Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Askja schreef:Je zou eens naar Megatop bodems kunnen informeren. Dat zijn bodems van voorbehandelde/gedroogde houtchips die minder snel zouden rotten. Zelf geen ervaring mee maar heb er wel goede dingen over gehoord.
Dorine92 schreef:Hoi,
Wij zijn van plan om voor onze twee paarden een paddock aan te leggen, maar die ene is onwijs koliekgevoelig dus ik wil eigenlijk geen zand. Nou weet ik dat iedereen zegt dat houtsnippers een ramp is, dat het blubberig wordt, enz
Echter gaat dit vaak of over een bak om in te rijden (dat is bij ons niet aan de orde, daar komt iets anders voor), of om een paddock met houtsnippers op zand, al dan niet gedraineerd.
Het probleem van het rotten van hout snap ik, maar de ene snippers zullen de andere niet zijn denk ik? En ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met bijvoorbeeld een laag kiezels, daarop drainage, daarop weer kiezels en dan een doek ertussen en daar bovenop de houtsnippers? Of iets soortgelijks. In ieder geval iets waarbij het water gegarandeerd gelijk naar beneden zakt waardoor het (behandelde en kwalitatief goede) hout nooit langer nat blijft dan de regenbui.
En heeft iemand ervaringen qua prijs om zoiets aan te leggen? Dus zonder zand, alleen drainage en hout en een onderlaag van bijv kiezels
Barst los zou ik zeggen!
_Woodstock schreef:Dorine92 schreef:Hoi,
Wij zijn van plan om voor onze twee paarden een paddock aan te leggen, maar die ene is onwijs koliekgevoelig dus ik wil eigenlijk geen zand. Nou weet ik dat iedereen zegt dat houtsnippers een ramp is, dat het blubberig wordt, enz
Echter gaat dit vaak of over een bak om in te rijden (dat is bij ons niet aan de orde, daar komt iets anders voor), of om een paddock met houtsnippers op zand, al dan niet gedraineerd.
Het probleem van het rotten van hout snap ik, maar de ene snippers zullen de andere niet zijn denk ik? En ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met bijvoorbeeld een laag kiezels, daarop drainage, daarop weer kiezels en dan een doek ertussen en daar bovenop de houtsnippers? Of iets soortgelijks. In ieder geval iets waarbij het water gegarandeerd gelijk naar beneden zakt waardoor het (behandelde en kwalitatief goede) hout nooit langer nat blijft dan de regenbui.
En heeft iemand ervaringen qua prijs om zoiets aan te leggen? Dus zonder zand, alleen drainage en hout en een onderlaag van bijv kiezels
Barst los zou ik zeggen!
Zoekend naar een stal heb ik ooit 1 gezien met allemaal rubberen (of iets wat daar op leek) stukjes erin. Zo gemaakt dat het paard dezelfde grip had als op zand, foam, of houtsnippers. Het bleef alleen heel lang mooi en het zag er ook nog super chique uit!
Femke_Tweety schreef:Je zou ook kunnen kiezen voor het volledig "betegelen" van je paddock met rubberen, doorlaatbare tegels.
Het soort dat soms in stallen gebruikt wordt, en regelmatig in speeltuinen.
Daar dan geen houtsnippers of iets bovenop.
Gewoon dat als toplaag.
GDG schreef:Wat is de reden dat je beslist geen zand wil? Dan kunnen we wellicht nog wat beter meedenken.
Dorine92 schreef:GDG schreef:Wat is de reden dat je beslist geen zand wil? Dan kunnen we wellicht nog wat beter meedenken.
Omdat het paard erg koliekgevoelig is en paarden gaan vaak toch klieren met het zand als ze zich even vervelen (wat niet onoverkomelijk is want ze staan heus wel eens even zonder eten)
Ook vind ik hooi voeren op zand een drama en ik zie ook vaak dat zand toch een bende wordt met plassen of zand dat wegwaait, graven enz. Maar rubberen matten lijkt me ook zo ongezellig. Ik had bij iemand grove houtsnippers gezien en dat zag er zo mooi schoon en zacht en droog uit