Wat vragen voor pension"weide"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Wat vragen voor pension"weide"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 13:48

Hallo allemaal,

Wij hebben de paarden aan huis (3 st. momenteel), en wegens de grote oppervlakte is er nog plaats voor enkele (max. 2 à 3) pensionpaarden. Ik zou graag 'ns horen wat Bokt zou betalen voor:

* 24/7 buiten met schuilhok, winter en zomer in kuddeverband (max. 6)
* 2,2 ha weiland voor in totaal max. 6 paarden, met een mix van paardengrassen, klavers en meerjarige bloemen - natuurlijk onderhouden dus niet met kunstmest maar mineralentoevoer o.b.v. periodiek bodemonderzoek en jaarlijks compost / geen gebruik van sproeistoffen). Liggen wat dingetjes in de weide zoals omgevallen boomstammen, uitkijkheuvel,...
* buitenpiste 25 x 45 m met springmateriaal
* 250 m² verharding aan de inkom met grote spot.
* kleine balen droog hooi van eigen land
* tweemaal daags onderhoudsmengeling equifyt granenvrij + vitaminen/mineralenbrok Hayster Healthy Herbs
* dagelijks ruimen we zelf handmatig de mest uit de wei. Paarden worden 3 x per jaar aan mestonderzoek onderworpen; enkel als dit positief is krijgen ze een aangepaste wormkuur.
* landelijk buitengebied, uitgebreide wandelmogelijkheden
* binnenpiste op 5 mi. wandelafstand

De investeringen die we tot nu toe gedaan hebben:
* aanleg weides + omheining: 4000 €
* aanleg schuilhok 20 m²: 2000 €
* aanleg 250 m² verharding: 4000€
* aanleg buitenpiste: 3000 €

De investeringen die we in de toekomst nog gaan doen:
* bouw stenen schuilhok 56 m² met aangrenzende zadelkamer en poetsplaats, en met hooizolder: veel 8-)
* optimaliseren bodem piste met polyvlokken: 2000 €
* plaatsen pisteverlichting: 700 €
* aanschaf trekker + mestruimer, pistesleep: 8000 €

Veel dank voor je reactie :)
Laatst bijgewerkt door miezelke op 08-08-17 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Nova3

Re: Wat vragen voor pension"weide"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:56

Mijn paard staat ongeveer in dezelfde omgeving.
Ik huur daar een wei waarvan het onderhoud gedaan wordt door de eigenaars. Er is ook een schuilstal + opslag van hooi en voeder. Bij de wei is niets inbegrepen van hooi of eten, wel wordt drinkwater voorzien en is er controle op de paarden.
Ze hebben eveneens (op 100m) een buitenpiste en een zadelkamer, die we mogen gebruiken.
Ik betaal hiervoor 100 euro per maand.

Persoonlijk zou ik voor jou aanbod 180-200 euro per maand geen slecht bedrag vinden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:57

Is hooi en eten inbegrepen in de prijs? Wij zijn ook van belgie en bieden iets gelijkaardigs aan. Hebben wel vaste stallen maar geen piste. Wij vragen 200 per maand, dat is hier ongeveer 'normaal'. Als er een piste bij is liggen de prijzen rond de 250 euro, maar dan zou ik wel een goede bodem + pisteverlichting willen. Anders is het in de winter nog steeds niet te doen om goed te kunnen rijden.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 08-08-17 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 13:59

Ja hooi en voer is inbegrepen in de prijs. Door de eigenaar zelf te betalen is hoefsmid/bekapper, veearts, wormonderzoek (en eventueel ontworming) en uitrusting als vliegendeken etc..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:01

Je zegt 24/7 buiten met schuilhok, winter en zomer in kuddeverband (max. 6). Hoe groot is dat schuilhok? Is dat enkel die 20m2 waar je het bij je investeringen over hebt? Dat vind ik niet bepaald geschikt voor 6 paarden.

