Vlas/Vies Paard Hoe voorkom ik een berg in het midden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Vlas/Vies Paard Hoe voorkom ik een berg in het midden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 21:35

Mijn paard staat bekend als t vieste paard van stal :P Hij plast ook gewoon veel -O-
Op stro stond hij altijd op een natte plek en waren zijn benen (normaal wit) vaak geel van plas/poep.

Nu staat hij sinds begin september op vlas. Begonnen met 4 balen en na 3 weken elke week een halve baal erbij (dit heeft de pensionhouder gedaan). Er is toen 9 weken opgepot. Hij was veel schoner dan op stro, geen gele vieze benen meer al zag de stal er wel vrij bruin uit. (Andere stallen zijn allemaal veel lichter bruin).
Ik ben op een gegeven moment wel gaan harken, omdat er anders een enorme berg ontstond in het midden, maar in het midden viel weinig te harken want daar werd het meteen nat. Als je er dan schoon bij deed lag dit 's morgens aan de randen en stond hij op een vies toch wel nat stuk. Daarbij wil ik dat hij wel een beetje recht/vlak staat, anders lijkt het mij niet echt goed voor zijn benen en rug.

Na die 9 weken is het nu zo dat er alleen drollen geschept worden en wij de rest. We mogen dus zelf kiezen of je gaat oppotten/half of niet. Of je er wel of geen natte plek uithaalt en hoeveel je erbij doet. We krijgen 2 balen per maand, maar je mag bijkopen.

Omdat mijn paard zo hoog kwam te staan (veel hoger ook dan andere paarden :( ) , met het risico dat hij een keer over t deurtje springt, heb ik er (na 9 weken en een enorme bult in het midden) dus 3 kruiwagens uitgehaald. Dit was rood, niet zwart.
Daarna alles vlak geharkt en een halve nieuwe baal erboven ook erdoorheen geharkt. (als ik niet hark gaat hij er van eten dus ik hark het er altijd doorheen).

Na een week heb ik weer alleen het rode eruit gehaald (1 kruiwagen) en driekwart baal erbij.
Dit is redelijk te doen, alleen ontstaat nu na 4 dagen alweer best een bult in het midden. Recht harken heeft daar geen zin, want dan ga ik echt het natte los harken. Probleem is dus als ik daar niets aan doe, ik een steeds hogere bult krijg, terwijl ik een rechte stal wil.

Ik kan er wel meer in gaan doen (los bijkopen) wat niet erg is, maar dan blijf het toch niet op die berg/meest vieze plek liggen maar komt het weer aan de zijkanten te liggen nadat hij erin heeft gestaan. Daarbij is hij ondanks dat t vlas bruin ziet nog wel elke dag schoon (witte benen en niet geel). Plus alles wat ik erin gooi, moet ik er ook ooit zelf weer uithalen :+

Hoe pakken jullie dat aan zo'n bult in het midden?? Ik lees in veel topics harken en alleen t rode eruit haalt, maar als ik dat doe wordt die bult alsnog steeds hoger en hoger. Harken jullie dan alles opzij en spreiden jullie die zwarte 'koek' dan weer een beetje over de hele stal en daarna weer t losse terug harken of schep je dan op die plek toch ook t zwarte eruit?

Tips zijn meeeeer dan welkom!

Def

Re: Vlas/Vies Paard Hoe voorkom ik een berg in het midden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:40

Mijn paard is best schoon maar daar gaat iedere week de stal met vlas helemaal leeg en een hele baal erin. In de winter soms nog een halve tot een hele baal per week. Potten met vlas ben ik niet mee bekend, maar het lijkt mij niets.
Ik zou gewoon eens per week de stal helemaal leeghalen en dagelijks de drollen. En dan genoeg vlas erbij gooien. Een halve baal per week voor een smerig paard vind ik echt veel te weinig.

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:56

Onze paarden staan ook op vlas. De 1 is viezer dan de ander en hoe vies het wordt hangt ook veel af van de tijd die ze per dag buiten de stal doorbrengen. Onze ruinen hebben ook altijd een plasplaats in het midden. Die haal ik elke week helemaal weg en als ze door slecht weer meer op stal staan haal ik de plek weg zodra ik de plek aan de bovenkant kan zien. Mest wordt minimaal 1x per dag verwijderd.
Ik strooi minnimaal 1 baal per week bij en bij veel binnen een halve tot hele extra per week.
Zo staan alle paarden altijd in een schone stal met een dikke droge laag vlas.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:00

Ik gooi er 2x per week een baal vlas bij.
Op woensdag en op zondag haal ik de natte plek eruit en vul die dan met de zijkanten op en gooi er dan een schone baal in.

Miss is 2 balen per week erg veel maar paard staat er schoon bij.
Gevoelsmatig vind ik 2 balen per maand dan ook erg weinig

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:50

Zelf geen ervaring met een vlasberg in het midden (eerder een kuil), maar misschien de berg (die nog niet helemaal verzadigd is) over de rest van de stal verdelen en dan het midden iets lager maken?

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:11

Maar oppotten in de zin van ? Niks er uit halen 9 weken lang?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:15

Hier wordt elke dag de mest weggehaald en 1x per week de natte plekken. De rest van het vlas wordt dan verdeeld over de stal en ik strooi een nieuwe baal uit. Paarden staan er altijd mooi droog bij, ook de grootste smeerkees. Mijn paarden staan buiten van 7 tot 17.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:28

Ik mest 1 keer per week alles volledig uit en verder haal ik er elke dag de mest uit en doe er 1/4 baal vlas er weer in. Intotaal gebruik ik per week 3 balen per stal. Snap ook echt niet hoe mensen het met minder kunnen doen :+

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:33

Ik herken de bult wel maar in mijn geval was ik dit zelf omdat ik het droge/schone over het natte heen harkte.
Dus als het mij te nat of te hoog werd haalde ik dat eruit en harkte ik mn stal weer glad.in de tijd dat hij veel binnen stond deed ik maximaal 1 baal vlas per week maar vaak redde ik t ook wel met 1 per 2 weken.
Maar wel elke dag mestballen eruit en maximaal 3 maanden oppotten dan gooide ik mn hele stal leeg en begon ik opnieuw.

Nu ik nog maar a pony's heb heb ik echt een luxe vorige winter er stalmatten onder gegooid en heb in 7 maanden tijd maar 8 balen vlas gebruikt voor 2 stallen.
En eind vd winter vond ik het gewoon zonde om dat vlas weg te gooien zo schoon was het nog haha dus geen berg meer gehad.
MAAR die van mij kunnen buiten staan wanneer ze willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:40

Is toch fijn bult in midden. Lekker zacht voor paard om op te liggen. beter dan dat er niks ligt in het midden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:49

Hoeveel staat hij in de stal?

Ik zou proberen te blijven oppotten, zeker als hij veel schoner blijft dan met stro. Niet oppotten met vlas geeft een hele gladde bodem en weinig isolatie en demping, terwijl goed oppotten een mooi matras geeft.

Als het vlas rood is is het ook verzadigd, dus in principe het juiste moment om eruit te halen. Ruinen hebben natuurlijk een redelijk vaste plasplek, terwijl het bij merries gemakkelijker rondom gaat.
Ik zou proberen met het iets vieze vlas een bodem rondom te maken en wanneer nodig zijn plasplek eruit scheppen. Afhankelijk van de hoeveelheid tijd op stal gooi ik er wekelijks of om de week een pak bij. Ikzelf doe liever een heel pak ipv af en toe een beetje wat verzadigd raakt. Naar mijn idee heb je langer een mooie bovenlaag op deze manier. En idd de drollen dagelijks eruit ;)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:50

Mijn paard is schoon op stal ik haal elke dag alle viezen plekken er uit en alle mest en gooi elke week een baal er bij.

