Heel bewust hetzelfde bedrijf ingeschakeld als 16 jaar geleden en meerdere malen aangegeven dat we exact hetzelfde zand erin wilden omdat deze heel goed werkt op de kleingrond hier. Gewoon bovenop het oude zand gedaan.
Was geen probleem, het was zeer zeker hetzelfde zand.
Omdat ik zelf erg kritisch was is er zelfs nog een extra laboratorium test afgenomen ( op hun advies) om dit extra te controleren. Puntje bij paaltje bleek dat door het vele tijdsbestek die het in beslag nam om dit project af te maken dat ze de test resultaten niet op tijd zouden binnenkrijgen voor het natte seizoen begon en er dus geen machines meer het terrein op zouden kunnen. Hier baalden we flink van! Wederon kregen we te horen dat het absoluut hetzelfde zand was, dus uit pure ellende dit late storten omdat ik anders geen lessen kon geven de 8 maanden daarna.
Helaas... Na veel ellende mbt het leveren van de diensten ( heeft 4 maanden gekost uiteindelijk om het zand te krijgen) blijkt na een natte winter dat de bak veel te zwaar is en te snel droogt.
Resultaat; peesblessures, wekenlang niet in de bak kunnen rijden bij droogte, en zelfs met nat zand is het ploeteren voor de paarden.
Ik heb een hippisch bedrijfje en ben dus alles behalve amused hierover.
Na weer meerdere malen contact zoeken ( vanaf mei

A; ik word geacht dit te kopen en aan te leveren ( kosten circa 2000 euro)
B; klapzand lijkt mij nou niet bepaald ideaal voor een rijbaan.
Wij zaten zelf te denken dat ze het oude zand eronder naar boven halen als toplaag. Zelf kopen we dan vlokken om te mengen en zullen we volgend jaar extra misschien een put moeten slaan voor bewatering.
We willen niet voor de fout van het bedrijf opdraaien gaan in principe dus niet akkoord met hun oplossing waardoor ze het zich mooi goedkoop afmaken en wij alle ellende en kosten hebben.
Mijn vraag is dan ook.. Denken wij goed? Welke stappen moeten wij ondernemen en is het idee van het grondverzet bedrijf realistisch om klapzand in mijn dure bak erbovenop te gooien?
Het zand is trouwens uit een afgravings gebied hier uit de buurt, dus geen 'officieel' bakzand omdat ik weet dat dat type zand hier heel nat en glad wordt vanwege de ondergrond.