Dan zeg je dat je 2,2 ha weiland hebt voor in totaal max. 6 paarden, maar ook dat je hooi van eigen land hebt. Komt dat hooi van diezelfde 2,2 ha? Zoja dan betwijfel ik of je dat allemaal gaat redden met 6 paarden.

Kunnen ze ook op een paddock? De rijbak mogen ze nu (en vooral straks) niet in verwacht ik (aangezien er ook polyvlokken inkomen ter stabilisatie)?

Doe je een prijs inclusief de wormonderzoeken?

Wat is de relevantie van het noemen van je investeringen?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:02

Wanneer zijn jullie van plan de piste te verlichten? Het wordt alweer eerder donker, zonder verlichting wordt het dan knap lastig.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 14:09

Ja schuilhok is nu 20 m². Passen momenteel net 3 paarden in, maar is inderdaad te klein voor 6 daarom dat we een groter gaan bouwen.

Tot nu toe heb ik het gered met een stuk van 70 are te hooien voor 2 paarden en een pony, waar ze telkens de winter mee doorkwamen. Het valt nog af te wachten hoeveel we komend jaar van het land gaan halen qua hooiopbrengst (dit jaar pas bijkomend 1,25 ha ingezaaid dus nog geen idee wat de opbrengst gaat worden). Desnoods wordt er natuurlijk wel bij aangekocht.

Een paddock zoals jullie in NL kennen, is er niet, is bij ons ook niet gebruikelijk. Piste kunnen ze nu in maar later niet meer van zodra de polyvlok er ligt. Het is dus enkel weiland.

Prijs is excl. wormonderzoeken.

Investeringen kunnen de prijs mee helpen verantwoorden.

Pisteverlichting is voor volgend jaar ergens. Dit jaar starten we met de bouw van de stenen schuilstal.

Edit, pensionpaarden zouden dan ten vroegste volgend voorjaar komen. Dit jaar niet meer.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:45

Poekkie schreef:
Is hooi en eten inbegrepen in de prijs? Wij zijn ook van belgie en bieden iets gelijkaardigs aan. Hebben wel vaste stallen maar geen piste. Wij vragen 200 per maand, dat is hier ongeveer 'normaal'. Als er een piste bij is liggen de prijzen rond de 250 euro, maar dan zou ik wel een goede bodem + pisteverlichting willen. Anders is het in de winter nog steeds niet te doen om goed te kunnen rijden.

Ik vind dit eerlijk gezegd best duur. Ik zit dan wel in een andere omgeving (Duitsland), maar heb hier een box met vrije uitloop, weidegang, hooi, bodembedekking, mesten, binnebak en verlichte buitenbak met eb en vloed bodem, springmateriaal, longeercirkel en perfect uitrijgebied voor 240€ per paard per maand.
Mijn paard heb ik ook in pension gehad met verlichte buitenbak, hooi, elke dag opstrooien (wel zelf de box mesten), weidegang en goede uitrijmogelijkheden voor 155€ per maand per paard.
Op dit moment heb ik mijn paarden op een zomerverblijf staan waar ze 24/7 op wei staan met schuilmogelijkheid, maar zonder bak (wel super uitrijmogelijkheden) voor 60€ per maand per paard. Ik hoef hier verder ook niets te doen, mest wordt gesleept en er is meer dan genoeg gras. Ik vind tussen de 150€ en 180€ dan eigenlijk ook goed betaald. Maar het is ook afhankelijk van wat in de omgeving gevraagd wordt.

Investeringen vind ik niet dat je die kunt doorberekenen op de klant, of een degelijk schuilhok 500€ of 1000€ kost, is mij om het even. Mij gaat het er om dat het een degelijk, droog en ruim genoeg schuilhok is en betaal dan ook voor de optie. Net als dat het niet uitmaakt hoe duur de verlichting is. Het is wel of geen verlichting en bij wel verlichting ben ik bereid wat meer te betalen, onafhankelijk van wat die dingen hebben gekost.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:50

Op wat voor grondsoort zit je?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 14:52

Mmmm ja, kan je ergens volgen Siesjuh, maar ik vind wel dat het verschil maakt als je handmatig de weides ruimt of dat je er een trekker+ toestel voor gaat aankopen. Niet dat je dat suuperhard moet laten doortellen want het is ook voor je eigen paarden natuurlijk, maar het mag wel iets mee helpen de prijs te bepalen.

