Stallingsdilemma, wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Stallingsdilemma, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:33

Dag Bokkers, ik zit al enkele weken me het hoofd te breken over een dilemma en hoop dat jullie me wat inzicht kunnen geven.. Even een korte situatieschets..

Ik heb de afgelopen 8 jaar op een kleine privé-stal gestaan met mijn paard, maar heb echter sinds begin januari een nieuw paard. Het gaat om een jonge merrie die toen slechts twee maanden onder het zadel was. Op de stal waar ik altijd gestaan heb is er enkel een kleine buitenbak ter beschikking, en aangezien het hartje winter was op het moment dat mijn nieuwe paard eraan zou komen, kon je de helft van de tijd dus geen gebruik maken van de bak. Daarom heb ik er toen voor gekozen om haar op een andere stal in de buurt te zetten waar ze een binnenbak hadden en andere faciliteiten. Echter was afgesproken dat dit slechts tot maart-april ging zijn, maar ondertussen vind ik deze nieuwe stalling wel leuk... Ik moet eind deze maand een beslissing maken of ik terug wil gaan naar de vorige stal, en ik kom er echt niet uit.

Dus even de voor- en nadelen van elke stal opgesomd:
Vorige stal:
+ Paarden mogen het hele jaar door op de weide
+ We (mijn moeder en ik) zijn de enige huurders dus zijn zo goed als volledig vrij om te doen en laten wat we willen
+ Paarden worden met maximum 2-3 andere paarden in de weide gezet, dus altijd makkelijk binnen te halen als je alleen bent

- enkel kleine buitenbak, eigenlijk te klein om correct oefeningen te kunnen rijden
- geen praktische faciliteiten voor de ruiter (toilet, cafetaria)
- vervelende honden die de hele tijd blaffen als je er bent

Nieuwe stal:
+ Hele grote binnenbak, eigenaars zijn ook bezig met een buitenbak en binnenkort een stapmolen
+ Praktische faciliteiten voor ruiter
+ Gezellige sfeer onder stalgenoten

- Enkel weidegang vanaf maart tot september/oktober? (ben niet zeker)
- Je staat met meer paarden dus ze worden ook in groepjes van 5 of 6 in de weide gezet, ben bang voor meer kans op verwondingen, moeilijker binnen te halen als je even wilt gaan rijden
- Binnenbak is niet altijd beschikbaar, je moet rekening houden met lessen of kan je paard niet altijd losgooien wanneer je wilt

Zoals jullie zien hebben beiden voor mij evenveel voor- en nadelen. De vorige stal is misschien wat fijner voor het paard, maar minder comfort voor de ruiter, terwijl het bij de andere andersom is. Nu ben ik een ambitieuze wedstrijdruiter, waarvoor een geschikte rijbak echt wel een pluspunt is. Ik zou d'r eventueel wel terug kunnen verhuizen naar de vorige stal, maar écht rijden zal er niet gaan. Ja, op 10 minuten met de auto rijden is er wel een leuke bak, maar die moet je dan ook weer op voorhand afhuren én €5 per keer betalen dat je er gebruik van maakt. Aan de ene kant denk ik aan mijn eigen comfort, maar aan de andere kant wil ik ook een happy paard. Niet dat ze nu ongelukkig is, maar ze staat momenteel erg veel op stal doordat de weides ook niet gebruikt mogen worden met slecht weer ivm stuklopen. Op zo'n momenten denk ik dan wel weer "zou ik haar niet verhuizen...". Wat zouden jullie doen?

karuna
Drukke kabouter

Re: Stallingsdilemma, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:36

Welzijn voor paard gaat voor mij altijd voor. En hoe klein is klein? Mijn bak thuis was 10 bij 20 voor een d pony waar ik gewoon normaal oefeningen kon doen, alleen de galop was hooguit wat lastig. Dan maar vooraf de bak huren als je echt wil oefenen. Verder je paard lekker paard laten zijn. Gebrek aan kantine is zelf eten en drinken meenemen. Toilet, dan maar in de stal plassen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:36

Kan ze in de winter wel in de paddock op de nieuwe stal? Zo nee, is er een stal die zowel een goede bak en in de winter weide/paddockgang biedt?

Ik vind het persoonlijk van heel groot belang dat paarden naar buiten kunnen, belangrijker dan facaliteiten voor de ruiter (als in wc oid). Maar goed kunnen rijden is ook een pre. Dat is toch een reden dat veel mensen een paard hebben.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 05-03-17 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:38

Staat ze buiten het weideseizoen wel in een (beetje ruime) paddock?

Ik vind een stal waar ze in de winter niet buitenkomen overdag geen optie.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:38

Stal 2 staan de paarden de hele dag binnenswi ters? Indien ja, zou ik op zoek gaan naar #3.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:40

In ieder geval niet blijven op de stal waar het paard nu staat. Is er geen tussen weg? Dus een geheel andere stalling zoeken waarbij je beide happy bent.
Persoonlijk klinkt de oude stal ideaal. Rustig en doen en laten wat je wil. Ja iets minde luxe maar daar zou ik zelf wel mee kunnen leven. En ik zou dan ook meer in mogelijkheden gaan denken dan in beperkingen. Inderdaad hoe klein is klein? Wellicht zou je in de zomer ook van de weide gebruik mogen maken om te rijden?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:42

karuna schreef:
Welzijn voor paard gaat voor mij altijd voor. En hoe klein is klein? Mijn bak thuis was 10 bij 20 voor een d pony waar ik gewoon normaal oefeningen kon doen, alleen de galop was hooguit wat lastig. Dan maar vooraf de bak huren als je echt wil oefenen. Verder je paard lekker paard laten zijn. Gebrek aan kantine is zelf eten en drinken meenemen. Toilet, dan maar in de stal plassen.

Voor mij gaat ook het welzijn van mijn paarden voor. Wij hebben een bak op gras, na (veel) regen is deze dus te nat. Dan rij ik in het bos, daar kan ik prima overgangen, tempowisselingen, gebroken en schuine lijnen rijden, wijken, schouderbinnenwaartsen en traversen. Alleen (slange)voltes worden wat ingewikkeld, dus die slaan we over.
Als de nieuwe stal bezig is met van alles aanleggen, zou ik informeren:
- hoe lang de paarden in de zomer daadwerkelijk buiten komen
- of er volgende winter ook mogelijkheden zijn tot buitenzetten, zoals paddocks. En zo ja: hoe lang mogen ze daar dan in.

Persoonlijk ga ik niet voor minder dan 24/7 buiten in een droge paddock met schuilstal en onbeperkt ruwvoer, maar ik kan me voorstellen dat dat niet overal/voor iedereen heel makkelijk te realiseren valt. Voor ons overigens ook niet, ik zit wel 45 minuten in de auto om bij mijn paarden te komen.

edit: 9 van de 10 keer is privé bij iemand staan een stuk fijner dan op een grotere pensionstal, maar ook dat is afhankelijk van je ervaring...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:45

De paddock is er wel, alleen staat er nog geen omheining rond. Deze stal is er pas sinds vorig jaar, alles is nog vrij nieuw dus. De binnenbak functioneert tijdens de winter als paddock, maar je moet wel rekening met andere houden. Als iemand wilt rijden of longeren moet je ze dus terug binnenzetten. De staleigenaar doet ook zijn best om elk paard elke dag voldoende beweging te geven als de eigenaars niet kunnen.

En als ik zeg dat er slechts een kleine bak is, is dat écht klein. Ik denk zelfs niet dat het 10 x 20 haalt. Ik heb daarbij een paard van +1.70m met hele ruime gangen, dus als ze drie passen gezet heeft zitten we al aan de andere kant. Afhuren kan inderdaad, maar stel dat je 3x per week rijdt kost je dat €15, op een maand is dat €45. Begin maar te tellen. In de weide rijden is een no go, dat is voor ongelukken te veroorzaken.

Een derde stal is er wel, maar die is volledig volzet en het ziet er niet naar uit dat er snel een stal gaat vrijkomen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:49

@Hilary op de nieuwe stal worden de paarden tijdens het weideseizoen van 8u 's morgens tot ca. 16u buiten gezet. Helaas hebben wij hier in de buurt enkel verharde wegen, zelfs het kleine stukje bos wat er is is ook volledig verhard, die optie valt dus ook af.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:53

Ik zou niet bij je huidige stal blijven. Ik wil een stal waar het top prioriteit is dat paarden dagelijks vrij naar buiten kunnen en dat is hier blijkbaar niet, anders waren er wel paddocks klaar geweest (ook als ze nog in de opstart fase zitten vind ik dat dat top prio moet hebben).

In jouw geval zou ik terug gaan naar je oude stal en van daaruit zoeken naar een stal die goed is voor je paard én voor jou. Stal waar je nu staat klinkt niet alsof je paard daar in de winter hele dagen buiten komt dus dat zou voor mij een absolute no go zijn.

edit; ik zie dat je paard in de zomer op de nieuwe stal niet 24/7 buitenkomt. Zou voor mij ook een no go zijn.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:55

24/7 hoeft voor mij echt niet, ik vertrouw het gewoon niet om mijn paard 's nachts buiten te laten staan. Op de vorige stal worden ze ook 's ochtends buiten gezet en 's avonds weer ingehaald. Paarden zijn blij genoeg wanneer ze eten in hun bak zien liggen en schone stal hebben.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:55

Vanaf maart gaan ze weer naar buiten zeg je? Dus dat zou nu al zijn... is het dan geen optie om daar te blijven staan en je op de wachtlijst te zetten voor stal nummer 3? Dan heb je nog zeker een half jaar voor het winter seizoen begint... dan zal er toch wel ene vertrokken zijn ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:58

Snollygoster schreef:
24/7 hoeft voor mij echt niet, ik vertrouw het gewoon niet om mijn paard 's nachts buiten te laten staan. Op de vorige stal worden ze ook 's ochtends buiten gezet en 's avonds weer ingehaald. Paarden zijn blij genoeg wanneer ze eten in hun bak zien liggen en schone stal hebben.

Ieder zijn visie daarop. :)

Maar het minimale is toch wel overdag de wei/paddock op. Ik kan me niet voorstellen dat iemand kiest voor een stal waar dat niet mogelijk is.

Succes in ieder geval met je zoektocht. Ik weet uit ervaring hoe lastig het kan zijn om een goede plek te vinden waar paard en ruiter gelukkig zijn.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 23:00

Inderdaad, normaal zouden ze al naar buiten moeten, maar helaas heeft het hier de afgelopen twee weken non-stop geregend. We zitten in een gebied met klei- en leemgrond (op de vorige stal zelfde verhaal) en bij nattigheid veranderd de weide als het ware in en schaatsbaan, die situatie is gewoon gevaarlijk.

Probleem is dat de derde stal ook een kleine privé stal is, dus geen grote pensionstal waar mensen steeds komen en gaan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 23:06

Pffft, wat haat ik dit toch. Ik weet heus wel dat mijn paard er baat bij zou hebben als we terug zouden verhuizen, maar als je iets of wat ambities hebt om serieus te rijden is daar blijven ook geen optie. Mijn moeder is recreatieruiter dus voor haar is die stal perfect, als wedstrijdruiter is het er maar niks. Ook het feit dat ik er met mijn ander paard 8 jaar gestaan heb en me de afgelopen twee jaar zodanig gefrustreerd heb aan die kleine bak was het echt een verademing om zo'n luxe te hebben als ruiter. Ik ga mezelf toch pijn gaan moeten doen als ik mijn paard op de eerste plaats zet.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:06

Mijn paard stond even in pension op de stal waar hij zadelmak is gemaakt.
Ook daar kwamen ze heel beperkt buiten.
Ik ging ook echt met een steen in mijn maag steeds naar stal.
Ik heb toen een oproep geplaatst naar een stal met veel buiten zijn en dat ik dus luxe voor het paard zocht en niet mezelf.
Hij staat nu op een stal waar ze veel buiten komen. Overdag altijd muv extreem weer en in de zomer mogelijkheid tot 24 7.
Paard is er van opgeknapt.
Ja de buiten bak is niet super maar voldoet genoeg plus ik kan dan wel weer zo het bos inrijden.
Ook geen wc of kantine.
Jammer ik plas gewoon in de stal en neem zelf drinken mee. Zeker een kantine vind ik echt niet nodig.
Mijn paard is nu tenminste blij en daar ging het mij om :)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:13

En pensionstalling nummer 4? Je bereik wat verbreden? Als ik hier (zuid en midden limburg) kijk dan zijn er binnen 20min rijden wel tig stellingen... van kleinschalig privé tot groot commercieel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:13

Is er qua bakhuur niks af te spreken? Bij ons is een binnenbak (eigenlijk zelfs 2) ook op 10/ 15 auto minuten en 5 euro per keer, voor de hele winter is er echter wel een gereduceerd tarief bespreekbaar.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:21

ik zou tot nu toe gewoon op deze stal blijven staan..en dan inschrijven op stal 3 heb je nog een half jaar de tijd.

24/7 ik maak mijn paard daar niet een blij mee :n
en als je sport wil rijden maar je kan nergens fijn trainen wanneer je wilt is dat ook frustrerend en ga je niet naar je paard toe met plezier.

Zou het zomer seizoen nog op deze stal blijven staan wie weet heeft de eigenaar in dat half jaar mooie paddodkcs aangelegd of andere oplossing voor de winter

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:23

Terug gaan. Pensionstal is zelden blijvend leuk.
Paard heeft t als ik t goed begrijp ook beter op vorige stal.

Voerbeleid is misschien nog een (doorslaggevend ) argument?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:30

Ik zou kiezen voor het welzijn van mijn paard en dus naar de eerste stal terug gaan. Wat ik uit je verhaal opmaak komen de paarden in de winter weinig uit hun stal buiten, dat is voor mij een absolute no go.

Kun je je niet sowieso inschrijven bij de derde stal? Of je reisafstand langer maken.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:32

Kies je waar je nu blijft staan dan kies je voor jezelf. Ik snap eigenlijk niet dat je er überhaupt over nadenkt.. je paard zo weinig buiten. Mijn paarden staan ook niet 24/7 buiten maar ik vind in welzijn voor je paard dat die toch wel minimaal 6 uur buiten moet komen swinters.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 23:38

Mijn maximum van reisafstand hou ik op 20 minuten, ik heb naast mijn paarden nog mijn studies, werk en een vriend dus wil niet meer tijd kwijt zijn aan de weg af te leggen dan de tijd dat ik bij mijn paard kan zijn. Daarbij ga ik vaak 2x per dag naar mijn paard, niet zo handig als je paard dan ver weg staat.
En paard mag in de huidige stal ook zo lang in de binnenbak als ze wilt blijven, zolang je maar rekening houdt met anderen. Helaas is het niet overal mogelijk om je paard in de winter buiten te kunnen zetten, op de vorige stal komen ze met vriesweer of veel regen ook niet buiten, maar daar kiezen we zelf voor.

Bij stalling 3 zullen ze me meteen contacteren moest er iets vrijkomen, maar daarop zitten wachten is nu ook geen oplossing.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:41

Een binnenbak is leuk voor nood. De basisbehoefte voor een paard is beweging met soortgenootjes en als je dat niet kan bieden moet je geen paard houden. En stallen waar paarden amper buiten komen mogen wat mij betreft sluiten.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:44

10 x 20 is wel heeeeeel klein hè? Weet je dat zeker?

Ik heb onlangs voor dezelfde keuze gestaan als jij. Stond op een luxe stal met alle extras die jij noemt, maar mijn paard werd er met de maand ongelukkiger (heb er 13 maanden gestaan)

Hoe langer we er stonden, hoe minder goed de zorg werd. Jouw huidige stal klinkt behoorlijk nieuw? Mijn angst, gebaseerd op twee ervaringen bij grotere pensionstallen, zou zijn dat het alleen maar minder gaat worden (voor meer geld).

Huidige stal is helemaal back to basic en kleinschalig (ben enige pensionklant). Maar de zorg is 200%, paard komt elke dag uren buiten, heeft een schone stal en veel hooi. De bak wordt dagelijks gesleept (itt tot de andere stallen) en ik heb zelfs met de vorst nog kunnen longeren doordat er zout gestrooid was.

En het belangrijkste? Paard is compleet gelukkig en weer helemaal blij én ik heb geen stress meer over of er wel goed voor mn paard gezorgd wordt. Daarvoor stamp ik met alle liefde door de blubs en laat ik me graag nat regenen (nou ja hahaha) tijdens het rijden.