Hooi 'probleem'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hooi 'probleem'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:09

Wie heeft de oplossing op mijn probleem?

Ik sta op een pensionstal waar beperkt goed hooi gevoerd word.

Ik wil graag onbeperkt gaan voeren, in ieder geval onbeperkt op stal.
Het zou voor 2 merries zijn, een 3 jarige van 1.55 en mn oudje van 29, 1.32.

*Hooi kan ik via werk krijgen. Ik kan het daar gratis ophalen. Het zit alleen in grote plastic balen. Het is een kwartier rijden vanaf werk naar de stal, daar heen brengen kan niet ivm geen materiaal; ook is daar geen materiaal op stal om te verplaatsen etc.

*Ik zou dus delen mee kunnen nemen vanaf werk naar stal.

*Het moet in stal op te hangen zijn, aan tralies. Ik heb zelf ook aan houten kisten lopen denken, maar dan moet je het hooi los in de auto doen.

*Ik kom om de dag op stal, soms vaker maar meestal niet iedere dag. Pensionhoudster wil eventueel zelf ook wel wat doen, maar het moeten niet heel ingewikkelde dingen worden.

Het enige wat ik kan bedenken is een hooinet, maar daar kan alsnog niet veel in. Of twee hooinetten per paard/pony, maar dan moet ik hartstikke veel netten kopen (dan hangen er 4, staan er 4 vol en moet ik er thuis 8 hebben om te vullen).

Wie heeft een slimme oplossing? :)

FatCat

Re: Hooi 'probleem'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:11

Kan de pensionhoudster zelf geen extra hooi aanleveren voor een meerprijs?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:18

Ik maak hooinetten van aanhangernetten. Deze zijn al groter, plus kleine gaten. Wil je echt groot, kun je maat groter nemen of 2 op elkaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:24

Ik heb ook (kleine) hooinetten gemaakt van aanhangwagennetten. Uit 1 net kan ik 6 hooinetjes maken.

In jouw geval zou ik in elk geval je hooinetten in ikeatassen oid doen zodat je auto een beetje schoon blijft.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:25

Maar als jij grote pakken van je werk kan krijgen gratis. Is er dan niet een deal te sluiten met de pensionhoudster dat ze het laat brengen? En zelf ook profiteert van het extra hooi? Kosten delen voor brengen? Heeft zij ook voordeel aan meer hooi kunnen voeren? Of als dat geen optie is.

Of Kan je niet laten brengen tegen vergoeding 1 a 2 pakken? En dan zou ik zeggen als je om de dag daar bent hooinet hangen met snel clips en makkelijke vul opening. Of je koopt een basketbalring en bovenkant kan hooi in gedaan worden zak niet dicht er aan hangend? in stal? Hoef je niet steeds te vernieuwen met hangen zak.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:34

Een stel lege vlaszakken zijn mooie portioneerders en je kunt er een stuk of wat in de auto kwijt. Zo doe ik het ook. Er is wel ruimte op stal, maar de eigenaren willen geen opslag. Dus ik neem het mee.

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:37

Het hooi ik je auto meenemen in kussensloop of laken voorkomt erg veel rotzooi
En ik gebruik al jaren met tevredenheid de netten van EJ. Deze zijn in vele grotes te krijgen waardoor er erg veel in kan.!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:38

Mijn ervaring is dat als je zelf extra gaat voeren de pensionhouders alleen maar minder gaan geven, ben je daar niet bang voor?
Hoe groot is zo'n foliebaal hooi? Als je de midi hebt kan je ze prima met de hand verplaatsen. Dan zit je eenmalig met transport te kijken. Mag je geen baaltje op stal opslaan? Er zal vast wel een plekje voor te vinden zijn lijkt mij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:42

Ik zou eerst overleggen of je balen bij de stalhouder kan kopen. Dat is veruit het gemakkelijkste. Je kunt een slowfeeder over de hele lengte van je stal hangen, dus 3m. Als je door de bovenste mazen aan beide zijden een stok van 2.50 weeft (dus aan beide zijden 25cm zonder stok, anders kan het net niet uit elkaar), dan is het vullen een stuk gemakkelijker. Zet het net wel op minimaal 4 plaatsen (uiteinden stok en nog minimaal 2 er tussenin, maar meer is beter) aan de spijlen vast, en zorg dat ook de voorkant op minimaal 3 plaatsen vast zit. Met karabijnhaken kom je een heel eind.

Als de stof van het net 2 bij 3m is, heb je dan een hooinet van 2.5-3 bij 1m, en daar kunnen ongeveer 2 baaltjes in (een baal is 1.20x0.40x0.60 of 0.30, dat weet ik niet meer zeker).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:45

Dank voor alle reacties.

Extra voeren voor meerprijs is niet mogelijk. Extra opslag is ook niet mogelijk, ik heb er ook al een kat en straks een trailer staan, dus dat begrijp ik wel. De baal is echt groot, gewoon grote pakken van 1 meter bij 2 denk ik?

Minder geven weet ik niet, als ze dat gaat doen vind ik dat prima, voer ik zelf gewoon weer meer. Daarom wil ik ook zelf de netten gaan vullen zodat ik zelf kan zien wat ze binnen krijgen.

Bedankt voor alle tips, de aanhangernetten ga ik eens even naar kijken!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:47

Je hebt een trailer begrijp ik.
Kun je daar de bal niet plak voor plak in sjouwen.
En dan daar vullen?
Dan ligt je auto alvast niet onder het hooi.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:48

Als je een eigen trailer hebt, kan je daar ook heel goed wat baaltjes hooi in opslaan en in ieder geval hooi in vervoeren. Ik weet niet hoe vaak je met de trailer weg zal gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:50

Trailer heb ik nog niet, maar verwacht deze wel binnen een half jaar te hebben. Maar die wil ik dan ook niet als opslag gebruiken omdat ik wel van plan ben weekelijks weg te gaan.

Auto smerig is op zich geen punt, ik kan van m'n werk dan een Berlingo meenemen, en die hoeft niet brandschoon terug.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:56

Vergeet niet dag je plastic balen wel sneller moet opvoeren, als je twee paarden hebt heb je kans dat je straks de halve baal kunt weggooien,
Of er moeten er nog meer van eten. Ook de overgang van hooi naar kuil/voordroog kunnen sommige paarden last van hebben, toch wel een wat groter risico voor het oude paard.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:02

Een oud aanhangertje kopen . Een heel groot hooinetten vullen van 2 bij 2 en dat in de stal hangen. Maar het gaat niet werken. Omdat je heel veel zeul werk gaat krijgen. En je stal eigenaar niet echt meewerkt. Niet voor niks dat je je baal er niet mag zetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:44

amoj schreef:
Extra voeren voor meerprijs is niet mogelijk. Extra opslag is ook niet mogelijk, ik heb er ook al een kat en straks een trailer staan, dus dat begrijp ik wel. De baal is echt groot, gewoon grote pakken van 1 meter bij 2 denk ik?

Ik heb ook gekeken naar de grote balen in folie, mij is het afgeraden door de loonwerker, de voersnelheid is veels te laag zodat het hooi zal gaan beschimmelen en je de helft weg kunt gaan gooien, ik zou niet blij zijn met dat beschimmelde hooi in de mestbak, ook dat is iets om rekening mee te houden.
Kan je niet overwegen om die midibaaltjes aan te schaffen? Deze gebruik ik ook met 2 paarden is dat goed te doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:02

Zeil in de achterbak van je auto, hooi in grote hooinetten doen op je werk en achter in de auto leggen.
Op stal hooinetten klaar leggen om te voeren.
Als je paarden naast het standaard hooi van stal een groot gevuld net krijgen voor de nacht ben je volgens mij al een heel eind op weg!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:53

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:05

amoj schreef:
Het enige wat ik kan bedenken is een hooinet, maar daar kan alsnog niet veel in. Of twee hooinetten per paard/pony, maar dan moet ik hartstikke veel netten kopen (dan hangen er 4, staan er 4 vol en moet ik er thuis 8 hebben om te vullen).

Kuch. Dat hangt van de grootte van je hooinet af hè :P . In mijn hooinet past een grote plastic baal, dus dan heb je er maar eentje nodig :7 :+ .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:23

luffwinny schreef:
Vergeet niet dag je plastic balen wel sneller moet opvoeren, als je twee paarden hebt heb je kans dat je straks de halve baal kunt weggooien,
Of er moeten er nog meer van eten. Ook de overgang van hooi naar kuil/voordroog kunnen sommige paarden last van hebben, toch wel een wat groter risico voor het oude paard.

Denk inderdaad aan bovenstaande. Verder heb je diverse slowfeeders in verschillende maten, dus die zou je dagelijks gevuld mee kunnen nemen.

Bijvoorbeeld: https://equiculinair.nl/slowfeeders/

Faylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:36

Ik heb hooinetten van 1.50x1.50 m met 3cmx3cm maas.

Gekocht bij zeldenrust haystack

Daar past nogal n berg hooi in

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:10

grote baal in folie voeren aan twee paarden gaat je sowieso niet lukken, daar is de voeromloopsnelheid te langzaam voor. en zeker niet als je dan ook nog hooi van stalhouder afneemt. met 3 weken moet een baal echt wel op zijn omdat het anders gewoon stoffig en oud word.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:13

Wij hebben oa deze netten van EJ https://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooine ... wMC04NUNN&
Met een beetje oefenen (ze moeten in het begin even uitrekken) krijgen we er 20 kg hooi in (niet uitschudden). Met een beetje mazzel kun je dan per paard 1 net voeren in twee dagen (als ze idd van de stalhouder ook nog krijgen).

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:49

Ik zou met hooinetten werken, zelf kun je makkelijk netten maken met een aanhangwagennet dus dat is ook niet extreem duur. (Bij de action hebben ze die netten voor een leuke prijs)
Ik zou wel iets in de auto leggen zodat de bekleding er niet aangaat, die hooi sprieten kunnen er echt tussen gaan zitten hoewel dat met voordroog misschien minder is.
Ik heb een tijdje steeds balen hooi mee moeten nemen voor het voeren, ik had zo n kofferbak deken voor honden in de kofferbak, dit is van glad spul gemaakt dus als er hooiresten achter blijven is dit makkelijk uit te vegen. Ik deed de baal eerst in een dekbedovertrek maar op een gegeven moment gingen de balen er gewoon zo los in en af en toe de bezem er ff door. Die hoes hield echt veel tegen! Ik had wel van die kleine 20/25 kg balen hooi en stro dus dat is wel wat makkelijker dan helemaal los.
Ik ben blij dat ik van het gezeul af ben. Ik vond het best wel een gedoe. Je kunt evt je trailer wel gebruiken om wat in op te slaan voor bijvoorbeeld het weekend, als je dan bijv 2 gevulde dekbedovertrekken in je trailer legt kun je die er toch best makkelijk uittrekken en in de stal leggen als je gebruik wilt maken van je trailer

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:04

Wij hebben ook wel eens steeds een baal met een busje opgehaald. Zette de boer met de heftruck zo achterin. :P

En anders toch echt de trailer, als je het een beetje opstapelt achter de voorstang valt het denk ik wel mee.