Dank allemaal voor de reacties, helpt om de dingen kritischer te kunnen bekijken :)

We zitten op lichte leem.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:54

Is die grondsoort begaanbaar in de wintermaanden?

GDG

miezelke schreef:
Mmmm ja, kan je ergens volgen Siesjuh, maar ik vind wel dat het verschil maakt als je handmatig de weides ruimt of dat je er een trekker+ toestel voor gaat aankopen. Niet dat je dat suuperhard moet laten doortellen want het is ook voor je eigen paarden natuurlijk, maar het mag wel iets mee helpen de prijs te bepalen.

Nou nee, die investering mag natuurlijk niet de prijs bepalen. De service is dat er voor je uitgemest wordt, hoe de PH dat doet is de klant om het even. Jij wil er een apparaat voor om voor jou moverende redenen.

Zonnetje81

Mijn ervaring is dat 6 paarden 24/7 jaar rond je wei behoorlijk zal kapot maken. Wij hebben 2 jonge dieren op een 1,5 hectare en met een slechte winter blijft er niet veel van over. Heb je hier zelf ervaring mee?

Edit: en wij hebben hoge gronden dus zitten tov andere op mooie droge grond.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 08-08-17 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:55

hangt er ook vanaf hoe langelijk je zit. voor wat jij aanbied was ik in sint-truidn ruim 350 euro kwijt. in vechmaal (20 minuten meer landelijk) slechts 200 euro....

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 14:59

we hadden inderdaad vroeger last van kapotlopen in de winter, maar met het aanleggen van de verharding is dat al hard gebeterd. De verharding ligt aan de inkom wat meteen ook het laagst gelegen gedeelte van de weide is (en waar het dus één modderbende was). Waar het nu eventueel nog kapot gelopen wordt (stuk tussen waar de verharding eindigt en de op de heuvel gelegen weide) leggen we in de winter een pad van stalmatten. De weides houden het nu goed uit in de winter.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 15:05

GDG schreef:
miezelke schreef:

Nou nee, die investering mag natuurlijk niet de prijs bepalen. De service is dat er voor je uitgemest wordt, hoe de PH dat doet is de klant om het even. Jij wil er een apparaat voor om voor jou moverende redenen.

Tgoh, je mag toch stellen dat een deftige schuilstal meer waard is dan een houten barakje op de weide? Voor sjieke, nieuwe binnenboxen met gouden knoppen op wordt ook meer neergelegd dan oude, basic binnenboxen, dat is gewoon zo. En in beide gevallen is het resultaat hetzelfde namelijk een paard dat gewoon op stal staat met een bed stro. En zo zijn er legio voorbeelden. Overal bepalen investeringen mee het stalgeld, ik zie niets anders in mijn omgeving.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:23

miezelke schreef:
GDG schreef:

Tgoh, je mag toch stellen dat een deftige schuilstal meer waard is dan een houten barakje op de weide? Voor sjieke, nieuwe binnenboxen met gouden knoppen op wordt ook meer neergelegd dan oude, basic binnenboxen, dat is gewoon zo. En in beide gevallen is het resultaat hetzelfde namelijk een paard dat gewoon op stal staat met een bed stro. En zo zijn er legio voorbeelden. Overal bepalen investeringen mee het stalgeld, ik zie niets anders in mijn omgeving.

Kijk, je gaat eerst naar de kosten en baten kijken en bepaalt dan op welke minimumprijs je uit moet komen. Je kijkt ook naar de prijzen in de omgeving en of je voor je minimumprijs wel klanten kunt trekken.

