Boxmaat voor vakantiepaarden: 2,5m x 3m acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Boxmaat voor vakantiepaarden: 2,5m x 3m acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 11:23

Op ons erf is, naast de boerderij waarin we zelf wonen, nog een huis(je) aanwezig dat voorheen gebruikt werd als mantelzorgwoning. Mijn schoonvader heeft er 7 jaar in gewoond, maar inmiddels staat het al 2 jaar leeg.

Nu hebben we bedacht dat we dat huisje misschien wel zouden kunnen verhuren als vakantiewoning. En daarbij zouden we het dan ook mogelijk willen maken dat gasten hun paard/pony mee kunnen brengen.

De schuur (ca. 9,3 x 5) waarin we nu ook al 2 stalletjes hebben voor onze eigen pony's moet daarvoor dan opnieuw worden ingericht, zonder mijn opslag voor hooi kwijt te raken.

Wat we zouden kunnen realiseren is één grote gezamenlijke box van 2,5 x 5 voor onze eigen pony's, waaruit ze ten alle tijden naar buiten kunnen naar de paddock.
Daarnaast zouden dan 2 boxen van 2,5 x 3 gemaakt kunnen worden voor de vakantiepaarden.

Ook hebben we ca. 5.000m2 weiland waar de gasten gebruik van mogen maken. Onze eigen pony's blijven dan gewoon in de paddock.

Wat vinden jullie... zijn boxen van 2,5 x 3 (desgewenst in combinatie met weidegang) acceptabel voor tijdelijke stalling van vakantiepaarden?

sanne_xxxx

Re: Boxmaat voor vakantiepaarden: 2,5m x 3m acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:28

Persoonlijk zou ik mijn paard altijd buiten willen hebben, ook tijdens een vakantie. Zeker omdat het dan vaak ook goed weer is. Ik zoek dus ook naar vakantieadresjes met een weiland, stallen zijn voor mij dan echt niet nodig. En mochten ze er wel bij zitten, zou ik minimaal 3x3 willen. Succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:31

Als ik mijn paarden kwijt moet in een stal van 2.5 x 3 zou ik niet blij worden, met een stokmaat van over 1.80 hebben die wat meer ruimte nodig.Ook als is het maar voor een vakantieperiode zou dat voor mij een reden zijn om ergens anders naar toe te gaan.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:35

Ik zou liever groter hebben, maar als ze zo lang mogelijk op de wei mogen en de uitrijmogelijkheden zijn fantastisch zou ik het wel overwegen, mijn paard is ong 170.
Er moet trouwens wel een buitenluik zijn, dat vind ik onmisbaar.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:36

Voor een paar nachten zou ik het wel acceptabel vinden, maar als de keuze mogelijkheid er is om ze dag en nacht buiten te zetten dan zou ik dat doen.
Ik heb dan wel maar een D-pony.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:37

Voor een vakantie zou ik dat prima vinden :) als ze ook lekker overdag buiten kunnen staan. Of misschien zelfs 24/7.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:40

Is er niet een mogelijkheid om er ook een uitloop bij te maken? Dan kunnen mensen kiezen of ze paard in de stal met uitloop willen of alleen in de stal en overdag op de wei.
Voor een paar dagen zou ik er niet zo'n probleem mee hebben als ze overdag maar buiten staan.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 11:44

De gastpaarden kunnen dus wel op de wei, desgewenst 24/7. Dan blijven onze eigen pony's gewoon in hun paddock staan.

Ik ga er toch niet vanuit dat dat vakantiehuis volcontinu verhuurd zal zijn, dus onze pony's komen echt nog wel aan hun trekken v.w.b. het weiland.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:58

Nee, 3x3 is echt het minimum. Zelfs voor mijn pony van 1.55.
Ik zie niet hoe een paard van 1.65+ comfortabel in een box van 2,5 bij 3 kan staan.
Misschien kun je onderscheid maken tussen deze boxen voor a t/m D pony en er een of twee paardenboxen bij plaatsen?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:04

3x3 vindt ik persoonlijk ook minimum. Wij hebben 3x4. Op veel plaatsen worden tegenwoordig ook eigenlijk allemaal grote boxen gemaakt. Een paard laat je denk ik in een vreemde omgeving ook niet 's nachts buiten staan.

Wel een heel leuk idee! Maar misschien kan je toch nog op een andere manier een indeling zoeken?
Wat zijn de maten van de ruimte?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:04

Ik zou het gewoon doen. Een standaard wedstrijdbox is 3x3 en daar staan die paarden op meerdaagse concoursen ook gewoon quasi de hele dag in. Het is maar voor een korte periode, je biedt weidegang etc. gewoon doen zou ik zeggen. Kan je groter, kan je dat uiteraard altijd doen. Maar het concept is leuk, succes!

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 12:09

Kaaaren schreef:
Maar misschien kan je toch nog op een andere manier een indeling zoeken?
Wat zijn de maten van de ruimte?

Dat stond al in mijn beginpost:
MarjaR schreef:
De schuur (ca. 9,3 x 5) waarin we nu ook al 2 stalletjes hebben voor onze eigen pony's moet daarvoor dan opnieuw worden ingericht, zonder mijn opslag voor hooi kwijt te raken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:09

Liever groter maar als het niet anders kan?
Je kunt misschien boven de stal hooi opslaan?
Voor grotere paarden is het wel echt heel krappies.
Ik kom regelmatig op een pensionstal en daar hebben ze 3x3 maar dat vind ik al zo klein. :=

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:17

Ik zou 2,5 x 3 ook te klein vinden, 3 x 3 is voor mij de ondergrens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:51

Die van mij kan in die stal niets een liggen met zijn 1.84. Je kunt slecht weer treffen en dan is het zo prettig als ze even binnen kunnen staan om op te drogen of wat dan ook.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:13

Afbeelding
Geen idee of de nieuwe wetgeving ontrend de grote van de boxen ook voor vakantie huisvesting geld maar anders lijkt me dat een mooi uitgangs punt.

Jou boxen zouden nu met 7,5 m2 enkel geschikt zijn voor pony's tot de e-maat.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:19

Das groter dan de stal van mijn paard van 1.55 dus ik zie het probleem niet. Die staat nu in 2,50 bij 2,70.
Vorig jaar heeft ze ook 2 nachten geslapen in een stal die zo smal was dat ze net kon keren.
Het is een aantal nachten, de meerderheid van de tijd ben je lekker op pad met paard. En als er mogelijkheid tot weidegang is helemaal geen probleem.

Als ik naar je woonplaats kijk denk ik dat zeker met de 4daagse in barchem je belangstelling zou hebben.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:20

Voor vakantiestalling en de hele dag op de wei zou het kunnen.
Mijn voorkeur zou 3*3 zijn hoewel zijn box thuis nu groter is zou ik dat voor alleen de nacht prima vinden. Ik vind het fijn om mijn paard in de nacht op stal te hebben. Heb ik thuis ook en zo zie ik hoe hij zich voelt.

Miss_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:21

Ik zou de mijne er al niet in zetten, omdat hij graag rolt en dan ligt hij in zo'n kleine ruimte heel snel vast. Als paardlief van je klant zichzelf dan kwetst, kan je nog problemen met verzekering op je nek krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:24

heb je een mogelijkheid om aan die boxen een uitloop naar buiten te maken van minstens dezelfde grootte of een uitloop naar paddock/weide?
Mijn paarden zou ik in een kleine stal geen ganse nacht willen opsluiten, mijn trekpaarden passen er trouwens maar net in. Als er daar echter voor de nacht een paddock van 2.5* 5 aankomt en ze overdag (of snachts ook) de weide/paddock inkunnen, zou ik dat zeker prima vinden.
Hou wel rekening, ik zou een stukje weide apart voorzien voor vakantiepaarden, je weet nooit hoe die paarden ontwormd/gevaccineerd worden, beetje zonde als je erna jouw paarden opzet en die een fikse wormbesmetting oplopen ...

Edit: er is ook nog een box van 2.5*5 aanwezig waar de huidige pony's lopen. Stel dat er iemand komt met een groot paard en die is alleen, is er misschien mogelijkheid om ze dan voor die enkele dagen te wisselen (vakantiepaard in grote box, eigen pony's in kleinere boxen), als dit hygienisch mogelijk is.

Maar ik zou toch opteren voor de twee boxen te maken met een paddock eraan, en maak deze wat handig, zorg dat de tussenwand van de boxen er gemakkelijk uit/open kan, en werk tussen de paddock met een wegdraaibare wand of oprolbare schrikdraad. Als ik dan kom met mijn twee trekpaarden maak je er gewoon 1 box en paddock van (er zijn dan toch twee ingangen aan de boxen) en dan kunnen ze lekker in en uit lopen en kunnen ze niet vastrollen. Komt er iemand met 2 paarden die niet samen kunnen, geef je ze elk hun eigen box + paddockje. Box van 2.5*3 met paddock van 2.5*5 ofzo lijkt me prima haalbaar.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 14:36

tinker_sally schreef:
Als ik naar je woonplaats kijk denk ik dat zeker met de 4daagse in barchem je belangstelling zou hebben.

Nou, misschien is het tegen die tijd wel allemaal klaar! Kun je hier komen logeren. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:46

Ik zou het te klein vinden. Wij nemen ons paard al jaren mee op vakantie, ik zou echt wel een stal willen van minimaal 3x3. Wij zijn al een hoop gekke dingen tegen gekomen in de zoektocht naar vakantiestalling. Stallen met een hele lage smalle toegangsdeur (handig met een groot paard, hij moest bukken om er in te kunnen) en stallen met een verlaagd plafond (ook bukken voor een paard van 1.80). Kleine stallen van 2 bij 2 waar geen daglicht binnen kwam. Onnodig te zeggen dat we daar niet op vakantie zijn gegaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:54

Ik twijfel. Mijn pony staat gewoon 24/7 buiten het jaar rond dus in principe zou ik je stal niet gebruiken. Maar zul je net zien dat het ontzettend slecht weer is en je de paarden toch binnen wilt hebben voor de nacht... ik zou dan echt niet blij zijn met een box van 2,5x3. Daar kan mijn pony in ieder geval niet lekker languit in liggen als hij dat zou willen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 15:25

linda_arnold schreef:
[ [url=m/Sw0Ipk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Geen idee of de nieuwe wetgeving ontrend de grote van de boxen ook voor vakantie huisvesting geld maar anders lijkt me dat een mooi uitgangs punt.

Is dat echt wetgeving? Of is het alleen maar een richtlijn/advies?

Boxen van 3x3 zijn nl. heel erg gangbaar/standaard (en volop te koop bij de boxenleveranciers), maar die komen dus ook niet aan die min. 10m2.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:34

Je stallen lijken me helemaal prima. Mensen die andere wensen hebben (grotere stal/ uitloop/ luiken oid) kunnen zelf de keuze maken om andere accommodatie te zoeken omdat ze die van jou niet vinden aansluiten bij hun wensen. Prima toch.
Ik denk dat je met je stallen en weiland veel mensen blij kan maken.