Ervaring met paddock aan stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dunesjka

Ervaring met paddock aan stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 00:14

Mijn paardje staat bij een stalling met de paddock aan de stal vast. Ik vroeg mij af of je dat nu al meer ziet? Bij ons op Walcheren ken ik verder geen stal als ik het goed heb?

Het is echt ideaal je paard kan zelf kiezen wat ze willen.

bellehorses

Re: Ervaring met paddock aan stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:06

Ik ken geen stal hier in de buurt die dit heeft maar het lijkt mij inderdaad ook ideaal.
Hoe groot is jouw paddock aan de stal?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 09:36

bij nieuw gebouwde stallen heb ik dit al meerdere keren gezien. alles is beter dan alleen een stal maar vaak is buitengedeelte dan niet veel groter als de stal.
Als ik zou moeten kiezen door zo'n stal of overdag in de groep buiten en in de nacht op stal heeft dat laatste toch nog mijn voorkeur omdat er dan in mijn ogen meer beweging en beter sociaal contact kan zijn

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:05

Mijn paard heeft ook een paddock aan de stal. Hij staat er samen met een shet. Ze delen dus ook de stal. Dat gaat prima. Ik vind het ideaal. In mijn geval is de paddock ongeveer 3 x 10 meter. Ze hebben dus veel bewegingsvrijheid. En vooral in de winter, als ze niet de wei op kunnen is dat een groot voordeel boven alleen maar een stal.
Een paddock zo groot als de stal zou ik niet willen: dan moeten ze zoveel draaien, dat is niet goed voor de hoeven en de gewrichten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:11

Ik heb de stallen in de paddocks en in de wei. 's Nachts heb ik de grote paarden wel op stal en de ponies 24/7 buiten. Op de dag kunnen ze dus zelf kiezen waar ze staan.

Ik heb overigens hele grote paddocks, groter dan een buitenbak. De stallen worden elke dag uitgemest en met schoon stro op gestrooid waardoor ze ook op de dag graag een poosje binnen staan. Sowieso met regen, maar ook als het heel warm is of er veel muggen en dazen zijn.

Ideaal dus, maar ik heb de paarden dan ook aan huis staan. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:13

Als 22/7 stalling lijkt me een uitloopje nog steeds veel te beperkend maar als nachtverblijf lijkt dit me wel erg fijn als het alternatief alleen stal is.

Mijn paarden hebben samen een paddock aan de stal, maar die is minimaal 150 vierkante meter.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:16

Ligt eraan. Als dat is wat ze als enige ter beschikking hebben en alleen staan zie ik het niet als ideaal. Als nacht oplossing heel fijn maar dan wil ik ze overdag als nog in de groep hebben en een goede ruime paddock/wei. Zelf ken ik er niet veel die het hebben maar die het wel hebben is het ook niet zo denderend groot dat het geschikt is voor 24/7.
Wij hebben een inloopstal in de wei dus kunnen ook kiezen en ze zijn altijd samen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:20

Hier in Duitsland zie je dat vrij veel, er zit dan een paddock van circa 6 bij 3 meter voor elke box. Het is geen vervanging voor het buitenstaan trouwens, op de stallen die ik ken gaan de paarden overdag gewoon ook (gezamenlijk) op weide of paddock.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:27

in Amerika is het ook redelijk normaal.
Afbeelding

Later, als ik groot en rijk ben :D , wil ik ook mijn paard zo stallen. Ik vind het een geweldig systeem, maar idd niet een vervanger voor de wei, maar een aanvulling..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:31

Wat ik het grote nadeel vind van paddockboxen is dat de paarden vaak niet meer in een groepspaddock komen. Ze hebben zeker meer ruimte, maar het sociale contact wordt daarbij nog niet verhoogd.

Wel gaat er een mooi filmpje rond op FB van een duitse dame (paddockboxen zie je daar veel meer heb ik het idee) waar het paard tijdens de dag en nacht gefilmd is. Zie je heel mooi hoe veel gebruik ze nog maken van die extra ruimte over de gehele dag. Het systeem is dus best prettig, al zou ik graag nog een deel van de dag mijn paard in een groep willen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:34

Hier op de manege/pension stal hebben we dat ook. Dit zijn de zogenoemde uitloop stallen. Even breed als de stal, "achterdeur" altijd open (op extreem weer na) en de lengte is ongeveer 1,5x van de stal.
Daarnaast komen ze nog minimaal 2 uur (winter, 3 tot 4 uur in de zomer) per dag buiten op de paddock en nog een keer op de molen.

De eerste 9 boxen bevallen zo goed dat we gaan kijken of we toestemming krijgen van de gemeente om meer stallen te verbouwen. We kunnen zeker nog 20 stallen op deze manier uitbreiden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:37

Zo'n kleine paddock aan de stal vind ik maar een kleine verbetering ten opzichte van een stal. Uiteraard is het lekker dat ze iets meer ruimte hebben, buitenlucht en als het mee zit ook nog wat sociaal contact.

Maar een paard hoort i.m.o. veel meer bewegingsruimte te hebben met soortgenoten.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:17

Zijn er wel op Walcheren, wij staan ook op een stal met paddock er aan.
Ben wel benieuwd waar jij staat, pb?

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:22

Ik heb het met mijn paard gehad toen ik op trainingsweekend was. De paarden kwamen dan overdag gewoon in de wei en s avonds/ s nachts op stal met dus een paddock aan de stal zodat ze ook naar buiten konden.
De paddock aan de stal was even breed en twee keer zo lang als de stal.

