Nog meer mensen met een kleine rijbak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Nog meer mensen met een kleine rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 17:41

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die rijden die in een kleine bak rijden.
Zelf hebben wij een bak gemaakt zodat onze dochter met haar shetlander wat kon rijden.

Nu komt er een E pony. De bak gaan we iets groter maken doordat we een hoekje erbij gaan pakken. Helaas betekent dat wel dat de bak 3 echte hoeken heeft en 1 afgeronde hoek. Dit kan echter niet anders omdat we geen ruimte van de oprit af willen halen.

De bak is nu: 28.40 M x 15 M. Met de hoek erbij genomen wordt de langste zijde 34.50 M. Vanaf de A of C ( net hoe je het bekijkt) zal hij langzaam afronden en blijft de andere lange zijde uiteindelijk 29 M.

Hieronder wat foto's ter verduidelijking:

Afbeelding

Stukje gras onderaan de foto gaan we erbij trekken:

Afbeelding

Hier zie je duidelijk de hoek die afrond:

Afbeelding

Is dit een beetje te doen met een E grote pony? Wat is jullie ervaring met kleinere bakken? We zullen op de manege ongeveer om de week gaan lessen in een grotere bak, maar over het algemeen zullen we hier in rijden en buiten.
Voordeel is wel dat we er slechts met 1 pony maar in rijden.
Wat voor maten heeft jullie kleinere bak?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 03-02-17 17:43, in het totaal 2 keer bewerkt

wendy1987

Re: Nog meer mensen met een kleine rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:43

Dat is opzich prima te doen! Een gewone bak is ook maar 20x40. En daar zit je soms met veel meer man in tegelijk.
De bochten zijn iets kleiner, dus dat vraagt wat aanpassing, maar ik denk dat je al heel blij kan zijn met überhaupt een bak aan huis :))

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:43

Ik heb zelf voor mijn 4-jarige ook een kleine bak. Iig kleiner dan 20x40m.

Zij is zelf 1.62m, dus paard. Ik vind het te doen, maar niet voor 'het grotere werk'. Als ik wil springen kan dit ook maar beperkt en ga ik meestal op verplaatsing trainen. Zelf zou ik niet voor een kleinere bak kiezen, het beperkt toch wel vind ik

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:45

Lijkt me prima met een pony
Met een paard van 175 word het al krapper maar om thuis gewoon lekker te oefenen lijkt me prima!
En idd niet iedereen heeft een bak aan huis

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:48

Je zou eventueel ook nog een stuk(je) naar rechts kunnen uitbreiden, dat je bak meer vierkant (met 1 schuine kant voor de oprit) wordt.

Of de bak helemaal een kwartslag draaien, maar volgens mij lijkt het op de foto's groter dan de werkelijkheid! :+

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:48

Is goed te doen hoor qua afmeting! Ik rij ook regelmatig in een kleine bak. Denk 15x35. Met een groot paard.. Tis wat meer sturen maar daar worden ze soepel van. Ik weet alleen niet of die hoek onhandig is. Zelf zou ik liever in een rechthoekige bak rijden denk ik.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:52

Dat kan meeeeer dan prima :j
Hier vroeger jarenlang lesgegeven aan twee leerlingen, eentje had een E pony en eentje een KWPN merrie van 1,65 hoog. En die hadden een bakje van 15 bij 30 meter :=
We kregen het voor elkaar om er gewoon parkoursjes in te zetten en de E pony trainden we gewoon op L2 niveau en ging prima. Soms even creatief met afstanden zijn, maar heb het nooit ervaren als iets heel irritants. Foto gevonden;

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lowara op 03-02-17 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 17:52

Inderdaad wendy1987, daar zijn we al heel erg blij mee. We zijn de bak op de manege ook wat gewend van ongeveer 23 x 60 en dan oogt dit naar ons idee heel klein. Vandaag heb ik hem precies opgemeten en de maten vielen mij nog mee.

Nu staan er nog wat palen met lint (gesloopt door schapen die erop hebben gestaan), maar die gaan we weghalen. De bak ligt namelijk in een omheind weitje. We willen dus verder geen bakomheining, wat betekend dat we iets het gras in kunnen uitzwenken, al is dat natuurlijk niet ideaal.

We hebben er over nagedacht om de korte zijde 17 meter te gaan maken, maar dan wordt dan ene hoekje nog gekker van vorm. En ons leek 15 meter best acceptabel voor een E pony die in zijn eentje in de bak zal lopen.

Laurievc het grotere werk zal hier (nog lang) niet van toepassing zijn. Hooguit een B proefje, maar daar kan ze ook op de manege voor trainen. Springen zal hoogstens een enkel sprongetje zijn van hoogstens 40/50 cm.

We hebben nog geen pony op het oog. Wij gaan puur voor karakter, maar wel met een minimum kleine E maat zodat ik er ook op kan (ik ben 1.63). Het zou dus nog een paard kunnen worden, maar absoluut niet hoger dan 1.62. In ieder geval dan echt een hele kleine maat paard.

Als we de keuze hadden en niet naar geld hoefden te kijken kwam er natuurlijk een luxe 70 x 30 bak, maar wij zijn hier al tevreden mee.
Ik twijfelde alleen of je in zo'n maat bak wel een beetje normaal een galopje kan doen en wat figuren kan rijden.
De verhouding klopt in ieder geval wel redelijk.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:54

Ik ben ook gewoon verwend met een grotere bak bij mijn oudere paarden hoor :D Eens je hieraan gewend bent lijkt het mij geen probleem! Veel plezier iig :D

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:56

Ik heb thuis ook een rijbak/paddock met de maat 15x35 hier kon ik met me fries van 1,63 goed in rijden. Helaas kan ik nu niet meer met haar in de rijbak rijden i.v.m. oude blessure. Hoop dat ik met mijn jonge straks ook weer goed rond kan rijden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:57

Ik zelf vind het onhandig zo'n kleine bak met een flinke D-pony ging het in het verleden nog maar net. Maar ik probeerde er dan ook proefjes in te oefenen, wat sprongetjes te maken. Dit was dan gewoon moeilijk, krap of totaal uit verhouding. Geen idee wat de maten waren trouwens. Bak was meer vierkant. Andere kleine paddock wat we konden gebruiken was 15 bij 22 ofzo. Galopperen was met een paard of grote e-pony was gewoon heel moeilijk.

Nu heb ik ook geen compleet correcte buitenbak/paddock. Net iets korter als 40m gok ik, maar wel 20 m breed. Hierdoor kan ik met mijn paard wel fatsoenlijk wat rijden, proefjes oefenen en een paar sprongetjes maken.

De afgeronde hoek zou ik mezelf niet zo druk om maken. Ik zou voornamelijk zorgen dat de verhoudingen van de bak fatsoenlijk rechthoekig blijven en er genoeg lange zijde is voor de pony om te rechtuit te galopperen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:00

Jintexx schreef:
Ik heb thuis ook een rijbak/paddock met de maat 15x35 hier kon ik met me fries van 1,63 goed in rijden.

Ik heb ook jaren in een bak met deze afmetingen gereden. Eerst ponylessen, met 12 C - D- E pony's in die bak. En later met mijn paard, een net zadelmakke jongen van + 1.70mtr. Ging allemaal prima. Was alleen op wedstrijd lastig, dan waren de afmetingen ineens anders. :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 18:07

Dispar_Vulgo schreef:
Je zou eventueel ook nog een stuk(je) naar rechts kunnen uitbreiden, dat je bak meer vierkant (met 1 schuine kant voor de oprit) wordt.

Of de bak helemaal een kwartslag draaien, maar volgens mij lijkt het op de foto's groter dan de werkelijkheid! :+

De foto vertekend! Met een kwartslag draaien is de bak zelfs kleiner dan nu!
Een stukje uitbreiden naar rechts is ook nog een optie en dan van bijv. 15m naar 17m. Al wordt die schuine hoek dan wel nog schuiner. Ik moet me alleen bedenken of dat werk het me wel waard is.

Yess schreef:
Is goed te doen hoor qua afmeting! Ik rij ook regelmatig in een kleine bak. Denk 15x35. Met een groot paard.. Tis wat meer sturen maar daar worden ze soepel van. Ik weet alleen niet of die hoek onhandig is. Zelf zou ik liever in een rechthoekige bak rijden denk ik.

Dat was de reden dat we dat stukje er in eerste instantie niet bijgenomen hebben. Nu is het een heel irritant stukje om het gras bij te houden :+ Ook lijkt het me fijn om in ieder geval 1 nette lange zijde te hebben en ook de A-C lijn is dan mooi wat langer.
In de praktijk zullen we gaan uitvinden hoe het bevalt. In het ergste geval kunnen we het afzetten en teruggaan naar de maat hoe het nu is en dus helemaal rechthoekig.

Moonlight, dat is de reden dat we de korte zijde niet 20 maken. Aan de ene kant zou dat kunnen, aan de andere kant krijgen we dan gewoon een hele schuine afgeronde hoek. Maar omdat de lengte nu max. 34.5 M gaat zijn, gaan we hem uit verhouding trekken met 20 M.
Dan houd ik inderdaad liever deze maten aan, dan is het klein maar wel in verhouding.

Fijn om te horen dat er meer zijn die zelfs met een paard in een bak van bijv. 15 x 30 uit de voeten kunnen. Lowara, oh wat leuk dat je een foto gevonden hebt!!!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:52

Mijn instructrice heeft een binnenbak(je) van 15 x 28 ongeveer, hier rijd ik menles in met een enkelspan shetlander. Het is te doen, wel zonder galop dan.

Iemand op bokt (ben even kwijt wie, maar met een kasteel in Duitsland) heeft ook een vrij kleine bak en op de foto's doen die er echt alles in (pirouttes piaffe etc.) met meerdere mensen tegelijk.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:07

Ik heb jaren in een rijbak gereden van 30x15m, met mijn paardje van 1.63, ik had er geen problemen mee, stap, draf en galop waren prima te doen en ik reed er ook gewoon oefeningen in alleen met sommige oefeningen was het wat meer stuurwerk en passen en meten.

Maar mijn lijkt een bak die ongelijke lange zijdes heeft minder fijn als gewoon een rechthoek met dezelfde maten in lange zijdes en dezelfde maten korte zijdes.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:13

Prima te doen! Wordt je vanzelf handig in. En n grote volte van 15 m doorsnee is echt niet klein.

Leuk, dat er n.pony komt! Zie regelmatig zulke leuke E ponys voorbijkomen :-)

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:19

Ik heb een bak van 20x32, ik rij met een (lompe) fries van 1.70. Het is wel iets groter dan jullie bak maar dit is prima te doen. Eerst in een paddock van 14x14 gereden en dat ging krap, maar was redelijk te doen (voor korte tijd).

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:32

25 Jaar geleden was er hier in de buurt een wedstrijd locatie met 1 grote hal van 30/80 en een kleine binnenbak van 15/30. Er werden dan 2 proeven tegelijk gereden en iedereen starte vaak maar 1 proef. Soms waren er wel 10 combinaties aan het losrijden in die kleine bak en dat ging nog ook. Sterker nog, vele mensen waren toen blij dat ze hun paard binnen konden rijden omdat er toen nog niet zo veel binnenbakken in de omgeving waren :D

cynthia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:34

Dat is prima te doen! Op de pensionstal waar ik stond was de binnenbak 15 x 30

Dus deze maat zal helemaal goed komen!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:50

Hier ook geen grote bak, 15x25 en daar kon ik prima in rijden!
Alles, galop en wijken en schouderbinnenwaarts, prima te doen.
Als je gaat longeren kan je paard ook galopperen dus zo moeilijk is het niet.
Tuurlijk mis je dat je wat langer rechtdoor kan maar dat kun je dan afwisselen met buitenritjes.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:08

Ik win het van jullie allen, 12x18m ongeveer. :Y)
Ik rijd hier dan ook bijna nooit in, anders vooral wat stappen. Wat ik hier wel in doe is mijn grondwerk en dat gaat aardig. Zelfs mijn shire kan hier vrijwillig rondjes galopperen. Ik vraag het hem niet, maar hij doet het wel uit zichzelf.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:19

Op de pensionstal waar ik sta is de rijbak(met heerlijke 'nagemaakte' agterberg bodem <3 ) ongeveer 20x26 en eigenlijk is dat prima te doen!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:20

Poeh, ik vind het knap dat jullie in zo'n kleine bak rijden! Ik rij meestal in een 25 x 60, en af en toe in een 18 x 50. Die 18 meter vind ik al heel irritant, veel te kort :')

Haha jenn0dv, jij wint inderdaad :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:22

Kwestie van wennen he....soms heb je geen keus.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:24

Getup schreef:
Kwestie van wennen he....soms heb je geen keus.

Haha inderdaad, ik ben gewoon verwend :P