Ervaringen 24/7 buiten zonder stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stokpaard18

Ervaringen 24/7 buiten zonder stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 22:14

Ik ben op zoek naar mensen die ervaringen hebben met paarden die 24/7 buiten staan zonder stal.
Mijn paard is al 10 jaar gewend om overdag buiten te staan en s nachts in de stal. Ik zou hem meer buiten willen hebben maar hoe weet ik of hij dat wel fijn vind?

De stal waar ik ga kijken staan de paarden 24/7 buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Bied dit genoeg schuilmogelijkheden?
Of staan ze zo altijd in de wind?
En als de paarden willen liggen moet dat in het zand wat dus vaak nat zal zijn of op de tegels. Er is geen stro waar ze op kunnen liggen.
Ik weet niet of ik dat fijn vind voor mijn paard?

Er is een zandpaddock met een kleine track om de wei. In de zomer kunnen ze overdag in de wei.

Kunnen paarden die zo 24/7 staan ook helemaal geschoren worden? Of is dat met een goede deken te koud?
Laatst bijgewerkt door Stokpaard18 op 14-08-17 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:20

De overkapping ziet er wel goed uit. Lekker ruim en toch luchtig. Ik weet niet hoe nat het is zand is. Als het groot genoeg is dan denk ik dat het wel mee valt. Hier staan de paarden altijd buiten met schuilstal daar ligt wel stro in maar geloof niet dat iemand daar weleens op gaat liggen. Mesten doen ze genoeg binnen maar ze liggen hier eigenlijk altijd in de wei. Bij ons is de wei niet zo nat dus dat scheelt wel.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:23

De overkapping ziet er heel erg fijn uit. Zonder een echte schuilmogelijheid zou ik het niet doen, maar dit biedt een hoop beschutting en ruimte voor de paarden zonder dat ze elkaar kunnen buitensluiten.

Hier hebben ze wel stro in de schuilstallen maar daar liggen ze niet super veel in, meer gewoon buiten in de wei, die wordt ook niet super nat.

Magrathea

Re: Ervaringen 24/7 buiten zonder stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:25

Als ik dit zo zie lijkt het me dat stro in deze constructie alleen maar naar het natte zand wordt gelopen... Dan heb je er alsnog weinig aan.

Als je niet zeker weet of je paard het fijn vindt, misschien kun je dit overleggen met de nieuwe staleigenaar. Je merkt het snel genoeg als hij het echt niet fijn vindt denk ik.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:34

Nog nooit weer behoefte gehad aan een stal. Dit ziet er erg fijn uit en slapen doen ze wel op het zand als dat niet te nat is. Helemaal scheren is misschien minder prettig, maar deels met een goede deken op kan wel. Het is alleen wat gedoe, helemaal als het weer wat onbestendig is. In de winter leggen wij wel wat stro in de hoek van de schuilstal; dan kunnen ze warm liggen, en dat doen ze ook.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:40

Scheren is denk ik ook afhankelijk van het paard... die van mij is een koukleum en kan uberhaupt niet 24/7 buiten zonder deken in de winter... ondanks zijn fijne schuilstal. Die heb ik rond januari wel deels geschoren maar niet helemaal, dat was prima met een goede deken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:48

Dit ziet er een erg leuk plekje uit! Alleen jammer dat ze onder de kap geen strook zand hebben om op te liggen of rusten. Dan is niet zo moeilijk te realiseren maar kan voor sommige paarden wel aangenaam zijn. En is er een weide? Dat is in mijn ogen, zeker in de zomer, wel belangrijk en gezond voor de paarden.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:50

Goh ben eigenlijk stiekem benieuwd waar dit is :j
Mijn pony staat nu ook 24/7 buiten, heeft 1 kleine overkapping en verder wat bomen waar die wat schaduw van heeft, verder is het open.
Sinds hij weer 24/7 buiten staat is hij helemaal happy :j :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:55

Wauw, wat een tof plekje.
Ook ik ben wel benieuwd waar dit is.
Idealiter had het mooi geweest als de wind er niet zo onder kon, maar liever wat wind dan regen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:56

Aangezien mijn paarden echt altijd in het stro gingen liggen slapen in een vergelijkbare setting (maar dan met stro), zou ik zelf nooit wat kiezen waar geen enkele ruimte met bodembedekking is.
Er is ook een studie dat paarden duidelijker minder lang slapen op harde en/of natte bodem.

Echter ken jij je paard het beste.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:57

Ik denk dat het zelfs met de wind ook nog wel meevalt, het is overal rondom de overkapping nat maar het is niet naar binnen geregend.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 22:59

Het ziet er heerlijk uit!
Of ik mijn paard er zou laten staan, dat denk ik niet.
Ze ligt vaak, maar altijd op een droge plek.
Op droog zand of gras (nooit in nat zand of gras) of in het stro.

Maar daar gaat het ook niet om natuurlijk.
Als jij denkt dat dit voor jouw paard een goede plek is, dat is toch mooi dan.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 14-08-17 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Stokpaard18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 23:01

Ik vind het lastig omdat er in Nederland echt veel en lang regen valt. Ik vraag me af of we dan geen droge stro stal gaan missen.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:04

Onze ponys ook 24/7 buiten normaal gesproken maar in de winter als het écht te nat is binnen en paar uur naar buiten overdag. Alleen de jongere ponys en de hoogdrachtige gaan liggen. Anders slapen ze staand bij ons.
(Nooit een deken op maar zijn dan ook niet geschoren)
Laatst bijgewerkt door Kimm4 op 14-08-17 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:07

Dat ligt gewoon erg aan je paard.
Mijn paarden waren nooit nat onder hun deken, niet omdat die dekens zo geniaal waren maar omdat ze domweg gewoon nooit op natte bodem gingen liggen en ook nooit lang in de regen gingen staan. Die zou ik dus nooit hun zachte droge bodem weg willen nemen (nee ze waren niet als stalpaard opgegroeid).