Wil je vervolgens een investering doen dan ga je eerst eens uitzoeken wat je motivatie daarvoor is. Is dat omdat dat voor jezelf prettiger werkt of omdat je het mooier vindt? Dan is dat niet direct een reden om dat (geheel) in het stalgeld te verwerken.
Als je bedrijfsmatig werkt en investeringen in de stalprijs wil verwerken dan moet je ook bedrijfsmatig je beslissingen maken. Dus niet: ik wil liever niet meer handmatig uitmesten en dus ga ik die en die investering doen. Nee, je gaat dan kijken wat de investering kost en of dat rendabel is (scheelt het tijd en op die manier geld bijvoorbeeld).

Jij werkt anders. Jij wil voor jezelf verschillende investeringen doen, dan doet het voor de stalprijs er niet toe wat dat allemaal gekost heeft. Natuurlijk is een stalling met een goede en ruime schuilstal meer waard dan exact eenzelfde stalling met een klein vervallen hokje. Maar dat is dus iets anders dan elke investering in de prijs verwerken.
Mag je alsnog doen natuurlijk, die vrijheid heb je. Maar logisch is het niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:36

Siesjuh schreef:
Poekkie schreef:

Ik vind dit eerlijk gezegd best duur. Ik zit dan wel in een andere omgeving (Duitsland), maar heb hier een box met vrije uitloop, weidegang, hooi, bodembedekking, mesten, binnebak en verlichte buitenbak met eb en vloed bodem, springmateriaal, longeercirkel en perfect uitrijgebied voor 240€ per paard per maand.
Mijn paard heb ik ook in pension gehad met verlichte buitenbak, hooi, elke dag opstrooien (wel zelf de box mesten), weidegang en goede uitrijmogelijkheden voor 155€ per maand per paard.
Op dit moment heb ik mijn paarden op een zomerverblijf staan waar ze 24/7 op wei staan met schuilmogelijkheid, maar zonder bak (wel super uitrijmogelijkheden) voor 60€ per maand per paard. Ik hoef hier verder ook niets te doen, mest wordt gesleept en er is meer dan genoeg gras. Ik vind tussen de 150€ en 180€ dan eigenlijk ook goed betaald. Maar het is ook afhankelijk van wat in de omgeving gevraagd wordt.

Investeringen vind ik niet dat je die kunt doorberekenen op de klant, of een degelijk schuilhok 500€ of 1000€ kost, is mij om het even. Mij gaat het er om dat het een degelijk, droog en ruim genoeg schuilhok is en betaal dan ook voor de optie. Net als dat het niet uitmaakt hoe duur de verlichting is. Het is wel of geen verlichting en bij wel verlichting ben ik bereid wat meer te betalen, onafhankelijk van wat die dingen hebben gekost.

Goh, hangt ook erg af van waar je zit. Ik zit in een streek waar de grond erg duur is, en dit zijn echt zowat de normale prijzen. Manege met binnenbox zonder weidegang is zo'n 325 euro per maand. Die 200 euro is ook in het wit, hou daar maar 165 van over. Voor 155 euro en dan nog belastingen af, kan ik in de winter zelfs amper break-even draaien met de kosten hier voor hooi, eten, mesthoop, bemesting,... Wel vind je nog wel een zomerplekje voor 165-180 euro, maar is dan geen verharde stallen en 24/7 blub in de winter.

Ik ben zelf ook wel van mening dat de 'staat' waarin de accomodatie zich bevindt zeker uitmaakt voor de prijs, maar dat dit los staat van het exacte investeringsbedrag. Bvb het zou mij niet uitmaken of jij een rijbak peperduur laat aanleggen en een automatische mestschepper koopt of dat je dezelfde rijbak bij wijze van spreken zelf hebt uitgeschupt en manueel uitmest. Zolang de eindkwaliteit maar gelijk is.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 18:05

Mmmm, ok, dankjulliewel allemaal voor de inzichten, zeker die mbt de investeringen. Een goede om nog eens over na te denken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:05

Zoals het nu is, rond 150/maand

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:49

Je kunt met die investeringen wel je kostprijs per paard aan vaste lasten bepalen.

