Paddock met alleen houtsnippers zonder zand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Paddock met alleen houtsnippers zonder zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 17:25

Hoi,

Wij zijn van plan om voor onze twee paarden een paddock aan te leggen, maar die ene is onwijs koliekgevoelig dus ik wil eigenlijk geen zand. Nou weet ik dat iedereen zegt dat houtsnippers een ramp is, dat het blubberig wordt, enz
Echter gaat dit vaak of over een bak om in te rijden (dat is bij ons niet aan de orde, daar komt iets anders voor), of om een paddock met houtsnippers op zand, al dan niet gedraineerd.
Het probleem van het rotten van hout snap ik, maar de ene snippers zullen de andere niet zijn denk ik? En ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met bijvoorbeeld een laag kiezels, daarop drainage, daarop weer kiezels en dan een doek ertussen en daar bovenop de houtsnippers? Of iets soortgelijks. In ieder geval iets waarbij het water gegarandeerd gelijk naar beneden zakt waardoor het (behandelde en kwalitatief goede) hout nooit langer nat blijft dan de regenbui.
En heeft iemand ervaringen qua prijs om zoiets aan te leggen? Dus zonder zand, alleen drainage en hout en een onderlaag van bijv kiezels
Barst los zou ik zeggen!

Azmay

Re: Paddock met alleen houtsnippers zonder zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:39

Uiteindelijk gaat alle hout een keer rotten hier in Nederland, maar het juiste blijft wel een paar jaar goed.
Ik denk wel dat je er rekening meer moet houden dat als je niet continu wat te eten aanbied ze kunnen kiezen om alsnog het hout te eten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:43

Je zou eens naar Megatop bodems kunnen informeren. Dat zijn bodems van voorbehandelde/gedroogde houtchips die minder snel zouden rotten. Zelf geen ervaring mee maar heb er wel goede dingen over gehoord.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:43

Vroeger waar ik stond met mijn paard hadden wij houtsnippers in de paddock.

Een aanrader vind ik, alleen wel eens in de zoveel tijd weer nieuwe gaan bijstorten.
Ze bleven zeker wel een paar jaar goed.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:44

Mij lijkt naast dat het hout uiteindelijk zal rotten, het ook heel vervelend om de mest eruit te scheppen met houtsnippers.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:48

Murosch schreef:
Mij lijkt naast dat het hout uiteindelijk zal rotten, het ook heel vervelend om de mest eruit te scheppen met houtsnippers.

Met mestboy valt dat heel erg mee.......zulke fijne snippers waren dat nou ook weer niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:52

Ja? Oke ik heb er geen ervaring mee, het leek me alleen lastiger. De mestboy gebruik ik hier ook in de zandpaddock, daar is hij zeker ook handig voor.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:00

Je moet het inderdaad met 'regelmaat' vervangen. Dus weer afgraven en daarna weer opnieuw erop storten. Wij hebben het in de bak en hier gebeurt het iedere 2 a 3 jaar. Ik heb het in de paddock gehad op zand, daar was het 1 dof drama en mocht het na 3 maanden al := .

In de bak blijft het wel erg mooi, maar ik weet niet wat er met hout alleen gebeurt. Ik denk nl dat urine en poep vooral aan het rottingsproces bijdragen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:31

Wij hebben dit gehad (ook om zandkoliek tegen te gaan). Het werd in de winter echter heel snel in de grond gelopen en is daardoor ook heel snel verteerd. Ik zou er niet meer voor kiezen.
Wij geven nu onbeperkt ruwvoer uit netten in de inloopstal en uit een bak in de paddock. Zandkoliek is nu (met regelmatige kuur psyliumpoeder) ruim een jaar geleden voor het laatst geweest.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:47

Ik vind houtsnippers prima werken, mits je maar minimaal een laag van 40cm en liefst van 50cm gebruikt. En dat is waar het bij de meeste mensen mis gaat. Er gaat vaak maar een laag van 10 tot maximaal 20cm op want het kost wel een berg en het betekent dat je of moet uitgraven, of de omheining moet verhogen. En daarnaast moet je houtsnippers jaarlijks bijvullen. Als je het 40cm uitgraaft dan weet je dat je bij moet vullen als het enkele centimeters onder de rand raakt en dan direct ruim 10cm.

Ik heb zelf eerder op een locatie gestaan waar er in verschillende paddocken verschillende diktes houtsnippers lagen (ze konden het gratis krijgen, maar waren dan wel afhankelijk van partijlevering). Ze waren allemaal aangelegd op doorgetrapte vette klei. De paddocks waar maar 20cm was gegaan die moesten ze regelmatig bijvullen en kregen ze nauwelijks goed. De paddock waar 40cm op was gegaan hoefde de winter dat ik er stond niet bijgevuld te worden en was nooit blubberig en meestal droog (alleen toen de naastgelegen weilanden blank stonden, stonden de paddocks vochtig).

