Ik ben ten einde raad...
Mijn paarden staan sinds 3jaar aan huis, heel fijn handig en leuk natuurlijk! Totdat je tegen problemen aan loopt en die niet opgelost krijgt.
Wij moeten even terug in de tijd, naar het najaar van 2016 (bijna een jaar geleden dus). Mijn paarden staan al geruime tijd op heel mooie voordroog hooibalen van een koeienboer uit de buurt, al zeker 1,5jaar haal ik hier mijn hooi vandaan en dat bevalt prima! Tot het najaar van 2016, wanneer ik een slechte baal tref met hoekjes schimmel. Natuurlijk heb ik de slechte stukken meteen ruim weggehaald en weggegooid, maar toch geprobeerd of ze het midden misschien lustten. Hier waren de paarden het niet mee eens dus de volgende dag gelijk deze hele baal weggegooid en op naar de boer voor een nieuwe. En toen is alle ellende begonnen...
Sindsdien willen mijn paarden zeer slecht hun hooi/ruwvoer eten! Zo slecht dat ik gewoon niet meer weet wat ik er mee aan moet. Soms eten ze heel goed, dan weer dagen minder en dan eten ze 2 maanden probleemloos al hun hooi op. En nu is het weer prut!
Mijn paarden weigeren hun hooi te eten. Hooi wat in mijn beleving er heel goed uitziet, ruikt lekker en ziet er groen en fris uit.
Naast mijn huidige grote hooibaal heb ik ook al zeker 6 andere soorten hooi geprobeerd de laatste 2 maanden, ik kan niet bedenken waarom ze niet of maar slecht willen eten.
Wat ik heb geprobeerd:
* mijn huidige voordroogbalen, 2e snee 2017
* voordroogbalen, 1e snee 2017
* voordroogbalen, 1e en 2e snee 2016
* bermhooi geoogst in juni 2017
* 2 soorten kleine hooibaaltjes van een fourage
* van 2 verschillende vriendinnen een zak hooi van hun stal
* hooi in hun hooizakken
* hooi los gevoerd in bakken
* hooi los op de grond
* meerdere keren per dag een klein plukje hooi (dit lijkt de beste methode, iedere keer dat je wat aanbied proberen ze er wel weer iets van te eten)
* hooi los gevoerd in de weide (dit gaat ook redelijk, dan pluizen ze het volledig uit maar mummelen wel wat plukjes weg)
Verder nog ter informatie:
* 4 pony's -> Haflinger, Fell pony x Tinker, Cpony, Shetlander
* 24/7 buiten in een zandpaddock met schuilmogelijkheid
* gezien de sobere rassen staan ze maar zeer beperkt op de weide
* normaal gezien worden de paarden 1x per dag gevoerd in de stallen dmv slowfeedernetten
* paarden gaan jaarlijks naar de tandarts en de gebitten zijn orde
* paarden zijn goed in conditie en allemaal in gemiddelde leeftijd (6-11jaar)
Mocht ik belangrijke informatie vergeten zijn, vraag maar raak en ik zal antwoorden.
Misschien hebben jullie de gouden tip!