Wij hebben bijvoorbeeld de kale huurprijs bepaald aan de hand van de rentekosten per paardplaats per jaar van grondprijs van ons weiland en de hypotheekrente voor de stal. Waarom zouden wij per paard meer bijdragen dan onze medegebruikers? Echt kostendekkend is het niet want we hebben niet alle investeringen en de afschrijving meegeteld en ook niet de waterschapslasten, vaste lasten als water en stroom, afschrijving bak/omheining etc. Het deel kale huur kunnen we dus afboeken als rente naar onze rekening maar dan zouden we alle andere kosten niet kunnen betalen. In de praktijk betalen we de rente over de grond en de stal nog steeds zelf en doen we de onderhoudskosten en vervanging materiaal etc uit de algemene onkostenvergoeding.

Er wordt ook niets gerekend voor uurloon. Bedrijfsmatig krijg je zo dat plaatje nooit rond... dan moeten er andere inkomsten bij of meer paarden.

Ik vind het raar dat je niet mag kijken naar wat een paardplek echt kost. Als niemand dat zou doen wordt er uit het niets aan bedrag verzonnen en alleen naar elkaar gekeken. Leuk voor pensionklanten, maar niet reëel.

2,2 ha kom je een eind mee met 6 paarden jaar rond ruwvoer oogsten mits ze niet 24/7 op de wei lopen of in elk geval voldoende wei apart houden als hooiland. Als ik mijn paddock Paradise er af haal aan oppervlak houd ik ook ongeveer 2,2 a 2,3 ha over aan grasland. In de zomer gebruik ik daar ongeveer 5000m2 van. De rest wordt 2 of soms 3x gemaaid voor ruwvoer. dan kunnen ze er in het najaar, van oktober tot(en met) november of december vaak nog even alles kaal grazen zo lang het droog genoeg blijft.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:59

Poekkie schreef:
Goh, hangt ook erg af van waar je zit. Ik zit in een streek waar de grond erg duur is, en dit zijn echt zowat de normale prijzen. Manege met binnenbox zonder weidegang is zo'n 325 euro per maand. Die 200 euro is ook in het wit, hou daar maar 165 van over. Voor 155 euro en dan nog belastingen af, kan ik in de winter zelfs amper break-even draaien met de kosten hier voor hooi, eten, mesthoop, bemesting,... Wel vind je nog wel een zomerplekje voor 165-180 euro, maar is dan geen verharde stallen en 24/7 blub in de winter.

Ik ben zelf ook wel van mening dat de 'staat' waarin de accomodatie zich bevindt zeker uitmaakt voor de prijs, maar dat dit los staat van het exacte investeringsbedrag. Bvb het zou mij niet uitmaken of jij een rijbak peperduur laat aanleggen en een automatische mestschepper koopt of dat je dezelfde rijbak bij wijze van spreken zelf hebt uitgeschupt en manueel uitmest. Zolang de eindkwaliteit maar gelijk is.

Daarom zeg ik ook dat het afhankelijk is van wat er in de omgeving gevraagd wordt :D . Daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk van wat je zelf moet investeren. Iets wat al leegstaat is alleen maar winst, koop je iets om het voor zoiets te gebruiken, is het alweer anders. Ook als je hobbymatig of als gezelschap paarden erbij zoekt, is het weer anders dan dat je het bedrijfsmatig doet.
Ik bedoelde het dan ook niet dat jij veel te veel vraagt ;) .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:04

joyce B schreef:
Ik vind het raar dat je niet mag kijken naar wat een paardplek echt kost. Als niemand dat zou doen wordt er uit het niets aan bedrag verzonnen en alleen naar elkaar gekeken. Leuk voor pensionklanten, maar niet reëel......

