Wat verwachten jullie van een doe-het-zelf stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Wat verwachten jullie van een doe-het-zelf stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 21:35

Hallo bokt,

sinds de koop van het huis bijna afgerond is zijn wij al een beetje aan het oriënteren om de bijbehorende stallen te verhuren.

Wij zullen in totaal 6 boxen kunnen verhuren.
6 boxen van 3 x 4 m
2 boxen van 4 x 5 m
Er is weide aanwezig ( op dit moment samen op een wei, mijn paard blijft alleen op een wei zoals ze nu gewoon is, is een dominant type en dit is al vaker verkeerd gegaan met andere paarden). Misschien dat wij in de toekomst nog kleinere paddocks gaan maken zodat de paarden wel buiten kunnen maar ook apart.
Maar hoe groot mag zo een paddock dan minimum zijn?
Ook is er een buitenpiste aanwezig.

Echter heb ik altijd paarden aan huis gehad en weet ik eigenlijk niet wat mensen nu verwachten van een stalling waar zij huren.

Ik werk zelf full-time dus het wordt sowieso een doe het zelf stal.
Ik wil 's morgens wel voeren, maar dit is dan tussen 5u30 en 7u30 voor ik ga werken. Maar op voorwaarde dat het voer in emmers klaar staat en dat het hooi in hooinetten klaar staat. Of is het handig dat ieder zijn eigen paard komt voeren of dat er een schema gemaakt wordt wie welke dag de paarden voert.

Buiten zetten doe ik niet, hier kan een schema van gemaakt worden of ieder zijn eigen paard buiten zetten? Buiten laten in de nacht doe ik niet.

Uitmesten is ook een taak voor de eigenaars, ik dacht eraan om als start 2 pakken houtkrullen te doen en vanaf dan iedere week een pak. Dit is in de prijs inbegrepen en als ze meer willen kunnen ze dit bijkopen.

Het is echt maar kleinschalig', geen chique stal maar gewoon gezellig.
Je zit hier op een 100 m van een natuurgebied waar je met het paard in mag, deze komt ook uit op ruiterroutes die je kan volgen.
Op nog geen 5 minuten met de trailer ligt een manege waar je de binnenbak kan afhuren indien deze beschikbaar is.
Er zullen ook hindernissen aanwezig zijn om te springen.

Dit zijn zo een aantal kleine dingetjes die ik al in gedachten had, maar belangrijker, wat verwacht bokt van een stalling waar zij/hij haar paard stalt.
Rekening houdend dat het een doe-het-zelf stal is.

Wat verwachten jullie of doen jullie op je eigen stal?
En wat vinden jullie dan een leuke prijs voor zulke stalling?
Wat zijn afspraken die jij belangrijk vindt?

( Ik woon in België op de grens met Nederlands Limburg op 20 minuten rijden van Weert ).

Laat je horen!

Groetjes

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:53

Mijn verzorgpaard staat op een soort van halve doe-het-zelf stal.
In de winter staan de paarden snachts binnen en overdag in een gezamelijke paddock. Voor de wat oudere/te dominante paarden staan apart in een paddock.
Het buiten zetten en het ochtend voeren wordt gedaan door de eigenaar, we zetten zelf het voer klaar in bakjes en hooi in een krat/net.
Je bent zelf verantwoordelijk voor het binnen zetten en de regel is dat er nooit 1 paard alleen blijft staan buiten, dus mocht je de 1na laatste zijn moet je het andere paard ook altijd binnen zetten.

Zomer staan de paarden dag en nacht buiten, krachtvoer etc moet je dus zelf regelen.
Ik betaal zelf niets en weet ook niet wat de eigenaar van het paard betaald dus daar kan ik je zelf niet mee helpen.
Het systeem werkt wel erg fijn en het paardje wat ik rij heeft ook extra supplementen en medicijnen nodig, door dat je het zelf klaar zet weet je zeker dat het ook daadwerkelijk gegeven wordt. (heb meerdere topics ook voor bij zien komen hier op bokt waar het niet gebeurde op een all-inclusive stal)

Iedereen heeft zijn eigen vak voor hooi en stro, je betaald per baal of je kan kiezen voor all inclusive, en dus zo veel pakken als je wilt. Ze staat zelf op all inclusive maar anders moet je dus door appen dat je een baal extra pakt.

