Gladde vloer stal / poetsplaats, hoe op te lossen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Gladde vloer stal / poetsplaats, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 17:59

Een beetje vage titel als ik het zo zie maar ik zal het proberen uit te leggen.

We hebben sinds een jaar een nieuwe schuur met daarin 3 paardenstallen met uitloop. In principe komen de paarden niet in de schuur zelf (lees: kan niet, vloer is te glad) en komen in hun stal door hun paddockjes, op zich dus geen probleem.

Poetsen en opzadelen bij regen doen we gewoon in de stal en ook dat gaat prima, maar waar ik nu tegen aan loop is de smid.

Natuurlijk niet de smid zelf :Y) maar het feit dat hij zijn werk dus altijd buiten moet doen, ook in de regen en in de sneeuw. Ik wil dus graag de paarden in de schuur hebben en zoek daar een oplossing voor. Liefst een makkelijke en zo goedkoop mogelijk.

Zelf denk ik aan rubber matten of tegels die ik tijdelijk neer kan leggen en weg kan halen op het moment dat de smid klaar is. Tegels dan wel in zo'n kliksysteem omdat ze anders wellicht verschuiven natuurlijk. De reden dat ik tijdelijk zeg is omdat de schuur ook voor het stallen van spullen (trailer, tractor, brommers etc) wordt gebruikt.

Mijn vraag is hoe veel m2 zou ik nodig hebben zodat het paard nog wel ruimte heeft om opzij te stappen?
Of zijn er wellicht andere opties? De vloer opschuren ziet de eigenaar niet zitten, dus dat valt helaas af.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Gladde vloer stal / poetsplaats, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:08

Wat voor vloer ligt er nu?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:10

Goedkope en snelle oplossing ; 3de hands Kunstgras of oud tapijt/ kleed met antislip eronder.

Als je rubber tegels pakt, dan leggen en lekker laten liggen. Is voor jezelf ook makkelijk als je er toch een keertje langs of doorheen moet met je paard.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:16

In dat geval zou ik opteren voor matten, maar ik zou deze laten liggen. bvb in een patroon, zodat je ook voor andere zaken de paarden gewoon kan vastzetten.
Dus een patroon uitleggen zodat ze altijd op de matten lopen. gewone wandelpad lijkt een 1.20m voldoende, op de plek waar ze moeten vaststaan hangt af hoe je ze vastzet; is dat aan de muur of tussen palen? Maar ik zou daar min. 2x3m doen, want draaien en dan een beetje staan. Idealiter iets groter dan te klein, denk ik dan. succes!

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:18

Bij ons werkt de smid gewoon in de stal. Is dat geen optie?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:02

MarianneW schreef:

In de box?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 21:52

Polly schreef:
Wat voor vloer ligt er nu?

Uit m'n hoofd gezegd een gevlinderde betonvloer, spekglad!

De reden dat ik ze tijdelijk zou willen neerleggen is omdat ik niet genoeg ruimte heb om ze permanent neer te leggen. De schuur is in gebruik als opslag voor de tractor, trailer, koets etc. Voordat de smid komt kan ik wel een van deze rijwielen er uit halen, maar als het dikkere tegels zijn dan is het niet handig dat ze blijven liggen. De schuur heeft ook 3 grote deuren en de bedoeling is dat ik de matten voor de deur leg, paard vast houd en de smid voor de deur parkeert en zijn werk kan doen. Ik heb daar ook niks om ze aan vast te zetten (ok een ring is zo geschroefd, maar omdat het weleens wisselt of ik bij deur 1 of 2 kan staan niet geheel praktisch).

Ik had de indeling van de schuur graag meer paardgerelateerd gezien, maargoed, hij is nu eenmaal niet alleen door de mensen met paarden in gebruik.. ;-)

Voor het idee even een plaatje erbij

Afbeelding

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 21:56

bulck schreef:
In dat geval zou ik opteren voor matten, maar ik zou deze laten liggen. bvb in een patroon, zodat je ook voor andere zaken de paarden gewoon kan vastzetten.
Dus een patroon uitleggen zodat ze altijd op de matten lopen. gewone wandelpad lijkt een 1.20m voldoende, op de plek waar ze moeten vaststaan hangt af hoe je ze vastzet; is dat aan de muur of tussen palen? Maar ik zou daar min. 2x3m doen, want draaien en dan een beetje staan. Idealiter iets groter dan te klein, denk ik dan. succes!

In bovenstaande tekening kun je zien dat een patroon of een pad van tegels eigenlijk geen doen is.. Al had ik dat inderdaad het liefst gehad!
Ik heb nu een oude mat uit een 2 paardstrailer liggen, maar die is te klein. Voor de ruin gaat het goed want die staat wel stil maar mijn merrie is een draaikont en die heeft al een keer in de spagaat op de vloer gelegen, die zet ik daar dus niet meer op zolang ik geen goede andere oplossing heb!

MarianneW schreef:

Nee dat gaat helaas niet zegt de smid. We hebben de stal opgedeeld in een stuk rubber speeltuintegels en een deel vlas. De ondergrond is niet stevig genoeg om te werken geeft hij aan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:11

En de vloer laten opruwen? Onze potstal hebben ze ook gevlinderd, levensgevaarlijk voor de koeien. Greutink heeft hem toen opgeruwd door er kleine vierkantjes in te frezen. Nu geen problemen meer.

http://www.greutink.nl/pagina/nl/67/55/ ... oeren.html staan een paar voorbeeldfoto's van hoe het eruit komt te zien.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 00:06

Dat is een beetje het hele euvel, dat wil de staleigenaar niet..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:16

Ik weet niet of er paarden bij zijn die warm beslagen worden, want dan is een kunststof mat oid geen optie!
Als de smid per ongeluk een heet ijzer laat vallen, heb je toch een groot probleem.. := :=

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:24

Waarom kunnen de matten niet blijven liggen? Je rijdt er gewoon overheen indien nodig. Desnoods zet je de trailer erop heeft de stalbaas er ook geen last van. Als de smid komt zet je de trailer even buiten.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:31

Polly schreef:
MarianneW schreef:

In de box?

Ja :j
Net zo groot als een gemiddelde poets plaats, denk ik?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 01:01

MartineC1711 schreef:
In bovenstaande tekening kun je zien dat een patroon of een pad van tegels eigenlijk geen doen is.. Al had ik dat inderdaad het liefst gehad!
Ik heb nu een oude mat uit een 2 paardstrailer liggen, maar die is te klein. Voor de ruin gaat het goed want die staat wel stil maar mijn merrie is een draaikont en die heeft al een keer in de spagaat op de vloer gelegen, die zet ik daar dus niet meer op zolang ik geen goede andere oplossing heb!

In dat geval zou ik mijn paard gewoon echt niet in die schuur willen hebben. Je kunt nog zoveel matten hebben, maar als je paard toch een keer een stap teveel naar links of rechts doet gaat ze weer in spagaat en dat kan echt héél naar aflopen.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 01:16

Dan zou ik gaan voor oude vloerbedekking. Kan je erna zo weer oprollen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 01:38

Wij hadden hetzelfde probleem. Mijn vader heeft zo'n frees gehuurd en daarmee alles ruw gemaakt.
Als de stalhouder dat niet wil vind ik het vloerbedekking idee hierboven ook wel wat, komt denk ik goedkoper uit ook nog dan die matten.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:17

Misschien een heel dom idee.Maar een partytent die je opbouw als de smid komt :o?Voor buiten natuurlijk,staat de smid droog.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:32

Kun je er niet een paar van die rubberen speel tegels neerleggen? Die kun je aan elkaar vast maken wanneer nodig en weer weghalen en in een hoekje zetten wanneer niet nodig. Voor het eventjes dat ze gebruikt worden zijn ze stevig genoeg en per stuk niet zo zwaar om mee te slepen als een rol vloerbedekking of de normale rubberen paardenmatten. Daarnaast ook handiger schoon te maken wanneer er toch even per ongeluk mest oid op komt. Zeker nu tegen de lente aan zullen ze binnenkort wel in de aanbieding komen bij diverse bouwmarkten. Het einige is dat er even gekeken moet worden hoe dat gaat met ijzers onder doen.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:39

Misschien een oude vloerbedekking?? Die kun je elke keer makkelijk oprollen en in een hoekje plaatsen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:45

Bij ons staat de smid gewoon buiten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:25

Het is al eerder gezegd: vloerbedekking.
Hoeft niet nieuw te zijn en niet hoogpolig. Maar het is altijd stroef en je rolt het op en zet het in een hoek als je het niet wilt laten liggen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:05

:j oude vloerbedekking of oud tapijt

zou een laagje zand ook kunnen?

om hoeveel vierkante meter gaat het?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:11

Ik was laatst op een keuring en toen stond er een stand met folders van die rubbere tegels.
Ik vond de prijs erg mee vallen.
Uhmm zand strooien een optie? :o

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:21

ik vind rubberen tegels een dure oplossing

zand, als je dat wil en kan binnen zou ik er voor kiezen als je geen tapijt/vloerbedekking wil.

omdat het overdekt is zou ik zelf voor tapijt/vloerbedekking kiezen, kan je (als je goed zoekt) gratis bij iemand regelen die z'n huis aan het verbouwen is of advertentie zoekertje plaatsen

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:23

Is nu een beetje de vraag; krijgen de beessies alleen een kapbeurt door de smit of zet hij er ook ijzers onder? Dat maakt natuurlijk veel uit of je gewoon een simpel oud kleed neer kunt leggen of dat je moet letten op de hittebestendigheid van hetgeen je op de vloer legt.