Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)

SayaJones schreef:Ze zegt niet dat het uiteindelijke plan is om hem te castreren he. Er staat dat ze (nog) niet van plan was om hem te castreren.
Ik gok zomaar dat als de hengst het goed doet op de keuring, dat die '(nog)' weggestreept kan worden

Verdoni_10 schreef:@bruintje123 Dank je wel voor je reactie. Hij mag zeker gecastreerd worden maar ik wil met hem eerst nog naar de hengstenkeuring
bulck schreef:Waarom hengstenkeuring als je nu al bedenkt hem te laten castreren? Is het een afstamming waarvan je denkt dat hij 'hengstwaardig' kan zijn? (bedoel dus genetisch eentje die toevoeging brengt aan de fokkerij, want allicht zal die knap genoeg zijn)
Opfok of weide, in c is dat al quasi hetzelfde. Persoonlijk, en dat is mijn ervaring, ben ik niet voor opfok.
Het beste is een kudde met daarin een oudere gust merrie en dan wat andere paarden/ponies. Qua hierarchie leren ze dan veel meer en dat heeft echt voordelen voor later. (Pas op vanaf een leeftijd van 2-3 moet je wel bekijken hoe, sommige hengsten lopen dan nog braaf mee, bij andere spelen de hormonen dan te hard op en moet je zien hoe dat nog in een kudde past)
Maar veel succes met je hengstje!!!
hoogendroog schreef:bulck schreef:Waarom hengstenkeuring als je nu al bedenkt hem te laten castreren? Is het een afstamming waarvan je denkt dat hij 'hengstwaardig' kan zijn? (bedoel dus genetisch eentje die toevoeging brengt aan de fokkerij, want allicht zal die knap genoeg zijn)
Opfok of weide, in c is dat al quasi hetzelfde. Persoonlijk, en dat is mijn ervaring, ben ik niet voor opfok.
Het beste is een kudde met daarin een oudere gust merrie en dan wat andere paarden/ponies. Qua hierarchie leren ze dan veel meer en dat heeft echt voordelen voor later. (Pas op vanaf een leeftijd van 2-3 moet je wel bekijken hoe, sommige hengsten lopen dan nog braaf mee, bij andere spelen de hormonen dan te hard op en moet je zien hoe dat nog in een kudde past)
Maar veel succes met je hengstje!!!
Ik denk dat die twee jarige hengst het wel bere-gezellig gaat vinden met die guste merrie!
Hou er wel rekening mee dat bij een opfok de hengstgroepen al gevormd zijn en dat ze liever geen tweejarige hengsten meer toevoegen. Het kan wel, daar niet van van, maar het kost meer moeite en er is meer risico.

Verdoni_10 schreef:Dag lieve bokkers,
Allereerst onwijs bedankt voor al jullie reacties.
Als ik even zonder bijzaken gewoon zou kunnen uitstippelen wat ik het liefst zou willen zou dat er als volgt uitzien:
- september kopen
- hengstenkeuring in februari (wetende dat dit erg streng is)
- zadelmak maken, inrijden
- eventueel andere keuringen / wedstrijden
- verkopen
ik vind het opzich geen probleem om hem te castreren maar het is een fantastisch mooi dier en met super papier. ik zou het een kans willen geven om hem officieel op de hengstenkeuring te zien. Als dit onhaalbaar is, onrealistisch, paard teveel last heeft van zijn "hengst" zijn, dan castreer ik hem want dat vind ik gewoon sneu. de vraag is dus gewoon, wat doe ik die enkele maanden met hem als ik er nog niet mee aan de gang hoef? Hij is al halstermak, kent het poetsen ed. dus ik zou hem rond december/januari naar stal willen halen om dan mee aan de slag te gaan.
Wat te doen in september, oktober, november en gedeeltelijk december?

, de pony mag publiekelijk nooit echt een misstap maken of hij wordt er op afgerekend. Dus ik raad het mensen meestal af; niet dat ik ze het niet gun, maar je moet realistisch zijn. Art_Ificious schreef:Als ik het begrijp wil topicstarter hem gekeurd hebben, wedstrijden rijden en dan weer doorverkopen met waarschijnlijk een hoop winst.
Sneu voor het beestje vind ik.
Als je een paardje koopt hou hem dan zelf, waarom ermee gaan rondzeulen op hem daarna toch te verkopen?
Dan had hij beter meteen gekocht geweest door een hengstenhouder.
Mijn vorige pony heb ik verkocht met veel pijn in mijn hart, maar we pasten niet goed samen qua lengte.
Als ik dan zie hoe mensen een paardje kopen om te trainen en doorverkopen wordt ik er alleen maar triest om.
Maar bon,is maar mijn mening.
Wou het even melden omdat ik reacties zie van bokkers die, vermoeden dat het paardje voor ts zelf blijft.