Heb je meer een moddermonster dat onder elke omdstandigheid in de wei neer plettert dan is het geen enkel probleem.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:15

Sizzle schreef:
Dat ligt gewoon erg aan je paard.
Mijn paarden waren nooit nat onder hun deken, niet omdat die dekens zo geniaal waren maar omdat ze domweg gewoon nooit op natte bodem gingen liggen en ook nooit lang in de regen gingen staan. Die zou ik dus nooit hun zachte droge bodem weg willen nemen (nee ze waren niet als stalpaard opgegroeid).

Heb je meer een moddermonster dat onder elke omdstandigheid in de wei neer plettert dan is het geen enkel probleem.

Haha, dan hebben we het over een van mij.

Die ligt altijd en overal, sneeuw, nattigheid. Die geniet ervan om mij te laten zwoegen. :+

Stokpaard18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 23:20

De stal is in midden nederland.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:31

Ik heb helemaal niks met 24/7 maar dit is wel gaaf gemaakt! Mijn jonge paarden liggen nooit in hun stalletje met stro. Zo gauw het weer het toe laat liggen ze op het gras. Verder staan ze alleen met hele erge regen en guur weer in de stal.

Mijn gevoel zegt natuurlijk van ze moet een ligplaats hebben maar dat zijn mijn menselijke hersenen. Ben benieuwd wat je doet. Maar dit is echt Toppie.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:41

Ik vind de opzet super, maar ik mis toch wel een droge plek om te liggen. Ik zou zo mijn dieren hier niet neer zetten.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 06:39

Het ligt erg aan de ondergrond eromheen. Hoe houdt het zand zich met veel regen?

Hier al een aantal jaar ervaring met paarden op paddock en enkel schuilhok zonder bodembedekking. Maar dan wel icm goede drainage. Op de oude stal werd de ondergrond na een paar jaar slechter, hier uiteindelijk wel last gehad dat de paarden soms 2 dagen niet konden gaan liggen. Toen mijn pony ook niet ziek werd in een periode met heel veel natte sneeuw (koliek dus niet kou-gerelateerd), werd het wel vervelend dat hij niet even bij kon tanken. Uiteindelijk ging hij toen overdag in een stal van een paard die wel een box had.

Nu op stal wel weer goede drainage en de bak is maar een aantal uur nat. Een paar uur kunnen ze wel wachten met slapen.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:17

Mooie schuilstal hoor! En ook fijn dat ze droog kunnen eten. Hoeveel paarden staan er?

Mn merrie staat al zo lang als ik der heb 24/7 buiten. Ze heeft een overkapping, 2 delen bestraat, een zandpaddock en in de zomer overdag op de wei. Liggen doen ze hier in het zand, of zomers op de wei :).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:23

Onze paarden staan vergelijkbaar. Als ik ze weer eens even vermenselijk hebben ze in de winter daarnaast stallen met een dik pak stro.
Dat gebruiken ze alleen om in de plassen en gaan dan weer buiten in het witte zand liggen 8)7

Dan speel ik weer 2 weken toilet juffrouw en lacht mijn vriend mij weer vierkant uit en dan haal ik het er weer uit.

Hier hebben ze er dus echt geen behoefte aan. Welgeteld zullen er hooguit 5 nachten zijn dat ze niet gaan liggen. Maar dat is vaker omdat het dan steeds regent ipv dat de bodem te nat is (wit zand, altijd wel een 'droge' plek te vinden). maar dat halen ze op andere momenten dan wel weer in.
Die nachten staan ze dan onder de overkapping hooi te vreten en te doezelen.

Overigens scheer ik de paarden wel gewoon helemaal als dat beter uitkomt. Dan gewoon met een deken met hals als het heel koud is/ veel waait en regent.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:28

Ik heb 2 maanden geleden ook de keuze gemaakt om mijn kwpn merrie op een 24/7 buiten met schuilstal te huisvesten. Ik heb nog geen winter meegemaakt uiteraard, maar wat ben ik tot nu toe enorm blij met m'n keuze <3 Ook mijn merrie stond 's nachts op stal, en lag ook graag in haar stro, maar ondanks dat ze dat nu niet meer kan heb ik alsnog zo'n enorm blij en tevreden paard. Hoe het in de winter zal gaan blijft even afwachten, maar ik verwacht eigenlijk geen gekke dingen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:12

Ik zet geen paarden meer 24/7 buiten als ze geen overdekte zachte ligplaats hebben. Het kan absoluut, maar als ik zie hoe de paarden ontspannen als ze wel zo kunnen liggen, vind ik minder geen optie meer. En ja, ze gebruiken het ook als toilet, dat vinden ze duidelijk ook veel comfortabeler dus dat gun ik ze dan ook

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:18

Als ze het óók als toilet gebruiken vind ik het prima. Maar hier gebruiken ze het alle 3 alleen als toilet.
Meerder jaren, meerdere weken uitgetest.
Zacht en droog liggen kan ook in (wit) zand.