De vieze hier op stal: begonnen met een baal elke dag zo veel mogelijk mest er uit. al het redelijk droge aan de kant de natte plekken halen we er uit(het aan gekoekte) om de dag doen we er een schoon laagje bij wat uit komt op 1 per week. we harken elke dag alles recht. hij houd een donkere stal over maar wel recht en alles wat er licht kan gezeefd worden en dus nog vocht opnemen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 00:47

Hier een merrie gehad die wel 6 balen per week gebruikte :+ wat je ook deed, je sopte gewoon in de stal zo nat. Ik vind 2 balen per maand wel erg weinig hoor, hier gebruiken we er eigenlijk altijd wel 1a 2 per week.. En dan scheppen we ook royaal uit (de koeien liggen erop). Staat je paard buiten?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 00:57

Mijn paard staat ook al een tijdje op vlas. Nu hij weer meer binnen staat haal ik op di en vrij natte plek eruit (ruin), en verdeel het oudere bovenlaagje naar t midden. Gaat dan nieuwe schone bovenlaag overheen (1/4 baal ongeveer). Krijg 1 baal per week, en meestal red ik t daarmee, heel enkele keer koop ik een baaltje bij als ie echt te vies is.

Maar krijg hier geen stapel in t midden, juist eerder dat ie snel op t beton ligt, omdat ie zn voeten niet optilt als ie draait in zn box.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 01:21

Hier gemiddeld 1,5 baal per box per week.

Natte plekken haal ik er 3x per week uit, mest iedere dag. Zijkanten schep ik op de leeggetrokken plaatsen en nieuwe vlas verdeel ik vanuit het midden gelijkmatig.

Werkt prima

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 02:06

Ik heb gemiddeld 1 baal per 2 weken nodig.
Dagelijks haal ik alle mest weg. 1 a 2 keer per week haal ik de bovenlaag eraf en schep ik het natte eronderuit. Wanneer er een rode plek in de bovenlaag komt doe ik dat sowieso, en ik probeer het altijd nog een dag te doen.
Dan de schone zijkanten weer naar het midden gooien en verdelen.
Nu begin ik wel met een flinke 4 balen (ik heb goede balen vlas, kwaliteit van dat spul is ook nog is zeer wisselend) en als het nodig is gebruik ik een baaltje meer.
Maar 3 balen per week gebruiken? dan zou mijn staldeur niet meer open en dichtgaan :=.
Ik haal de mest er trouwens met een mestboy uit (dus bijna geen vlas wat je mee neemt).

Mijn paarden staan wel lekker 12 tot 14 uur per dag buiten, paarden die veel op stal staan en maar 5 uurtjes buiten komen zullen veel meer vlas verbruiken natuurlijk

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 07:16

Een bult voorkom je niet! Enige wat je kunt doen is bult er tijdig uithalen..paard heel veel naar buiten. Ik gebruik hier strokorrel dat neemt veel meer vocht op dan vlas!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:08

Toen mijn merrie nog op vlas stond haalde ik dagelijks de mest eruit en gemiddeld 1x per week de natte plek eruit. Iedere week 1 baal vlas erbij per week.

Ik haalde het schonere vlas aan de kant, natte plek eruit. En dan het opzij geharkte vlas naar het gat waar ze altijd plaste en mestte. Aan de andere kant begon ik dan met aanvullen met het schone nieuwe vlas.
Geen problemen met een bult. En hoefde op die manier ook nooit haar hele stal leeg te halen.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:18

Een berg in het midden voorkom je door eerder het verzadigde eruit te halen.
Dat is idd rood. Ik krijg op woensdag een halve baal en op zaterdag dat zijn ook gelijk de dagen dat ik de natte plekken eruit haal. Ik heb 2 ruinen. Mijn jonge ruin zijn stal is echter veel natter dan mijn oude ruin zijn stal. Beide plassen in het midden. Voor de jonge koop ik bijna iedere week 1 baal bij...dure hobby ;(

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:44

Ik gebruik tijdens het weideseizoen (minimaal 9 uur buiten) 1 baal en tijdens het paddockseizoen (minimaal 4 uur buiten) 1,5 baal per week. Ik heb alles geprobeerd, potten, 1x per week mesten, om de week mesten, niets hielp echt, vooral met potten werd het één vieze troep!

Ik mest nu 2x per week de natte plek uit en natuurlijk elke dag de mest. Ik meng dus 2x per week schoon vlas door het gebruikte vlas. Hier hou ik het het netst mee.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 22:34

cinniz123 schreef:
Ik herken de bult wel maar in mijn geval was ik dit zelf omdat ik het droge/schone over het natte heen harkte.
Dus als het mij te nat of te hoog werd haalde ik dat eruit en harkte ik mn stal weer glad.in de tijd dat hij veel binnen stond deed ik maximaal 1 baal vlas per week maar vaak redde ik t ook wel met 1 per 2 weken.
Maar wel elke dag mestballen eruit en maximaal 3 maanden oppotten dan gooide ik mn hele stal leeg en begon ik opnieuw.

