waar de drainage buizen zitten. Wilde er namelijk doppen op doen om het water er in te houden.
Ook de verhuurder gevraagd maar daar word ik ook niet veel wijzer van.
Hoop dat jullie tips ideeen enz hebben om met zo min mogelijk middelen toch een fijne bak te houden.