Dikke manen + dressuurknotten = help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yevrah

Dikke manen + dressuurknotten = help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 16:33

Hai!

Ik ga regelmatig op wedstrijd met m'n knappe paard en nu wil ik heel graag van die mooie dressuurknotten maken met naald en draad. Dat lukt opzich ook wel prima want ik ben er best handig mee geworden (o.a thanks 2 de video's van Jill) maar zijn manen zijn zo dik dat ik in het midden van zijn manenkam echt in de problemen kom! De vlecht is dan al zo dik dat ik er geen fatsoenlijke knot meer van kan maken. Onderin zijn zijn manen wat dunner en daar lukt het best wel heel netjes maar ongeveer in het midden is echt een dra-ma. Nu heb ik ze wat geprobeerd uit te dunnen met als resultaat dat ik van die uitstekende sprietjes heb overal. -O- Ik ben wat dat betreft een perfectionist dus ik baal elke keer weer. Hebben jullie de gouden tip?

Zijn manen zijn iets langer dan sportcoup (dus langer dan dat mijn hand breed is) maar dat lijkt me ook nodig voor het maken van een goede vlecht.

Hopelijk heeft iemand een goede tip! :-)

Dancyy

Re: Dikke manen + dressuurknotten = help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:45

Hoe heb je ze uitgedund? Plukjes wegknippen? Dat geeft namelijk sprietjes die uitsteken.
Trekken maakt de manen dunner maar geeft geen uitstekende plukjes.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 17:21

TerraHowrse schreef:
Hoe heb je ze uitgedund? Plukjes wegknippen? Dat geeft namelijk sprietjes die uitsteken.
Trekken maakt de manen dunner maar geeft geen uitstekende plukjes.

Hmm, met een uitdunschaar.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:56

Bij de pony trok ik altijd en dan had hij nog steeds een mega bos. Goed strak en vochtig vlechten en de knotten eromheen iets groter maken dan valt het middelste minder op.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:02

Ik zag laatst een geweldige methode bij paarden met veel en dikke manen maar vrees dat jij te korte manen hebt. Vlechten tot de helft, overlang erdoorheen halen en het overblijvende gebruiken bij de volgende vlecht/knot

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:16

Ik wilde je het filmpje van Jill aanraden, maar zie dat je dat al hebt geprobeerd. :P Lukt het niet om hele dunnen plukjes te pakken en dus meer knotjes te maken?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:16

lifaya schreef:
Ik zag laatst een geweldige methode bij paarden met veel en dikke manen maar vrees dat jij te korte manen hebt. Vlechten tot de helft, overlang erdoorheen halen en het overblijvende gebruiken bij de volgende vlecht/knot

https://www.youtube.com/watch?v=EFgNcbJ-pNI :)
Gaat bij sportcoupe niet werken idd.

Emoreoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:32

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 18:33

Ja die ken ik haha! Gaat niet werken. Dressuurknotten zijn het mooist als je ze iets breder pakt. Wat onderin mooi lukt maar boven dus niet. Gebruiken jullie ook iets ter versteviging? Ik weleens mouse maar dat was nu op. Misschien zorgt dit voor minder plukjes. Het lijkt Alsof al die mooie paarden de perfecte manen hebben voor zulke knotten hahaha

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:35

CraziiEmma schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=7anAgeLUnBM

hoop dat je hier iets aan hebt :)

Dat is dus nagemaakt van de video die ik boven je post heb geplaatst maar daar heeft TS niks aan omdat haar paard een sportcoupe heeft :+

Emoreoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:36

TerraHowrse schreef:
CraziiEmma schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=7anAgeLUnBM

hoop dat je hier iets aan hebt :)

Dat is dus nagemaakt van de video die ik boven je post heb geplaatst maar daar heeft TS niks aan omdat haar paard een sportcoupe heeft :+

oh ja idd! Sorry overheen gelezen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:36

Harvey1 schreef:
Ja die ken ik haha! Gaat niet werken. Dressuurknotten zijn het mooist als je ze iets breder pakt. Wat onderin mooi lukt maar boven dus niet. Gebruiken jullie ook iets ter versteviging? Ik weleens mouse maar dat was nu op. Misschien zorgt dit voor minder plukjes. Het lijkt Alsof al die mooie paarden de perfecte manen hebben voor zulke knotten hahaha

Ik gebruik zelf idd ook mousse, wordt het steviger van :j

Wat je eventueel ook zou kunnen doen is de manen in tweeën verdelen (dus aan beide kanten van de manenkam evenveel manen nemen) en dan aan beide kanten een rij knotten maken. Weet alleen niet of dat mag van de KNHS..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:48

