cinniz123 schreef:Ik herken de bult wel maar in mijn geval was ik dit zelf omdat ik het droge/schone over het natte heen harkte.
Dus als het mij te nat of te hoog werd haalde ik dat eruit en harkte ik mn stal weer glad.in de tijd dat hij veel binnen stond deed ik maximaal 1 baal vlas per week maar vaak redde ik t ook wel met 1 per 2 weken.
Maar wel elke dag mestballen eruit en maximaal 3 maanden oppotten dan gooide ik mn hele stal leeg en begon ik opnieuw.
Nu ik nog maar a pony's heb heb ik echt een luxe vorige winter er stalmatten onder gegooid en heb in 7 maanden tijd maar 8 balen vlas gebruikt voor 2 stallen.
En eind vd winter vond ik het gewoon zonde om dat vlas weg te gooien zo schoon was het nog haha dus geen berg meer gehad.
MAAR die van mij kunnen buiten staan wanneer ze willen.
Tobbes schreef:Is toch fijn bult in midden. Lekker zacht voor paard om op te liggen. beter dan dat er niks ligt in het midden.
Zo'n bult is helemaal niet fijn, als hij drie rondjes loopt schopt hij op die manier de schone bovenlaag van die bult af wat naar de zijkanten valt en dan staat hij dus op een natte plek in het midden..
De bult wordt inderdaad erger omdat ik er schoon op wil harken, ik wil nu ook daar de onderkant weghalen en de rest glad harken, maar dat moet ik dan echt wel 2x per week doen en als ik lees dat vele dat niet doen vraag ik mij wel af hoe die dan geen berg krijgen...
RianneH schreef:Hoeveel staat hij in de stal?
Ik zou proberen te blijven oppotten, zeker als hij veel schoner blijft dan met stro. Niet oppotten met vlas geeft een hele gladde bodem en weinig isolatie en demping, terwijl goed oppotten een mooi matras geeft.
Als het vlas rood is is het ook verzadigd, dus in principe het juiste moment om eruit te halen. Ruinen hebben natuurlijk een redelijk vaste plasplek, terwijl het bij merries gemakkelijker rondom gaat.
Ik zou proberen met het iets vieze vlas een bodem rondom te maken en wanneer nodig zijn plasplek eruit scheppen. Afhankelijk van de hoeveelheid tijd op stal gooi ik er wekelijks of om de week een pak bij. Ikzelf doe liever een heel pak ipv af en toe een beetje wat verzadigd raakt. Naar mijn idee heb je langer een mooie bovenlaag op deze manier. En idd de drollen dagelijks eruit

Hij staat nu vanaf dat t donker wordt dus uur of 17 tot 7.30 op stal.
Hij plast inderdaad wel aardig op 1 plek, net naast het midden.. al wordt die plek wel snel steeds groter. Ik denk dat ik inderdaad dan alleen op die plasplek het rode eruit ga scheppen!
Jester_ schreef:Hier een merrie gehad die wel 6 balen per week gebruikte

wat je ook deed, je sopte gewoon in de stal zo nat. Ik vind 2 balen per maand wel erg weinig hoor, hier gebruiken we er eigenlijk altijd wel 1a 2 per week.. En dan scheppen we ook royaal uit (de koeien liggen erop). Staat je paard buiten?
2 is ook wel weinig denk ik zelf, wil ook gerust wel bijkopen. Alleen omdat ik alles wat erin gaat ook zelf eruit moet halen wil ik er liever niet meer in gooien dan nodig, na 9 weken alleen mest eruit stond hij al behoorlijk hoog ten opzichte van de deur dus ik denk dat ik alleen t echte rode er 1 a 2 x per week uit zal gaan halen.
Pinda_Dipje schreef:Hier gemiddeld 1,5 baal per box per week.
Natte plekken haal ik er 3x per week uit, mest iedere dag. Zijkanten schep ik op de leeggetrokken plaatsen en nieuwe vlas verdeel ik vanuit het midden gelijkmatig.
Werkt prima
Zijn natte plekken bij jou het rode onderop? of schep je echt van bovenaf ook waar je ziet dat een natte plek is ontstaan?
kking schreef:Een berg in het midden voorkom je door eerder het verzadigde eruit te halen.
Dat is idd rood. