Weidegang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnexHS

Weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 00:31

Hoihoi!

Ik open dit topic omdat ik een vraag heb die dmv van de andere topics hierover niet echt beantwoord werden :(:).

ON TOPIC
Wij hebben nu 1,5 dan onze kwpner van 4,5 jaar, thuis staan *\o/* , hij stond voorheen op een manege! Ik wil hem het liefst s'ochtends tot s'avonds op de wei hebben maar op de manege komen ze niet elke dag buiten. Hij staat hier nu 1,5 dag en heeft (best) lang buitengestaan, hij drinkt en eet goed.. maar nou hoorde ik dat je dit rustig moet opbouwen

En in mijn achterhoofd wist ik dat ook wel dat je het op moest bouwen, maar uit alle enthousiasme is dat er een beetje bij ingeschoten.. is het erg als we het niet hebben opgebouwd?, de wei is nog niet helemaal vol met gras, beetje kaal hier en daar.

hij heeft bij de manege ook al enkele keren buitengestaan in de wei

Alvast bedankt ! :D
Laatst bijgewerkt door AnnexHS op 03-04-17 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Re: Weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 00:36

Dat hij zoveel frisse lucht en ruimte in één keer krijgt is zeker niet erg. :) Maar het gevaar van weidegang zit hem in het gras zelf. Kun je hem niet een groot deel van de dag op paddock zetten met hooi en hem iedere dag iets langer op de wei laten en zo de weidegang langzaam opbouwen? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 00:38

Tja, nu heeft hij er al de hele dag gestaan.

Het opbouwen van weidegang heeft onder andere te maken met dat je een geleidelijke overgang wil in het ruwvoer. Paarden kunnen behoorlijke problemen krijgen als ze ineens veel ruwvoer krijgen wat anders is dan ze gewend zijn. Hij zal vermoedelijk ook ander hooi krijgen dan op de manege. Ook zijn er paarden die gevoelig zijn voor onvolwassen (groeiend) gras. Het verschilt per paard HOE voorzichtig je moet zijn. Ik zou zeggen: hou je paard in de gaten, kijk hoe hij reageert. En ik hoop dat hij ook een maatje heeft, die zou ik ook maar even in de gaten houden.

AnnexHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 00:40

Koper schreef:
Tja, nu heeft hij er al de hele dag gestaan.

Het opbouwen van weidegang heeft onder andere te maken met dat je een geleidelijke overgang wil in het ruwvoer. Paarden kunnen behoorlijke problemen krijgen als ze ineens veel ruwvoer krijgen wat anders is dan ze gewend zijn. Hij zal vermoedelijk ook ander hooi krijgen dan op de manege. Ook zijn er paarden die gevoelig zijn voor onvolwassen (groeiend) gras. Het verschilt per paard HOE voorzichtig je moet zijn. Ik zou zeggen: hou je paard in de gaten, kijk hoe hij reageert. En ik hoop dat hij ook een maatje heeft, die zou ik ook maar even in de gaten houden.

Hij heeft 3 maatjes (Shetlanders) maar zij staan er al 1,5 jaar ongeveer

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 00:42

Ah okee :) Gelukkig maar dat je alleen een extra oogje op 1 paard hoeft te houden :)

AnnexHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 00:43

Palmera schreef:
Dat hij zoveel frisse lucht en ruimte in één keer krijgt is zeker niet erg. :) Maar het gevaar van weidegang zit hem in het gras zelf. Kun je hem niet een groot deel van de dag op paddock zetten met hooi en hem iedere dag iets langer op de wei laten en zo de weidegang langzaam opbouwen? :)

Hihi ja dat bedoelde ik :') bedankt voor de tip, ik ben van plan hem iets langer op stal te zetten, hij heeft een uitschuif luik en kan dan alsnog lekker naar buiten kijken enzo, maar aan de andere kant doet hij het prima zo, maar ik ben nogal gauw bezorgd ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 04:17

Opbouwen is echt heel belangrijk, ter vergelijking mijn paarden hebben nu 2 dagen op de wei gestaan..beide dagen een half uur..En dat ga ik nu heel voorzichtig opbouwen naar eerst een uur. Het darmstelsel van een paard is zeer gevoelig! Ik persoonlijk bouw weidegang op en begin dan het liefst op de dag of begin vd avond ( minder fructaan!)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:35

Mijn paard staat altijd buiten maar afgelopen winter op het zand, weer naar het gras toe begint ook hier met een half uurtje en wekelijk eem half uur erbij. Onderschat de kans op koliek en bevangenheid niet ts!

AnnexHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 09:46

troi schreef:
Mijn paard staat altijd buiten maar afgelopen winter op het zand, weer naar het gras toe begint ook hier met een half uurtje en wekelijk eem half uur erbij. Onderschat de kans op koliek en bevangenheid niet ts!

Dat doe ik ook zeker niet! Hij staat nu buiten (10 uur) en gaat er rond 13:00 weer uit, morgen even lang en overmorgen er een half uur bij

lovejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:50

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:00

Kreeg je paard voorheen kuil of hooi?
Mits hij niet zo gevoelig is voor hb, bouw ik normaliter in een weekje wel op. Iedere dag een uurtje extra, beginnend bij 2 uurtjes. Dan een weekje volle dagen en dan dag en nacht. Volle portie hooi voor je ze erop laat scheelt ook.
Genoeg paarden worden direct uit stal 24/7 naar buiten gegooid. Een enkeling kan dit niet hebben. Goed is het niet maar vaak gaat het wel goed.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:55

Ik doe wel ruim 4 wkn over t opbouwen! Bouw echt heel langzaam op.. gisteren half uur, vandaag 3 kwartier..Morgen een uurtje.. En zo bouw ik langzaam Door. .

AnnexHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 21:09

Hij krijgt elke avond en ochtend een bult hooi, en zijn hooizak wordt bijgevuld, daarna mag hij nu 3 uur de wei op per 2 dagen komt er 1 uur bij!

Bedankt voor jullie tips

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:10

pol1 schreef:
Ik doe wel ruim 4 wkn over t opbouwen! Bouw echt heel langzaam op.. gisteren half uur, vandaag 3 kwartier..Morgen een uurtje.. En zo bouw ik langzaam Door. .

Wij bouwen nog langzamer op. Begonnen met 2 minuten, dan elke dag een minuut erbij tot we op 20 minuten zitten, dan 2 minuten per dag tot 30 minuten, dan met 5 minuten per 2 dagen. Iets met hoefbevangengevoelige typjes...

AnnexHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 21:11

smurffie schreef:
Kreeg je paard voorheen kuil of hooi?
Mits hij niet zo gevoelig is voor hb, bouw ik normaliter in een weekje wel op. Iedere dag een uurtje extra, beginnend bij 2 uurtjes. Dan een weekje volle dagen en dan dag en nacht. Volle portie hooi voor je ze erop laat scheelt ook.
Genoeg paarden worden direct uit stal 24/7 naar buiten gegooid. Een enkeling kan dit niet hebben. Goed is het niet maar vaak gaat het wel goed.

Hij heeft altijd hooi gehad, hij is nog nooit hb geweest. Ik laat hem snachts nog wel op stal, vind ik fijner :+

AnnexHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 21:13

Hilary schreef:
pol1 schreef:

Wij bouwen nog langzamer op. Begonnen met 2 minuten, dan elke dag een minuut erbij tot we op 20 minuten zitten, dan 2 minuten per dag tot 30 minuten, dan met 5 minuten per 2 dagen. Iets met hoefbevangengevoelige typjes...

Snap ik, dan kan je eigenlijk niet voorzichtig genoeg zijn :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:32

Hilary schreef:
pol1 schreef:

In dat geval ben je toch echt de hele zomer aan het op en afbouwen?
Afbouwen zit bij mij meer tijd in dan opbouwen.
Hier wel een fjordje die snel hoefbevangen is. Die gaat tot 4 uur per dag mee met de rest (ook gelijk een uur op mager gras,.als ze bij 4 uur zijn gaan ze het vollere gras op, dan gaat zij met graasmasker) en verder blijft ze op de paddock. Wel vermijd ik echt de ochtenden met haar. Laat in de middag erop en als er nachtvorst geweest is gaan ze dag niet ( morgen dus waarschijnlijk niet).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:11

Interessant topic. Mijn voorheen niet koliekgevoelige paard (19, waarvan 17 jaar bij mij) en jaren 24/7 buiten gestaan, met zomers 24/7 gras) is afgelopen 3 weken geveld door (gas-)koliek. Alle drie de keren op dagen dat hij op het gras stond. Gisteren zelfs veearts moeten laten komen :( (wat onwijs knudde is, als je 2.5 uur rijden afstand bent en midden in een meeting zit)

Mijn stalhouder heeft het systeem om 1 dag paddock - 1 dag opbouwend paddock/wei te doen. En ergens lukt dat kennelijk toch niet heel goed.

zou een graasmaskertje helpen?

Ik ben bang dat ik het niet voor elkaar krijg om dagelijks een uurtje te doen en dan dagelijks iets uit te breiden (overigens schijnt de veearts gezegd te hebben dat het huidige systeem 1 dag paddock, 1 dag paddock + uitbouwend op de wei) een goed systeem is. Ik ben het er voor mijn paard nog niet mee eens. Als ik zelf dagelijks naar stal zou kunnen, deed ik het uiteraard zelf, maar ze staan in pension omdat ik niet dagelijks naar stal kan en als ik wel naar stal ga, dan is het in de avond als ze alweer op het hok staan.

Welke opties zijn er (ik was een leek met kolieken gelukkig).
- graasmasker
- andere (dagelijkse) opbouw (en niet om de dag en toch best veel ineens)
- wachten tot het gras goed hoog is, icm betere temperaturen, zodat er minder fructaan is?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:01

Mijn paarden staan nu sinds 3 weken op het gras.
Iedere ochtend en avond een uurtje.
Ik sta bij een koeienboer, dus zeer rijk gras.
De rest van de dag staan ze op een zandpaddock en een groot betonpad, met 2 slowfeedkliko's.
Als ik na een uurtje kom aanlopen, staan mijn paarden zelf al op het pad en niet meer op het land.
Misschien dat ik het verder ga uitbreiden naar 2 keer 2uur.
Ik doe dit zo voor het eerste jaar, en eigenlijk bevalt het me zo prima.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:10

Rocamor het systeem 1 dag wel andere dag niet werkt voor mijn paard ook niet daar krijgt hij ook gaskoliek van en eigenlijk begrijpelijk, kijk of je iemand kan vinden die jouw paard een kwartier aan de hand kan laten grazen en dit opbouwen gewoon rustig aan.

Voor sommige paarden is ineens een uur te veel en dag erop niet vind ik eigenlijk beetje rare opbouw.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:15

Maar hoe doen jullie dat dan? Werken jullie niet? Opbouwen gaat hier echt niet lukken. Ja 2 dagen (weekend). Vorig jaar daarom wel strookbegrazing gebruikt en geen problemen gehad.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:19

Ik kom elke dag bij mijn paard en dan voor het rijden tijdens het mesten van stal en paddock kan hij grazen en dan rijden. Werkt voor mij.
Ik neem aan dat je iedere dag stal en paard doet dan is het meestal geen probleem of het nou avond of ochtend is, en ja ik werk ook.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:19

Ik ook Rumay, ik ook. Maar zelfs de veearts (was helaas nog onderweg tijdens beide visites van de arts) scheen het een geode methode te vinden.

Vorig jaar heeft hij nergens last van gehad, maar toen gingen ze pas in mei het land op. Nu dus al sinds maart (af en aan). De overige paarden lijken nergens last van te hebben, maar mijn ouwetje gaat dus niet goed.

Jouw optie is ook wel een goede. Dank daarvoor

Ik werk wel, aan de andere kant van het land, waardoor ik niet alle dagen bij mijn paard kan zijn, helaas. Vandaar volpension.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:01

Is niet handig als je aan de andere kant van het land werkt. Dan zou ik echt kijken of iemand je kan helpen dat hij iedere dag even kan eten. Raar idee van de va opbouwen met een dag ertussen. Het is een wisseling van het dieet en juist dan kan je beter iedere dag een beetje aanbieden en opbouwen. Wat is de gedachte gang achter een dag wel een dag niet?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:14

Goede vraag Rumay, ik weet het eigenlijk niet. Ik vermoed dat het op deze manier minder werk is voor de stalhouder. Nu hoeven ze maar om de dag de paarden steeds te verkassen (stal-paddock-land-paddock-stal).

Vanochtend zijn ze om 5:30 op het land gegaan, ikzelf ben voor ik naar mijn werk vertrok om 7:15 weer van het land gehaald en op de paddock gezet. Gisteravond heeft mijn heertje ook nog half uurtje - 3 kwartier lopen grazen terwijl ik aan het mesten was. \

Dit gaan we maar proberen vol te houden tot volgende week en proberen wat uit te breiden. En als we te ver moeten uitbreiden een Greenguard ofzo op doen.