4500 m2 weide opdelen voor 4 dikke Tinkers, hoeveel stukken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

4500 m2 weide opdelen voor 4 dikke Tinkers, hoeveel stukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 20:20

Wij hebben 3 weides, 2 winterweides en een grotere. Onze grotere weide (ca 4500 m2) wil ik gaan opdelen in kleinere stukjes, zodat het gras tot rust kan komen tussen het de vreetbeurten door..En om te voorkomen dat ik de dames straks echt door de wei kan rollen :D.
Afbeelding
Afbeelding

Na enig puzzelwerk kom ik op onderstaande 7 stukken uit, waarbij rood de rand en de stukken, en blauw het pad naar de achterste weides. De schuilstal ligt rechts van de wei, voorbij de bomen. en daar moeten ze wel steeds naar toe kunnen:
Afbeelding

Zo zouden er 7 stukken ontstaan, die allen ongeveer 650 m2 groot zijn.
Ik was benieuwd of jullie denken dat dat een beetje een goede maat is, of dat dat misschien te klein is?
Of betere ideeen?
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 27-06-17 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jazzie03

Re: 4500 m2 weide opdelen voor 4 dikke Tinkers, hoeveel stukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:24

Dat is zeker een goede maat! Alleen dat pad in het midden lijkt me een beetje onhandig, is het misschien niet beter om een track rond je hele stuk te maken zodat ze veel meer rond kunnen bewegen en toch altijd naar de stal kunnen? Dan wordt je pad dat je wilt maken ook niet zo zwaar belast :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:25

De paarden kunnen goed met elkaar overweg? Dan lijkt het mijns inziens prima, toch? Kan het gras inderdaad rusten en aangroeien :j
Ik heb een vrij grote wei en een aantal stukken land die ik tijdelijk afzet zodat ze er kunnen grazen, die stukken zijn ongeveer 25 x 25 (625 m2). Dat is dan wel voor 1 paard en 1 pony, maar ik vind het een prima grootte. 4 paarden lijkt me ook goed kunnen, mits ze goed met elkaar overweg kunnen, want met vier op zo'n oppervlak is er niet heel veel ruimte om te rennen. (nuja, als er flink gras staat zullen ze toch wel te druk aan het grazen zijn om te rennen :D)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 20:29

Jazzie03 schreef:
Dat is zeker een goede maat! Alleen dat pad in het midden lijkt me een beetje onhandig, is het misschien niet beter om een track rond je hele stuk te maken zodat ze veel meer rond kunnen bewegen en toch altijd naar de stal kunnen? Dan wordt je pad dat je wilt maken ook niet zo zwaar belast :)

Bedankt voor je reactie! We zitten op echte zandgrond hier, dus het enige wat gebeurd is dat het wat kaler wordt, maar geen modder. En 's winters staan ze niet op dit stuk, dat scheelt ook. Op zich zou een track wel mooi zijn, maar wil het in het voorjaar laten bemesten en dan wil ik zo min mogelijk palen in de wei hebben. Er komen dan ook alleen houten palen waar de scheidingsdraden het middenpad raken, en de rest worden prikkers. Zo komen er dan maar 6 vaste palen in de wei.

Ik denk dat met een track rond de wei er meer vaste palen zullen moeten komen op alle hoeken enzo?

xJolijn schreef:
De paarden kunnen goed met elkaar overweg? Dan lijkt het mijns inziens prima, toch? Kan het gras inderdaad rusten en aangroeien :j
Ik heb een vrij grote wei en een aantal stukken land die ik tijdelijk afzet zodat ze er kunnen grazen, die stukken zijn ongeveer 25 x 25 (625 m2). Dat is dan wel voor 1 paard en 1 pony, maar ik vind het een prima grootte. 4 paarden lijkt me ook goed kunnen, mits ze goed met elkaar overweg kunnen, want met vier op zo'n oppervlak is er niet heel veel ruimte om te rennen. (nuja, als er flink gras staat zullen ze toch wel te druk aan het grazen zijn om te rennen :D)

Jij ook bedankt. Ja allemaal familie van elkaar en rustig (lui :D). Ze kunnen prima rennen als ze willen, de schuilstal ligt nog een best eind voorbij de bomen.. Ik zal even een foto van het hele terrein zoeken..

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:34

Als je een track wilt zal je toch om de 10 meter een stevige paal moeten plaatsen, maar het voordeel is wel dat je tinkers wat extra beweging krijgen omdat ze gestimuleerd worden om rond te trekken :)
Je kan ze wel laten staan voor het bemesten (doen we hier ook wel)
Edit: alleen die in het midden van je weiland staan moeten weg zodat ze geen palen moeten ontwijken

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:50

Ons voorste weiland is 3000 m2 (ca 30 x 100 m). We zijn begonnen met het afgrazen van de rechterhelft (15 m breed) dmv strookbegrazing. Die helft hebben ze nu kaal en ik heb vandaag een draad gezet om die 15 m te versmallen naar 4 meter, een track dus. Ze moeten naar het einde van de wei lopen, daar de bocht om en kunnen dan aan de volgende 15 m beginnen. Als ze nu van stal en waterbak naar het lekkere gras willen lopen zijn ze (met de ronde om de andere wei) ca 300 meter onderweg ~~}>

Onze buitenomheining is goed stevig. De binnenomheining heeft op dit moment twee houten palen (waarvan er eentje overbodig is, maar ik heb geen zin om 'm eruit te halen, wellicht komt ie later dit jaar nog van toepassing). Verder gebruik ik plastic prikpaaltjes voor rechtdoor (af en toe een keer de draad om de paal slaan) en metalen prikpaaltjes op de hoeken. Onze paarden blijven netjes achter stroomdraad (mits er stroom op staat); de draad moet dus wel netjes hangen, maar hoeft niet knetterstrak opgespannen te worden. Wil je wat meer opspannen, dan zijn deze palen wellicht handig als hoekpaal; ze hebben extra 'pootjes' om scheefhangen tegen te gaan en zijn van zichzelf al stevig waardoor ze niet krom trekken https://www.schrikdraad.net/haspelhoekpaal-paard/

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 21:33

Bedankt voor de reacties. Een track is wel mooi, maar ben toch bang dat het te kaal gelopen wordt, en heb liever gras. Zou wel een pad op de paddock kunnen maken naar de schuilstal waar de waterbak staat.

Even voor de beeldvorming, zo ziet ons terrein er uit:
Afbeelding

Waarop dus links de zomerweide. De gele vierkanten zijn de winterweides, de roze vierkant de zandpaddock met daarop rechtsboven de schuilstal. Ik heb een pad afgezet van de zandpaddock door de winterwei naar de zomerwei. Dit pad ligt onder de bomen, dus daar groeit toch al geen gras

*Zo blij dat we dit huis hebben kunnen kopen 1,5 jaar geleden* :D

PS, tussen de zomerweide (rood) en de zandpaddock (roze) ligt de rijbak. Eigenlijk is alleen het vierkantje om het huis heen tuin :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:08

Ik heb ong. zo'n oppervlak. 4 stukken voor 2 pony's met graasmasker en dan doen ze per stuk ongeveer week. Zonder masker zouden ze het in 3-4 dagen kort hebben en te kort met 5-6. Met een beetje regen groeit het nu weer vrij rap bij en is weitje 1 weer bruikbaar als ze de 4e kort hebben. Met 2x zoveel monden vermoed ik dat het gras geen tijd genoeg krijgt om weer aan te groeien of je moet ze bv 's nachts met hooi/stro op de paddock zetten. De mijne staan nu enkel op gras (en wat vit.brok).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:56

AnnaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:29

wauw wat een plek!!! het lijkt me dat het werkt wat je in je hoofd hebt. maar ik neem aan dat je 4 tinkers niet 24/7 op het gras laat nu? dus als het elke dag een paar uur open is en ze verder hooi krijgen dan lijkt het me een geode opstelling! als ze alleen gras krijgen weet ik niet hoe lang je wei het uit gaat houden...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:43

Grinnik met die laatste foto weet ik waar jij woont :D Leuk plekkie daar, lekker dicht bij het bos.
Ik zou die indeling gewoon proberen. Helemaal als je toch met alleen maar prikpalen wilt gaan werken. Je kan het snel genoeg veranderen. Mijn ervaring met weides met prikpalen (ik doe dat nl ook) is dat je heel snel of toch een stukje erbij kan geven of juist minder groot kan gaan. en het is idd erg makkelijk met bemesten. Even de prikpalen weg en het is een stuk makkelijker rondrijden erop.
Ik weet niet waar de ingang van je paddock is, maar als je nog anders zou willen, kan je het pad ook onderlangs laten lopen, en dan smallere weides in lange stroken maken. Dat gebruik ik op het moment, maar dat komt ook omdat ik alleen maar een smalle strook aan 1 kant langs als wei gebruik. De rest gebruiken wij dan als hooiland. Dat kwam ook een beetje omdat juist dat stuk wat slechter wilde groeien, en die van mij (Quarter) ook niet zoveel gras nodig zijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:02

Het lijkt me zo klein maar die van ons staan dan ook gewoon op 3ha en hebben hier heel ander gras. Zelfs met de 3 ha thuis gaan ze af en toe nog naar een ander stuk van ca 2ha zodat de wei thuis bij kan trekken.
Mochten je paarden af en toe nog een lekker sprintje trekken zou ik er zelf voor kiezen om er niet minder dan 4 stukken van te maken zodat ze lekker de ruimte overhouden.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:14

650m2 is wel een heel klein stukje voor 4 paarden. Dan heb je het over een stukje net iets groter dan een grote volte. Lekker een sprintje trekken kan dan niet. Zou voor mij persoonlijk veel te klein zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:19

Als ik hier 4 paarden op zo'n stukje zet word er zeker een keer een door de draad geduwd.
Ik zou een linker en een rechter helft maken. En dat niet meer onder verdelen.
De hele pad in het midden er uit. En het dan zo maken dat je dan de linker helft open zet en dan de rechter helft zodat ze bij de schuilstal kunnen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:27

Met Noor en Bruintje eens. Dat zijn wel heel dichtbevolkte stukjes dan.
Zou het maximaal in 3 stukken opdelen en dan zo nodig met met strookbegrazing werken ivm het gewicht.

AnnaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:46

nou ja de grap aan prikpaaltjes is simpel. als het niet werkt kan je het altijd nog veranderen! gewoon doen en dan zie je het vanzelf wel.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 21:51

Bedankt voor alle feedback tot nu toe!
Ik werd toch wel enthousiast van de link van Arabesk :D
Alleen wil ik eigenlijk af van het elke dag verzetten van de draad. Daarom de kleine stukjes, en geloof mij, ze kunnen allemaal goed met elkaar dus dat is geen enkel probleem.
Ik heb nu onderstaande bedacht. Een pad rondom, dus ze kunnen lopen zoveel ze willen, en dan 7 stukken van ca. 500 m2 die ze dan kaal mogen eten. De smalte is ca. 10 meter breed. Geen idee hoe lang ze er over doen, maar dan kan ik het gewicht een beetje in de gaten houden. Gaat het te snel op, of vallen ze af, maak ik de stukken gewoon groter :D
Afbeelding

Hopelijk morgen tijd om de eerste palen te gaan zetten!

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:36

Ziet er super uit! Vind ik persoonlijk veel beter dan je eerste plan :D

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:01

Tweede plan ziet er goed uit, en als je de track rondom maakt hoef je die niet te mesten, dan kan je alleen het binnenste deel mesten. Zit je ook niet met je omheiningen als die vast worden. En van de winter kan je over de track ook nog slowfeeders plaatsen, als het idd droog blijft.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 07:47

koos2015 schreef:
Tweede plan ziet er goed uit, en als je de track rondom maakt hoef je die niet te mesten, dan kan je alleen het binnenste deel mesten. Zit je ook niet met je omheiningen als die vast worden. En van de winter kan je over de track ook nog slowfeeders plaatsen, als het idd droog blijft.

Waarom zou je de track niet uitmesten? Of bedoel je BEmesten?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 08:06

Wel uitmesten maar niet bemesten ;)

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 08:33

Dag Mariska

Wij hebben 4 weides van 50 bij 50 en doen strookbegrazing...
Als ze in de achterste wei zijn dan maak ik een soort van track en moeten ze lekker om lopen want ze moeten door de voorste wei om op de achterste te komen ..zo kan het gras toch lekker groeien.
hier staan 5 pony's/paarden en heb de palen zo staan dat ze elke 4 dagen 5 meter er bij krijgen..worden ze te dik dan moeten ze er een week mee doen. Heb wel altijd het paddock open waar de altijd hooi tot hun beschikking hebben.Daar kunnen ze altijd komen..Ik werk gewoon met prikpaaltjes en 2 stroom dradenAfbeelding

Afbeelding
op de laatste foto staan er nog 7 maar helaas zijn het shetlandertje en haflinger er niet meer.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 01:26

Mariska_28 schreef:
Bedankt voor alle feedback tot nu toe!
Ik werd toch wel enthousiast van de link van Arabesk :D
Alleen wil ik eigenlijk af van het elke dag verzetten van de draad. Daarom de kleine stukjes, en geloof mij, ze kunnen allemaal goed met elkaar dus dat is geen enkel probleem.
Ik heb nu onderstaande bedacht. Een pad rondom, dus ze kunnen lopen zoveel ze willen, en dan 7 stukken van ca. 500 m2 die ze dan kaal mogen eten. De smalte is ca. 10 meter breed. Geen idee hoe lang ze er over doen, maar dan kan ik het gewicht een beetje in de gaten houden. Gaat het te snel op, of vallen ze af, maak ik de stukken gewoon groter :D
[ [url=m/HkOpIY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hopelijk morgen tijd om de eerste palen te gaan zetten!

Jeetje wat heb jij een fantastisch mooi stuk grond/huis <3

Je pp idee zou heel mooi zijn. Voor het bemesten zou je ook kunnen kiezen de track vast met houten palen te maken op de hoeken en waar je de weides in gedeeld hebt. Dan kan je de weides makkelijk kan 'demonteren' en zitten er in je weide geen palen. enkel wordt de track dan niet bemest.

Zelfs op je wintergedeeltes kan je een prachtig PP aanleggen <3

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 16:52

Nou ik heb zaterdag de wei opgedeeld zoals ik op de foto hierboven had bedacht. De afgelopen dagen hebben ze het deel van het pad kunnen maaien waar nog lang gras op stond. Vandaag hebben ze de één na laatste wei erbij gekregen. Volgens mij vinden ze het wel fijn zo'n pad, en volgens mij lopen ze inderdaad meer nu.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:04

Ziet er goed uit zeg! Je paarden zullen blij zijn ;)