Verder hebben wij een groeps-app voor de bijrijders en er is een groeps-app voor de eigenaren.
Er is ook veel onderling contact en er is altijd wel iemand op stal dus mocht er iets zijn hoef je enkel een appje te sturen.
Het is ook erg gezellig en gemoedelijk, uitrij locatie is perfect (naast bos, je rijd zo van bos naar duin/strand).

Qua accommodatie is niet super luxe maar gewoon 'normaal', we hebben een grote buitenbak en een kleine, sinds kort ook een longeerkanaal.
Stallen zijn ruim tegen over elkaar ingedeeld, zadelkamer-kastje had wel iets ruimer gemogen (plek voor 1 zadel). Dekens oid kan je er niet in kwijt dus die moet je dan opbergen bij de stro/hooi dus daar loop je wel een beetje mee te zeulen. Alhoewel we best wat actie kunnen ondernemen om het wat handiger in te delen bij de stal (voorkant bijv)

Zou alleen wel fijn zijn als het een soort van 'corvee' rooster zou zijn, vooral in de winter wanneer de stallen uitgemest worden, er zijn er namelijk maar een paar die eind van de dag even de stal bijvegen.. :z

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:58

Ik heb geen ervaring met DHZ stallen - dus met dat aspect kan ik je niet helpen

Mogen de paarden elke dag naar buiten? En hoe lang per dag? Hoeveel grond heb je als weide?

Dit is namelijk het eerste waar ik naar kijk.

Je buitenbak - is die berijdbaar door het hele jaar? Een mulle buitenpiste die blank staat na elke regenbui is voor mij persoonlijk niet veel waard.
Laatst bijgewerkt door FatCat op 16-07-17 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:04

Leuk!!

Paddock: Zou ik het liefst 15 x30 per twee of liefst 20x40 per twee.

Inkoop voer?
Krachtvoer?

Voeren in ochtend vind ik zelf wel fijn (omdat ze op stal staan) dat het gedaan wordt.
Met nog 7 eigenaren (denk ik) is er echt wel een schema te maken dat ze op het land worden gezet.
(Bijvoorbeeld, elke dag 1 iemand?)
Uitmesten zelf doen, zou ik ook helemaal voor zijn.
Wel duidelijke afspraken omtrent vegen en tereinonderhoudt. Niet dat je er zelf alleen voor staat.
Regels in land en bak, mesten? Verweiden?
Die gedachtengangen moeten natuurlijk ook op 1 lijn zijn.

Binnen zetten? ook gewoon door 1 stallid?
En dan duidelijk van hoe laat tot hoe laat?

Ik ken een stal waarvan ieder zijn paard zelf naar buiten zet.
Ook zelf naar binnen zet.
Maar er mag geen 1 paard alleen blijven staan, dus als de laatste nog niet geweest is, wordt die ook naar binnen gehaald.

Met binnenrijhal en buitenrijbaan wordt hier 190 euro voor gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:05

Even offtopic: waarom geen stro? :)

Verder vind ik het wel klinken als een goede locatie. Ruime boxen, we idegang, buitenbak, uitrijmogelijkheden...

Is hooi in de prijs mee inbegrepen? Of lees ik daarover heen?

Als ik een gokje mag wagen... zou ik ongeveer € 125,00 betalen. Maar ik heb geen ervaring met een doe het zelf stal :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:06

Hier zet iedereen alles zelf klaar en voeren, buiten en binnen zetten doen we met elkaar volgens een weekrooster.

