Paard snapt graasmasker niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Paard snapt graasmasker niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 20:40

Goeienavond,

Voor mijn veels te dikke pony heb ik een greenguard graasmasker gekocht. Heb twee uur bij hem gezeten en geprobeerd gras naar binnen te proppen. Zodra die een grassprietje door dat ding tegen zn neus voelt begint die te briezen en heel hard schudden. Heb hem daarna 5u laten staan met t ding in de hoop dat hij daarna wel mn grasjes aan zou pakken met iets meer honger, maar niks was minder waar. Biks eet die er wel doorheen, het heeft steeds een soort irritatie/schrik reactie als een grassprietje hem raakt.

Heeft iemand tips? Oh en is het een hele gemene gedachte als ik hem gewoon een halve dag om laat en te denken dat als die honger krijgt die het wel probeerd?

Bedankt alvast!

KimD

Re: Paard snapt graasmasker niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:46

Dit kan even duren, bij de ene gaat het sneller als bij de andere. Een van mijn mini's snapte het eigenlijk direct, die andere pas met een week.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 20:47

Heb je het die week steeds opgehouden, of alleen als je er zelf bij was?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:50

finnens schreef:
Heb je het die week steeds opgehouden, of alleen als je er zelf bij was?

Gewoon om gelaten en af en toe even gekeken, hij at dan op een hele vreemde manier. 'S nachts wel af, maar dan had ik ze niet op de wei, dus dan kon hij hooi eten. Dus vanaf een uur of 22 tot een uur of 7/8 had hij het niet om.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:50

ik volg even, die van mij krijgt ook graas masker binnenkort

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 20:52

Oke, bedankt! Zal wat meer geduld moeten hebben. Mijn pony deed geen eens een poging.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:04

Het is natuurlijk ook niet niks wat je omdoet. Ik heb ze overigens 's nachts wel altijd afgedaan, dan gingen ze naar de paddock met stal. In de zomer wel een paar keer 24/7 omgelaten, maar ik merkte dat ze het prettiger vonden om ze ook een aantal uren af te hebben. Dat maakt sociaal contact ook makkelijker natuurlijk.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:26

Even aankijken maar bij sommigen werkt het niet. Mijn vorige pony heb ik er een nacht mee laten staan, die stond na een nacht zielig in een hoekje met een opgetrokken buik, had geen hap gegeten of gedronken. Ze begon als een gek te schudden met haar hoofd als ik ook maar in de buurt kwam met een grassprietje. Sommige paarden moeten het even door hebben maar zodra ze stoppen met eten en drinken gaat het niet werken helaas

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:30

die van mij snapte het ook niet. at en dronk helemaal niks meer, voor zijn gezondheid maar gestopt met proberen ook.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:59

Samen blijven oefenen. Mijn paard vond het ook heel eng, dat geprik van het gras op haar lippen. Ze durfde ook niet te eten en stond heel zielig te kijken. Aan het halstertouw genomen, en iedere keer kleine plukjes door het gaatje gevoerd. Dan steeds lager lokken, tot ze doorkrijgt dat ze haar snoet met masker op het gras kan duwen, en dan hapjes kan nemen. Heeft bij mijn paard ca. een week geduurd. Daarna jaren geen probleem meer gehad.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:17

Ik vond de greenguard jaren geleden echt een onding, veroorzaakte veel schuurplekken en wondjes. Mond kapot.
Die is dus ook retour gegaan.
Daarna wel zo'n graaskorf gebruik, veroorzaakt ook wel wat plekken. Maar liet de mond wel heel.
Had de plekken op het halster wel met tape en oude washandjes bekleed.
Onlangs maar een gevoerde graaskorf gekocht bij divoza.
Werkt perfect.
Paard wil hem prima op hebben.
Met de vorige werd het altijd vangen.

Comfort de luxe van Shires, bij divoza gehaald.
Sociaal contact is ook mogelijk.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:29

Omlaten en afwachten..... die van mij deed alles om hem maar af te krijgen week lang. Op een gegevens moment stopte het wel.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:57

Bikjes op de stenen leggen en hem dan zelf de biksjes door het masker laten zoeken.
Dan plukjes gras plukken en pkat op de stenen voor hem leggenen laten zoeken.
En dan de plukjes erdoorheen steken.
Medstal snappen ze het daarna wel,
l
Heel goed dat je het masker omdoet. Leuk is het niet, maar het alternatief dik en ongezond is ook niet okay.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 12:43

Net weer een uur geprobeerd. Biks doet die wel, maar zodra die een grassprietje voelt begint die als een gek te schudden. Inmiddels kan ik niet eens in de buurt komen mey. Gras in mijn had. Alsof grassprietjes schokken geven. Biks uit het gras eet die dus ook niet. Ik laat hem nu even om en haal hem er vanavond weer af, kijken of die zelf op onderzoek gaat.

Die van Shires met bont heb ik ook inderdaad! Maar die trekt die steeds los. Mijn ander pony heeft diezelfde gesloopt.