We hebben op de track ook gekozen voor een deel houtsnippers, maar daar kan ik nog geen ervaring van geven want dat stuk track is nog niet in gebruik genomen. Er is al wel zwaar materieel overheen gegaan een tijdje terug en toen bleef hij ondanks de nattigheid toen, de snippers heel goed. Ook op het punt waar hij gedraaid had.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 01:39

Askja schreef:
Je zou eens naar Megatop bodems kunnen informeren. Dat zijn bodems van voorbehandelde/gedroogde houtchips die minder snel zouden rotten. Zelf geen ervaring mee maar heb er wel goede dingen over gehoord.

Maar als ik de foto's daarvan zie zijn dat hele fijne houtsplinters. Ik zat zelf meer te denken aan hele grove houtsnippers. Dus echt langwerpige stukken hout zegmaar. Het is voor een paddock, niet voor een rijbak. Dus dan lijkt me hoe grover hoe beter

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:36

Dorine92 schreef:
Hoi,

Wij zijn van plan om voor onze twee paarden een paddock aan te leggen, maar die ene is onwijs koliekgevoelig dus ik wil eigenlijk geen zand. Nou weet ik dat iedereen zegt dat houtsnippers een ramp is, dat het blubberig wordt, enz
Echter gaat dit vaak of over een bak om in te rijden (dat is bij ons niet aan de orde, daar komt iets anders voor), of om een paddock met houtsnippers op zand, al dan niet gedraineerd.
Het probleem van het rotten van hout snap ik, maar de ene snippers zullen de andere niet zijn denk ik? En ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met bijvoorbeeld een laag kiezels, daarop drainage, daarop weer kiezels en dan een doek ertussen en daar bovenop de houtsnippers? Of iets soortgelijks. In ieder geval iets waarbij het water gegarandeerd gelijk naar beneden zakt waardoor het (behandelde en kwalitatief goede) hout nooit langer nat blijft dan de regenbui.
En heeft iemand ervaringen qua prijs om zoiets aan te leggen? Dus zonder zand, alleen drainage en hout en een onderlaag van bijv kiezels
Barst los zou ik zeggen!

Zoekend naar een stal heb ik ooit 1 gezien met allemaal rubberen (of iets wat daar op leek) stukjes erin. Zo gemaakt dat het paard dezelfde grip had als op zand, foam, of houtsnippers. Het bleef alleen heel lang mooi en het zag er ook nog super chique uit! <3

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:44

Ik ben juist met zand minder bang dat ze er van gaan vreten dan met hout(snippers).
Ik denk dat een goede voerplek in je paddock meer verschil maakt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 15:10

_Woodstock schreef:
Dorine92 schreef:
Hoi,

Barst los zou ik zeggen!

Zoekend naar een stal heb ik ooit 1 gezien met allemaal rubberen (of iets wat daar op leek) stukjes erin. Zo gemaakt dat het paard dezelfde grip had als op zand, foam, of houtsnippers. Het bleef alleen heel lang mooi en het zag er ook nog super chique uit! <3

Dat klinkt interessant! Kent iemand dit?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 15:11

pol013 schreef:
Ik ben juist met zand minder bang dat ze er van gaan vreten dan met hout(snippers).
Ik denk dat een goede voerplek in je paddock meer verschil maakt.

Maar ik wil gewoon geen zand dus dat is niet relevant

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:26

Mijn paard heeft ooit een maand in training gestaan op een stal waar ze wortelhoutsnippers gebruikten, in de rijbak en op de paden tussen de weides. Is gemaakt van de wortels van bomen en zou daardoor minder snel rotten.
https://www.boomschors.be/nl/webshop/19 ... s-2060-mm/

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:28

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 08:58

Hmm zo logisch is mijn idee dus niet blijkbaar

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:05

Je zou ook kunnen kiezen voor het volledig "betegelen" van je paddock met rubberen, doorlaatbare tegels.

Het soort dat soms in stallen gebruikt wordt, en regelmatig in speeltuinen.

Daar dan geen houtsnippers of iets bovenop.
Gewoon dat als toplaag.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:15

Femke_Tweety schreef:
Je zou ook kunnen kiezen voor het volledig "betegelen" van je paddock met rubberen, doorlaatbare tegels.

Het soort dat soms in stallen gebruikt wordt, en regelmatig in speeltuinen.

