Hooistolp, wie heeft er 1 ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Hooistolp, wie heeft er 1 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 20:38

Ik zit te denken om voor op het harde stuk in de winter een hooistolp te kopen (zo'n groene plastic) en daar een ronde baal in te doen. Dit zodat ik in de winter niet iedere dag met baaltjes hooi hoef te sjouwen en 1 keer in de week zo'n baal kan aanvullen.

Heeft iemand ervaring met de hooistolp ? En dan met of zonder slowfeeder net ?

Blijft het een beetje netjes of wordt er alsnog veel geknoeid ?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 08:03

Niet veel mensen met een hooi stolp dus :')

Iemand met iets anders dat buiten kan staan?

Zo'n ronde baal in plastic, en dan een reep aan de zijkant open snijden bijvoorbeeld, kan dat?

Voorkeur gaat uit naar rond ivm het rollen naar de voerplek...

Lynn_Nikita

Re: Hooistolp, wie heeft er 1 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:05

Ik heb een ibc vat waar ik hooi in gooi maar hier past geen hele rol in.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 08:23

Maar laat je dat echt in de regen staan? Die van mij moeten het niet meer als het nat is..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:20

Ik weet wel mensen en stallen die ze hebben en tevreden zijn. Het is inderdaad makkelijk als je er wel een grote baal naartoe kan brengen. Enige nadeel is dat ze een groot deel van de dag op 1 plek blijven staan.

Wij hebben de afgelopen jaren altijd hooi in netten in ibc vaten gehad, door weer en wind. Die van ons staan 24/7 buiten en eten toch wat beschikbaar is.

Nu staan ze in een grotere groep en wordt er op verschillende plekken een groot pak hooi neergelegd onder de bomen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 12:42

Ik heb het water en het hooi 60 meter uit elkaar staan dus wandelen moeten ze toch...
Ook heb ik nog 2 kleine slowfeeders bij de stal hangen.
Weet jij of die baal los in de stolp ligt of met een net? Aangezien die grote netten ook vrij prijzig zijn....

Ik heb ook nog een 520 liter vat wat ik om zou kunnen bouwen, daar past ook wel een baaltje hooi in.

Maar ik vind die stolp wel mooi eigenlijk.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:47

Bij mij staat er een baal (vierkant of rond, verschillend) in een overkapping, 2 aanhangerwagennetten er over heen, bak er omheen zodat ze niet al het hooi vertrappen. Bovenkant plastic is er afgehaald zodat ze daar kunnen beginnen met eten.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 12:56

Heb je daar een foto van Happy-Joy, met name van die bak er omheen ? Want hier vertrappen ze het inderdaad.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:47

Staat bij mij nu alleen een plank voor (omdat er omheen al een 'bak' is gevormd. Ik moet even kijken
hoe ik een foto moet plaatsen :o

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:00

Onze klanten gebruiken de hooistolpen (https://www.cavalo.nl/hooibeschermer-hb01.html) eigenlijk altijd zonder slowfeedernet omdat je in de stolp geen mogelijkheid hebt om een net te bevestigen en er tot voor kort geen passende netten waren.

Voor ronde balen is nu wel een slowfeedernet te krijgen https://www.cavalo.nl/slowfeedernet-voo ... balen.html
je kan het over de baal heen trekken en sluiten met het meegeleverde koord. Om het net te fixeren kan je aan de stolp bijvoorbeeld 4 schroefogen maken.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 22:11

Ik vraag me dus af hoeveel hooi er nog geknoeid wordt zonder net, ik heb echt 2 knoeikezen...
Dat net vind ik echt een hoop geld. Bovendien een hoop gedoe zo gauw de baal kleiner wordt met strak trekken enz (ja ik ben lui ;-)
De stolp zelf vind ik dus echt een mooi ding maar ik twijfel nog.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:13

Ik heb er wel 2 in gebruik gezien, volgens mij zonder net er in. Bij beide lag er voor mijn gevoel flink wat hooi omheen en het was er een flinke modderbende geworden. Misschien zijn ze handig om een open baal droog te houden, maar om uit te voeren zouden ze voor mij al op een verharding moeten staan (kan hier niet zonder trekker).
Ik voer voor tegen regen uit een overdekte ruif :
https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/s ... 2-mtr.html (incl. dak en voergoot. Past 1 klein baaltje in. En ik knoop er als nodig (hangt van het hooi af) een 3x3 maas net in als het langzamer moet, maar dan moet zo'n ruif wel goed vast staan.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 22:25

Daar was ik ook bang voor...
Het zou bij mij op een verharding komen maar ze maken er echt een bende van.
Ik heb 2 fijne slowfeeders waar een baaltje in past maar in het kader van de tijdsbesparing was ik wat verder aan het kijken. Plus dat die ronde balen wat goedkoper zijn. Als ze niet teveel verspillen dan ;-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:51

Ik heb ze zonder net gezien en geloof ik maar 1 keer met net. Ik vond ook dat ze het hooi er veel uit trokken en alles ernaast lag. Maar zover ik daar naar heb gevraagd, was dat vooral in het begin als paarden nog niet continu hun hoofd erin willen houden.

Wij hebben ooit ergens gestaan waar een huisje was gemaakt en dat werkte imo beter. Dan heb je meer ruimte. Die hadden een houten bak met ogen en dan een rek dat naar beneden zakte. Paarden stonden er zeg maar 8/10uur en ze deden best lang met zo een groot pak hooi. Zat ene goed afdakje op en dan betonplaten er omheen.