Vind het jammer dat het moet inderdaad, maar liever dan een bevangen paard. Op stal zetten is geen optie en op t zand ook niet, hij moet constant kunnen blijven bewegen ivm een ander probleem. En dat doet die alleen op de wei.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 20:24

Zijn er ook paarden die het nooit gaan snappen? Dat ding 9u om gelaten. Uur naast gezeten. Zelfs na negen uur at die er niet door en schrok die van de sprietjes, terwijl toen t masker af was hij at alsof ik hem uitgehongerd had.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:03

Niet erbij gaan zitten werkte hier.
Meneer begon bij mij zielig te doen namelijk en ging echt niet eten.
Toen gewoon op de wei gezet en zoek het maar uit, toen had hij het binnen 3 dagen door.
Hij stond toen 4-5 uur op het land, in zijn stal uiteraard hooi.
Op dag 3 zag ik hem ermee eten, maar toen hij mij zag begon hij spontaan te stuntelen en zielig te doen.
Terwijl als ik stiekem keek hij gewoon stond te bunkeren.
Dus geen idee of jij ook zo'n uitgekookt exemplaar hebt, maar hier hielp erbij blijven totaal niet. :+

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 01:26

Heb hem vandaag 8u alleen gelaten en hem bespied, maar aan zn honger leek het er niet op dat die had gegeten. Toen mn vriend kwam wilde hij eerst geen wortels eten toen die het ding af deed en zat die te schrikken van zm voer... alsof die dacht dat die t nog om had. Daarna vreten alsof ie een jaar niks gehad heeft. Heb het vermoeden dat ik een niet al te slim exemplaar.

Morgen nog een dag!! Zal nog is kijken of die niet stiekem eet als hij me niet ziet :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 05:02

Waarom niet gewoon een paar uur omdoen per dag en dan eraf? Dat heb ik met mijn eerste pony gedaan. Hij ging namelijk met zijn neus op de grond rondrennen zodat zijn hele neus geschaafd was. Toen heb ik het over een andere boeg gegooid: bij het omdoen altijd een snoepje of wortel voeren, dan een paar uur de wei op met masker. Naar huis en na een paar uur terug naar mijn pony, ding af. Na een week ofzo wilde hij hem wel graag aan (wortel! :Y) ) en wilde hij er ook mee eten.

Als je erbij gaat zitten zie je hoe 'zielig' het is en maak je het jezelf onnodig moeilijk. Ik dacht gewoon: doel = niet/minder grazen. Eet je niet dan is het doel bereikt. :+ Hij leerde er toch (stiekem) mee grazen hoor.

Ik kon het niet aanzien vandaar dat ik het eerst voor een paar uur omliet, en dan een uurtje opbouwen. Ze gaan wel eten.... De jouwe is slim en wacht gewoon tot hij af is. :P Ik zou hem wel een beetje biks geven maar liever een plak hooi voordat hij hem omkrijgt.
Just my 2 cents :$

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 05:23

Ik heb het gat wat groter gemaakt voor mijn paarden. Komt er wel wat meer gras doorheen maar nog steeds een stuk minder dan zonder. En toen hadden ze het binnen een uurtje door.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 11:20

Hippologic, dat heb ik twee keer 8/9 u gedaan. Hij staat op een halfuur enkele reis auto dus dat lukt me niet elke dag. Ik ga vandaag en morgen nog een keer.

Annemiek ik heb een greenguard! Kan er niet aan sleutelen helaas. Ik ga vandaag kijken of die met de shires korf en een groot gat t wel wil proberen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:41

Mijn arabier snapte het direct, wel schrok hij eerst eventjes van een grasspriet die erdoorheen kwam, maar snapte het meteen.

Ik liet het dag en nacht om, want hij stond 24/7 op het land, wel dagelijks controleren en kijken naar hoe die erbij staat, want het gras is steeds veranderlijk in voedingswaarde. Is ie opgeblazen dan omhouden en is ie slank en wat hongerig dan kun je het aflaten om weer de volgende dag te gaan bekijken en te controleren hoe hij erbij staat en wat de fructaangehalte is van het gras.

Geen paard en weiland is hetzelfde, dus..........moet je echt zelf naar je eigen paard kijken en ernaar handelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:43

8nnemiek schreef:
Ik heb het gat wat groter gemaakt voor mijn paarden. Komt er wel wat meer gras doorheen maar nog steeds een stuk minder dan zonder. En toen hadden ze het binnen een uurtje door.

Ja dit heb ik ook gedaan gehad. Daarna snapte hij een die gewoon was ook.
Ik moet ook zeggen dat als ik keek naar waar zijn mondspleet zat en waar het gat zat dat ook niet klopt. Dus ik denk dat het ook best moeilijk uitvogelen was.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:10

Ik heb een graaskorf, speciaal daarvoor gekozen omdat er een gat inzit en geen spleetjes zoals een greenguard. Hier komt iets minder makkelijk gras doorheen lijkt mij. Mijn paard is een uur boos geweest en is toen in een keer gewoon gaan eten.
Ik smeer zijn neus in met vaseline want het geeft wel wat schuurplekken.
Vervelend dat je paard het niet doorheeft. Hopelijk snapt hij het snel! :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 12:26

Ik zal zo is met de graaskorf proberen. Had eigenlijk gedacht dat de greenguard juist makkelijker was.

Wat een slimme paarden hebben jullie allemaal! dacht dat mijne het wel snel door zou hebben want trucjes kent die zo en hij is erg op eten gefocust :')

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 17:21

Update, hij eet er nog steeds geen gras mee :') Hij drinkt wel. En volgens de eigenaar van ander paard heeft die er hooi mee gegeten. Geplukt gras en biks pakt die inmiddels wel.

Ik doe hem nu telkens ongeveer
8u per dag om. Hoe lang is het verantwoord om hem om te laten? Ik heb de neiging hem langer om te laten, en te kijken of die er ook niet mee gaat eten als die echt honger krijgt. Maar ben bang dat die ziek wordt als die toch niks eet.

Zou het heel slecht zijn om hem langer aan zijn lot over te laten? Qua oefenen kan ik niet zoveel, uit mn hand eet die wel. Zodra ik eten op de grond leg niet.