Daar dan geen houtsnippers of iets bovenop.
Gewoon dat als toplaag.

Ik zou ook voor rubberen tegels gaan, als de oppervlakte niet te groot is

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:02

Wat is de reden dat je beslist geen zand wil? Dan kunnen we wellicht nog wat beter meedenken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 01:03

GDG schreef:
Wat is de reden dat je beslist geen zand wil? Dan kunnen we wellicht nog wat beter meedenken.

Omdat het paard erg koliekgevoelig is en paarden gaan vaak toch klieren met het zand als ze zich even vervelen (wat niet onoverkomelijk is want ze staan heus wel eens even zonder eten)
Ook vind ik hooi voeren op zand een drama en ik zie ook vaak dat zand toch een bende wordt met plassen of zand dat wegwaait, graven enz. Maar rubberen matten lijkt me ook zo ongezellig. Ik had bij iemand grove houtsnippers gezien en dat zag er zo mooi schoon en zacht en droog uit

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:14

Ik heb het hooi in slowfeednetten en in bakken en ze staan eigenlijk nooit echt zonder. Dagelijks haal ik de mest weg en het gemorste hooi dus dat valt eigenlijk wel mee qua bende :D

Behalve nu, nu de bak overgenomen is door onkruid :( ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:22

Dorine92 schreef:
GDG schreef:

Omdat het paard erg koliekgevoelig is en paarden gaan vaak toch klieren met het zand als ze zich even vervelen (wat niet onoverkomelijk is want ze staan heus wel eens even zonder eten)
Ook vind ik hooi voeren op zand een drama en ik zie ook vaak dat zand toch een bende wordt met plassen of zand dat wegwaait, graven enz. Maar rubberen matten lijkt me ook zo ongezellig. Ik had bij iemand grove houtsnippers gezien en dat zag er zo mooi schoon en zacht en droog uit

Ja hooi voeren op zand vind ik ook echt tien keer niets. Ook al doe je het in bakken/netten/net in bak/... er wordt altijd gemorst waardoor je dus hooi in het zand krijgt: paddock vervuilt én paarden gaan dan vaak toch uit het zand eten. Zelf heb ik dat opgelost door een ruime verharding in/naast de paddock aan te leggen én 24/7 ruwvoer aan te bieden in slowfeeders op die verharding: geen gemors in het zand én geen verveling (dus ze eten geen zand hier).

Graven doen ze hier (gelukkig) niet en al deden ze dat: mijn zandlaag is zeker 50cm dik dus het duurt wel even eer dat een probleem zou worden, maar het ziet er dan wel minder strak uit natuurlijk (al heb ik daar zelf geen moeite mee). Zand waait weleens weg ja, als het erg droog is en het dan hard waait. Over heel wat jaartjes zal ik wel weer eens een lading zand erbij gooien.

Dat het een bende wordt met plassen, bedoel je dan regenplassen? Regenplassen: hier totaal geen last van. Maar alles staat en valt met het goed weg kunnen lopen van het water: het begint natuurlijk met een goede aanleg die aangepast is aan de situatie (bijv. laag land? dan verhoogde paddock aanleggen. klei/leem? dan drainage aanleggen.) en vervolgens het niet dicht laten slibben van het zand, drainage uitspuiten wanneer nodig etc. Ons land ligt hoog en ons zand is zeer goed waterdoorlaatbaar (dat maakt het wel wat mul), geen drainage nodig; hier liggen zelfs met 30mm regen geen plassen in.

Het kan dus wel, maar afhankelijk van de situatie vergt het wat meer van de aanleg en/of onderhoud. Ik denk trouwens dat als je een echte graver hebt deze dat ook in houtsnippers zal doen. Met rubber matten kán het heel strak worden, maar ik denk dat die wel op een verharde ondergrond geplaatst zullen moeten worden om netjes en strak te blijven liggen. Wat mijn paarden betreft gaat er echter niets boven de zandpaddock om heerlijk in te rollen (een zandbad na een regenbui of tegen insecten) en in te soezen in de zon (staand en liggend). Ik ben er zelf dan ook heel tevreden over en zou niets anders willen (naar verharding en weide :P ).

Ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk voor zult gaan, altijd interessant om te lezen wat voor oplossingen er zijn om paarden van droge en zachte ondergrond te voorzien +:)+ .

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:28

Persoonlijk vind ik rubberen tegels er gezelliger uitzien dan houtsnippers.
Mij lijkt ook dat als ze zich vervelen dat ze ook zeker aan die hout snippers gaan eten, ook als daarop gevoerd word.
Dat zou ik zelf niet erg prettig vinden.
En wat doet het met splinters in de hoeven?