Dat klopt, maar uiteindelijk bepaalt de vraag jouw prijs. Als jij uitkomt op een prijs van € 500 terwijl er voldoende stallen bij jou in de buurt zijn die € 250 vragen, kun jij wel raden wat er gebeurt. Je zegt zelf bv. al dat je arbeid niet meerekent in je prijs, dus wat is reëel?
Wat je wel/niet meetelt ligt aan je zelf en heeft vooral te maken met je verdienmodel, zoals hier ook eerder gezegd. Wil je graag bepaalde faciliteiten en is dat haalbaar doordat je pensionklanten hebt, of wil je er echt iets aan verdienen? Ik heb altijd een paar pensionklanten, maar de belangrijkste redenen voor mijn zijn het gezelschap en dat ik oppas heb als wij eens een weekje op vakantie willen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:48

Kendra schreef:
joyce B schreef:
Ik vind het raar dat je niet mag kijken naar wat een paardplek echt kost. Als niemand dat zou doen wordt er uit het niets aan bedrag verzonnen en alleen naar elkaar gekeken. Leuk voor pensionklanten, maar niet reëel......

Dat klopt, maar uiteindelijk bepaalt de vraag jouw prijs. Als jij uitkomt op een prijs van € 500 terwijl er voldoende stallen bij jou in de buurt zijn die € 250 vragen, kun jij wel raden wat er gebeurt. Je zegt zelf bv. al dat je arbeid niet meerekent in je prijs, dus wat is reëel?
Wat je wel/niet meetelt ligt aan je zelf en heeft vooral te maken met je verdienmodel, zoals hier ook eerder gezegd. Wil je graag bepaalde faciliteiten en is dat haalbaar doordat je pensionklanten hebt, of wil je er echt iets aan verdienen? Ik heb altijd een paar pensionklanten, maar de belangrijkste redenen voor mijn zijn het gezelschap en dat ik oppas heb als wij eens een weekje op vakantie willen.

Precies. Je kunt de daadwerkelijke kosten van de investeringen wel gaan meetellen, maar dan had je dat al moeten afwegen vóórdat je die investeringen ging doen. Dan had er misschien uitgekomen dat die investering niet rendabel zou zijn en je hem dus moeten laten liggen. Je kunt niet aan de ene kant een bedrijfsmatige instelling innemen met dat je je investeringen toch écht moet verrekenen terwijl je ze aan de andere kant totaal niet bedrijfsmatig afgewogen hebt (maar puur een privékeuze). Leuk, maar niet reëel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:50

Daarom doe ik bij voorkeur ook geen volpension maar gedeelde verzorging. Motivatie is wel dat hoe meer je meehelpt hoe minder je betaalt, maar de basis is dat we het met elkaar moeten doen. Dat paard meer levert zoveel meer werk op dat die paar tientjes daar echt niet tegenop wegen. ik wordt dus met de jaren steeds kritischer of ik wel of geen plek beschikbaar stel.

Mensen met een mentaliteit van: ik betaal er toch voor? Die zoeken maar rustig verder. Want ik weet wat het kost om hier de boel te onderhouden en aan te leggen en de onkostenvergoeding die wij daarvoor vragen is in geen verhouding tot de werkelijke kosten per paard per maand. Zouden we dat wel vragen dan prijzen we ons inderdaad uit de markt. Dus we houden er wel rekening mee. Maar dan wil ik wel mensen die zich dat realiseren en de plek waarderen die wij aanbieden en ook hun best willen doen om zich er voor in te zetten zodat we die plek kunnen en willen blijven delen met hun.

En als ze het ergens anders goedkoper kunnen krijgen en minder hoeven te doen en ze gaan daarom verhuizen? Prima. Hun keuze. Maar ik ga niet goedkoper worden om ze te houden. Hier win je wat, daar laat je wat. Als dat voor diegene een goede keus is dan is dat prima. Achteraf blijken sommige plekjes toch iets minder fantastisch of geschikt dan gedacht werd. En soms hoeven ze op een andere plek minder mee te helpen voor hetzelfde bedrag en bevalt dat beter. Ook goed. Ik wordt niet betaald voor mijn uren dus een beetje eerlijk het werk verdelen vind ik gewoon belangrijk. En niet alleen met mooi weer naar ook als er 20cm sneeuw ligt die geschoven moet worden of gestrooid tegen ijzel zodat de paarden veilig rond kunnen blijven lopen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 09-08-17 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt