PP: verschil inloopstal / individuele boxen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

PP: verschil inloopstal / individuele boxen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 12:05

Ik heb de paarden aan huis staan. Momenteel leven zij gedurende 12-15 uur per da in een klein gemengd kuddeverband in een paddock paradise van 1,6 hectare (momenteel 3 dieren). In de avond hebben zij ieder de beschikking over een eigen ruime box.

Ik merk dat ze met het koude winterweer steeds vaker bij het hek staan te wachten omdat ze graag naar binnen willen: Eenmaal binnen is één dier onrustig en draait veel rond in stal, de anderen zijn gewoon rustig. Nu overweeg ik om mijn boxen uit te breken en 1 grote inloopstal van 16 bij 6 meter te maken waardoor ze het jaar rond in- en uit kunnen lopen.

1) Hoe doen jullie dat qua bodembedekking?
2) Momenteel heb ik veel verspilling van vlas en stro doordat één paard op stal veel rondjes loopt waardoor de mest en urine ook vermengd raakt met schone bodembedekking. Is dit minder bij een inloopstal?
3) Is het handig om voor ieder dier een eigen slowfeeder in stal op te hangen, of 1 grote? We hebben een erg dominante alpha die de anderen nog wel eens voer wil ontzeggen. Nu hebben ze ieder individueel een voederplek met natuurhooi (buiten) maar ik zou het fijn vinden als de dieren ook in stal allemaal de gelegenheid krijgen om rustig te eten en droog te staan. Tips zijn welkom.

Tips rond het PP zijn hoe dan ook welkom! :)

DeBuurvrouw

Re: PP: verschil inloopstal / individuele boxen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:11

Wij hebben een inloopstal met beton op de bodem en achterin ligt het vlas. Ik doe geen stro en vlas samen want dan raakt het vermengt en stro is eerder vies dan vlas is mijn ervaring.
Heb er ong 7 zakken vlas in,hier kan ik makkelijk 14/21dagen mee toe voordat ik alles er weer uit haal.

Dagelijks haal ik hier de mest uit en meestal is dat niet verlopen,wel hebben ze een echte plasplek vooraan. Dat vlas is ook sneller aan vervanging toe.

Qua hooi hang ik op meerdere plekken een net op. Achterin de stal hangt een dubbelgevouwen aanhangernet en meer voorin een grote hooinet met fijne mazen.
Weinig verspilling en vooral rust met eten,de dominantere merrie verjaagt de andere maar die kan dan weer ergens anders eten.

Paarden staan erg veel bij/in de inloopstal,ook in de zomer want dan is het daar net iets koeler.

Voor ons is dit echt een super oplossing.
Hooinetten gooi ik s'avonds extra vol zodat ik de volgende middag pas weer hoef bij te vullen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:18

Ik heb bij de laatste stal gewoon beide boxen opengelaten zodat ze zelf konden kiezen waar ze wilden staan. Vaak buiten en als ze binnen stonden meestal met zijn tweeen in de kleinste box gepropt.

Ik zou dus niet gaan breken maar gewoon boxen opengooien en eerst eens zien wat ze gaan doen

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 12:22

Punt is dat als ik nu de boxen opengooi ze eerst door een gangpad moeten van ongeveer 1,70 breed, dat vind ik te smal als paarden elkaar daar moeten passeren.
Als ik de boxen uitbreek hebben ze na de deuropening van 1.70breed direct op het smalste punte 4 meter de ruimte, wel zo fijn als ze een keer ruzie zoeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:29

1,70 valt mee voorpad bij de boxen die ik had was krap 2 meter maar haaks op de boxen. Je kunt allicht eerst eens proberen voor je gaat breken, zou zonde zijn dat breken misschien overbodig is of ze er geen gebruik van maken

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:33

Wij hebben aan onze PP een paddock, aan de paddock twee stoepjes en aan de stoepjes zitten inloopstallen. Op het linkerstoepje:
- 2 stallen van 3x3 met een open voorkant
- 1 van 3x3 met een voorwand met schuifdeur; in de deuropening hangt een touwtje zodat alleen de Shet hier naar binnen kan en mijn welshmerrie haar niet binnen klem kan zetten

