Jouw stal routine?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Jouw stal routine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 00:39

Nu heeft natuurlijk niet iedereen zijn/haar pony's/paarden aan huis staan, maar toch ben ik eigenlijk wel benieuwd naar jouw "stal routine". Ook als je jouw paarden niet aan huis hebt staan. Wat de standaard routine op stal is, maar ook jouw eigen routine als jij op stal bent.

Ik heb een paar stomme tikken, zoals dat ik ze eigenlijk nooit vies op stal wil hebben voor de nacht (ja ze gaan toch wel eens smerig naar bed := ), liefst was ik ze zelfs. :+
Meestal poets ik ze dan ook als ze naar binnen gaan of als ze echt heel vies of nat zijn spuit ik ze af of was ze zelfs helemaal. Lekker schoon en fris op stal. Dat ze de volgende ochtend direct als eerste in de modder (heerlijk klei) gaan liggen, Tsja... verder haal ik altijd direct elke berg mest uit de stal zodra ik het zie.

Mijn routine nu is:
08.00: krijgen ze brok, als t regent regendeken erop en naar buiten, ik heb ze altijd zo lang mogelijk buiten staan en in de zomer dag en nacht. Ze hebben op stal altijd onbeperkt hooi dus 's morgens hebben ze altijd nog hooi van de nacht.
Dan mest ik de stallen uit, elke dag mest er uit en twee keer in de week de natte plekken.
Vul de hooinetten weer helemaal vol en hang ze op. Maak de waterbakken schoon en veeg de stal, zet fibermix (soort slobber dat moet weken) met luzerne klaar. Meestal rond 9 uur/half 10 klaar. Dan worteltjes voeren op de wei.

Rond een uur of 12/1 ga ik ze op de wei controleren en krijgen ze weer een appeltje, worteltje of stukje brood en natuurlijk kriebels. Meestal komen ze in volle galop aan als ik roep of fluit en anders hebben ze zo'n 10 hectare aan weilanden met bomen/bossen en rotsen waar ze zich kunnen verstoppen. :+

Zoals hier:
Afbeelding

Hier:
Afbeelding

Hier:
Afbeelding

En hier:
Afbeelding

Rond een uur of 4/5 hetzelfde.

Dan haal ik ze als het donker wordt naar binnen, dat is op dit moment rond 7 uur/half 8 alweer.
Dan gaan ze op stal met onbeperkt hooi, wat slobber/fibermix als ze niet gewerkt hebben (anders krijgen ze dat na het werk) en wortels. Worden ze gepoetst of afgespoten/gewassen (natuurlijk niet dagelijks uitgebreid wassen, zelfs niet wekelijks), zodat ze schoon en fris op stal gaan. Verder worden ze natuurlijk gecontroleerd op wondjes of andere gekke dingen, etc. Oh en eventuele regendeken af. Nu staan ze in de nacht nog zonder dekens en als het droog is buiten ook.

8 uur krijgen ze weer brok (afhankelijk van de hoeveelheid, meestal als het meer dan 1kg per keer is/wordt verdeel ik het over de dag in meerdere voerbeurten, nu krijgen ze geen van allen meer dan een kg brok per keer (dus niet meer dan 2kg per dag) dus is 2x voeren genoeg) en wortels, appels of wat brood. Verder de mest uit de stal.

En om 10/11 uur laatste check, eventueel nog hooi net bijvullen en nog een worteltje of appeltje. En ook nu mest uit de stal als dat er ligt.

Verder mogen (of moeten :+ ) ze uiteraard ook aan t werk, maar dat is niet echt een vast schema wanneer ik dat op de dag doe. Afhankelijk van het weer, hoe druk ik het heb (werk thuis, dus dat scheelt). Wel een echt trainingsschema voor elk paard, aangepast aan het paard, wil ik eventueel ook wel delen. Ben in ieder geval wel heel benieuwd naar die van jullie. :D
Oh en ze worden verder echt niet verwend. :))
Het scheelt dat ze weten dat ik altijd wel een wortel of appel of iets bij heb, daardoor komen ze ook eigenlijk altijd aan stormen als ik ze roep. <3

Sowieso benieuwd naar jullie stal routines (van jezelf en van de stal als je ze niet thuis hebt). :D
Maar ook naar trainingsschema's/routines, voerschema's/routines, wedstrijdschema's/routines, etc.

En natuurlijk een gewassen baby paardje om af te sluiten. :+
Afbeelding

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 01:03

Pfoe daar heb je wel een dagtaak aan zeg!
Je hebt wel een schitterende plek voor je paarden!
Hier worden ze 3x per dag gecheckt door de staleigenaar en de tijden wisselen heel erg.
1x s ochtends tussen 5.30 en 9.30
1x s middags tussen 13.00 en 17.00
1x s avonds tussen 8.30 en 23.00

Heel wisselend dus hangt er vanaf of ze moet werken en of ze een lange dag heeft of niet.
Als ze een keer een lange dag weg gaan worden ze door mij of stadgenoot gecheckt, als wij niet kunnen komt er een familielid even controlen.
De paarden staan in een ruime inloopstal bestrating, paddock en weide sluiten aan elkaar aan dus dat is ideaal!
Ze hebben onbeperkt hooi en degene die het meeste krachtvoer krijgt krijgt een halve schep per dag dus de voertijden komen niet zo krap.

In de stal word er 1 a 2 keer per dag mest weg gehaald en de natte plek wanneer het nodig is.
Hier worden ze niet schoongemaakt ofzo aangezien ze toch zelf weer naar buiten kunnen blijven ze toch niet schoon, verder word er door de staleigenaar alleen krachtvoer gegeven en geen wortels of appels of wat dan ook, of je moet het klaarleggen en vragen dan willen ze het wel gewoon doen!
Ik ben hier wel blij mee mijn pony is snel te dik dus als hij een keer een wortel ofzo krijgt geef ik die gewoon zelf, zo hou ik ook in de hand wat hij binnen krijgt.

Hoezo wil je je paarden perse geborsteld of gewassen op stal hebben?
Niet dat het verkeerd is ofzo het is niet aanvallend bedoelt maar ik ben er wel nieuwsgierig naar

wortel115

Re: Jouw stal routine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 01:43

Jij hebt er inderdaad werk aan! Hier krijgen ze rond 8 uur granen mix en rond 5 nog eens. Voldbloed krijgt oom Copra om op gewicht te blijven. Verder staan ze 24/7 in wei. Ze doen met 4 ongeveer 2 weken met een groot pak hooi wat gewoon midden in de wei staat. Alleen water moet ik dagelijks controleren.

Verder rijd/werk ik er 2 per dag. Dan worden ze goed geborsteld en na werk nog eens of als het kan afgespoeld. Ik mest niet uit. Na een paar maanden gaan ze naar andere wei en gaat de trekker door de wei.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 01:55

Wel fijn dat de paarden drie keer per dag gecheckt worden, bcd94! Zie je vaak toch wel anders als ze dag en nacht buiten kunnen.

Vind het zelf gewoon een fijn idee dat ze er schoon en fris bij staan op stal. Haha. Als ze de zomer dag en nacht buiten gaan, dan alleen voor en na het werk of als het erg warm is even het zweet eraf en afkoelen onder de tuinslang. Anders heeft toch geen nut, als ze daarna direct in de modder gaan liggen haha.

In Nederland heb ik op verschillende (dressuur) stallen gereden en vermoed dat daar die tik vandaan komt. Daar stonden alle dressuur paarden ook altijd spik en span op stal. Denk dat het voor die dieren zelf niets uit maakt, puur voor mezelf en voor mijn eigen idee dus. :=
En vind het ook gewoon fijn om te zien dat ze schoon op stal staan en tevreden hooi staan te knabbelen, net zoals dat ze in een schoon hok staan. Heb ze dus eigenlijk ook allemaal altijd netjes getoilletteerd staan.

