Hij plast ook gewoon veel
Op stro stond hij altijd op een natte plek en waren zijn benen (normaal wit) vaak geel van plas/poep.
Nu staat hij sinds begin september op vlas. Begonnen met 4 balen en na 3 weken elke week een halve baal erbij (dit heeft de pensionhouder gedaan). Er is toen 9 weken opgepot. Hij was veel schoner dan op stro, geen gele vieze benen meer al zag de stal er wel vrij bruin uit. (Andere stallen zijn allemaal veel lichter bruin).
Ik ben op een gegeven moment wel gaan harken, omdat er anders een enorme berg ontstond in het midden, maar in het midden viel weinig te harken want daar werd het meteen nat. Als je er dan schoon bij deed lag dit 's morgens aan de randen en stond hij op een vies toch wel nat stuk. Daarbij wil ik dat hij wel een beetje recht/vlak staat, anders lijkt het mij niet echt goed voor zijn benen en rug.
Na die 9 weken is het nu zo dat er alleen drollen geschept worden en wij de rest. We mogen dus zelf kiezen of je gaat oppotten/half of niet. Of je er wel of geen natte plek uithaalt en hoeveel je erbij doet. We krijgen 2 balen per maand, maar je mag bijkopen.
Omdat mijn paard zo hoog kwam te staan (veel hoger ook dan andere paarden
) , met het risico dat hij een keer over t deurtje springt, heb ik er (na 9 weken en een enorme bult in het midden) dus 3 kruiwagens uitgehaald. Dit was rood, niet zwart. Daarna alles vlak geharkt en een halve nieuwe baal erboven ook erdoorheen geharkt. (als ik niet hark gaat hij er van eten dus ik hark het er altijd doorheen).
Na een week heb ik weer alleen het rode eruit gehaald (1 kruiwagen) en driekwart baal erbij.
Dit is redelijk te doen, alleen ontstaat nu na 4 dagen alweer best een bult in het midden. Recht harken heeft daar geen zin, want dan ga ik echt het natte los harken. Probleem is dus als ik daar niets aan doe, ik een steeds hogere bult krijg, terwijl ik een rechte stal wil.
Ik kan er wel meer in gaan doen (los bijkopen) wat niet erg is, maar dan blijf het toch niet op die berg/meest vieze plek liggen maar komt het weer aan de zijkanten te liggen nadat hij erin heeft gestaan. Daarbij is hij ondanks dat t vlas bruin ziet nog wel elke dag schoon (witte benen en niet geel). Plus alles wat ik erin gooi, moet ik er ook ooit zelf weer uithalen
Hoe pakken jullie dat aan zo'n bult in het midden?? Ik lees in veel topics harken en alleen t rode eruit haalt, maar als ik dat doe wordt die bult alsnog steeds hoger en hoger. Harken jullie dan alles opzij en spreiden jullie die zwarte 'koek' dan weer een beetje over de hele stal en daarna weer t losse terug harken of schep je dan op die plek toch ook t zwarte eruit?
Tips zijn meeeeer dan welkom!
.
Ik ga even kijken hoelang dat zo netjes blijft en anders gooi ik gewoon na 3/4 dagen weer een halve zak erbij.