Rijbaan onderhouden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Rijbaan onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 20:37

Hartstikke fijn natuurlijk je eigen stalletje met rijbaan en genoeg weides.
Maar daar komt dan ook onderhoud van de rijbaan bij.
En ik hoop dat jullie goede tips en ideen hebben.

Ik heb een ruime 20x40 rijbaan met verlichting en zandbodem. En een iets te goed werkende drainage :D
In de zomer is hij dan ook vaak veel te zwaar / mul om lekker in te kunnen rijden. Zodra het echt veel regend en in de buurt alle bakken blank staan. Is er bij mij geen plasje te bekennen in de bak. En is hij echt super fijn.

Nu ik lekker met mijn jonkie bezig ben. En toch wel 5x in de week gebruik maak van de bak. Ligt er al snel een hoefslag in. Paar weken geleden met 4 man en scheppen en harken bezig geweest om de hoefslag eruit te krijgen.
Merkte vanmorgen alweer dat mijn paard weer moeite had om de hoefslag uit te komen en ben dan vanavond weer in de weer geweest met een hark.
Maar moet eerlijk bekennen dat mijn lijf het niet leuk gaat vinden om dit ieder weekend te moeten doen.
Helaas hebben we geen trekker. En moet ik het nu met de hand doen.

Ik kan me nog herinneren dat we vroeger op de manege de bak sleepte met een quad en eggjes.

Een quad lijkt me wel wat. Maar daar komt natuurlijk aankoop en onderhoud bij en heb geen idee wat dat moet kosten.

Hebben jullie nog oplossingen tips of een prijsindicatie wat een quad gaat kosten om alleen de bak te slepen.

Volgende vraagstuk is dat de bak in de zomer te zwaar is.
Nu hebben we wel een mega grote grondwaterpomp staan en een slangaansluiting bij de bak. Jullie zullen denken wat is het probleem dan :?
De gene waar van ik het huur vind het te duur om de grondwaterpomp aan te zetten om de bak te sproeien. Hij heeft verder ook niks met paarden en vind het klink klare onzin de bak sproeien.
Ik vraag me af of het echt zo prijzig is om de bak te sproeien. Water is gratis alleen de pomp werkt op electriciteit. Wel moet er ontzettend veel water in. Ik heb het een keer geprobeerd om de bak te sproeien met de hand en slang. Helaas was de slang te kort en heb ik alleen het eerste gedeelte van de bak een halfuur tot een uur staan sproeien. Toen ik weg ging was hij ook goed nat. Ik kom savonds terug niks meer van te zien.

Gekke is ook dat ik niet kan vinden waar de drainage buizen zitten. Wilde er namelijk doppen op doen om het water er in te houden.
Ook de verhuurder gevraagd maar daar word ik ook niet veel wijzer van.

Hoop dat jullie tips ideeen enz hebben om met zo min mogelijk middelen toch een fijne bak te houden.

friesiszwart

Re: Rijbaan onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:59

eerder liet ik het doen door een loonwerker maar nu met trekker en materiaal, en voor zo nu en dan even snel --> een sleep achter de auto.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:01

Voor de paardenbak heb ik een minitrekker gekocht en een weidesleep en manegevlakker maar die gebruik ik niet zo vaak. (minitrekker is rond de 2000,2500,- euro. Sleep rond de 150/250,- nieuw)

De weidesleep daarintegen wel. Sleep bijna iedere week en vergeleken met de bakken van de buren ligt die van mij erg fijn erbij.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 23:19

Helaas heb ik ook geen auto waar ik een sleep achter zou kunnen hangen.
Wel 2 paarden. Maar om die nu alleen maar te laten beleren zodat ze bak kunnen slepen. Gaat me wat ver. Ik heb verder niks met mennen.
Trekkertje lijkt me echt ideaal. Maar dan kom ik meteen weer bij het volgende punt. Ik sta hier nu 3 jaar naar alle tevredenheid. Maar er is nooit een contract opgesteld.
Ik vind het een beetje eng om grote dure materialen te kopen voor iets wat eigenlijk niet van mij is maar waar ook niks over op papier staat. En daar bij komt dat een trekkertje ook onderhouden moet worden.
Ik zou niet weten waar ik dat zou kunnen laten doen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:56

Dan zou ik gaan slepen met de auto... Ik weet alleen niet of je het probleem daar mee oplost. Het klinkt alsof de bodem stabilisatie kan gebruiken, maar dat is ook een investering.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:55

Er zijn ook bepaalde grasmaaiers waar je een sleepje achter kan hangen.. is er niet een boer/buur die het regelmatig even kan slepen tegen een kleine vergoeding?

Voor het zomer een extra tuinslang en vlak voor het rijden even sproeien met een normale tuinsproeier?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:03

Kun je niet overleggen of je wat voor het elektrisch voor de pomp kunt betalen? Dan kun je vaker sproeien.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:10

De hoefslag kan je doen met een hoefslagvlakker maar hangt van je bakrand af. Geheel vlakken zou je met zitmaaier en vlakker kunnen doen maar ivm de bak zo zwaar is ben ik bang dat je vast komt te staan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:15

Ik hang een pallet achter de auto, Zitmaaier is helaas niet sterk geneog en de kleine quad ook niet dan zou er echt een zwaardere ( en dus ook duurdere) moeten komen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 12:19

Heb ook aan zitten denken om meer te gaan betalen voor het gebruik voor de pomp om de bak te kunnen sproeien.
Maar ook dat houdt me een beetje tegen. Een betaal een behoorlijk bedrag per maand. Waar ik ook leuk voor op een pensionstal kan gaan staan met fijne faciliteiten en volpension. In verhouding ben ik gewoon duur uit.
Maar ja alles voor de paardjes. Ze staan hier echt op hun gemak en ze zijn zo opgeknapt door wat veranderingen aan te brengen in het stalmagnement.
Dat ik ook niet wil verhuizen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:21

Dan wordt het veel harken... Ik snap dat overal haken en ogen aan zitten, maar de bak zal niet spontaan stabiel worden. Het kost je in elk geval arbeid of geld, vaak beide.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:11

Een paard leren slepen is zo'n punt nog niet, je kunt het ook aan de hand doen ipv er achter lopen? Wij deden dit altijd met een shet. Paal met 3 banden er achter geknoopt, en klaar. Worden ze ook nog sterk van ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:51

Draait de pomp op benzine of stroom?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 23:15

Ik snap dat de bak zich zelf niet onderhoud.
Als ik de hoefslag nu bij hou met harken dan gaat het wel. Maar een makkelijkere betere oplossing is altijd fijn.

Ik vind het een beetje eng om achter een van mijn paarden zomaar een sleep te hangen en de bak te gaan slepen. Denk dat ze toch geleerd moet worden. En laat ik nu zelf 0,0 ervaring hebben met mennen. Dus zie dat zelf niet zitten om even te doen.

De pomp werkt op stroom. Was wel handig geweest als hij op benzine had gelopen dan had ik zelf gewoon een jerry can mee genomen.
Het is zo'n mega groot ding. Zou er nog een ressoir aan kunnen zitten? Moet ik eens goed naar kijken.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:48

Heb niet de tijd genomen om alles precies te lezen..
Maar misschien kan iemand uit de buurt met een trekkertje en een sleep komen of een bakje ( wat in de zomer ook erg handig is omdat die het zand wat kan 'aandrukken'). Als diegene vrij dichtbij woont lijkt met dat niet zo'n dure en tijdsrovende handeling. Misschien kun je ze een paar euro per keer geven oid.
Zelfde met die pomp... indien nodig misschien een paar euro voor geven?

Hopenlijk kom je er uit, succes !

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:18

felicity schreef:
Ik snap dat de bak zich zelf niet onderhoud.
Als ik de hoefslag nu bij hou met harken dan gaat het wel. Maar een makkelijkere betere oplossing is altijd fijn.

Ik vind het een beetje eng om achter een van mijn paarden zomaar een sleep te hangen en de bak te gaan slepen. Denk dat ze toch geleerd moet worden. En laat ik nu zelf 0,0 ervaring hebben met mennen. Dus zie dat zelf niet zitten om even te doen.

De pomp werkt op stroom. Was wel handig geweest als hij op benzine had gelopen dan had ik zelf gewoon een jerry can mee genomen.
Het is zo'n mega groot ding. Zou er nog een ressoir aan kunnen zitten? Moet ik eens goed naar kijken.

Maar juist op stroom kost het niet veel. benzine is duurder. Zoek anders uit wat de pomp verbruikt en betaal dat dan extra.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:15

Ik zou uitzoeken wat die pomp kost maar ook een van je paarden leren slepen. Laat een paar keer een meninstructeur langskomen, zo moeilijk is het niet. Iig een stuk goedkoper dan een trekker aanschaffen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 23:36

Gelukkig word het nu eerst herfst en winter.

En hoef dan de bak niet te sproeien. Van het voorjaar maar weer eens overleggen.
Zou 1x in de 2 weken genoeg zijn of moet ik hem echt elke week sproeien?
Als ik inderdaad een paar euro moet betalen voor de bak te mogen sproeien. Vind ik het dat wel waard.