Overigens valt t werk op zich wel mee, het is niet meer dan gewoon even naar buiten lopen en kijken hoe ze er bij staan. Ook fijn voor de afwisseling en doe het ook graag. Daarnaast zijn de paarden ook (deels) mijn werk. :))
Beestjes komen ook altijd direct aan lopen, al zal dat voor de wortel of appel zijn (die ik overigens uit de boom voor het huis pluk) en niet omdat ze mij nu zo gezellig vinden. :=

Jij hebt ook een mooie plek wortel! Dat is vast niet in Nederland, wel?

Weide mest ik inderdaad ook niet uit, daar is 10 hectare me iets te veel voor. :+
Mag mooi de tractor en sleep doen.

Edit:
Waterbakken op de wei gooi ik trouwens elke ochtend leeg en vul ik met vers water als ze de brokken aan t eten zijn. Twee keer in de week haal ik er een borstel doorheen om ze schoon te maken. In de winter dadelijk wordt t gewoon een emmer water buiten zetten of als t echt koud wordt (-25/-35) regelmatig even met een emmer water langs gaan. Dan bevriest het water waar je bij staat namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 06:01

pension

als ik kom zet ik eerst paard van vriendin buiten. dan ga ik mijn eigen pony rijden/longeren/ed. dan pony afspoelen/wassen bij mooi weer en de wei op.

vervolgend pak ik de kruiwagen, haal mijn hooi op uit de schuur, vul haar net en bak voor de stal, mest de stal uit, ruim alles op, zet voer klaar voor de avond+ochtend en ga weer weg :-) ben er zo'n 1.5-2.5 uur per dag!

de stalbaas voert sochtends vroeg, en vriendin zet onze paarden binnen en voert dan dus ook!

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 06:41

Nee Quir ik woon in Australie. Ook ik heb ze graag schoon hoor maar met 24/7 in de wei moet ik ook denken aan de natuurlijke werking van de huid en vacht zeker nu in het voorjaar met soms nog koude nachten.
Verder kan ik ze in deze wei zien vanuit huis en ml houd ook een oog op ze als hij aan het werk is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 06:53

TS, ben wel benieuwd naar je trainingsschema's. Of als er iemand "trainingsschema's" heeft met daarin ook grondwerk e.d. inbegrepen, zou ik zeker interessant vinden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 07:12

Op mijn werk is de volgende routine

land periode
tussen 7 en 7:30 krijgen de paarden hooi
rond 9 uur begin ik met brokken
Vervolgens gaan ze het land op
Mest ik de stallen
Zorg dat er brok en hooi in de boxen ligt en gaan de paarden uiterlijk 19 uur naar binnen
Soms eerder als het slecht weer is
Staan ze rond 16 uur binnen dan krijgen ze rond 19 uur weer hooi
En tussen 22:30 en 23:00 nog een laatste keer hooi

Paddock periode
Tussen 7 en 7:30 hooi
Tussen 9 en 9:30 de paddock in met hooi
Ik begin dan om 11 uur mest de stallen
Zorg dat er brok en hooi ligt en dan gaan ze tussen 14 en 15 uur weer naar binnen
Dan wordt er tussen 16 en 16:30 rond 19 en rond 22 uur nog hooi gevoerd

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 07:18

Grappig om te lezen zeg!
Ieder heeft zo zn maniertjes.

Ik sta op een DHZ stal.
Rond. 7.00 wordt er gevoerd:
Dan krijgt ze een gevulde hooibal en een schaaltje voer. (Vitalbix DC/Active + havens mix en alles wat incidenteel erbij gaat)
Dan rondom 9en wordt ze buiten gezet door iemand van stal.

Ik kom eind van de middag (zomers begin van de avond). Stal mesten, voer klaarmaken; hooibal, hooinet voor in de paddock en de brokjes.
Vegen! Ik houd van netjes.
Dan pak ik de kruiwagen met hooinet en vork/mestboy bij slecht weer en ga ik naar de paddock. Paddock uitmesten en hooinet in de bak wisselen. Waterbak vullen en zeker 2 x per week de algen er uit boenen.

Soms geultjes graven :') :

Afbeelding

In de zomer gaat ze op de wei als ik aankom. Paar uurtjes gaat ze dan de wei op, niet zo Hee lang dus.

Dan neem ik de hooinet mee terug naar stal die hang ik dan in stal op want is bijna nooit helemaal leeg, samen met volle kruiwagen en paard tegelijk aan t touwtje mee.
Daarna zet ik paard op stal en leeg Ik de kruiwagen en ruim de boel op.
Paard moet altijd plassen als ze op stal komt.
Daarna ga ik wat met haar doen. Na het werk krijgt ze haar 2e bakje voer en nog een plakje hooi op de grond.

's Avonds laat wordt ze afgevoerd door ander stalgenootje. Binnenkort vertrekt verhuisd ze dus dan houdt dat op, dan ga ik meer hooi in het net doen. Vaak zit er nog wel wat hooi ik het net de volgende dag.
Laatst bijgewerkt door Roos_M op 19-09-17 07:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 07:24

Winterperiode: half 6 's morgens hooinetten vullen, verder niets.
Zomerperiode: niets :+
6 uur: vertrek naar m'n werk.

Rond 4 uur half 5, retour van werk: paddock en/of schuilstallen uitmesten. 's Winters hooinetten zonodig bijvullen.
Rond 8 uur, half 9: de paarden die krachtvoer nodig hebben voeren, rest krijgt niets. Hooinetten vullen.
Automatische waterbakken worden indien nodig schoongemaakt, zit geen routine in.

That's it. Paarden staan 24/7 buiten. Als ik thuis ben heb ik er continu zicht op. Ben ik op m'n werk, heeft niemand er zicht op. Poetsen doe ik alleen als ik ga rijden. Rijden doe ik op de dagen dat ik niet werk.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 07:31

Hier zomer en winter, paarden staan aan huis
om 6u hooi op stal
6.30u krachtvoer
7u naar de paddock met hooi
9u training onder het zadel
10u weer paddock
12u naar de wei
15u naar de paddock met hooi
18u naar stal krachtvoer en hooi
19u training met koets
22.30u afsluiten met hooi op stal

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 07:52

Hier is het niet zo intensief, zeker niet als ze gewoon bij huis staan.
Ze krijgen sochtends wat vitamine brokken terwijl ik de honden uit aan het laten ben (dan loop ik door de wei) en dat is het.
Meestal krijgen ze 1 keer in de week een nieuwe baal hooi maar dat is uiteraard afhankelijk van hoe snel ze er van eten, dit staat gewoon 24/7 in de wei.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:15

Als ze aan huis staan (meestal), krijgen ze smorgens als ik op sta hooi. Dat is normaal rond 7u. Slaap ik uit, beginnen ze tegen 8:30 echt wel te roepen op me.
Ze krijgen dan tussen 11-13 nog eens hooi, rond 16u ook en tussen 20-23u laatste keer hooi. Waterbak wordt regelmatig gecontroleerd en gevuld.
Uitmesten van de stal en weide doe ik dagelijks, maar hoe laat ligt aan mijn dag. Paarden hebben wei (paddock want gras groeit er niet meer) en schuilstal dus kunnen kiezen waar ze lopen/liggen.

Als het kouder wordt, krijgen ze een mengeling van natte zemelen, lucerne en vitamine korrels bij.