Het rechterstoepje heeft 1 stal van ca. 3x5 met een gewone deuropening (die niet met een deur dicht kan). Deze stal heb ik ze wel eens met z'n vieren in zien staan (midden in de zomer, de mussen vielen van het dak, maar ze hadden last van steekbeesten en de andere stallen voldeden blijkbaar niet 8)7 )

In alle stallen hebben we zand op de bodem. Ze lopen het zand vanuit de paddock op het stoepje; een deel vegen we terug de paddock in, een deel vegen we de stallen in. Zolang we niet binnen voeren, mesten/plassen ze ook bijna niet binnen. Dagelijks één verdwaald hoopje, keurig langs het randje gedeponeerd door de Shet. Voeren we wel binnen, dan maken ze er wat meer zooi van. De mest en oude hooiresten zeven we uit het zand, het zand zelf laten we meestal gewoon liggen (beetje doorharken en het droogt vanzelf weer).

Hooi voeren we eigenlijk alleen binnen als het meerdere uren achter elkaar blijft regenen (met name 's nachts) en als het bloedheet is buiten en ze liever niet op de wei of in de paddock staan ivm steekbeesten. Verder krijgen ze hooi in hooinetten in palletboxen (we hebben 6 bakken, gebruiken er minstens 2 maar meestal 3).
Het hooi wat we in de stal voeren doen we ook in hooinetten en hangen we op (heeft niet onze voorkeur, maar aangezien we huren kunnen we moeilijk de hele boel verbouwen). We hangen meerdere hooinetten op, meestal in elke stal 1 en op de scheiding van stal 1 en 2 ook nog een net. Wordt het echt slecht weer, dan kunnen we in elke stal ook 2 netten hangen.

Moet je echt muren eruit breken, of is het een kwestie van tussenwanden weghalen? In het eerste geval zou ik het geloof ik eerst uitproberen, desnoods eerst met twee paarden (je zenuwpees en een van de anderen).

In welke regio zit je? Lijkt me wel leuk om (mee) te kijken :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:45

Ik heb ze op 4 ha lopen met een inloopstal van 200m2. Wij hebben een zandbodem omdat het helaas niet anders mag het is beschermd agrarisch gebied.Maar ik moet zeggen dat het op zich wel goed bevalt ik haal iedere dag de stronten er uit plas zakt genoeg weg zonder dat het stinkt.Op de 25 jaar dat de stal er nu staat gaat er nu van de zomer voor de 2e keer zand bij gevuld moeten worden.

Het voordeel is idd dat ze zelf bepalen waarneer ze op stal kunnen staan,laatst hebben er met de hagel en ijzel 2 de hele dag binnen gestaan.Ik ben toen zelfs gaan zien of ze niet ziek waren.Nu met de kou zijn ze weer bijna niet binnen geweest ,want er lag vanmorgen geen stront.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 12:48

Nee, ik hoef alleen voorwanden en tussenwanden eruit te halen. Ik zou ook kunnen overwegen om alleen de eerste box eruit te halen en de anderen voorlopig nog te behouden. Dan hebben ze een inloopstal van ongeveer 6 bij 4 en kunnen er eventueel nog 2 individueel op stal (dan zet ik de onrustige dus structureel in de uitloop en de anderen alleen overdag, die zijn namelijk wel erg gehecht aan hun 'huisje'.

Ik zit op de Veluwe Hilary

Ik ben met zand zo bang dat het gaat stinken? Ik kan de stal wel goed ventileren, maar het lijkt me op langer termijn niet zo fris en erg naar ammoniak gaan ruiken?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:01

Om één of andere reden doet het dat net niet.En wat wel grappig is als het vriest of slecht weer is dan blijft het zand onder de stal los zand en gaan de paarden daar altijd even rollen.Wel kakken en pissen ze vooral in één hoek.Wat wel gebeurd is dat et zand er op den duur uitgelopen word ondanks de bielzen voor de ingang. Wat wel lastig is , als het slecht weer is hang ik hooinetten langs de wand en dan mengt het hooi zich met het zand wat wel weer veel extra werk geeft.Dus zoals nu als het flink vriest geef ik het hooi gewoon buiten op de wei.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:03

Pinda_Dipje schreef:
Nee, ik hoef alleen voorwanden en tussenwanden eruit te halen. Ik zou ook kunnen overwegen om alleen de eerste box eruit te halen en de anderen voorlopig nog te behouden. Dan hebben ze een inloopstal van ongeveer 6 bij 4 en kunnen er eventueel nog 2 individueel op stal (dan zet ik de onrustige dus structureel in de uitloop en de anderen alleen overdag, die zijn namelijk wel erg gehecht aan hun 'huisje'.

Ik zit op de Veluwe Hilary

Ik ben met zand zo bang dat het gaat stinken? Ik kan de stal wel goed ventileren, maar het lijkt me op langer termijn niet zo fris en erg naar ammoniak gaan ruiken?

Misschien heb je daar wel je oplossing voor nu in wat je hierboven schrijft.
Dat de onrustige weet dat ze er uit kan en daardoor meer rust gaat krijgen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:11

Eens met Bruintje. Je kunt het iig uitproberen om te zien of de onrustige minder onrustig wordt. Ik zou overigens ook uitproberen wat er gebeurt als je ze allemaal de hele nacht laat lopen. Komen ze dan ook nog 'naar binnen', of blijven ze gewoon buiten lopen? Mijn ervaring met paarden die bij het hek gaan staan is dat ze dit toch vooral doen omdat ze daarna op stal eten krijgen (meestal krachtvoer). Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je ze binnen zet als ze bij het hek komen hangen, maar wel de deuren van de stallen open laat. Zouden ze dan blijven staan, of toch weer naar buiten gaan?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:21

Ik heb geen bodembedekking in mijn inloopstallen. Liggen doen ze buiten in de paddock en de rijbak, en mest kan ik zo met een sneeuwschep in een hoek vegen. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:30

Hilary

Ik heb er hier een staan die voor zijn eigen rust beter op stal kan in de nacht.
Buiten of in de schuilstal durft hij niet te slapen en dat heeft hij echt nodig, plus hij is de enige die krachtvoer krijgt waar hij lang over doet, eet nooit zijn bak in een keer leeg.
Ik heb dat wel een tijd geprobeerd, naar binnen nemen voor zijn voor en mijn instelling was, slapen dat leert hij wel als hij moe is. Nou niet dus, ik zag een uitgeput paard staan.
Dus hij gaat met een ander die dat ook prima vind in de nacht naar binnen.

Andere heb ik 24/7 buiten lopen met een schuilstal.
De vloer van de schuilstal is beton, dus daar heb ik een dikke laag vlas in liggen.
Als het niet vriest ligt er een in, ander slaapt buiten.
Nu het toch al een tijdje vriest zie ik ook de ander vol zitten met vlas. :)

Het leuke, deze hebben nog nooit binnen brokken gekregen, nog nooit op stal geleerd te slapen. Ook niet bij de fokker.
Toch verkiest een van hen om zelf op stal te slapen in de nacht, overdag niet, dan ligt hij ook in de wei in het zonnetje (om zich heen te grazen)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:42

pinto_1 schreef:
Ik heb geen bodembedekking in mijn inloopstallen. Liggen doen ze buiten in de paddock en de rijbak, en mest kan ik zo met een sneeuwschep in een hoek vegen. ;)

en als het regent of vriest?

ik wil toch wel graag dat mijn paarden droog kunnen liggen

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:48

pinto_1 schreef:

Dit hebben wij inderdaad ook, alleen als het meerdere dagen regent of echt stevig vriest dan gooi ik houtskrullen in de inloopstal, maar we hebben IJslanders en mijn ervaring is dat als de bodem bevroren is dat ze dan nog lekker buiten op de grond gaan liggen :') En idd die sneeuwschep ! Uitvinding van de eeuw _O-

