Vergunning voor aanleggen rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buxy

Vergunning voor aanleggen rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 15:28

hallo Mede-bokkers,

Ik heb een vraag over het aanleggen van een rijbak bij onze woning.
Wij hebben 1,5 maand geleden een leuke vrijstaande woning gekocht met 1,2 ha grond en diverse bijgebouwen.
Nu zou ik daar natuurlijk heel graag een buitenbak met verlichting willen aanleggen.
Het is mij bekende dat dit niet overal vergunning vrij is.
Daarom heb ik contact opgenomen met de gemeente.
Helaas kom ik daar niet echt verder gezien die doorverwijzen naar omgevingsloket.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet ik kiezen bij het omgevingsloket?

Joltsje

Re: Vergunning voor aanleggen rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:30

gewoon op alle knopjes drukken.. geen idee.
uiteindelijk kom je wel bij de juiste persoon uit.

vooral met verlichting is een vergunning vaak nodig

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:32

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 15:41

Bedankt voor je reactie Keet, dit is dus precies waar ik vast loop omdat mij niet duidelijk is onder welke werkzaamheden een rijbak valt?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:44

In mijn gemeente is het een bouwvergunning. Valt namelijk onder bouwwerken.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:50

Controleer even je bestemmingsplan op www.ruimtelijkeplannen.nl. daar vind je precies wat wel en niet mag op jouw locatie. Aan de hand daarvan bepaal je of het mag op jouw locatie een of je wel of niet een omgevingsvergunning aan moet vragen.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 16:00

Er is geen bestemmingsplan op onze locatie, hierdoor kan ik op ruimtelijkeplannen helaas ook niks vinden.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:06

Een bestemmingsplan is er altijd. Er is geen locatie in Nederland zonder bestemmingsplan. Waarschijnlijk geldt er op jouw locatie een oud bestemmingsplan van voor 2010, dan is die nog niet gedigitaliseerd. Je kunt hem dan waarschijnlijk opvragen via de gemeentewebsite en anders even telefonisch opvragen, vraag naar afdeling ruimtelijke ordening.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 16:12

Bedankt voor je reactie, het bestemmingsplan van onze gemeente is in 2014 vernietigd er zou in 2016 een nieuw bestemmingsplan komen echter is die er tot op heden nog steeds niet.
De gemeente (afdeling ruimtelijke ordening) 'verschuild' zicht hier achter en verwijst alleen naar het omgevingsloket.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:28

Je kunt de vergunningscheck doen. Die zou ik dan invullen als bouwen en verbouwen - overige veranderingen of overig bouwwerk. Of je kiest bij 'terrein inrichten of veranderen' de optie 'werk of werkzaamheden uitvoeren'

Maakt uiteindelijk niet al te veel uit welke je invult, als het maar bij een vergunningverlener terecht komt en die zal er wel voor zorgen dat de juiste stukken daar komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:37

Buxy schreef:
Bedankt voor je reactie, het bestemmingsplan van onze gemeente is in 2014 vernietigd er zou in 2016 een nieuw bestemmingsplan komen echter is die er tot op heden nog steeds niet.
De gemeente (afdeling ruimtelijke ordening) 'verschuild' zicht hier achter en verwijst alleen naar het omgevingsloket.

Dan woon je vast in onze gemeente *\o/* -O-
Er is dan wel degelijk een oud bestemmingsplan wat nog gewoon geldt, maar dat komt de gemeente niet zo heel goed uit... dus zeggen ze gewoon dat er geen bestemmingsplan is :+

Ik kan je weinig anders adviseren dan het omgevingsloket te gebruiken. De gemeente gaat je echt niet helpen.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 16:49

Hihi je hebt gelijk Wendy (als de woonplaats in jou profiel nog klopt ;) )

Zal in de vergunningchek is kiezen voor terrein inrichting en wijziging. Kijken hoe ver ik kom!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:59

Afspraak maken bij de gemeete en blijven doorvragen :) Ik kreeg ook maar vage antwoorden via mail.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:59

Zolang er geen nieuw bestemmingsplan is de oude gewoon geldig. Dus daar kun je in zoeken want dat bestemmingsplan staat zeker nog op de site van je gemeente.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:02

Buxy schreef:
Er is geen bestemmingsplan op onze locatie, hierdoor kan ik op ruimtelijkeplannen helaas ook niks vinden.

Iedere CM2 in Nederland valt onder een of andere bestemming :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:26

Buxy schreef:

Zal in de vergunningchek is kiezen voor terrein inrichting en wijziging. Kijken hoe ver ik kom!

Tja, volgens mij zijn er maar weinig gemeenten waarvan het bestemmingsplan buitengebied is vernietigd door de raad van state in 2014 en waar tot op heden nog geen nieuw bestemmingsplan voor is ;)
Ben je al wat verder gekomen?