Nu ik nog maar a pony's heb heb ik echt een luxe vorige winter er stalmatten onder gegooid en heb in 7 maanden tijd maar 8 balen vlas gebruikt voor 2 stallen.
En eind vd winter vond ik het gewoon zonde om dat vlas weg te gooien zo schoon was het nog haha dus geen berg meer gehad.
MAAR die van mij kunnen buiten staan wanneer ze willen.

Tobbes schreef:
Is toch fijn bult in midden. Lekker zacht voor paard om op te liggen. beter dan dat er niks ligt in het midden.

Zo'n bult is helemaal niet fijn, als hij drie rondjes loopt schopt hij op die manier de schone bovenlaag van die bult af wat naar de zijkanten valt en dan staat hij dus op een natte plek in het midden..

De bult wordt inderdaad erger omdat ik er schoon op wil harken, ik wil nu ook daar de onderkant weghalen en de rest glad harken, maar dat moet ik dan echt wel 2x per week doen en als ik lees dat vele dat niet doen vraag ik mij wel af hoe die dan geen berg krijgen...

RianneH schreef:
Hoeveel staat hij in de stal?

Ik zou proberen te blijven oppotten, zeker als hij veel schoner blijft dan met stro. Niet oppotten met vlas geeft een hele gladde bodem en weinig isolatie en demping, terwijl goed oppotten een mooi matras geeft.

Als het vlas rood is is het ook verzadigd, dus in principe het juiste moment om eruit te halen. Ruinen hebben natuurlijk een redelijk vaste plasplek, terwijl het bij merries gemakkelijker rondom gaat.
Ik zou proberen met het iets vieze vlas een bodem rondom te maken en wanneer nodig zijn plasplek eruit scheppen. Afhankelijk van de hoeveelheid tijd op stal gooi ik er wekelijks of om de week een pak bij. Ikzelf doe liever een heel pak ipv af en toe een beetje wat verzadigd raakt. Naar mijn idee heb je langer een mooie bovenlaag op deze manier. En idd de drollen dagelijks eruit ;)

Hij staat nu vanaf dat t donker wordt dus uur of 17 tot 7.30 op stal.
Hij plast inderdaad wel aardig op 1 plek, net naast het midden.. al wordt die plek wel snel steeds groter. Ik denk dat ik inderdaad dan alleen op die plasplek het rode eruit ga scheppen!

Jester_ schreef:
Hier een merrie gehad die wel 6 balen per week gebruikte :+ wat je ook deed, je sopte gewoon in de stal zo nat. Ik vind 2 balen per maand wel erg weinig hoor, hier gebruiken we er eigenlijk altijd wel 1a 2 per week.. En dan scheppen we ook royaal uit (de koeien liggen erop). Staat je paard buiten?

2 is ook wel weinig denk ik zelf, wil ook gerust wel bijkopen. Alleen omdat ik alles wat erin gaat ook zelf eruit moet halen wil ik er liever niet meer in gooien dan nodig, na 9 weken alleen mest eruit stond hij al behoorlijk hoog ten opzichte van de deur dus ik denk dat ik alleen t echte rode er 1 a 2 x per week uit zal gaan halen.

Pinda_Dipje schreef:
Hier gemiddeld 1,5 baal per box per week.

Natte plekken haal ik er 3x per week uit, mest iedere dag. Zijkanten schep ik op de leeggetrokken plaatsen en nieuwe vlas verdeel ik vanuit het midden gelijkmatig.

Werkt prima

Zijn natte plekken bij jou het rode onderop? of schep je echt van bovenaf ook waar je ziet dat een natte plek is ontstaan?

kking schreef:
Een berg in het midden voorkom je door eerder het verzadigde eruit te halen.
Dat is idd rood. Ik krijg op woensdag een halve baal en op zaterdag dat zijn ook gelijk de dagen dat ik de natte plekken eruit haal. Ik heb 2 ruinen. Mijn jonge ruin zijn stal is echter veel natter dan mijn oude ruin zijn stal. Beide plassen in het midden. Voor de jonge koop ik bijna iedere week 1 baal bij...dure hobby ;(

Dankjewel voor je ervaring delen, zit toch duidelijk wel veel verschil in per paard! Mijne was al erg vies op stro, met vlas is het al enorm verbetert maar te opzichte van de andere paarden is hij nog steeds vies..