En regelmatig een droge boterham of wortel of stukje komkommer of appel etc.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:26

Ze krijgen om 9.00 slobber en hooi.In het weekend rond 10.30,vrouwtje slaapt uit,ze hebben dan nog voldoende hooi.Ze lopen ook 24/7 buiten.S'avonds Rond 18.30 weer slobber en hooi wordt bijgevuld.S'morgens haal ik ook mest uit de stal.Mijn ruin krijgt in de zomer geen slobber s'morgens anders kan ik hem rollen.Tijden willen nog weleens verschillen.Soms is het bed van het vrouwtje nog lekker warm en moeten ze even wachten.Ze zijn dan toch in de wei en mijn dame is 34 en leeft nog steeds.Dus dat maakt niets uit.Ik heb ook weleens in de pyjama hooi gegeven en weer naar bed :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:35

7.00 uur brok voeren, hooinet vullen, afhankelijk van het weer staldeken wisselen voor regendeken of deken helemaal af. Ondertussen stal uit mesten, als ik klaar ben blijft de staldeur open en paardlief loopt vanzelf via de buitenbak naar de paddock door naar de wei, of als hij zin heeft blijft hij eerst nog een poosje hooi eten, mag hij zelf bepalen. Hele dag op de wei totdat het bijna donker is, dan op stal waar het hooinet nog gevuld hangt van de ochtend, krachtvoer erin, rond 22.15 de laatste controle, mest uit de stal en de lamp uit. Waterbak vullen is afhankelijk of die leeg genoeg is of helemaal leeg zodat ik deze schoon kan maken.
Mest uit de wei en paddock doe ik eens in de 3 á 4 dagen. De wei ligt bij mij naast het huis/kantoor dus zie hem regelmatig voorbij komen wat handig is, vaak blijft hij ook even hangen ter hoogte van het kantoor en dan kijkt hij naar binnen waar ik aan het werk ben.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:44

ik sta op een stal, en ben er eigenlijk altijd 's avonds.

Zomers is mijn routine dan naar de wei lopen.
Paard ophalen
Poetsen
Rijden
Muesli (ongeveer 1/4 schep)
Terug naar de wei brengen.

Als ik niet ga rijden, breng ik de muesli naar hem toe.

Winters is het eigenlijk dezelfde routine.
Enige wat erbij komt voorgaande jaren is stal mesten 1x in de 4 week (pot stal).
Dit jaar heb ik maandag als vaste mestdag.
Hij wordt elke avond opgestrooid.

Verder voert de eigenaar 2x per dag hooi.

Mijn bedoeling is dat hij over 2 a 3 jaar 's winters bij huis komt te staan.
Dan zullen ze om 7 uur naar buiten gaan waar ze toegang zullen hebben tot onbeperkt hooi en water.
Rond 7 uur 's avonds zullen ze ook weer naar binnen gaan (stal is in de tussentijd gewoon open, het tussenschot wordt draaibaar zodat ik een grote inloopstal heb overdag, en 's nachts 2 stallen). Elke avond zal er gemest worden en opgestrooid.
Om 7 uur krijgen ze muesli. om half 9 krijgen ze dan het hooi voor de nacht. Vanuit huis heb ik zicht op de stallen, en ik kan vanaf het huis het stallicht aan en uit doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:53

Heb niet echt hele vaste tijden maar wel wat richtlijnen. Ze staan 24/7 op de wei met schuilstal.
Misschien dat ze in de winter wel op stal gaan maar dat ligt aan het weer. Maar dan zal het in plaats van voeren binnen en buiten zetten worden. Waarbij ze uiteraard eten in de stal/wei krijgen.

Tussen 8.30 en 11.00 krijgen ze hooi.
Rond 17.45 ben ik weer op stal. Dan is het vaak eten laten weken voor de oudjes.
Dan spullen klaar leggen. Poetsen en rijden(wandelen of iedereen een poetsbeurt geven). Dan ben ik rond 19.15/19.30 klaar dan ga ik mest uit de weide halen en de schuilstal uitmesten.
Rond 20.00 ga ik dan het eten klaar zetten kruiwagens met hooi en de schuilstal op strooien als het nodig is. Dan tegen 20.30 voeren. En na het voeren de kruiwagens klaar zetten voor de volgende ochtend ben meestal rond 21.00 helemaal klaar.

