Hoe ver "moet" een pensionhouder gaan (voer)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe ver "moet" een pensionhouder gaan (voer)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:24

Iets wat ik mij al een tijdje zit af te vragen, ook al heb ik er zelf geen problemen rond.
Maar met ouder wordende pony's weet je nooit hoe het gaat lopen, dus het speelt wel eens in mijn gedachten.

Tegenwoordig heb je qua voer voor elk wat wils, en zeker voor de oudere/niet goed op gewicht te houden/overgevoelige/cushing etc. paarden heb je tal van mogelijkheden. Van speciaal krachtvoer tot slobbers tot complete ruwvoervervangers, mogelijkheden genoeg om je oude/zieke paard op gewicht en in gezondheid te houden.

Maar wat nu als je op volpension staat?
Heel vaak (niet overal) zit daar x aantal voerbeurten in met hooi (en al dan niet weidegang) en krachtvoer, heel vaak door de stal bepaalt. Wat nu als je paard om wat voor reden dan ook heel ander voer nodig heeft? Niet meer op het gras kan of niet tegen een bepaalt type hooi/voordroog? En wat als dat voer veel meer kost (zowel qua geld als tijd) dan het voer wat er bij het volpension zit?
Hoe zit het met medicatie of supplementen? Tijdelijk maar soms ook voor de rest van het leven?

Wat kan je verwachten van je pensionhouder? Tot op welke hoogte hoort dit bij volpension?
En wat met paarden die al jaren op een stal staan, maar door ouder worden andere behoeften krijgen?

Ik ben eens benieuwd hoe bokt daarover denkt, aangezien hier beide kanten wel vertegenwoordigt zijn volgens mij :)

Licor

Re: Hoe ver "moet" een pensionhouder gaan (voer)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:28

Ik weet niet beter dan dat extra/ander voer dan voor eigen rekening is..
Medicijnen geven en extra voerbeurten kon wel geregeld worden maar dan kwamen daar soms wel extra kosten bij

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:30

Licor schreef:
Ik weet niet beter dan dat extra/ander voer dan voor eigen rekening is..
Medicijnen geven en extra voerbeurten kon wel geregeld worden maar dan kwamen daar soms wel extra kosten bij

Precies dit.. :j

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:30

Interessant zeker omdat ik een pony heb met diverse problemen. Ik heb hier ook al over nagedacht, hoe moet dat straks als hij bijvoorbeeld hun hooi niet meer mag? Krachtvoer hier gelukkig geen probleem, keus uit 7 dingen :-) Maar het ruwvoer zou mogelijk lastig kunnen worden als ik straks alle onderzoeks resultaten binnen heb. Dus ik lees mee :-)

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:31

ons 26 jarig paard krijgt nu sinds een jaar ander voer, wij staan volpension. Het voer kopen we zelf en zetten we in emmertjes klaar. Persoonlijk had ik het wel netjes gevonden al een kleine korting kregen op het volpensionbedrag omdat we geen brok meer afnemen bij de stalhouder. Deze is hier zelf niet mee gekomen dus laten we het erbij.
Ik denk dat je als stalhouder een basispakket voor een volpensionprijs aanbiedt, wanneer mensen toch andere behoeftes hebben dan komt dat voor eigen rekening.
Heb in het verleden op een andere stal wel eens zelf hooi gekocht omdat stalhouder op dat moment alleen kuil aanbod waar mijn paard niet tegenkon, dat vond ik een vervelendere situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:32

Toen ik nog op een pensionstal stond was er keuze tussen vier soorten krachtvoer. Basisbrok, sportbrok en twee soorten muesli. De afspraak, in het stalcontract wat iedereen tekende bij aankomst op de stal, was dat je daar uit mocht kiezen. Qua ruwvoer was er geen keuze, dit was voor iedereen hooi. (en uiteraard gras op de weide)
Zowel welke soort krachtvoer, als hoeveelheid kracht/ruwvoer mocht je zelf over meebeslissen. Als je toch iets anders wilde voeren was dat voor eigen kosten, als je het klaarzette voerde de pensionstaleigenaar dat. Hetzelfde gold voor supplementen, die werden ook gevoerd als je het klaarzette. Dit wel gewoon met de voerrondes mee, er werden niet speciaal extra rondes voor gelopen, behalve bij een ziek paard wat (tijdelijk) medicijnen kreeg.

Ik heb dit altijd heel redelijk gevonden, juist ook omdat het direct duidelijk werd gemaakt en je dus niet voor verrassingen kwam te staan. En ook omdat de staleigenaar zelf heel redelijk was, voor speciale gevallen wilde hij graag meedenken en het zou me dan ook niks verbazen als de prijs wat omlaag had gekund als je zelf voor alle voer zou moeten zorgen als gevolg van ziekte van je paard.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:33

Ik denk, dat het heel erg afhankelijk is van de individuele pensionhouder. In overleg is veel mogelijk, vooral als jij je als pensionklant welwillend opstelt.

Als je een goede relatie hebt met je pensionhouder (wat mij essentiëel lijkt, wanneer je je paard ergens neerzet) dan valt bijna overal een mouw aan te passen.

Zodra het meer tijd of geld gaat kosten, lijkt het mij logisch dat je als pensionklant meer betaalt, of meer helpt (bijvoorbeeld bakjes speciaal voer klaarzetten, zelf extra naar stal omdat paard vaker gevoerd moet worden, apart ruwvoer zelf inkopen en zelf dagelijks in hooinetten doen). Als het hem geld scheelt (doordat je eigen ruwvoer inkoopt) zou je dat misschien tegen de extra arbeid kunnen wegstrepen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:33

Dit zou in je contract moeten staan, wat is inbegrepen en wat niet. Ik vind het maar normaal dat als je paard speciaal voer en/of zorg nodig heeft, dat je hiervoor extra betaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:35

Bij ons op stal zetten mensen dan hun eigen hooi / voer in een emmer voor de stal.

beatje

Als pensionhouder heb ik keuze uit twee soorten voer een gewone basis musli en eenmengeling vanslobber zemelen mais en bietenpulp en onderhouds voer voor de oudjes.Dat krijgen ze 2x per dag.Medicatie en suplementen geef ik ook op je eigen rekening natuurlijk.
Bij ons is het stalgeld heel laag dus als je meer wilt moet je het zelf kopen.Er begon er ook al 1 over zelf kopen en dan aftrekken van het pensiongeld.Maar daar begin ik niet aan dan sta ik op den duur alleen nog maar te rekenen.Het Hooi is ons eigen hooi van de wei dus daar ga ik ook geen ander voor kopen.

Yontheke

Ik heb altijd al mijn eigen krachtvoer gegeven en weet niet beter dan dat ik dit bovenop het stalgeld betaal. Mijn paarden krijgen ook supplementen die ik elke zondagavond voor de hele week in kleine potjes klaarzet en die de stalhouder dan maar gewoon over het voer moet gooien. Dit wordt dus ook gewoon gedaan zonder extra kost.
Ik mag voor de avond extra hooi nemen in een hooinet en hoef hier ook niet voor bij te betalen. In principe wordt er voordroog/kuil gevoerd maar er staat altijd wel 1 grote baal hooi voor het geval dat.. In overleg mag dat ook gebruikt worden zonder meerkost.
We zijn wel met een aantal mensen die extra hooi laten leveren van buitenaf en om het wel fair te houden tegenover de stalhouder en dit dus ook nog eens extra betalen.

Anoniem

Bij ons op stal zetten mensen dan hun eigen hooi / voer in een emmer voor de stal.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:39

Ik zou niet verwachten dat de staleigenaar het afwijkende voer voor mij gaat kopen, hoop wel dat het mogelijk is dat wanneer een supplement meerdere keren per dag gegeven moet worden hij hieraan mee zou willen werken.
Wanneer een supplement maar 1 keer per dag gegeven hoeft te worden, dan kan ik dit zelf doen wanneer ik op stal ben.

Flabbergast

Wij willen bij ons alles voeren, als het was anders moet zijn dan onze eigen brok moet het wel zelf gekocht worden en in een ton klaargezet worden.

Medicijnen en supplementen gaan in een speciale kast met de naam erop en wat wanneer gevoerd moet, en wordt ook door ons gedaan :).

vanspeijk

Bij ons voert bijna de helft eigen voer, idd. door middel van bakjes. Daarnaast wil de pensionhouder ook hooinetten erin doen, of extra hooi in de stal schuiven [bijv. 's avonds bij laatste ronde], maar dan moet je wel zorgen dat het net makkelijk/snel op te hangen is of zelf een bultje hooi voor de staldeur leggen.

Supplementen voeren wij zelf in de avond door de pulp.

