Hoeveel geef je maandelijks uit aan een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AsseAndMe

Hoeveel geef je maandelijks uit aan een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 15:58

Hallo allemaal, ik was benieuwd naar de maandelijkse kosten van een pony/paard. Ik woon al een tijdje in Turkije, en ben al een hele lange tijd niet meer op bokt geweest :) alleen dat past nu niet bij dit onderwerp. (Trouwens, onder welk topic kan ik dit soort onderwerpen plaatsen? Ik heb geen idee). Het zou me leuk lijken om een paard/pony te hebben, maar daar zijn dus zeker verantwoordelijkheden voor. Er is wel een manege in de buurt, alleen die is best wel duur en waarschijnlijk mag je daar ook niet komen zonder afspraak, dus steeds een afspraak maken voor een les lijkt me ook niet echt handig.

Groetjes,

Hilal <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:01

Dat ligt er een beetje aan hoeveel eisend je bent, in welke regio je zit etc...

Je hebt je stalgeld, dat kan enorm uiteen lopen qua bedrag en ook verschillen in wat erbij zit.
Dan de hoefsmid, dierenarts, ontwormen, mestonderzoek, tandarts, spullen die nodig hebt, lessen, etc...

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:01

heb je de zoekfunctie al gebruikt? Er zijn erg veel topic over dit onderwerp.

Silly1972

Re: Hoeveel geef je maandelijks uit aan een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:20

Ik denk dat de prijzen in Turkije toch anders liggen dan hier.
Ik geef zo ongeveer 400-450 p.m. Uit incl.les

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:29

Zoek eens op : wat kost een paard nu daadwerkelijk

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:42

Dit is denk ik voor iedereen verschillend. Zoals hierboven al vermeld hangt het van verschillende factoren af, waaronder de regio waarin je woont en de eisen die je stelt. Daarnaast speelt ook hetgeen je paard nodig heeft mee.
De kosten zijn daarom niet elke maand gelijk. De voorbije maanden zijn voor mij wel duurder dan gewoonlijk geweest: zadelpassers laten komen, op de laatste zijn aanraden osteopaat laten komen, op haar verzoek consultatie bij de DA en foto's laten maken owv manken, op aanraden van DA ijzers laten plaatsen door de smid, terug osteopaat laten komen, DA nog eens gekomen om bloed te laten trekken,...

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:48

AsseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 17:04

Bedankt allemaal, ik had de zoekfunctie gebruikt maar kon niet echt vinden wat ik wilde, heb waarschijnlijk niet de juiste woorden gebruikt. Ik zal de link bekijken. :)

AsseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 17:19

Hier bij de manege dichtbij is een tehuis 250 euro per maand (ligt aan de lengte van het paard) exclusief dierenarts en smid, ik weet niet of dit goedkoop is? En het is ook echt in euro's, heb het net even opgezocht. De reden trouwens van mijn vraag was ook de kosten die er allemaal bij komen dus ik hoop dat jullie niet gaan zeggen: Je wist het antwoord al, waarom vroeg je het? :)

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:32

Bekapper, vitaminebrok, ontwormen komt er allemaal los bij. Maar ook je tuig en onderhoud daarvan en als je paard ziek is de medicatie. Mijn paard heeft Bijvoorbeeld cushing dat kost aan medicatie en extra supplementen nog eens een 75,- extra per maand. Hou er dus rekening mee dat je paard als je hem langer hebt extra zorg nodig kan hebben.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:43

Wat zit er in die 250 euro allemaal in? Is dat volpension (paarden worden gevoerd (voer zit mee in de prijs), stro, hooi, weidegang (paarden worden binnen en buiten gezet)...)? Of moet je de stal dan zelf nog doen? Zelf nog zorgen voor eten etc.
250 is in volpension, in de regio waar ik woon, aan de lage kant.

Ik betaal voor mijn paard:
- stalgeld (volpension)
- hoefsmid (1x / 2 maand)
- dierenarts wanneer nodig / voor vaccinaties
- ontworming
- kruidensupplement tegen vliegen
- kosten voor materiaal + onderhoud materiaal
- osteopaat
- lessen
Maar zoals gezegd kan ik daar geen vast bedrag per maand op plakken. Sommige maanden blijf ik onder de 300 euro, andere maanden zit ik daar met gemak boven. Het is hoe dan ook wel belangrijk dat je in je achterhoofd houdt dat er ook altijd onverwachte kosten kunnen zijn (bv wanneer je paard ziek wordt)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:50

Welke regio?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:51

minimum is :
- stalling, en is dat inclusief voer ?
- eventueel dus nog + krachtvoer, zeg 20 euro per maand ( kan ook 50 euro of meer zijn met supplementen etc erbij )
- hoefsmid, bekappen kost ongeveer 25 euro en moet gemiddeld 1 keer in de 8 weken. Hoefijzers kosten nog een stuk duurder.
- daarnaast heb je natuurlijk een zadel + dekje en hoofdstel nodig

Bovenstaand is super basis.
Daarbij kunnen nog allerlei kosten komen zoals les, behandeling van het paard door dierenarts, osteopaat, fysio etc etc ; kleding voor jezelf ; eventuele dekens voor je paard ;verzorgingsproducten voor je paard ( borstels, hoefkrabber, anti vliegenspul, longeerlijn, peesbeschermers etc etc ). Je kan het zo gek of zo goedkoop maken als je zelf wilt.

AsseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 17:56

De website zegt dit in het Engels:

Horse-Pension:
Depending on the size of the horse, basic price for horses up to 148 cm height, full catering (excl. vet, blacksmith) 250 € per month

Trouwens de regio waar ik woon is Turkije - Mugla/Fethiye

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:02

Dan is het zo te lezen volpension, dus dan hoef je niet uit te mesten en zit krachtvoer erbij ( wel altijd even goed navragen !!)
Prijs is dus voor een pony tot 148 ( dat is niet echt groot ) = een D pony.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:47

sowieso woon in ik in nl en staat mijn paard dicht bij me huis. En betaalt mijn ouders de verzerzorging en dierenartst kosten en verzekering. En stalling en noem maar op en ik betaal alleen me spullen zo als dekjes enzo en zadels allen opvullen en controleren betalen me ouders ook. En ik betaal allen als iets nieuws moet hebben voor haar zoals hoofdstellen enzo. En ik heb alleen maar goede kwaliteit spullen dus geen goed kopen. En ik heb een paard en geen pony en ik sta is vrij duren regio maar op zich valt met wat wij op stal hebben nog best mee. En word straks wel wat duren omdat er binnenbak komt maar alles wat er staat kwa mensen staan er al tijdje of al jaren dus geen nieuw mensen. Maar ik zou echt niet weten wat ze betalen. Maar wij hebben stapmolen, buitenbaan 20/60, groten stallen, binnenbak 20/40. alleen geen speciale poets plaats maar de gang is ruim genoeg om het daar tedoen. En natuurlijk hebben we spuitplaats buiten. Maar ligt heel erg aan je eisen ik ben hier heen gegaan omdat me vorige stal niet helenmaal beviel en me paard ook niet. Die nu veel rustiger tewel er meer paarden staan. Maar ging er heen toen ze al 3 maanden geblesseerd was. En ze had blessuren die half jaar geduurt heeft dus hier kon ze ook goed herstellen er van. En ze is in hoop voor dingen voor op uit gegaan met niets achter uit eigelijk. Plus dat nu in buurt sta van mijn fysio dus dat was ook makkelijker want nu kan hem behandel wanneer nodig is. En is heel makkelijk afspreken nu maar mij eisen lagen voor der blessuren lager dan nu. Dus ja het schilt heel erg met wat je wilt enzo want heb ook op stal gestaan met een anders paard. Waar ze kleine bak hadden en helen slecht bodem. En waar ook in gelongeerd mocht worden enzo. En ik sta nu en hier voor ook op stal waar ze appenten longeerbakken of bak hadden. En ze mochten op die stal met kleinen buitenbak ook los lopen en werden ook op gejaagd dus heb daar maar jaarje gestaan net niet . En daar hadden ze ok kleine stallen en wel weiden gang maar ook niet groot. En moest je echt alles zelf doen mesten buiten zetten voeren noem maar op en toen betaalden we maar 150 ofzo. Maar zou niet aan moeten denken om dat weer allenmaal tedoen enzo.

AsseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 18:52

Bedankt voor al jullie berichten. Trouwens, als je dus een paard houd op een manege, kan je dan ook onbeperkt die bakken gebruiken en zo om met je pony/paard te rijden, of moet je daar dan ook weer voor betalen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:54

Dat kun de het beste op de desbetreffende manege vragen

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:05

AsseAndMe schreef:
Bedankt voor al jullie berichten. Trouwens, als je dus een paard houd op een manege, kan je dan ook onbeperkt die bakken gebruiken en zo om met je pony/paard te rijden, of moet je daar dan ook weer voor betalen?

ik sta op pensionstal en ben lid bij een vereneging omdat ook wedstrijden rij. En wat ik weet van manege in mij buurt is daar ook lessen geven worden dus dan kan je bijvoorbleed bij zulke manege. Niet binnen rijden of in bak waar der les gereden worden. En als lid bent bij veregeging kan je alleen rijden als geen les gereden word of wedstrijden zijn of zo maar dat word altijd aan geven. Bij de club dan en als je natuurlijk zelf mee rijd in een les kan je in die les natuurlijk wel rijden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:19

AsseAndMe schreef:

Dat hangt van manege tot manege en pension tot pension af wat de regels zijn mbt bakgebruik. Dus inderdaad best even navragen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:34

Hier zitten hoofdzakelijk nederlanders die je vraag niet kunnen beantwoorden aangezien de situatie in Turkije natuurlijk heel anders is

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:05

Verschilt ontzettend met wat je eisen zijn en of je een shetje hebt of een groot paard. Maar ik betaal in de zomermaanden wanneer ze op het weiland mogen die altijd vol staat 24/7 ongeveer €250 (zonder voer en stro, hebben ze nu ook niet echt nodig) en in de wintermaanden betaal ik net of nog net niet €300 incl stro/vlas en hooi/kuil
Ik heb dan wel in zowel winter als zomermaanden binnen en buitenbak, stapmolen, wasplaatsen, solarium, longeercirkel en paddocks tot mijn beschikking

Edit: bij deze kosten kunnen uiteraard nog onverwachte dierenarts kosten komen, nieuw harnachement en de hoefsmid komt er ook nog bij

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:18

in dit topic kan je zien wat iedereen uitgeeft aan een paard.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1759274
daar zitten erg veel verschillen in, sommige mensen zitten gemiddeld aan 500-600 euro voor 1 paard, ikzelf bv zit momenteel gemiddeld aan rond de 300 euro voor drie paarden (nouja, eigenlijk voor 2, de ene staat gratis gestald en kost me enkel de vitaminebrok voor 3 D-ponys en een aantal uur werk).

Veel hangt af van de stalling wat je zoekt en hoeveel werk je erin wil steken.

bijvoorbeeld,
mijn stalling kost 90 euro per maand per paard. Ik sta hier met mijn 2 trekpaarden en nog een stalgenoot met een derde trekpaard.
Voor 270 euro totaal per maand hebben wij een schuilstal van 8*5, een betonplateau van 12*5, een paddock van 80*5 en 1.5 hectare weide. en een 20*60 buitenpiste.
balen hooi betalen we 75 euro voor, stro denk ik 40 euro.
krachtvoer betaal ik 11.90 voor Mijten Quatro (1 zak per maand), 7.50 voor bietenpulp (in de winter 1 zak per maand) en 64 euro voor vitaminebrok (2 zakken per jaar).
We doen alles zelf, werken dmv slowfeeders, mesten dagelijks de stal en paddock uit, en in de winter potten we de helft van de schuilstal op zodat er een droge ligplek is, vooral mijn oude merrie gebruikt die veel. Stalgenoot en ik wisselen de dagen af (hij gaat drie keer in de week gaan voederen en schuift de mest opzij of mest volledig uit, ik ga 3 keer in de week en mest uit met de kniklader en vul de ruiven bij (2 paarden van mij tov 1 van hem). Zondagsshift is vaak samen of afgewisseld.
Onderhoud weides (onkruid, omheiningen) doen we ook zelf.
Hoefsmid kost me 50 euro per trekpaard, en 25 voor een gewoon paard. eenmaal per jaar tandarts + vaccins aan 70 euro per paard. en eenmaal per jaar osteo aan 80 euro per paard.

Gemiddeld kom ik All in ongeveer op 150 euro per paard per maand gemiddeld (in de zomer ben ik vaak voor 180-200 euro voor de twee klaar, in de winter is dat eerder 400-500 per maand voor de twee.)

Stel dat ik mijn paarden op volpension zou zetten, is de stalling naar keuze hier 320 euro per maand.
dan heb je wel een box, worden ze gevoerd, gemest, binnen en buiten gezet, grote geopad buitenpiste, kleinere buitenpiste, geopad longeercirkel, 20*60 geopad binnenpiste, 15*30 geopad binnenpiste, overdekte stapmolen, solarium.
Dan zou het me
2*320 euro kosten
+ gem 50 euro per maand hoefsmid
+ gem 25 euro per maand dierenarts en osteo
is een kleine 400 euro per maand per paard (zonder lessen).

Dus je maakt het zo duur of goedkoop als je zelf wil. Ik kies voor mijn optie, een hoop meer werk en minder luxe, maar wel veel goedkoper en paarden staan lekker 24/7 buiten.

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:24

AsseAndMe schreef:
De website zegt dit in het Engels:

Horse-Pension:
Depending on the size of the horse, basic price for horses up to 148 cm height, full catering (excl. vet, blacksmith) 250 € per month

Trouwens de regio waar ik woon is Turkije - Mugla/Fethiye

Doe eens vooronderzoek. Ik denk dat het verschilt met de NL normen voor (pension)stallen en basisbehoeften.
Vraag eens rond bij die manege of er een goede (paarden)dierenarts is, waar je eventueel supplementen kunt kopen, wat er gevoerd wordt, wat de kosten zijn voor de hoefsmid, entingen en ontwormingen. Zit er weidegang bij de stalling. Maak een afspraak om rond te kijken, voelt het goed of niet? Hoe worden de pensionpaarden behandeld, gaan ze er netjes mee om? :)

AsseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 09:32

Ojajoh schreef:
Hier zitten hoofdzakelijk nederlanders die je vraag niet kunnen beantwoorden aangezien de situatie in Turkije natuurlijk heel anders is

Valt wel mee hoor, bij de manege hier geef je het geld ook uit in euro's dus denk niet echt dat er heel veel verschil in zou zitten