Ik voer juist wel in de inloopstal, omdat het allemaal makkelijk op te ruimen is, ze mesten dan ook voor 70% binnen. En daarbij als het regent dan wordt het hooi niet doorweekt en als ik buiten zou voeren met die knoeierts van mij ligt mijn hele zandpaddock onder het hooi... Maar wij hebben dan ook een kleine kudde van 4 paardjes en geen 1 met voernijd dat maakt het denk ik wel makkelijker :j

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:43

daisyjazz schreef:
pinto_1 schreef:

Dit hebben wij inderdaad ook, alleen als het meerdere dagen regent of echt stevig vriest dan gooi ik houtskrullen in de inloopstal, maar we hebben IJslanders en mijn ervaring is dat als de bodem bevroren is dat ze dan nog lekker buiten op de grond gaan liggen :') En idd die sneeuwschep ! Uitvinding van de eeuw _O-

Ik voer juist wel in de inloopstal, omdat het allemaal makkelijk op te ruimen is, ze mesten dan ook voor 70% binnen. En daarbij als het regent dan wordt het hooi niet doorweekt en als ik buiten zou voeren met die knoeierts van mij ligt mijn hele zandpaddock onder het hooi... Maar wij hebben dan ook een kleine kudde van 4 paardjes en geen 1 met voernijd dat maakt het denk ik wel makkelijker :j

Klopt, bij mij liggen ze inderdaad ook nooit binnen, altijd buiten. Heb niet eens ijslanders, maar liever in de sneeuw een dutje dan binnen in de stal. ;)
Haha, handig he, die sneeuwschep?

Voeren doen wij ook binnen om dezelfde reden als wat jij zegt. Hooi zou de hele paddock doorgesleept worden, en ook bij ons geen voernijd. Bovendien voeren we in twee stallen, dus ze kunnen kiezen bij wie ze gaan eten.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:10

Die van mij liggen juist weer meer binnen.
Handig al die vlas aan de dekens en in de manen,weet ik ook dat ze weer goed gerust hebben.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:16

Hier hebben we een inloopstal van ongeveer 6x6m voor 2 haflingers. De toegangsdeur is 2,30m breed en ik heb nu in de winter daar van die kunststof flappen voor hangen. De helft van de stal is bedekt met vlas (achter een houten balk, zodat het blijft liggen) en voor de andere helft met rubber tegels. Tot nu toe bevalt het goed, de paarden liggen elke nacht in het vlas te slapen :Y).
Overigens willen we in een andere schuur op het erf toch twee stallen gaan bouwen, zodat we ze bij slecht weer, evt ziekte of bij logeerpaarden toch kunnen apart zetten.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:03

Ik heb geen bodembedekking in de schuilstal. Ze gebruiken het hier alleen maar als toilet en liggen doen ze buiten.

1 voerplek meer dan het aantal paarden dat je hebt zou ik doen. Dat gaat volgens mij altijd goed. Of je dan binnen of buiten wilt voeren moet je zelf weten en zal er ook aan liggen hoeveel ruimte er in de stal is en of ze snel weg kunnen. Ik voer alleen buiten, heb geen zin in ruzie in de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:41

Wij hebben precies dat gedaan; de tussenmuren uit de stal gehaald en hier één hele grote inloopstal van gemaakt.
In 1 hoek liggen rubberen tegels met daarop een laag stro, daar slapen ze op als ze in de stal slapen.
Toen wij ze in het begin nog weleens op stal hadden met extreem slecht weer, hingen we in de hoeken een net op en in het midden ook.
Vaak deden ze dan 'stoelendans' en dat ging eigenlijk altijd goed, de stal was groot genoeg.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 01:30

Ik heb wel zaagsel in de uitloop stal. Echter maar tot de helft zodat ze niet alles naar buiten lopen. Maar niet het hele jaar Door, meestal van okt tot feb/maart. Daarna niet. Er liggen wel rubber matten in de stal.
Heb meerdere voer plekken.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 02:13

Interessant om te lezen hoe jullie dat doen.

