Drijfmestputten grupstal dichtstorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Drijfmestputten grupstal dichtstorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 17:51

Wij zitten met een dilemma en we hadden het vermoeden dat anderen hier wel eens voor hetzelfde probleem hadden gestaan.

2,5 maand geleden zijn wij naar een voormalig agrarisch bedrijf verhuisd. Er zijn hier en daar wat dingetjes verouderd, maar voor waar we het in dit topic over hebben is alles eigenlijk in hele goede staat. Er is alleen 1 probleem: drijfmestputten.

Ze zijn er in bijna iedere schuur, waardoor heel veel vloeroppervlak onbruikbaar is. Het probleem waar we nu voor staan is de oude varkensschuur. Ongeveer 9 bij 40m groot, verdeeld in 6 afdelingen. Super fijn klimaat (beter geisoleerd dan mijn huis), maar in iedere afdeling 2 lange putten met roosters langs de muren. De putten zijn schoon, 1,5m diep, er staat plm een meter water in. De roosters zijn grotendeels ok om op te staan, maar ik vertrouw ze niet. Conclusie: de putten moeten dicht. We willen werken met puin, zand en een klein laagje beton bovenop. Probleem:15m3 per put en totaal dus 150-200m3 om te dempen. :') (En dat is alleen nog maar deze schuur)

Het grootste deel willen we vullen met puin, maar.....hoe komen we aan 150m3 puin? Er komt van verbouwingen wel een paar kuub af en we hebben ook nog wel een bergje liggen, maar 150m3? 8)7

Owja, en gezien de hoeveelheden en een strict budget gaan we natuurlijk niet voor steengruis per m3, dat is onbetaalbaar. Dus wie heeft de gouden tip?

Anoniem

Re: Drijfmestputten grupstal dichtstorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 17:55

Op MP kijken? En een advertentie zetten dat mensen gratis hun puin mogen komen brengen?

Eventueel ook op weggeefhoeken op Facebook.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 17:58

Geen idee of het zo is.
Maar als je geen gruis neemt maar te grote stukken zakt het dan door de loop van tijd niet steeds een beetje in zodat je betonvloer gaat scheuren?

Mizora

Wil je er paardenstallen of gewoon schuur? Want als je er paardenstallen wil zou ik het zeker niet vullen maar met de juiste roosters en dan er eventueel rubber matten op. Een investering die je met je strooisel erna er zeker uit krijgt en het is een stuk beter voor de hoeven en de luchtwegen als het strooisel zo droog mogelijk blijft.

tengeltje11

hoor bij bouwbedrijven.
zij hebben bijna dagelijks puin met hopen en moeten meestal betalen om dit weg te brengen,dus die gaan met plezier puin tot bij jullie brengen!(ook bv kraanbedrijven kunnen hierin geinteresseerd zijn)

wij hebben bij een zo'n put de roosters eruit gehaald,volgestort met puin,roosters er terug op en de gleuven dichtgegoten met beton.
ziet er estetisch niet zo mooi uit,maar is een stuk goedkoper en even stevig.

de rest ook helemaal dichtgegooid en beton erover,maar ook beton kost een hele hoop,vandaar de keuze om in een stal de rooster opnieuw te gebruiken en enkel de gleuven dicht te gieten.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 18:09

tengeltje11 schreef:
hoor bij bouwbedrijven.
zij hebben bijna dagelijks puin met hopen en moeten meestal betalen om dit weg te brengen,dus die gaan met plezier puin tot bij jullie brengen!(ook bv kraanbedrijven kunnen hierin geinteresseerd zijn)

wij hebben bij een zo'n put de roosters eruit gehaald,volgestort met puin,roosters er terug op en de gleuven dichtgegoten met beton.
ziet er estetisch niet zo mooi uit,maar is een stuk goedkoper en even stevig.

de rest ook helemaal dichtgegooid en beton erover,maar ook beton kost een hele hoop,vandaar de keuze om in een stal de rooster opnieuw te gebruiken en enkel de gleuven dicht te gieten.

Super goeie tips! Dankjewel. De kosten van beton kwamenwij ook achter inderdaad. Het punt is dat de (betonnen) steunen van de roosters ook niet zo best meer zijn, maar als we ze helemaal vastbetonnen (nieuw werkwoord!) geloof ik t wel weer.

Mizora schreef:
Wil je er paardenstallen of gewoon schuur? Want als je er paardenstallen wil zou ik het zeker niet vullen maar met de juiste roosters en dan er eventueel rubber matten op. Een investering die je met je strooisel erna er zeker uit krijgt en het is een stuk beter voor de hoeven en de luchtwegen als het strooisel zo droog mogelijk blijft.

In een uiteinde van de schuur komen drie grote boxen. Dat deel is ook afgesloten van de rest. De rest, vier afdelingen, wordt bedrijfsruimte, maar moet op woonruimte niveau afgewerkt worden inderdaad.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 18:11

Bij ons zijn de putten intact gebleven, ik weet niet precies hoe ze het gedaan hebben, maar er ligt een betonvloer overheen!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 18:12

Mizora schreef:

Ik heb hier trouwens ervaring mee en ben er totaal niet happig op. Veel putten uitscheppen en stinkende stal. Ik was daarna maar wat blij dat ik gewoon weer op een dichte vloer stond.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 18:13

WowAmigo schreef:
Bij ons zijn de putten intact gebleven, ik weet niet precies hoe ze het gedaan hebben, maar er ligt een betonvloer overheen!

Daar ben ik erg benieuwd naar! Zou je daar achter kunnen komen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 18:21

Er is gewoon handel in geklopt puin (oa voor onder wegen), dus dat is gewoon te koop. Vraag om een schoon-puinverklaring, want je bent de el uu el als er bv asbestresten inzitten. Betaal dus liever voor schoon geklopt puin dat dat je (grove, ongeklopte) zooi van een ander gratis laat storten.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 18:47

KPet schreef:
WowAmigo schreef:

Daar ben ik erg benieuwd naar! Zou je daar achter kunnen komen?

Zekers! Ga ik even navragen!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 18:57

Afhankelijk waar je zit maar ik weet ook nog wel puin af te halen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:03

Op een stal waar mijn pony gestaan heeft hadden ze alleen de roosters dicht gestort met een dikke laag beton erover.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:14

En dan betonrot krijgen en je paard ligt 1,5 meter lager. Zo met zijn been geschaafd tussen de barsten door.
Dat zou ik dan weer nooit durven.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:29

Ik weet niet of je daar betonrot van krijgt?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:31

@Kpet,als de putten vol puin liggen en je giet nog beton in de gleuven,dan steunen de roosters ook op het puin en de beton die je ertussen stort,en belange niet meer enkel op de steunen.dus dat maakt niets meer uit.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:32

Wat voor roosters gaat het om?
Heb je een foto?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:37

ik veronderstel zo'n roosters?(de onze zijn zo)

Afbeelding

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:43

Bij ons lagen hele dikke, eerst al ons puin eronder, roosters er weer op, gaten en sleuven dicht gemaakt en beton met betongaas eroverheen. Prima vloer.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:50

Ibbel schreef:
Er is gewoon handel in geklopt puin (oa voor onder wegen), dus dat is gewoon te koop. Vraag om een schoon-puinverklaring, want je bent de el uu el als er bv asbestresten inzitten. Betaal dus liever voor schoon geklopt puin dat dat je (grove, ongeklopte) zooi van een ander gratis laat storten.

Dit is heel erg belangrijk, je hebt echt een serieus probleem als je zomaar gratis Jan en alleman ongecontroleerd puin laat storten op je terrein.
Is echt een zwaar milieu- en economisch delict.
Zorg dus dat de juiste papieren bij het puin zitten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:51

Wij hebben een oude melkveestal en een van de mestputten dichtgegooid met (heel heel veel) zand. Roosters er terug op heb ik spijt van, want dat gaat nooit meer zo netjes. Dus er moet nog meer zand op en over en dan laat ik het bestraten met stoeptegels.

We hebben wel bewust geen betonlaag op het zand want als er dan iets verzakt is het nog steeds niet veilig. Bij tegels zie je dat en kun je bijwerken.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 09:39

Albert schreef:
Ibbel schreef:

Dit is heel erg belangrijk, je hebt echt een serieus probleem als je zomaar gratis Jan en alleman ongecontroleerd puin laat storten op je terrein.
Is echt een zwaar milieu- en economisch delict.
Zorg dus dat de juiste papieren bij het puin zitten.

Nu ben ik misschien heel naïef, maar waarom is dat een probleem? Het gaat immers in grote betonnen bakken. Het kan geen kant op, komt niet in de buurt van grondwater. Ik snap ook wel dat je niet zomaar vanalles in de grond kan stoppen, maar dat doen we niet. Er ligt een dikke fundering onder.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 09:40

tengeltje11 schreef:
ik veronderstel zo'n roosters?(de onze zijn zo)

[ Afbeelding ]

Ik zal even kijken of ik vandaag een foto kan maken, maar nee, het zijn ijzeren roosters met hele dunne latjes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:45

Er komt een moment dat iemand anders misschien de zooi wil slopen. Of de hele stal brandt af en moet gesloopt worden. De oorspronkelijke mestput kan alsnog lek raken (en dat zie je dan niet meer ook). Kortom, en zijn allerlei redenen (misschien heel ver gezocht) waarom dit domweg niet mag.
En de boetes zijn niet mals, plus dat je alles weer mag verwijderen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:46

Voor beton kan je altijd eens bellen met een beton leverancier. Soms kunnen die ivm omstandigheden niet terecht op een bouwklus en moeten ze een wagen met beton kwijt. Wellicht kunnen jullie dan voor een kleinere prijs een wagen beton afnemen. Moet je wel op dat moment thuis zijn en in de gelegenheid om het te storten.
Kan best leuk schelen in prijs