Tussendoor ga ik nog weleens lang om een deken aan of uit te doen(eczeem deken).

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:05

Ik huur een plekje op een wei van andere mensen die ook paarden hebben.
Mijn routine is zeer eenvoudig.
Ik ga naar m'n paard wanneer ik tijd heb die dag (bijna elke dag wel even een knuffel, 4a5x per week ook rijden)
Mijn routine is dan:
Paard poetsen.
Bosrit of bak oefenen.
Paard afzadelen op het hoge gras en even extra laten grazen.
M'n eigen paard brokjes geven.
Terwijl mijn paard verder graast mest ik de weide uit en vul de waterbakken.
Als ik vroeg op de dag ben is het nu klaar en zet ik m'n paard terug bij z'n vriendjes achter het draad.
Als ik de laatste ben die dag dan geef ik ook de andere twee brokjes en een beetje hooi en zet ik mijn paard apart op de paddock met veel hooi.
Klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:10

Bij mij staan de paarden in de zomer 24/7 buiten, het enige wat ik dan dagelijks doe is rond 20 u even checken en de pony zn dagelijkse pil geven.

In de winter staan ze 's nachts op stal, en overdags buiten. 's Ochtends zet mijn moeder ze buiten (ze staan bij hun) en afhankelijk van het weer heb ik de avond ervoor de hooiruif buiten al gevuld of moet ze dat nog even doen. 's Avonds kom ik zelf weer, mest ik uit, vul ik de hooinetten (ze krijgen onbeperkt hooi, ook op stal), doe een handje brokjes in elke stal en haal ze binnen en veeg vervolgens alles aan. Binnen krijgt de pony zn dagelijkse pil weer en smeer ik de mok in van de paarden die dat hebben.

Verder verschild het met wat ik nog meer doe, afhankelijk wat er moet gebeuren. Zoals de weide slepen, bak trekken, beweging geven ligt er aan of ik er zin in heb/ of we les krijgen. Poetsen doe ik als het nodig is, ze staan echter het gehele jaar zonder deken dus niet te vaak.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:31

Wij hebben ze op een pensionstal staan maar ik ken hun routine wel ongeveer.

Tussen 08:00 en 08:15 krijgen ze brok, de 4 jarige een kg en de merrie 3/4 bakje.
Om 8:30 beginnen ze met de paarden buiten zetten, mijn 4 jarige heeft een wei alleen en de merrie loopt samen met een oudje.

Daarna wordt er in elke stal voldoende hooi klaargelegd voor wanneer de paarden weer binnen komen.

De merrie wordt rond 13:00 naar binnen gehaald en rond die tijd komen wij ook op stal. Mijn moeder mest dan beide stallen uit en haalt hooi om voor stal klaar te leggen, dit wordt dan om 22:00 nog een keer gevoerd.

De merrie staat dus rond 13:00 op stal, ideaal want dan kan ik meteen beginnen met poetsen en rijden/longeren.

De 4 jarige haal ik daarna rond 14:00/14:30 op om te rijden/longeren.

Als ze allebei vrij hebben gaat de merrie om dezelfde tijd naar binnen en de 4jarige loopt dan tot ongeveer 16:00/16:30 buiten.

Het schema is ook wel eens zo dat ik 's avonds rij ivm school.

Na het rijden krijgen de paarden zemelen met een beetje muesli en supplementen.

Rond 17:00 krijgen ze beide weer brokken.

De staleigenaar voert om 20:00 weer hooi en wanneer je hooi klaarlegt voor stal heeft hij dat om 22:00 weer.

Een foto van de 4 jarige in zijn wei. Hij staat alleen en zijn wei is, als ik het goed onthouden heb, 26x72.

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:48

Oer het algemeen poets ik mijn paarden alleen als er tuig op moet :+
Staan altijd in de paddock of de wei.

Rond 8 uur : Mest uit de schuilstal en hooi geven, bij droog weer de wei op.
Middag: Kijken of ze nog leven/ van de wei halen, eventueel deken afhalen ofzo en brokjes geven.
Rond 7 uur: Uitmesten en hooi geven.

Mijn ritme wisselt nog wel flink afhankelijk van weer en mijn energie, tot vorige week gaf ik ook overdag nog een hooinet en was ik aan het klungelen met vullen maar dat heb ik handig opgelost :Y)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:56

Pfoe wat heb jij er een dagtaak van gemaakt ts :P
Ik werk 40u per week en heb mijn paarden samen met één stalgenoot op een eigen plekje staan. Zij werkt ook heel veel, dus we maken het onszelf zo makkelijk mogelijk.

Onze paarden kunnen 365 dagen per jaar 24/7 per dag kiezen waar ze gaan en staan, dus geen gedoe met binnenhalen en buiten zetten. We voeren 1x per dag genoeg ruwvoer in hooinetten/slowfeeder netten voor de komende 24uur.

Mijn routine:
Bij aankomst op stal voer klaarzetten omdat het even moet weken. Ondertussen de twee stallen die altijd open staan schoonmaken zodat mijn paarden daar straks fris hun bakje voer kunnen eten. Ik hang de tuinslang aan de kraan zodat de waterbakken ondertussen gevuld worden.

Terwijl de paarden aan het eten zijn ga ik door met uitmesten zodat alles er weer netjes uit ziet. Dan ga ik, als ik tijd heb die dag, iets met de paarden doen en daarna beginnen met het vullen van de hooinetten.

Zonder training ben ik 1,5-2u op stal, als ik wel ga trainen wordt dat al snel een uur of 3-4.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:18

Ik voel me een hele slechte paarden eigenaar als ik dit lees.

Mijn twee jaarlingen (fjorden en rijden etc hoeft dus niet) staan 24/7 buiten in een natuurgebied. In de zomer kom ik er 1 a 2x per week om te checken. Ik de winter wel dagelijks of om de dag om hooi te voeren (onbeperkt in de winter) en een handje brok.

Wel mensen die er in de buurt wonen en in geval dat er iets is me opbellen maar verder gaan ze volledig hun eigen gang..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:25

Het is ook anders als ze aan huis staan hoor. Mijn ouders werpen met het uitlaten van de honden ook een blik op de paarden, dat zou je "checken" kunnen noemen, maar dat is het zelfde als wanneer anderen je kunnen bellen wanneer er iets opvallends is.
Op een pension stal heb je uiteraard de staleigenaar die het opvalt als je paard iets heeft.
Toen ik mn pony nog in een wei in een park had staan hadden meerdere mensen uit de buurt mn nummer, wanneer zij met het uitlaten van de hond iets opvallends zagen konden ze me ook bellen. Maar echt checken als in controleren op wondjes en of ze nog wel water/ voer hebben? Nee, dat doen ze niet.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:29

Ik kom om 0600 aan, controleer dan de paarden op de grote wei. Dan door naar de schapen op de kleine wei. Daarna naar de pony's op de andere wei, daar krijgen er 2 medicatie en 1 slobber. Dan de luiken van onze keet open en het voeren van de konijnen. Momenteel ga ik dan met 1 pony wandelen ivm een naderende hoefbevangheid. Dan ben ik rond 7 uur klaar en wandel ik met mijn hondje weer naar huis om te douchen en te gaan werken.

Om half 5 ben ik er weer, dan zorgen we eerst dat alle kleine klusjes gedaan zijn (hooi in de ruiven en netten, konijnen, kat verzorgen, schapen voeren), en dan verzorgen we de pony's en paarden en geven we bewezing. In de zomer ga ik in de avond nog een keer terug, in de winter niet meer.