Ik heb tot vorig jaar mijn paarden het merendeel van de tijd traditioneel opgeboxt omdat er simpelweg geen mogelijkheden waren bij pensionstallen in de buurt. Nu ik de dieren aan huis heb vind ik het fijn om ze zoveel mogelijk buiten te hebben staan, maar twee van de drie zijn echt dolblij als ze naar binnen mogen: Krachtvoer krijgen ze buiten, in stal ook alleen natuurhooi.... En dat ligt buiten ook, de hele dag rond. Het zijn ook wel twee prinsesjes hoor, bang dat ze nat worden haha.

Tevens bezig met de omheining. Op dit moment heb ik nog gecreoteseerd grenen, 18 jaar oud en langzamerhand echt op. We hebben gisteren al twee nieuwe stalen landhekken besteld die dinsdag worden geleverd en overweeg nu om nieuwe kunststof palen te slaan met 2 lagen beoband en 2 lagen stroomdraad. Iemand hier ervaring mee?
Met het hout bedachten ze steeds weer manieren om uit te breken :+ Voor stroomdraadjes hebben ze allemaal respect sofar.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:26

Kunststof palen vinden wij ideaal,even met de boormachine gaatjes boren voor de potjes en het rot nooit meer weg.
Let er wel op dat je de hoeken goed verstevigt zodat de palen niet door gaan buigen in de zomer/felle zon.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:12

Hilary schreef:
Eens met Bruintje. Je kunt het iig uitproberen om te zien of de onrustige minder onrustig wordt. Ik zou overigens ook uitproberen wat er gebeurt als je ze allemaal de hele nacht laat lopen. Komen ze dan ook nog 'naar binnen', of blijven ze gewoon buiten lopen? Mijn ervaring met paarden die bij het hek gaan staan is dat ze dit toch vooral doen omdat ze daarna op stal eten krijgen (meestal krachtvoer). Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je ze binnen zet als ze bij het hek komen hangen, maar wel de deuren van de stallen open laat. Zouden ze dan blijven staan, of toch weer naar buiten gaan?

Die is makkelijk: zodra het eten op is weer naar buiten banjeren.
Hier toch althans.

Ik heb de paarden ook gewoon los lopen met een paar boxen open. Hooi krijgen ze onder een royaal afdak. 2 keer per dag gaan ze even op stal met de deur dicht zodat ik ze individueel (krachtvoer) kan voeren. Ik zou om die reden ook niet alleen een grote inloop stal willen. Wel zou ik graag nog een grote open stal met bodembedekking willen hebben waar ze kunnen liggen. Als ik nu stro in de stallen doe gaan ze alleen naar binnen om te plassen en gaan ze buiten liggen... }:0
Ik vermoed dat ze in een meer open stal wel gebruik zouden maken van de gelegenheid om te liggen.
Maar dan nog doe ik dat meer voor mijzelf dan voor hen. Ze lijken buiten slapen echt prima te vinden. En er ligt dus normaal gezien ook geen strooisel in de stallen. Alleen als mijn tere zieltjes het niet meer aankan als het doorlopend vriest of 3 dagen op rij regent. Maar er in gaan liggen ...... Ho maar

Fokfanaat: ik wil dat ook... Maar mijn paarden denken daar toch anders over.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:35

Ik heb één prinsesje staan en één ehm, oerpaard zegmaar.
Mijn welsh ponietje deed er een jaar over om te ontdekken dat haar deken waterdicht was. Ze rent altijd bij de eerste regendruppel naar binnen. Is het s'nachts onguur? Dan blijft ze de hele nacht in de schuilstal staan en komt er alleen even uit als het droog is, om de benen te strekken.
Maar doe de staldeur dicht en ze word vervelend. :roll:

De staat als de prinses binnen is, buiten voor de deur van de schuilstal, ze zien elkaar toch wel graag. Op deze manier kan ieder zijn eigen ding doen.

Fokfanaat ga jij mijn Modena maar aan haar verstand peuteren. Die gaat A: echt niet in een stal staan, dan moet het echt wel noodweer zijn, B al helemaal niet binnen liggen. Iig in 3x3 niet. Ik wil nog experimenteren met groter, maar dat zal meer voor mezelf zijn dan voor haar.
Die staat het liefst bevroren plassen kapot te stampen om daar dan uit te drinken. Iets met zelluf doen.