Zoals het bij ons gaat vind ik het goed, maar ik vind eigenlijk dat je niet van een pensionhouder kan verlangen dat hij allerlei speciale voeders gaat inslaan of dat hij zelf supplementen moet afmeten of hooinetten moet gaan vullen. Zeker bij grotere pensionstallen [15+ paarden] is dit gewoon niet vol te houden...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:43

Ik volg dit even, daar wij binnenkort verhuizen met de hele stal en gaan uitbreiden. De paarden komen daar vrijwel allemaal in een paddock paradise te staan (24/7) en ze willen volpension aanbieden. Maar hoe doe je dat praktisch met een stuk of 20 paarden die wel allemaal een bakje met (balancer) brokjes oid moeten hebben?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:49

Bij ons zit dat er gewoon bij in. Wij hebben ruime ervaring met oudere paarden en weten dus heel goed wat er allemaal bij komt kijken. en bijvoorbeeld ook dat paarden met cushing door medicatie soms ineens iets niet meer lekker vinden. Gelukkig hebben wij een zeer breed assortiment aan voer en kunnen we dan altijd iets anders proberen.
Ook is er bij ons altijd de keuze uit voordroog of hooi. Daarnaast voor probleem gevallen nog diverse andere zakgoed ruwvoeders, slobbers, bietenpulp, muesli's etc.
Zolang het enigsinds binnen de perken blijft is dit inclusief. Als het echt heel erg excessief wordt is dat tegen meer prijs, maar alles altijd in overleg met de eigenaar.
Medicatie wordt ook door ons gegeven zodat we daar gewoon een bepaalde continuiteit in kunnen bieden. Niet dat ze de ene dag om 10 uur medicatie krijgen, en de andere dag pas om 21.00 uur of iets.
Maar eerlijk is eerlijk, zoals dat bij ons gaat is vrij uitzonderlijk (in ieder geval in onze regio). Helaas zien wij ook veel dat stalhouders beloven van alles te doen, maar puntje bij paaltje dit niet altijd vlekkeloos verloopt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:50

eilleen333 schreef:
Ik volg dit even, daar wij binnenkort verhuizen met de hele stal en gaan uitbreiden. De paarden komen daar vrijwel allemaal in een paddock paradise te staan (24/7) en ze willen volpension aanbieden. Maar hoe doe je dat praktisch met een stuk of 20 paarden die wel allemaal een bakje met (balancer) brokjes oid moeten hebben?

Ik heb een 24/7 stalling.Ik voer ze s'morgens allemaal apart.Sluit dus eerst de paarden op en dan krijgen ze eten.Maar of dat met 20 paarden ook doenbaar is?
Hier moet dat we de oudjes eten trager als de rest van de groep.De oudjes krijgen ook een extra voerbeurt dan haal ik alleen die er uit.De dikkertjes zoals we de rest noemen krijgen dan hooi.Hooi is er trouwens altijd,ik vul dat 2x per dag aan,maar er ligt genoeg.Zeker nu het gras weer groeit laten ze het hooi wat liggen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:52

beatje schreef:
eilleen333 schreef:

Ik heb een 24/7 stalling.Ik voer ze s'morgens allemaal apart.Sluit dus eerst de paarden op en dan krijgen ze eten.Maar of dat met 20 paarden ook doenbaar is?
Hier moet dat we de oudjes eten trager als de rest van de groep.De oudjes krijgen ook een extra voerbeurt dan haal ik alleen die er uit.De dikkertjes zoals we de rest noemen krijgen dan hooi.Hooi is er trouwens altijd,ik vul dat 2x per dag aan,maar er ligt genoeg.Zeker nu het gras weer groeit laten ze het hooi wat liggen

Nu doen we dat inderdaad ook zo. Maar we hebben nu meerdere kleine groepjes. In de wat grotere groep kunnen we de 2 druktemakers makkelijk achter hekken wegsluizen, en de rest pikt niet van elkaar. Ze krijgen ook niet zoveel en het is zo op. Voor de dieren die evt wel pikken hangen we emmers met een touwtje om het hoofd :') . Dan kunnen ze weglopen met hun eigen bak en niet van anderen jatten omdat ze hun kop niet in die voerbak kunnen krijgen.
Maar dan moet je er dus wel bij blijven, of iig terugkomen om overal de emmers weer af te halen.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:58

Hangt misschien ook af van het bedrag wat je betaalt. Ik vind wel dat de pensionhouder moet zorgen voor hooi en de rest zou ik zelf willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:15

En wat als je paard niet (meer) tegen hooi kan? Moet de pensionhouder dan ook voor wat anders zorgen?
En over wat voor bedrag zou je het dan hebben?

