Manen naar een kant krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_AnnelotD

Manen naar een kant krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 17:07

Hee allemaal,

Andorra heeft haar manen lekker aan alle kanten hangen, maar ik wil het graag naar een kant krijgen. Heb al geprobeerd om met staartjes ze naar een kant te krijgen, maar na een paar dagen gaan ze toch weer, floep, de andere kant op :P Iemand tips?

Thankyou! /3 <3

Zeepsop

Re: Manen naar een kant krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:18

Volgens mij kan je daar niet echt invloed op hebben. Mijn paard heeft ook een gedeelte dat altijd naar de andere kant valt. Is dat zo erg dan? :Y)

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 17:19

Zeepsop schreef:
Volgens mij kan je daar niet echt invloed op hebben. Mijn paard heeft ook een gedeelte dat altijd naar de andere kant valt. Is dat zo erg dan? :Y)

Jazeker kun je daar invloed op hebben! Het staat gewoon wat mooier, zeker bij een sportpaardje vind ik

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:20

Oh okee :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:23

Believe me, daar heb je geen invloed op. :=

Het is haar scheiding en het heeft denk ik altijd naar die kanten gegroeid. _O-

Edit: maar hey dan kam je het elke dag 1 kant op.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:24

Natmaken en invlechten de goeie kant op, dat wil nog wel eens helpen. Je moet het dan wel regelmatig die kant op ingevlochten houden, uit zichzelf zal het eigenlijk altijd weer de 'verkeerde' kant op gaan. De aanzet van de haren staat nou eenmaal zo en dat kan je niet veranderen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:24

Niks aan te doen, de mijne heeft het ook. Je kunt nog vanalles proberen en het helpt misschien voor eventjes maar ze zullen altijd floepen naar de andere kant :+

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:27

Volgens mij heeft het ook iets te maken met de bespiering van de hals

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:34

Bij sportpaarden die echt met zeer grote regelmaat op wedstrijd gaan is het inderdaad wel een beetje beïnvloed dat het vaak wel naar 1 kant valt.. maar daarvoor heb je vaak al wel manen nodig die eigenlijk iets langer zijn dan handbreedte. Dus inderdaad wat al genoemd wordt, verwacht met 1 keer invlechten geen wonderen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:44

Ik heb het een tijdje geprobeerd met invlechten, maar het heeft niks geholpen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:46

Hier ook een kwpner met heul veel manen. Maar helaas heeft het voor langere periode aan 1 kant vlechten geen zin gehad. En heeft hij nu gewoon aan 2 kanten een volledige haardos :')

Voor de duidelijkheid ik heb dit proberen te temmen. Dus was niet zomaar een plukje :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _coquette_ op 29-04-17 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:48

Bij mij is het toendertijd wel gelukt bij mijn paard!
Gewoon mee kammen en daarna vlechten.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:55

Ik heb een veulen en kam het elke dag naar de linkerkant en dat helpt echt. Maar ook omdat ik het doe vanaf het moment dat de manen zijn gaan groeien.

xlindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:01

Geen invloed? My ass.

Amerikanen hebben voorkeur bij paarden die de manen naar 1 kant hebben, wat soms wel een beetje ver ging met een verkoop, maar toch. Sportstallen zorgen dus vaak ook dat de paarden dit hebben mochten ze verkocht worden naar de US

Ik vlecht de manen in naar de kant waar ik ze op wil hebben, (soms alleen het stukje wat naar de andere kant hangt, dus niet alle manen) laat dit ongeveer 3 tot 6 weken nonstop zitten. Soms gaat het daarna wel weer is terug en dan moet je het nog een keer doen. Daarna blijft het bijna altijd wel zitten. ( tenzij je een halsdeken o.i.d. om hebt) de manen moeten natuurlijk niet te dik zijn, ik trek ze vaak van te voren een beetje.

Edit: met soms gaat het daarna wel weer terug, bedoel ik kleine plukjes van de manen, niet alles. Ik doe dit nu al een aantal jaar bij de paarden die ik rij en t werkt prima

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:21

Misschien klinkt dit heeel raar en wie weet in sommige ogen onvriendelijk, maar als je het inderdaad nou eens invlecht dat een aantal weken laat zitten en dan af en toe voorzichtig (mits het kan, dus je paard er rustig onder is) met de stijltang over de vlechten heen? Warmte in haren is een wonder'middel' om het in een bepaalde houding of model te krijgen :)

xlindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:14

Lieshorses schreef:
Misschien klinkt dit heeel raar en wie weet in sommige ogen onvriendelijk, maar als je het inderdaad nou eens invlecht dat een aantal weken laat zitten en dan af en toe voorzichtig (mits het kan, dus je paard er rustig onder is) met de stijltang over de vlechten heen? Warmte in haren is een wonder'middel' om het in een bepaalde houding of model te krijgen :)

Snap wel hoe je denkt, maar wanneer je dit bij jezelf doet en je wast je haar weer ofzo gaat het toch ook weer zitten als voorheen? Dus ik vraag me dan af voor hoelang de werking is van de stijltang. Ik zou t ook niet aandurven bij mijn paard :P

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:22

Nee daar heb je een punt, het zal tijdelijk blijven waarschijnlijk :+

xlindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:27

Haha als je t dan voor wedstrijd goed wil hebben zitten en voor de rest niet uitmaakt is het een prima idee ;)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:30

Ik denk dat het heel erg ligt aan hoe erg de manen naar de andere kant staan.

Mijn ruintje heeft ze altijd naar rechts gehad maar nu wordt hij 17 en is er voor bij zijn maantop een pluk die ineens naar links hangt en niet meer naar rechts wil.

En ja misschien flauw maar ook ik vind dat jammer :Y)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:32

Mijn shet had het voorste gedeelte links hangen en het achterste gedeelte links. Dat stond niet. Dus alles nat gemaakt, naar rechts gevlochten en een week ingelaten. En het is nooit weer terug geschoten. En zulke lange manen had hij toen niet. De aanhouder wint! *\o/*

Copernicus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:48

Ik heb het wel eens geprobeerd bij een pony met hele lange manen, en een pony met net onder handbreedte.
Resultaten:
Pony met lang haar:
- bleef prima zitten
= Haar haar zat altijd al goed :)
Pony met kort haar:
Ingevlochten twee kanten. (twee kanten? = plukjes die naar de andere kant hingen ook.
= nope, het ging gewoon weer terug :(
Trouwens, vlechten 4 tot 6 weken laten zitten niet er goed is voor je pony's haar. (Naar mijn idee)
Xxx

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:06

Vlechten. Ik werk op een stal met Friese paarden en die willen ook wel eens een pluk naar de andere kant hebben. Als je ze lange tijd in vlechten hebt (wel na de zoveel tijd even opnieuw invlechten ivm afbreken haren) dan zitten ze meestal netjes aan 1 kant. Heb mijn eigen fries ook in dr vlechten. Alleen 3-4 vlechtjes
Afbeelding

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 17:22

Kabayo schreef:
Vlechten. Ik werk op een stal met Friese paarden en die willen ook wel eens een pluk naar de andere kant hebben. Als je ze lange tijd in vlechten hebt (wel na de zoveel tijd even opnieuw invlechten ivm afbreken haren) dan zitten ze meestal netjes aan 1 kant. Heb mijn eigen fries ook in dr vlechten. Alleen 3-4 vlechtjes
[ [url=m/zp2U5P.jpg]Afbeelding[/url] ]

gewoon een week de vlechtjes inlaten en dan 1 of 2 dagen ff laten "rusten" zegmaar? en dan opnieuw vlechten? :)

xlindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:24

Nice dat je dr n foto bij hebt kabayo! Precies zo doe ik het ook, en bedoelde t dus ook zo.

Ik vlecht t alleen tussendoor niet weer opnieuw, de manen breken dan wel iets af maar daar zie je eigenlijk nooit wat van.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:35

Vlechten en dan bijvoorbeeld in de nacht ook nog een horsehood er overheen :)