Tessebes schreef:
Ik gebruik tijdens het weideseizoen (minimaal 9 uur buiten) 1 baal en tijdens het paddockseizoen (minimaal 4 uur buiten) 1,5 baal per week. Ik heb alles geprobeerd, potten, 1x per week mesten, om de week mesten, niets hielp echt, vooral met potten werd het één vieze troep!

Ik mest nu 2x per week de natte plek uit en natuurlijk elke dag de mest. Ik meng dus 2x per week schoon vlas door het gebruikte vlas. Hier hou ik het het netst mee.

Ook jij dank voor je reactie! Ik dacht ook aan weer wat meer potten, al was het toen ook niet bepaald schoon + die berg.. Die berg is geen drama maar hij staat vaak met zijn neus uit de stal en dan sta dan zijn voorbenen veel lager bij t deurtje en dat wil ik gewoon niet...
Mengen lijkt bij mij ook wel een stuk beter te werken dan gewoon los erop. Ziet t er wel weer bruin uit, maar werkt wel beter!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:56

Wij hebben ook vlas in de stallen. In het begin 4 balen per stal er in gegooid. Wij halen elke dag de mest er uit en harken de stal recht en 1x per week de natte plek eruit (ongeveer 3 kleine kruiwagens), en elke week komt er ook weer een baal per stal in.
Onze paarden gaan wel van s ochtends ongeveer 8.30 uur tot dat het donker word naar buiten.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:02

Ik haal elke dag de drollen er uit en bij mn merrie bijna elke dag t natte, omdat ze alles altijd naar achteren gooit dus nooit een mooie onderlaag heb Daarna trek ik m recht. En 1x pw een nieuwe baal er in en soms 2. Bij mn ruin 2x pw t natte er uit

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:15

Kan je eens een foto maken van de berg in het midden?

Mijn ervaring met vlas is juist andersom. Heb nu een schone en een hele vieze pony.
Die schone kan gerust 2 weken zonder nieuwe vlas. Ik schep netjes dagelijks alle drollen eruit (die hij heel braaf op 1 hoop doet, makkelijk uitmesten)
En die stal ziet er verder altijd uit als 'nieuw'. Pony loopt ook niet /weinig blijkbaar.
Na twee weken haal ik daar de plasplek weg (dan ga je het zien) en nieuwe baal erbij om dat gat op te vullen. Zijn vlaslaag is wel cm of 10.

De ander is een ramp. Die rent de gele dag plassend rondjes ofzo.
Elke dag weer is het hele midden nat en vrij kaal, vlas ligt allemaal tegen de muren en hij schijt ook rondom tegen de rand.
Dus daar moet elke dag weer veel uit en zou ik bijna dagelijks bij kunnen gooien... Ik kreeg in principe 2 balen per week voor twee stallen, dus de viezerik had er 3 per twee weken en de schone 1 per twee weken.

Nu delen ze een stal en stom genoeg valt het wel mee, de viezerik is blijkbaar rustiger niet alleen en nu kan ik wel door met baal per week.

Dieren staan wel uurtje of 8-10 buiten per dag

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 19:25

vergeten de foto te maken toydoll :x

ik heb nu de natte plek en t hele vieze eruit, daarna rechtgetrokken en weer een halve baal erop. Voor zo vond ik een halve baal echt genoeg, anders is het niet meer een beetje te mengen en ben ik bang dat hij er van gaat eten. Hij heeft namelijk al eens een hap genomen uit de zak _-:( Ik ga even kijken hoelang dat zo netjes blijft en anders gooi ik gewoon na 3/4 dagen weer een halve zak erbij.

Ik zal morgen even een foto maken en dan van de week weer als er weer een bult begint te ontstaan!

Ik denk wel dat jullie tips om 2x per week t natte eruit te halen gaan helpen, harkt ook een stuk makkelijker door om hem weer recht te trekken!