Ik heb ook weleens gezien dat mensen van een compleet ibc vat het geheel nemen en daar aan 2 kanten een ruime opening in maken. Dan houden ze wel de bovenkant dicht, maar kun je minder in kwijt.

Wij hadden op ons vorige adres 2 ibc bakken met hooi in netten, ook in de regen. ( wel gaatjes in de bodem dat water weg kan )
Dan in 2 stallen hooi en water in de paddock in half ibc vat. Helaas bewogen ze er niet veel. Ze gingen met zn 4en ene bak hooi leeg staan eten en dan de andere. Af en toe naar het water, maar niet de meters die ik in gedachte had.

Ze lopen nu in heel groot natuurgebied waar hooi steeds op verschillende plekken wordt aangeboden en dat heeft toch wel mn voorkeur. Als we straks iets zelf kunnen kopen, zit ik te denken aan iets verplaatsbaars. Voordeel is dat zand om plek heen niet te vies wordt of er geen blubber ontstaat als je het op grond doet. Nadeel is dat als je steen hebt, je niet kunt verplaatsen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 07:55

Ik denk toch dat ik een kleine slowfeeder erbij neem ipv de stolp...

Ik heb nog even de tijd, er is nu nog genoeg gras en pas in november komt mijn 3e pony erbij.

Dus ik ga nog even verzinnen....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:46

Wij hadden voor 4 paarden 2 ibc vaten buiten met een baal hooi in een net daarin. Ze stonden dan eerst alle 4 bij de ene bak, deze leeg te eten en dan daarna de andere bak. Dan hadden we in de stallen nog hooi en aten ze wel als er veel beestjes waren bijv.

Met regen en sneeuw ging het altijd op. Wel dus gaatjes in de bodem. Maar er was niks anders te eten, dus ze aten het wel.

Ze stonden eerst iets anders, 2 om 2 en later bij 2 eentje erbij. Toen eentje late inslapen en alle 4 samen gedaan. Eigenlijk ging het meteen va dag 1 wel goed met samen eten. Dus wij hebben nooit 4+1 voerplek gehad. Zouden we ooit een pp kunnen aanleggen dan zouden we dat alleen doen om beweging te stimuleren, maar samen eten gaat altijd goed.

Nu staan ze in een kudde op een groot stuk met ook bomen etc. Daar ligt hooi op de grond en eten er hele groepen samen van. Wat vertrapt wordt zie je hier na een tijdje niet meer terug, dus is geen directe ramp en niet gek veel in verhouding.

Als er straks eentje bij komt, zou ik ook even aan kijken hoe het gaat. Niet in elke kudde zal een nieuwe zijn hoofd in de stolp durven te steken.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 16:28

De 2 die ik nu heb eten samen gerust uit de zelfde bak. Straks komt de moeder van de ene terug en die is niet zo van het delen ;-)
Wel als er aparte ingangen zijn of ze er omheen kunnen staan...
Ik kijk het inderdaad even aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 01:27

Ja, zou sowieso dan 2 plekken aanbieden en even kijken. Ik heb ze op 1 na al wat langer en die laatste ken ik dan wel al 18jr, maar ze doen nooit wat je wil of gepland had.

De stolpen zijn echt handig, maar er zitten gewoon best wat nadelen aan, die dan moeten wegvallen voor je tegen de voordelen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 20:11

Twijfelkont als ik toch kan zijn, uiteindelijk hebben we toch besloten om de stolp te kopen.

Mede doordat ik aan echt prachtig hooi kan komen, maar dat zit dus op een ronde baal.

Die kon ik ook wel met net kwijt onder het afdak, maar dan kunnen ze er alleen maar bij de voorkant bij en het werd echt een zooitje.
Jammer genoeg daar geen foto van gemaakt.

Gisteren dus de stolp neer gezet en vandaag in spanning naar stal, zou het een zooitje zijn of zouden ze het netjes gehouden hebben?

Ik was absoluut verbaasd over hoe weinig er gemorst was!!! So far so good, ik hoop echt dat ze het zo houden...
Wat je op de foto ziet was echt alles, en dan lijkt het nog meer dan het is door het gras dat tussen de tegels groeit.
Het was bij elkaar geveegd echt maar 2 handjes.

Voor nu dus helemaal blij!

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:36

Dat is wel top zeg inderdaad. Bedankt voor het delen van je ervaring.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:30

Inderdaad fijn dat je je ervaring deelt! Ik wil ook een stolp aan gaan schaffen maar zit nog erg in een dubio om het met of zonder net te doen. Heb je nu uiteindelijk gekozen om het zonder net te doen?
Houd ons maar op de hoogte hoe het bevalt :)

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:30

Oh en via welke website heb jij deze besteld?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:57

Oh wat mooi dat het zo bevalt!

Wat ik me afvraag, er zitten volgens mij 3 gaten in. Maar wat nou als je 5 paarden hebt? Dat wordt dan toch een gedoe met die hoofden...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 04:29

Kaus schreef:
Oh wat mooi dat het zo bevalt!

Wat ik me afvraag, er zitten volgens mij 3 gaten in. Maar wat nou als je 5 paarden hebt? Dat wordt dan toch een gedoe met die hoofden...

Volgens mij zitten er in deze 4 gaten, maar dan nog: je moet altijd minimaal 1 eetplek meer aanbieden dan het aantal paarden dat er staat. Conclusie: met 5 paarden moet je dus ofwel 2 stolpen plaatsen ofwel nog twee andere voerplekken aanbieden naast de stolp.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:56

Ik heb ook de hooistolp besteld, deze inmiddels in gebruik en ik ben er erg enthousiast over!