Weiland? of opfok? voor een 2 jarige welsh hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verdoni_10

Weiland? of opfok? voor een 2 jarige welsh hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 08:47

Ik ben sinds vorige week in bezit van een mooie welsh hengst.
Ik ga hem eind deze maand ophalen. De stal waar wij staan met onze paarden willen liever geen hengsten, ik was (nog) niet van plan hem te castreren.
Nu is mijn vraag als volgt:

- Kan ik hem in een weilandje zetten (uiteraard met stal en ander paardje)
- Of zou opfok ook nog een optie zijn? (ik weet namelijk helemaal niet of dat alleen voor veulens is ofzo)

Doel van de pony is: zadelmak maken maar dat pas als hij de juiste leeftijd heeft.

bruintje123

Re: Weiland? of opfok? voor een 2 jarige welsh hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:49

Op fok bestaat op sommige plaatsen ook in de winter. Tot en met de 3 jaar ongeveer.
Maar waarom wil je hem niet castreren als hij daarmee bij jou op stal met de groep mee in kan?
Er vanuit gaande dat ze dan ook in de winter buiten staan.

Verdoni_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 08:51

@bruintje123 Dank je wel voor je reactie. Hij mag zeker gecastreerd worden maar ik wil met hem eerst nog naar de hengstenkeuring

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:56

Bij stal escapade in de Eifel kun je met een hengst terecht (ook jaarlingen en tweejarigen, en ze hoeven er ook niet met 3 jaar weg). Daar hebben ze qua leeftijd gemengde opfokgroepen. http://stal-escapade.nl/opfok/

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:09

Waarom hengstenkeuring als je nu al bedenkt hem te laten castreren? Is het een afstamming waarvan je denkt dat hij 'hengstwaardig' kan zijn? (bedoel dus genetisch eentje die toevoeging brengt aan de fokkerij, want allicht zal die knap genoeg zijn ;-) )

Opfok of weide, in c is dat al quasi hetzelfde. Persoonlijk, en dat is mijn ervaring, ben ik niet voor opfok.
Het beste is een kudde met daarin een oudere gust merrie en dan wat andere paarden/ponies. Qua hierarchie leren ze dan veel meer en dat heeft echt voordelen voor later. (Pas op vanaf een leeftijd van 2-3 moet je wel bekijken hoe, sommige hengsten lopen dan nog braaf mee, bij andere spelen de hormonen dan te hard op en moet je zien hoe dat nog in een kudde past)

Maar veel succes met je hengstje!!!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:19

Ik heb in juli dit jaar ook een 2 jarige hengst gekocht. Heb hem 3 dagen na aankomst laten castreren zodat hij bij de andere paarden op de wei kan. Hij staat nu in een groepje van 3 (vanaf komend weekend 4) 24/7 buiten, in de winter ook maar dan stenen paddock met schuilstal. Ik ben heel blij dat ik de keuze heb gemaakt hem te castreren als ik zie hoe fijn hij het heeft in zijn mini kudde :j
Ik heb wel dezelfde vraag aan jou als bulck. :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:22

Ze zegt niet dat het uiteindelijke plan is om hem te castreren he. Er staat dat ze (nog) niet van plan was om hem te castreren.
Ik gok zomaar dat als de hengst het goed doet op de keuring, dat die '(nog)' weggestreept kan worden :)

Opfok kan, maar het is wel moelijker om hem nu nog te introduceren in een groep hengsten die al bestaat gezien de leeftijd.
Op jongere leeftijd is dat makkelijker dan nu, nu hebben de meeste al wat hengstenpraatjes.

Wellicht kan hij ergens ingeschaard worden tussen ruinen oid? Vooral eens rondkijken en vragen welke mogelijkheden er zijn bij jou in de buurt.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:24

SayaJones schreef:
Ze zegt niet dat het uiteindelijke plan is om hem te castreren he. Er staat dat ze (nog) niet van plan was om hem te castreren.
Ik gok zomaar dat als de hengst het goed doet op de keuring, dat die '(nog)' weggestreept kan worden :)

Dat maakte ik hier wel een beetje uit op. Maar misschien heb ik het verkeerd geïnterpreteerd :j

Verdoni_10 schreef:
@bruintje123 Dank je wel voor je reactie. Hij mag zeker gecastreerd worden maar ik wil met hem eerst nog naar de hengstenkeuring

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:29

bulck schreef:
Waarom hengstenkeuring als je nu al bedenkt hem te laten castreren? Is het een afstamming waarvan je denkt dat hij 'hengstwaardig' kan zijn? (bedoel dus genetisch eentje die toevoeging brengt aan de fokkerij, want allicht zal die knap genoeg zijn ;-) )

Opfok of weide, in c is dat al quasi hetzelfde. Persoonlijk, en dat is mijn ervaring, ben ik niet voor opfok.
Het beste is een kudde met daarin een oudere gust merrie en dan wat andere paarden/ponies. Qua hierarchie leren ze dan veel meer en dat heeft echt voordelen voor later. (Pas op vanaf een leeftijd van 2-3 moet je wel bekijken hoe, sommige hengsten lopen dan nog braaf mee, bij andere spelen de hormonen dan te hard op en moet je zien hoe dat nog in een kudde past)

Ik denk dat die twee jarige hengst het wel bere-gezellig gaat vinden met die guste merrie!
Hou er wel rekening mee dat bij een opfok de hengstgroepen al gevormd zijn en dat ze liever geen tweejarige hengsten meer toevoegen. Het kan wel, daar niet van van, maar het kost meer moeite en er is meer risico.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:50

hoogendroog schreef:
bulck schreef:

Ik denk dat die twee jarige hengst het wel bere-gezellig gaat vinden met die guste merrie!
Hou er wel rekening mee dat bij een opfok de hengstgroepen al gevormd zijn en dat ze liever geen tweejarige hengsten meer toevoegen. Het kan wel, daar niet van van, maar het kost meer moeite en er is meer risico.

tip, mss ff verdiepen in de materie :')

Richting TS, ik bedenk me net.. Hij is nu al twee en je wilt naar de hengstenkeuring; Ik weet nu niet hoe het bij het welshstamboek zit, maar moet hij dan niet stilaan daarop voorbereid worden?
Meestal gaan de kandidaat-hengsten na dit weideseizoen in training. (medische keuring, maar dat zal mss niet gebeuren bij het stamboek?, en keuringsklaar maken) Dus om dan nog voor enkele maanden in een kudde te brengen lijkt me ook niet echt ideaal. Tenzij het in dat stamboek helemaal anders verloopt qua data etc.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:54

Bij VeulenVrij mogen ook vaak nog 2jarige de kudden in komen, en mogen ze langer hengst blijven (zolang de hormonen het toestaan). Ook de henfsten lopen 24/7 in de kudde (samen met de ruinen).

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:10

Ik zou kiezen voor een weilandje met een vriendje. Ergens in de buurt het liefst. Via een oproepje op facebook kan je waarschijnlijk wel iemand vinden die ook een maatje zoekt voor een hengstje.
Dan kan je lekker gaan oefenen om hem keuringsklaar te maken en ook regelmatig langs gaan. Van wat ik lees van de andere bokkers zal je misschien wat verder weg moeten gaan om een opfok te vinden waar ze een 2-jarige hengst er nog bij willen hebben. En dat gaat ten koste van hoeveel tijd en vrijheid je hebt om goed te oefenen e.d.

Daarbij neem ik aan dat risico's in een opfok groter zijn dan met 1 maatje. Als je wilt gaan keuren moet hij natuurlijk niet net een klap krijgen of een hap uit zijn vacht hebben. Als hij voorheen wel in een goede kudde heeft gestaan waar hij opgevoed is door oudere paarden, dan kan het denk ik weinig kwaad om hem nu een poosje in de wei te zetten met 1 vriendje.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:25

Bulck; wat bedoel jij met gust?
Hier betekend dat gewoon leeg gebleven/niet dragend , meer niet
Daar gaat een jonge hengst zich idd prima mee vermaken :j

Winter wil niet zeggen dat je een leeg gebleven merrie gewoon maar bij een hengst kunt Zetten zonder risico op bingo
Genoeg veulens die buiten het seizoen geschapen worden

Verdoni_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 22:33

Dag lieve bokkers,
Allereerst onwijs bedankt voor al jullie reacties.
Als ik even zonder bijzaken gewoon zou kunnen uitstippelen wat ik het liefst zou willen zou dat er als volgt uitzien:
- september kopen
- hengstenkeuring in februari (wetende dat dit erg streng is)
- zadelmak maken, inrijden
- eventueel andere keuringen / wedstrijden
- verkopen

ik vind het opzich geen probleem om hem te castreren maar het is een fantastisch mooi dier en met super papier. ik zou het een kans willen geven om hem officieel op de hengstenkeuring te zien. Als dit onhaalbaar is, onrealistisch, paard teveel last heeft van zijn "hengst" zijn, dan castreer ik hem want dat vind ik gewoon sneu. de vraag is dus gewoon, wat doe ik die enkele maanden met hem als ik er nog niet mee aan de gang hoef? Hij is al halstermak, kent het poetsen ed. dus ik zou hem rond december/januari naar stal willen halen om dan mee aan de slag te gaan.

Wat te doen in september, oktober, november en gedeeltelijk december?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:49

Ik zou hem op een weiland / pensionstal zetten waar hij nog fijn met andere ruinen de wei op kan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:52

Om welke sectie gaat het? Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste hengsten die in februari naar de hengstenkeuring gaan rond deze tijd op stal komen of daar al een tijdje staan, zeker wat de NWR en WPBR hengsten betreft. Wat wil je nog doen als je in januari gaat beginnen? Zelfs mijn Welsh B merrie heeft langer in training gestaan voor de keuring. Als je niet van plan bent het serieus aan te pakken kun je het geld denk ik beter in je broekzak houden. :o

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:22

Voor de hengstenkeuring worden de pony's inderdaad in september/oktober op stal gezet om te gaan trainen zo kun je mooie spieren laten ontwikkelen door het longeerwerk, het lopen&opstellen oefenen en hem mooi in zijn haar te houden, zodat je niet met een berenvachtje in de ring staat. Helaas lukt bovenstaand niet in 1 maand.

Verdoni_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 23:24

Begrijpelijk, echter is hij pas in juli 2017 2jaar geworden. Zou ik hem dan beter volgend jaar rond dit tijdstip op stal kunnen halen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:51

Dat kan, al moet je er wel rekening mee houden dat ze naar een 4-jarige hengst anders zullen kijken dan naar een 3-jarige. Mogelijk werkt dat niet in je voordeel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 05:25

Verdoni_10 schreef:
Dag lieve bokkers,
Allereerst onwijs bedankt voor al jullie reacties.
Als ik even zonder bijzaken gewoon zou kunnen uitstippelen wat ik het liefst zou willen zou dat er als volgt uitzien:
- september kopen
- hengstenkeuring in februari (wetende dat dit erg streng is)
- zadelmak maken, inrijden
- eventueel andere keuringen / wedstrijden
- verkopen

ik vind het opzich geen probleem om hem te castreren maar het is een fantastisch mooi dier en met super papier. ik zou het een kans willen geven om hem officieel op de hengstenkeuring te zien. Als dit onhaalbaar is, onrealistisch, paard teveel last heeft van zijn "hengst" zijn, dan castreer ik hem want dat vind ik gewoon sneu. de vraag is dus gewoon, wat doe ik die enkele maanden met hem als ik er nog niet mee aan de gang hoef? Hij is al halstermak, kent het poetsen ed. dus ik zou hem rond december/januari naar stal willen halen om dan mee aan de slag te gaan.

Wat te doen in september, oktober, november en gedeeltelijk december?

De jonge hengsten voor de keuring in februari staan nu al binnen en nu al in training. Als je december/januari wil beginnen dan denk ik dat je beter thuis kunt blijven. Niet banketstaaf bedoeld maar dan kun je hem nooit klaar krijgen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:17

Hey , ff met mijn opmerking van samen te zetten met een oudere gust merrie. Daar bedoel ik dus mee een merrie die niet meer dragend kan worden door leeftijd of mss medische problemen. Uiteraard zet je een hengst niet bij een merrie die eens een keertje gust is gebleven ;-)

TS ik zou dan toch nu ff beginnen nadenken wat je juist wenst te doen. Nu heb je nog voldoende tijd om de pony voor te bereiden. Neem eens contact met het stamboek? wat vinden zij van de afstamming etc. Zoek contact met bvb bestaande hengstenhouders etc. Wat is de standaard? en springt hij daar bovenuit? Want zeker als je het op jezelf gaat doen, en niet via een bekende fokker/hengstenhouder, zal je toch echt iets moeten hebben waar ze niet rond kunnen. Dat werkt overal hetzelfde.
Daarom zie je vaak paarden en ponies in mede-eigendom.
Maar als je doel is om er gewoon een leuke pony aan over te houden, dan zou ik het laten voor wat het is. Een gekeurde hengst is ook niet zo leuk om te hebben. Je moet de pony promoten, dekkingen verkopen, maar bon ook op de bok laten gaan (tenzij je natuurlijk laat dekken) kost geld, verwerken van zaad en versturen eveneens. Dan heb je het houden ansich, toch vaak geisoleerder, ivm sterker ego ;-), de pony mag publiekelijk nooit echt een misstap maken of hij wordt er op afgerekend. Dus ik raad het mensen meestal af; niet dat ik ze het niet gun, maar je moet realistisch zijn.

*stiekem wel benieuwd naar de pony

Veel succes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:41

Wil je gewoon een leuke rij/menpony, dan zou ik echt zsm castreren. Najaar is fijnste, minder kans op seme (ook welsh valt onder sober en dus risico hierop) en tot 2.5 kan dat nog gewoon op de wei ipv kliniek.

Ik vermoed dat een hengstveulen met genoeg potentie voor de keuring niet verkocht was gezien de leeftijd. Die staan nl nu al in training ipv in de verkoop.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:14

Als ik het begrijp wil topicstarter hem gekeurd hebben, wedstrijden rijden en dan weer doorverkopen met waarschijnlijk een hoop winst.

Sneu voor het beestje vind ik.
Als je een paardje koopt hou hem dan zelf, waarom ermee gaan rondzeulen op hem daarna toch te verkopen?
Dan had hij beter meteen gekocht geweest door een hengstenhouder.

Mijn vorige pony heb ik verkocht met veel pijn in mijn hart, maar we pasten niet goed samen qua lengte.
Als ik dan zie hoe mensen een paardje kopen om te trainen en doorverkopen wordt ik er alleen maar triest om.

Maar bon,is maar mijn mening.
Wou het even melden omdat ik reacties zie van bokkers die, vermoeden dat het paardje voor ts zelf blijft.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:27

Art_Ificious schreef:
Als ik het begrijp wil topicstarter hem gekeurd hebben, wedstrijden rijden en dan weer doorverkopen met waarschijnlijk een hoop winst.

Sneu voor het beestje vind ik.
Als je een paardje koopt hou hem dan zelf, waarom ermee gaan rondzeulen op hem daarna toch te verkopen?
Dan had hij beter meteen gekocht geweest door een hengstenhouder.

Mijn vorige pony heb ik verkocht met veel pijn in mijn hart, maar we pasten niet goed samen qua lengte.
Als ik dan zie hoe mensen een paardje kopen om te trainen en doorverkopen wordt ik er alleen maar triest om.

Maar bon,is maar mijn mening.
Wou het even melden omdat ik reacties zie van bokkers die, vermoeden dat het paardje voor ts zelf blijft.

Tja maar dat is toch irrelevant tov dit topic? Ieder doet met zijn geld/pony wat hij/zij zelf wilt.
De meeste( om niet te zeggen iedereen) reageren hier gewoon met adviezen/bedenkingen.

Verdoni_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 13:38

Bedankt bulck. Ik vraag inderdaad niet om dat soort meningen. Bovendien Art_ificious, je kent me niet. Het gaat namelijk helemaal niet om "een hoop winst maken" ik ben geen handelaar. Ik heb 1 paard en die heb ik al 16jaar. De pony waar ik het over heb zou ik gewoon leuk vinden om keuringen mee te doen en niet omdat hij dan meer opleverd. Het moet als het meezit een leuke kinderpony worden die een leuk wedstrijdje braaf kan lopen. En die is dan waarschijnlijk voor mijn nichtje als de klik er mee is. De pony waar ik het over heb is nogal een traject dus winst maken zit er sowieso al niet in.
Dus dat. Nogmaals bulck, bedankt.