LadyMadonna

Re: Wat verwachten jullie van een doe-het-zelf stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:21

Ik heb altijd in half pension gestaan. Alleen voeren werd gedaan, de rest zelf.
Buiten zetten deden we zelf, en dan zette ik die van mij + die van twee stalgenoten 's morgens buiten en zette een stalgenoot ze 's avonds binnen.
Mesten deed ik alleen mijn eigen stallen en eigen weide. Wij hadden een half pak stro per stal per dag tot de beschikking, of 1 pak vlas per week.
Nadeel wad dat dit slecht te controleren was. Sommige paarden stonden tot de hakken in de stront, andere tot aan de oren in het stro.
Ook mest niet iedereen even zorgvuldig. Hier lag regelmatig (veel) schoon stro op de mesthoop

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:30

Ik betaalde een aantal jaar terug op een doe-het-zelf stal 150 euro. Hier zat het voeren en binnen en buiten zetten bij. Voer kocht je zelf en zette je ook klaar. Het mesten en bodembedekking deed je ook zelf.

Op den duur moesten we ook voor die prijs zelf buiten en binnen gaan zetten, toen vond ik het wel te duur.

In jouw geval zou ik ergens tussen de 100 en 150 gaan zitten, omdat jij de bodembedekking regelt. Is het wel een optie om eventueel ook 's avonds te voeren (indien nodig)?

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:58

Ik heb een tijdje op een doe-het-zelf stal gestaan. Inclusief onbeperkt hooi en stro. Stro gebruikte ik bijna niet, omdat de anderen hun paarden s nachts buiten lieten en mijn paard (uiteraard) niet in zijn eentje op stal wilde. Binnen/buiten zetten, water geven, voeren en (weiland) mesten deden we allemaal zelf. Hadden we een schema voor. Ik betaalde 160 euro. Inclusief buitenbak en tegen de bosrand.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:10

Een volledige doe het zelf stal in groep zou ik nooit willen staan, ikzelf sta nu wel volledig doe het zelfd met een iemand erbij, dus onze drie staan 24/7/365 buiten en we wisselen af kwa shiften. In de binnenstallingen zie ik een hoop problemen (hun systeem: iedereen doet per paard X shiften per week, dan wordt er gevoerd, hooi gevoerd en alle stallen gemest. Smorgens gooit de staleigenaar het krachtvoer in de bak. Binnen en buitenzetten moeten ze zelf doen.
Er is constant geklaag over dat de stallen niet goed/te weinig/te veel uitgemest/opgestrooid worden, paarden blijven in de winter vaak weken binnen, zelfs in de zomer zit er geen systeem in het binnen en buiten zetten en iedereen doet maar iets. (+ tig andere mensen in de stal van je paard.)

Als ik op een dergelijk systeem zou staan, zou ik opteren voor slowfeederhooinetten (wij hebben er voor de kleine paarden van 2m breed en 1m hoog, hier passen drie dikke plakken hooi in en dit is voldoende voor 3 d ponys voor 1 dag, in theorie is een volle net goed voor 3 dagen per paard. Als ze overdag buiten staan kan het zelfs 5 dagen zijn.
Staleigenaar steekt paarden smorgens buiten en haalt ze savonds binnen. Geeft dan ook krachtvoer. Klanten zorgen dat hun bakjes per dag klaarstaan met krachtvoer en zorgen zelf dat hun hooinetten gevuld zijn (prijs incl onbeperkt hooi, staleigenaar vult slowfeeders buiten). Klanten mesten zelf hun stal uit (prijs per maand ev incl onbeperkt stro / per baaltje stro) en zorgen dat dit dagelijks gedaan wordt. Eventueel kunnen ze zelf onderling afspreken om samen te werken.
Je kan bv aan iedere klant vragen om minstens 1 dag per week te helpen om de paddock uit te mesten op een vooraf afgesproken dag en uur.
Bij 8 klanten hoef je het nooit alleen te doen en kan je het 2 dagen regelen dat je niet hoeft uit te mesten (of 1 dag regelen dat 2-3 pensionklanten de paarden binnen en buiten zetten en de paddock uitmesten zodat je een dag vrij hebt.)
Voor een stal waar ze binnen en buitengezet worden incl onbeperkt hooi en bovenstaand werk heb ik 150 euro per maand voor over in mijn regio.
Mits ze overdag minstens 8 uur buitenkomen, daar onbeperkt hooi hebben en met droge voeten kunnen staan om te eten.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:13

hoi!
Ik sta zelf op een doel-het-zelf stal.
Winter: S'ochtends wordt er door de eigenaar van de stal gevoerd. Daarna zetten zij de eerste groep paarden in de winterpaddocks (tegen 1 euro per dag) rond 12 uur wisselen ze de paarden. S'avonds tussen 5 en 6 wordt er gevoerd.

Voor en najaar:
Paarden worden s'ochtends gevoerd en gaan daarna het weiland op. Wij moeten ze er zelf af halen en tussen 5 en 6 worden ze weer gevoerd. Paarden mogen niet langer dan 19.00 buiten staan.

Zomer:
Paarden staan dag en nacht buiten, er wordt niet gevoerd.

Wij zetten zelf bakjes voer klaar (in van die grote ode saus emmers) en kratjes kuil. Als je later komt bijv. 20.00 dan zet je een half kratje kuil klaar zodat ze toch wat hebben. Je voert je paard na het rijden dan zelf.

Ik vind het als pensionklant idiaal. Ik weet precies hoeveel kuil en voer mijn paard krijg. Hij gaat lekker naar buiten samen met vriendjes en er is rust op stal. Niet ieder paardenmens past in dit systeem, maar voor ons is het top. Wij betalen kaal 210 (incl. kuil en stro, buitenzetten in voor en najaar) brok kopen we zelf en s'winters komt er per dag 1 euro bij per dag dat je paard naar buiten gaat. In het weekend hebben we zelf een schema om de eigenaren van stal te ontlasten van werkzaamheden.
Mesten moeten we ook zelf doen. Echter als het een keer niet kan, wordt het voor je gedaan voor 2.50 per keer. Nette prijzen dus. Zeker in de randstad

Hopelijk heb je hier iets aan !

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:28

Dat ze 's nachts niet buiten mogen blijven zou voor mij al een no-go zijn, zeker in de zomer.

Dat jij ze niet buiten wil zetten vind ik ook een groot nadeel. Dan moet je toch wel zelf dichtbij wonen of met een goede groep zijn om je paard elke dag buiten te krijgen. Binnenhalen doe je ook niet? En zowel: hoelaat? Om 20u naar binnen in de zomer zou ik al heel vroeg vinden, in de winter in elk geval niet voor 16u30 naar binnen.

Voer klaarzetten vind ik helemaal prima. De stallen zijn mooi van grootte, buitenbak is belangrijk en uirtijmogelijkheden klinken ook goed.

De prijs hangt ook af van of het ruwvoer inbegrepen is en hoeveel daarvan gegeven wordt. Ik vind 24/7 ruwvoer beschikbaar belangrijk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:39

Ik sta op een volledige doe het zelf stal. Wat voor mij belangrijk is dat ik een 'eigen' stuk wei heb waar alleen mijn pony's staan. Ik heb dus niet de onrust van wisselende stalgenoten, steeds weer een paard weg en een ander paard erbij. Vind ik echt heel erg belangrijk. Heb een rustige stabiele groep, en dat maakt het risico op blessures, wondjes door het steeds weer kennismaken met een nieuwe kuddegenoot toch een stuk kleiner.

We doen onze vier ponys met ons tweeen, met een derde op de achtergrond als back up. Voeren, buiten en binnen zetten, stallen, wei indelen in kleinere te begrazen stukjes doen we allemaal zelf.

