We wonen hier prachtig, maar zitten op de meest erge en extreme kleigrond die bestaat. Na twee weken volle zon was dit pas geleden nog altijd onze grond

De situatie is dat we zelf 0,8 hectare grond hebben, waarvan ongeveer 0,5 hecatre weidegrond.
Van de buren huren we circa 15 jaar om en om een stuk land van 1,2 hectare en een weiland van 0,8 hectare welke direct grenzen aan onze grond.
Op deze manier was het mogelijk om steeds een stuk land te sparen en een stuk een jaar rust te geven na een winter 6 paarden erop.
We werken trouwens altijd met officiele pachtcontracten van een jaar.
Helaas heeft de eigenaar door omstandigheden welke niet met ons te maken hebben, besloten om dit jaar geen land aan ons te verhuren.
Dit... Brengt mij flink in de problemen, ik heb een goedlopend hippisch bedrijf, en heb vorig jaar nog extra gevraagd of ze wel konden doorhuren ivm de aanschaf van twee nieuwe lespony's. Extra zuur dus dat hij alsnog terug is gekomen op deze beslissing, maar so be it.
In november is de eerste pony verkocht, en helaas gaat in juni de tweede lespony ook noodgedwongen weg.
Tot die tijd moet ik op een stuk van 0,5 hectare maar liefst 5 paarden kwijt, waaronder 4 ( grote) Tinkers. Nu moet ik een plan bedenken dat de wei niet volledig aan gort wordt gelopen en de paarden er ook vd winter nog op kunnen.
Hier heb ik jullie hulp bij nodig

Ik heb twee plannen;
Plan 1 ( welke nu in uitvoering is) is dat ik een stuk heb afgezet en ze dit volledig aan gort laat lopen. Misschien voor de winterperiode nog extra laten ophogen met gewoon zand. En dan af en toe een uurtje in het restant vd weide.
Plan 2: ik deel de weide in 4 vlakken, elke week verhuizen de paarden 1 vlak. Op deze manier kan ik in ieder geval in de zomer periode hopelijk het gras behouden. Vd winter zal dit compleet verwoest worden vrees ik...
Zowel met plan 1 en plan 2 wil ik de twee kleinste dieren ( A pony en kleinste Tinker) in de nacht in de rijbaan zetten, en overdag in de ruime bestrate paddock van 6 bij 4 meter ( mits mijn bak niet aan gort gaat).
Dit.. Omdat zowel de paddock als 4 vlakken te vol gaat worden voor 5 dieren. Er zit een dominante Tinker tussen, en wil geen gevaar voor leerlingen en de overige paarden.
Dus.. Barst maar los.. Wat zou jullie voorkeur hebben? Waar moet ik aan denken en wat zou het beste zijn?
Zit ECHT in dubio hiermee, ik wil de paarden het gehele jaar minimaal 8 uur per dag buiten hebben in een kudde, maar wel veilig en gezond

die hebben we voor de buitenstal ooit gelegd. Ze zitten er nog wel.. Ergens.. Diep diep onder de modder