Ik heb een buurman met een trekkertje en weidesleep. Die wel eens eerder de bak voor me gesleept heeft.
Die heb ik toen een 10tje gegeven voor de moeite.
Maar wil niet elke week de buurman lastig vallen met de vraag of hij mijn bak wilt slepen. Misschien wel een idee om het 1x in de maand te laten slepen en zelf bij te houden met harken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:02

Waarschijnlijk zit er geen aangebrachte drainage in je bak maar heb je gewoon goed drainerend (is grof) zand.
Jouw bak klinkt als die van mij (als de hele wereld verzuipt kan ik fijn rijden). Daar ga je het in de zomermaanden echt niet op redden met een tuinsproeier en 1 keer in de 2 weken sproeien. Als ik fatsoenlijk wil kunnen rijden moet ik bijna dagelijks sproeien.

Ik zou betalen voor de stroom van de waterpomp en een deal met je buurman proberen te maken. Anders is inderdaad de meninstructeur een goed alternatief.

Ik laat het er gewoon bij. In de zomer is het gewoon geen doen tenzij je heel veel uren kunt sproeien en wijk ik uit naar iets anders. In de winter ben ik juist heel blij met mijn bak.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:26

Ik hark elke week mijn hoefslag zelf hou je het bij valt het mee wat betreft het werk. om de 2 weken sleep ik de bak. We hebben een mini tractor en een rol, en een sleep. Als je buurman 2 keer op de maand even met de sleep er door zou willen gaan voor een kleine vergoeding waarom niet. Mijn zoon sleept voor mij die krijgt daar een zakcentje voor. zit de pomp op een plek waar je bij kunt of niet?

Als je erbij kan zou ik een aggregaatje op diesel kopen stekker in de aggregaat een pompen maar. kan je er niet bij wordt het lastig. ik sproei ook heb 8 pop up sproeiers in de bak en in de zomer staan deze een uur of 4 per dag aan. ik heb ook een pomp voor te sproeien met grondwater. Doe ik dit niet is hij te mul in de zomer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 22:33

Kleine toelichting.
Ik sta op een bedrijf. De grondwaterpomp is dan ook een serieuse pomp waar een behoorlijke kracht achter zit. En er hangen grotere slangen aan. Dus geen klein formaat tuinslangentje.

@pol013 Dat klinkt heel aannemelijk dat er geen drainage in ligt. Ik heb me ook gek lopen zoeken naar de uitgang van de buizen. Maar nog steeds niet gevonden. Er is ook geen sloot in de buurt. Wel heb ik naast de bak 2 slangen uit de grond steken. Maar waar die voor dienen??

Iedere dag sproeien gaat hier echt niet haalbaar zijn. Ik rij hooguit een 5x in de week in de bak. Beetje zonde van al het water / energie.
Dan rij ik liever een rondje buiten of op de wei.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 23:03

felicity schreef:
Iedere dag sproeien gaat hier echt niet haalbaar zijn. Ik rij hooguit een 5x in de week in de bak. Beetje zonde van al het water / energie.

Dat doe ik dus ook. Overal en nergens rijden in de zomer.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 13:03

Misschien moet ik de bak maar laten zo als hij is.
En dan eens in de zoveel tijd de buurman vragen om hem te slepen. En zover mogelijk bijhouden met harken.
En dan van het voorjaar even investeren in een paar bordjes en in de wei een bak maken.
En dan de bordjes regelmatig verplaatsen dat je niet weer een hoefslag in de wei erin rijdt.

Vanmorgen wel fijn kunnen longeren de bodem is nu gewoon perfect.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 22:18

felicity schreef:
Kleine toelichting.
Ik sta op een bedrijf. De grondwaterpomp is dan ook een serieuse pomp waar een behoorlijke kracht achter zit. En er hangen grotere slangen aan. Dus geen klein formaat tuinslangentje.

@pol013 Dat klinkt heel aannemelijk dat er geen drainage in ligt. Ik heb me ook gek lopen zoeken naar de uitgang van de buizen. Maar nog steeds niet gevonden. Er is ook geen sloot in de buurt. Wel heb ik naast de bak 2 slangen uit de grond steken. Maar waar die voor dienen??

Dan heb je waarschijnlijk een pomp aangesloten op een puls. De slangen zijn dan brandslangen? Deze pompen lopen op krachtstroom. Wij beregenden onze bak hier eerder ook mee, binnen een half uur was de bak doorweekt. Een keer per week kan al heel veel helpen. Zelf heb ik een hoefslagkeerder, maar die werkt alleen als je onderaan je omheining een balk hebt zitten waar je de keerder tegenaan kunt laten schuiven.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:21

Mijn slangen zijn ook dikker dan een tuinslang een stuk slang van 25 meter kan ik niet tillen. ik sproei ook mijn weides met die pomp. Rijden doe ik ook niet meer dan 5 a 6 keer op de week maar dan wil ik wel lekker kunnen rijden. Daar heb ik mijn bak ook voor