Ik vind het voor snachts een super oplossing, mijn paard vond het ook heel erg fijn.
MAAR alsnog is het natuurlijk ook wel belangrijk dat ze ook gewoon een groot deel van de dag in de groep op de wei of paddock komen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:29

Ik heb ook op zo'n stal gestaan. Vond het ideaal, S nachts stonden ze even alleen waardoor er voor oudere paardjes tijd was om bij te komen. Voor het voeren is het ook ideaal dat ze even allemaal hun Eigen voer en supplementen in alle rust kunnen opeten. Overdag gingen ze zomer en winter met z'n allen de wei op, dus ook sociaal contact was goed geregeld. Benieuwd of er dit soort stallen in zuid Holland zijn? (weet er 1 maar dat is geen echte want paddock is ongeveer 3 bij 2,5m en dat is echt te klein)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:33

Toch zie ik het als iets positiefs. Ook omdat ik toch wel ervaring heb dat er ook nog best wel stallen zijn waar paarden veel op stal staan. Dan heeft zo een uitloopstal toch echt wel veel meerwaarden voor zo een paard. Op de stalling waar ik vanaf kwam staan bekant alle paarden 22/7 op een stalletje. (ik zorgde er voor dat de mijne met zijn groepje 8 uur op weide kwam)

niienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:39

Wij hebben 1 paddock aan 2 stallen gemaakt. Het is heel makkelijk omdat ze zelf kunnen beslissen wat ze willen. Wij hebben de wei ook aan de paddock dus zomers staan ze ook wel eens gewoon een tijdje in de paddock te zonnen. De paddock is ook groter dan alleen een uitloopje en groot genoeg voor 2 paarden.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 12:08

Sieltjuh schreef:
Zijn er wel op Walcheren, wij staan ook op een stal met paddock er aan.
Ben wel benieuwd waar jij staat, pb?

Je hebt PB

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 12:10

Onze paddock is denk is 6 bij 3 meter. Ze kunnen lekker bij de buren kroelen en doen wat ze willen. Wat ik vooral ideaal vind is dat ze zelf kunnen kijken beslissen of ze buiten of binnenstaan. En natuurlijk niet alleen maar verplicht binnen of buiten staan zoals je ook veel ziet.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:17

Wij hebben het hier thuis ook, maar wel één grote paddock dus niet allemaal een apart stukje.

Direct aan de stal is 20 x 10 ongeveer, dan een hek (wat eigenlijk altijd openstaat) naar een nog groter stuk. Via daar kunnen ze 's zomers ook naar de weide, 's winters is het hek naar de weide dicht maar hebben ze dus wel een hele grote paddock. Inclusief strook van 200 meter en 7 á 8 meter breed waar ze sprintjes kunnen trekken.
Ik vind het ideaal. Ze lopen de hele dag op een grote oppervlakte, hebben 2 grote bakken vol voordroog, 3 waterbakken en 3 stallen die open staan inclusief nog een luifel waar ze onder kunnen. Dus alle mogelijkheden zijn er, en ze kunnen zelf kiezen.
Hier staan op het moment maar 2 paarden, maar er zijn 4 boxen. We hebben nog een andere paddock, met 2 kleinere inloop boxen. Hier staan 2 E pony's en een shetje. Die paddock is iets kleiner maar wel ruimte voor spelen en een sprintje.

Heb alleen een foto van de boxen met 3 paardjes, hier stonden ze nog binnen na het voeren. Je ziet een stukje van de paddock en 1 hooi bak.

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:28

Dunesjka schreef:
Onze paddock is denk is 6 bij 3 meter. Ze kunnen lekker bij de buren kroelen en doen wat ze willen. Wat ik vooral ideaal vind is dat ze zelf kunnen kijken beslissen of ze buiten of binnenstaan. En natuurlijk niet alleen maar verplicht binnen of buiten staan zoals je ook veel ziet.

Maar ze komen ook nog een aantal uur samen los in de groep neem ik aan?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:42

Aan de stal van mijn paard was al een 'stoepje'. Daar grenzen de 3 buitenstalletjes aan.
Vorig jaar liep mijn paard hierop samen met haar fjordenvriendinnetje, maar die heeft een andere stal gekregen met uitloopje eraan.
Toen kwam er naast haar een paard te staan die niet op stal kon met de deur dicht. En ook niet samen met de mijne. Dus toen zou de mijne niet meer op dat stoepje kunnen.
Ik heb toen in overleg met de staleigenaresse een hek neergezet, en zo een uitloopje gemaakt voor de mijne.
Ik vind het heerlijk voor haar zeker omdat haar stalletje maar 2,60 bij 2,70 is. En ze zo toch meer ruimte heeft. Met mooi weer hang ik buiten ook een hooinet op, en haar waterton staat buiten.
Afbeelding

Overdag als het weer het toelaat staat ze in de bak met 2 andere paardjes of op de wei met 3 andere paardjes en een ezel.
Bij slecht weer blijven ze op stal staan, maar kan ze wel zelf bepalen wat ze wilt.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 19:28

Azmay schreef:
Dunesjka schreef:

Maar ze komen ook nog een aantal uur samen los in de groep neem ik aan?

Bij elkaar los kan je zelf doen in de bak die hiervoor is.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:32

bij ons op stal hebben we er ook wat, al is het soms wel vervelend want sommige paarden breken de deuren zo graag, ook al zouden ze een half uur later naar buiten zijn gemogen :')

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:38

Wij hebben hier een paddock + weiland/bak met een inloopstal, de paddock is zo'n 15(breedte) bij 30(lengte) en de wei/bak is 17(lengte) bij 24(breedte). Ze vermaken zich prima, heb 2 shets lopen en een bwp'er en ze hebben lekker de ruimte. Weet niet of je specifiek op een gewone stal doelde maar ik heb ze 24/7 buiten staan zeg maar.