Zelf woon ik hier sinds 2,5 jaar en heb ik helaas al wat ervaringen met de gemeente op dat vlak. Volgens de buren is het hier bijvoorbeeld allemaal agrarische bestemming, maar de gemeente vindt dat maar onhandig en dus geven ze dat bij navraag nooit aan.

De oude plannen zijn dan ook niet op de site van de gemeente te vinden :n

Maar: ga niet zomaar bouwen, er wordt hier nog best intensief gecontroleerd kan ik je vertellen uit eigen ervaring.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:32

Je kunt ook gewoon je paardenbak aanleggen, omheining er om heen en zeggen dat het je paddock is. Verlichting is later prima te plaatsen. In de gemeente waar ik woon vragen mensen dit soort zaken(als je tenminste buitenaf woont en grond genoeg hebt) vaak niet eens aan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:37

bigone schreef:
Je kunt ook gewoon je paardenbak aanleggen, omheining er om heen en zeggen dat het je paddock is. Verlichting is later prima te plaatsen. In de gemeente waar ik woon vragen mensen dit soort zaken(als je tenminste buitenaf woont en grond genoeg hebt) vaak niet eens aan.

Dat zou ik je hier dus niet aanraden :n

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:37

Kun je idd doen bigone, maar de gemeente kan je dan ook verplichten een legalisatieverzoek in te dienen en als deze niet goedgekeurd wordt, dan kun je mooi je duur aangelegde rijbak weer opdoeken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 19:55

bigone schreef:

Maar dat is wel een risico.

Feit is dat gemeenten vaak helemaal geen budget hebben om zelf pro-actief te gaan handhaven. Handhaven gebeurt vaak pas wanneer buren gaan klagen. En die kunnen daarvoor allerlei redenen hebben waar de rest van de buurt helemaal niet van weet. Vooral in kleine hechte gemeenschappen komen zulke dingen hard aan omdat mensen vaak wel rekening houden met elkaar.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:15

Wendy schreef:
Buxy schreef:

Tja, volgens mij zijn er maar weinig gemeenten waarvan het bestemmingsplan buitengebied is vernietigd door de raad van state in 2014 en waar tot op heden nog geen nieuw bestemmingsplan voor is ;)

Zelf woon ik hier sinds 2,5 jaar en heb ik helaas al wat ervaringen met de gemeente op dat vlak. Volgens de buren is het hier bijvoorbeeld allemaal agrarische bestemming, maar de gemeente vindt dat maar onhandig en dus geven ze dat bij navraag nooit aan.

De oude plannen zijn dan ook niet op de site van de gemeente te vinden
:n

Maar: ga niet zomaar bouwen, er wordt hier nog best intensief gecontroleerd kan ik je vertellen uit eigen ervaring.

Maar ze zullen toch wel ter inzage op het gemeentehuis liggen? Ik kan me niet voorstellen dat ze daar niet toe verplicht zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:40

Je mag agrarische grond sowieso niet zomaar om zetten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:44

GDG schreef:
Wendy schreef:

De oude plannen zijn dan ook niet op de site van de gemeente te vinden
:n

Maar ze zullen toch wel ter inzage op het gemeentehuis liggen? Ik kan me niet voorstellen dat ze daar niet toe verplicht zijn.

Ze zijn er zeker wel toe verplicht :j Officieel.
Maar ze maken het je wel lastig om het in te zien, helaas.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:49

In onze gemeente mag een rijbak aanleggen van maximaal 1800m2 en de omheining mag maximaal 1.50m hoog zijn. Je mag geen lichtmasten plaatsen, maar onder het mom van erfverlichting is veel mogelijk met afgekeurde lantaarnpalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:04

Abacab schreef:
bigone schreef:

Maar dat is wel een risico.

Feit is dat gemeenten vaak helemaal geen budget hebben om zelf pro-actief te gaan handhaven. Handhaven gebeurt vaak pas wanneer buren gaan klagen. En die kunnen daarvoor allerlei redenen hebben waar de rest van de buurt helemaal niet van weet. Vooral in kleine hechte gemeenschappen komen zulke dingen hard aan omdat mensen vaak wel rekening houden met elkaar.

Klopt helemaal, maar hier zijn we allemaal mensen van het platteland met aardig veel ruimte om de woningen. Natuurlijk is overleg met je buren altijd goed. Wanneer er problemen komen is het ook meestal zo dat dat mensen met een bak geld uit de stad zijn die wel even alles zo gaan maken zoals ze willen zonder rekening met de buurt te houden. Wij hebben die hier ook gehad maar die konden toch echt niet wennen aan het plattelandsaroma }> }> . Klaagden alleen maar dat het stonk en die tractoren, konden die niet een uur of twee later gaan rijden want op zaterdag sliepen ze uit _O- _O-