Mijn tip is om de knotten niet te klein te maken. En als het vlechtje dan superdik wordt vouw je hem gewoon maar 1 keer ipv 2 keer. En dan gewoon met naald en draad een roosje maken

Thebiglion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:58

Van die dikke knotten zijn spuuglelijk vind ik. Je kunt beter meer dunnere knotten maken, dan komt de hals van je paard ook veel mooier uit. Ik kan zelf niet zo goed uit de voeten met korte manen en laat ze dan ook altijd wat langer, waardoor ze makkelijker vlechten, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Verder maak ik de manen altijd nat voordat ik ga vlechten. Niet kletsnat, want dan gaan de waterstraaltjes irriteren bij je paard.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:18

Thebiglion schreef:
Van die dikke knotten zijn spuuglelijk vind ik. Je kunt beter meer dunnere knotten maken, dan komt de hals van je paard ook veel mooier uit. Ik kan zelf niet zo goed uit de voeten met korte manen en laat ze dan ook altijd wat langer, waardoor ze makkelijker vlechten, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Verder maak ik de manen altijd nat voordat ik ga vlechten. Niet kletsnat, want dan gaan de waterstraaltjes irriteren bij je paard.

Als je met dikke manen heel veel dunne knotten gaat proberen te maken wordt het pas echt lelijk. Zeker met elastiek, maar ook met naald en draad. Hals komt juist mooier uit bij grotere knotten omdat door het vlechten met naald en draad de knotten op de hals komen te liggen. Als je kleine knotjes probeert te maken (wat sowieso al niet lukt met superdikke manen) is dat hele effect weg

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 19:30

Afbeelding

Ok niet de beste foto maar zo was het gister.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 19:33

Dorine92 schreef:
Mijn tip is om de knotten niet te klein te maken. En als het vlechtje dan superdik wordt vouw je hem gewoon maar 1 keer ipv 2 keer. En dan gewoon met naald en draad een roosje maken

Hoe bedoel je een keer dubbel? Als ik hem dan vast maak dan wordt hij alsnog wat rommelig vind ik.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:34

Wat je bij de haflingers met die hele lange en dikke manen vaak ziet, zijn van die dikke vlechten, maar dan 2 of 3 naast elkaar.
Bij de schouder, zijn ze dan zo verwerkt dat ze geen last van het zadel hebben.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:34

lifaya schreef:

Inderdaad dit.dit is voor paarden met lange en dikke manen de oplossing

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 19:35

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 19:37

Afbeelding
Zo zijn de manen, hier waren ze wat korter dan nu. Maar kort en dik daar kan ik al helemaal niks mee. Die vlecht krijg ik dan niet eens strak.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:39

Die van mij heeft ook flink pakket manen. Ik heb een gat in m'n vinger vd naald door het knotten dit weekend! Haha

Ik moet ook uitdunnen ik maak daarvoor eerst een scheiding en dun vanuit het midden uit. Zo heb je geen sprieten bij het knotten. Zelfde als ik manen trek. De buitenkant blijf ik af.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 19:41

Alice13 schreef:
Die van mij heeft ook flink pakket manen. Ik heb een gat in m'n vinger vd naald door het knotten dit weekend! Haha

Ik moet ook uitdunnen ik maak daarvoor eerst een scheiding en dun vanuit het midden uit. Zo heb je geen sprieten bij het knotten. Zelfde als ik manen trek. De buitenkant blijf ik af.

Dat doe ik ook! Toch steken ze er doorheen bij het vlechten. Zooooo vervelend.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:45

Harvey1 schreef:
Dorine92 schreef:

Hoe bedoel je een keer dubbel? Als ik hem dan vast maak dan wordt hij alsnog wat rommelig vind ik.

Dat je hem alleen in een bochtje rolt en dan een roosje maakt.
Op de foto zie ik al dat je inderdaad de knotten veel te dicht op elkaar hebt. Dus te kleine knotten. Hoe bredere pluk manen je pakt hoe meer ruimte je hebt voor het knotje dus hoe rustiger het geheel
Niet onbelangrijk... het zou ook nog aan je vlechtkunsten kunnen liggen. Er zijn best veel mensen die gewoon niet zo goed kunnen vlechten of er zelfs behoorlijk slecht in zijn. Je zou eens aan iemand die echt goed kan vlechten, kunnen vragen of die het eens kan proberen

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:48

Harvey1 schreef:
Alice13 schreef:

Dat doe ik ook! Toch steken ze er doorheen bij het vlechten. Zooooo vervelend.

Daar gebruik ik haarlak voor. Na het vlechten. Schuim gebruik ik niet want dan kan ik na elk cc opnieuw wassen.