Brok en vlas betalen we zelf, i(onbeperkt) hooi is inbegrepen. Daarnaast is er een een buitenbak ( zou voor mij toch wel belangrijk zijn, dat er een bak is, en dat ik niet áltijd met mijn trailer naar een manege hoef als ik wil rijden), en een longeer circkel ( maak ik eigenlijk geen gebruik van.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:44

Ik sta ook op DIY (woon in engeland).
Welliswaar dag en nacht jaarrond buiten maar ik betaal ongeveer €230 wat veel te veel is. Inclusief hooi, kudde op gras en schuilstal. Maar geen bak (wel eentje te huur bij de buren). Wij doen verder alles zelf, voeren, dekens wisselen, schuilstal schoonhouden, poepscheppen in de wei. Omdat ze niet op stal staan komt iedereen eenmaal per dag.
Helaas is dit de enige 24/7 plek die ik kan vinden, dus betaal ik dit gewoon en probeer ik niet te zeuren :')

Hiervoor stond ik ook op een DIY stal waarbij paarden 's nachts 12-16u binnen stonden. €150 pmnd incl hooi, bak, weidegang in kudde overdag, geen poepscheppen (bio wei).
Het was ieder voor zichzelf, dus zelf voeren, mesten, dekens wisselen, binnen en buiten zetten. Sommigen maakte onderling afspraken maar vele deden alles echt zelf en kwamen dus tweemaal per dag. Als de staleigenaar moest helpen moest je daarvoor betalen. Dat gedoe met binnen/buiten zetten was dus enorm onpraktisch voor mij, paardlief vond dit ook niks (heet met buiten zetten en niet nar binnen willen) dus vandaar verhuisd naar 24/7 stal :)

Ik ben pro natuurlijk dus als je niet genoeg wei hebt zou ik idd paddocks aanleggen maar wel met hooi daarin! Paarden eten bijna de hele dag en anders gaan ze na een tijdje bij de uitgang vd paddock staan wachten, zo zonde ;) buiten zijn is beter ;)
Al gedacht aan een paddock paradise anders (Een zand pad met hooipunten door en/of om je weides heen aanleggen)? Dan maak je nog beter gebruik van de ruimte die je hebt! Blijven de paarden ook lekker in beweging en spaar je je gras. Wel is van gehoord?

Succes iig! Klinkt als een tof avontuur!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:56

Ik sta op een doe het zelf stal.
Wij hebben een vast rooster voor binnen en buiten zetten.
* Degene die buitenzet voert eerst krachtvoer (wat je zelf al hebt klaar gezet).
* Met de zomer op de weide, met de winter in de paddock (dan vul je ook de hooibakken).
* Zelf je stal, paddock mesten .
* Zelf kv klaarzetten
* Degene die het laatst op stal is die voert met de avond de paarden af (is iedereen al optijd geweest dan even een appje in de stal app en dan doet de stalhouder het)
* Via een schema mesten we om de beurt het land, vullen de waterbakken bij.
* Paddock mest je met samen met degene met wie je paard staat. Meeste staan per 2
* Met de zomer mag je je paard ook 24/7 buiten zetten, dit is wel in de paddock. Hier zorg je er zelf voor dat er hooi is.

Buitenbak is eigenlijk het hele jaar goed te rijden. Met extreem veel regen staat hier wel eens een plas in.
Longeerpaddock, kleine binnen paddock.
Gebruik spring materiaal.
Incl hooi/voordroog, stro (vlas in overleg mogelijk, wel zelf kopen).

Kosten bedragen € 170 per maand.
Wil je niet meedraaien in het schema voor binnen en buitenzetten kan je dit afkopen € 25 p/mnd
Verder is er veel bespreekbaar. Deze zomer staan bijna alle paarden in 1 grote groep, eerder waren dit groepjes van max 4

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:27

Ik betaal hier in de randstad €160,- per maand voor kale box op doe het zelf stal, dat is ook echt doe het zelf, want we doen alles zelf met elkaar.
Er staan 8 paarden en we hebben per dag 4 beurten, je komt dus gemiddeld zo'n 4x in de week aan de beurt om iets te doen (omdat ik dichtbij woon en vaak op stal ben doe ik meestal zo'n 7 beurten per week).
Uitmesten en je paddock schoon houden die je zelf en de wei schoon houden doen we met elkaar, ook onkruid wieden en dat soort dingen.
We hebben een eenvoudige bak die niet heel geweldig is qua bodem en die houden we ook zelf bij.
We hebben we stuk weiland waar ze in de zomer een paar uur tot een hele dag op kunnen afhankelijk van hoeveel gras er staat, verder staan ze in de paddock in 's nachts op stal.