Fijn al die reacties, zitten ook grotendeels in lijn van hoe ik zelf denk & ervaar :j
Die van mij krijgen ook heel ander voer dan de rest van de stal, maar heb daar nooit problemen mee ervaren. Wel zijn bepaalde dingen inderdaad voor mijn rekening, zet ik de vitaminenkorrel/supplementen klaar in bakjes en voer ik als ik er ben ze zelf (ze staan apart van het stalgebouw, dus gaan niet met de grote voerronde mee zeg maar) en zet dan ook klaar voor de volgende keer (krijgen oa bietenpulp).

Heb het idee dat dit wel best gaat, maar merk ook dat sommigen het idee hebben dat een stalhouder alles maar moet doen wat zij willen, qua extra voer of anders voeren, zonder dat ze eens voorstellen om misschien in de kosten bij te springen. Daarom dat ik mij afvroeg hoe jullie dat zagen :)

Ik vroeg mij dit gewoon af omdat "vroeger" je al die mogelijkheden niet had .. Dan kreeg je paard haver & gras & hooi en als die het daar niet op kon redden dan was het einde verhaal. Tegenwoordig wordt je doodgegooid met opties en korreltjes en brokjes, dus vroeg ik me af hoe dat nu gaat :+

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:22

Bij ons op het stal is het volgende:

Er worden 3 verschillende soorten voeder voorzien, waaruit je op het bordje mag schrijven van wat en hoeveel je paard gevoerd mag worden. De pensionhouder zorgt dan dat elk paard krijgt wat er op het bordje staat. Indien de eigenaar van het paard iets anders wil, is er een plek voorzien om voedertonnen gezet te worden. Als het ook gewoon bv 1 schep is, geeft de pensionhouder dit ook, zijn het meerdere dingen, dan moet het klaargezet worden en zal de pensionhouder dit geven tijdens de voedselronde. Extra kosten van voeder zijn voor paard eigenaar. Supplementen / medicijnen worden ook bijgegeven bij de voedselronde, op aangeven van de paard eigenaar.

Indien een paard iets anders eet dan hooi, volstaat het ook om dit klaar te leggen en onze pensionhouder geeft dit dan ook mee wanneer de rest van de paarden hooi krijgt.

Het is niet zo dat er bij ons korting wordt gegeven wanneer je iets niet 'van de zaak' neemt, dan wordt het bedrag eerder aanzien denk ik als de service die je dan alsnog betaald

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:33

Ik heb nooit op een stalling gestaan waar krachtvoer bij in de prijs zat. Ik bepaal zelf wel wat en hoeveel mijn paard krijgt. Momenteel bepaal ik alles zelf ook hooi en zet alles klaar zodat het alleen maar in de stal of voerbak moet gegooid worden. Ook supplementen etc doe ik al onder het voer. Pensionhouder heeft er maw geen last van of ik nu 1 of 10supplementen bij geef.

Dus voor mij moet een pensionhouder gewoon bereid zijn 2x/dag mijn paard de voorziene emmertjes te geven en een afgesproken hoeveelheid kwalitatief goed hooi OF wat ik zelf klaarleg, afhankelijk wat er initiëel is afgesproken qua prijs en aanbod .

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:38

Persoonlijk vind ik het niet fijn als dit door de stal bepaald wordt.
Ik heb volbloeden gehad, ik word er niet heel vrolijk van als die een kilo sportbrok per dag krijgen, ik voerde mijn paarden muesli en luzerne en daar deden ze het uitstekend op. Genoeg energie, maar niet teveel. Ik koop liever mijn voer zelf en zet het klaar.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:48

Ik bepaal wat mijn paard eet en hoeveel, dus eigen `krachtvoer` we kunnen kiezen tussen hooi en kuil dit zet je klaar of in mijn geval hangt er een slowfeeder in mijn stal en indien leeg wordt er in de ochtend voor ze naar buiten gaan een kratje hooi leeg gekieperd. In de paddock hooi in een slowfeeder.

Mijn ervaring is dat er vaak te weinig hooi wordt gevoerd of er is helemaal geen hooi. En de hoeveelheid krachtvoer zet je vaak op je bordje zodat ze weten hoeveel te voeren.