Hooi, strooisel en voer zorg je zelf voor, wat mogelijk is kopen we gezamenlijk in.

Prijs is niet heel laag voor wat hebben en er zelf voor moeten doen, maar daar tegenover staan de paarden veel buiten en heb je ook weidegang, wat hier niet heel makkelijk te vinden is en heb je veel vrijheid in hoe je je paard wil verzorgen en voeren, en dat vind ik ook wel weer wat waard.
Ik zou zelf wel graag een betere bak en betere buitenverlichting voor de donkere avonden hebben als ik iets moet noemen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:03

Ik heb op een doe het zelf stal gestaan. We deelden dit stuk met z'n 4-en. De eigenaresse van het land zat vaak in het buitenland, we moesten dus alles zelf regelen. We kochten ons eigen voer, balen hooi, regelden zelf dat de mest afgevoerd werd. Hadden een voer en mest schema. Ze liepen het hele jaar rond op de wei dus binnen en buiten zetten hoefde niet.

Bovenstaande vind ik dus een echte doe het zelf stal. Lag wel bij het huis van de eigenaresse maar in zo'n hoek dat zij er ook geen zicht op had en er ook niet 123 stond. Ik denk dat dat voor jou lastiger zou zijn om alles helemaal los te laten als ik het zo lees. Gaat misschien meer richting half pension dan.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:23

In het verleden op een doe het zelf stal gestaan. Hooi en stro was aanwezig, krachtvoer kochten we zelf. Voeren, opstrooien, binnen-buitenzetten en uitmesten deden we zelf naar eigen inzicht. We waren met 3-4 pensionklanten. Ik voerde door de week 's ochtends, een ander voerde dan in het weekend 's ochtends.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 18:29

Sorry topic al een beetje uit het oog verloren.

Dank jullie voor de reacties alvast.
Als vast wat informatie om te overwegen.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:46

Ik sta op een doe het zelf stal en doe ALLES zelf.
Ik voer ochtend en avond, bemest zelf mijn weide, zet zelf binnen / buiten.
Alleen de mestput en het onderhoud van de bakken en het terrein wordt door de boer gedaan.

Het maken van een voerschema zou ik niet doen, als er een iemand tussen zit die wat laks is dan is iedereen hier steeds de dupe van.
Laat pension klanten dat evt onderling regelen, gebeurd bij mij op stal ook, mogen ze het ook samen uitvechten als er een te laks is. :o

Wij kunnen 2 soorten hooi en stro afnemen van de boer of zelf inkopen. Krachtvoer koopt iedereen zelf.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 19:06

Ohjha het is wel de bedoeling dat wij gewoon Balen hooi inkopen.
Ik heb helaas geen plaats om voor iedere huurder een opslag te maken waar hij/zij een grote baal hooi in kwijt kan.
Qua bodembedekking willen we pakken vlas, omdat dit beter te controleren is. Dit komen wij ook in.

Krachtvoer is aan de eigenaar om in te kopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:19

Ik denk dat je dan beter richting halfpension gaat. (en dus een vaste prijs voor iedereen inclusief onbeperkt hooi en X aantal pakken vlas per maand).
Zo heb je geen risico dat mensen gaan beknibbelen op het hooi (en je dus een broodmager paard op stal hebt omdat ze te gierig zijn om hooi te kopen) of het risico dat het paard staat te soppen omdat een pak vlas te duur is.
Uiteraard wel met een limiet (bv max 5 pakken per maand, iedere pak erbij is X euro extra) en het hooi door middel van slowfeeders (dat ze wel zelf moeten vullen, maar paard reguleert zichzelf vaak wel).

Dan kan je opteren om ze smorgens en savonds hun krachtvoer te geven en binnen en buiten te zetten. Zodat de klanten een vaste prijs betalen en zelf iedere dag hun stal komen mesten (en ze kunnen onderling mestbeurten afspreken.)
Zo ben jij zeker dat er routine is, een bakje voer ingooien en 6 paarden buiten zetten is niet zoveel meer werk dan een bakje voer ingooien en 2 paarden buiten zetten. Je weet dat de paarden altijd proper staan en genoeg voer krijgen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 21:08

Het is de bedoeling om bij opstart 2 of 3 pakken in de stal te doen, vanaf dan wekelijks een pak.
Pakken kunnen ze dan bijkopen.

Krachtvoer voeren s'morgens is geen probleem, dat kan s'morgens heel vroeg (6u00). Buiten zetten kan ik niet.
Mijn paard is het gewoon om rond 6uur haar krachtvoer te krijgen en voor ik naar werk vertrek wordt ze buiten gezet.
Ik start om 7u00 met werken, het wordt dan moeilijk om 6 paarden buiten te zetten.
Dit wordt ook afgesproken dat dit voor de eigenaar is. Lijkt me dat hier wel een beurtenrol in gemaakt kan worden.

Het is ook niet mijn bedoeling om de stal te runnen, vandaar dat het principe een doe-het-zelf stal wordt.
Ik werk full-time en heb niet de mogelijkheid om minder te werken, jammer genoeg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:20

Buitenzetten is te zien hoe moeilijk of gemakkelijk je het maakt.
Als je de paarden gewoon in groep laat buiten lopen, en je vindt een mogelijkheid om de weides met een track te verbinden (dan zet je de weide waar ze in mogen open), dan kan je smorgens gewoon de stallen openzetten, paarden naar de track "jagen" (rustig uiteraard) en dan de track achter hun kont sluiten zodat ze niet terug naar de stal lopen. Weg naar de weide vinden ze zelf wel en is exact 5 minuten werk.

Dit zou voor mij een voorwaarde zijn, op de DHZ stal bij ons zie ik dat de paarden soms dag en nacht buiten staan, dan weer eens van smorgens vroeg tot savonds laat, dan weer eens niet, dan eens 2 uur, ...
Simpelweg omdat ze geen mogelijkheid hebben (of willen) om iedere morgen op een degelijk uur die paarden buiten te zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:57

Ik heb "doe het samen" Dit mede omdat de paarden grotendeels in groepshuisvesting staan. Ieder zijn eigen box/paddock/wei uitmesten gaat dus niet...

We werken met verzorgrooster met tijdschema (met marge) dat aangepast wordt aan het seizoen en de situatie. Ik woon hier en houd ook in de gaten of alles gaat zoals afgesproken. Ik vul de gaten in het rooster.

In het rooster zit alles wat standaard moet gebeuren op een ochtend, een middag of een avond. Dus uitmesten paddock/paden/inloopstal/de, voeren, naar en van land halen, hooinetten vullen en vegen.we helpen elkaar met medicijnen geven

Had ik losse boxen gehad dan zou ik met rooster laten buiten en binnenzetten en voeren. En ieder zelf of in onderling overleg zijn eigen stal en paddock/wei schoon laten houden, hooinetten vullen en klaarhangen etc.

Doe het zelf zonder buitenzetten lijkt me niet fijn voor de meeste eigenaren die ook moeten werken. Dat zou ik echt in schema laten doen en daar tijden voor vaststellen in overleg.

Ik heb kale huur plus betalen verbruik ruwvoer en Strooisel (heb ik op voorraad) , maar ook een "pension"prijs waar dat bij in dit. Hoe vaker ze helpen hoe goedkoper de stalling wordt.

Kale huur rond de 75/85 euro en de rest naar verbruik geeft hier een pensionprijs van 95 tot 140/150 euro. Afhankelijk van seizoen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 20-07-17 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt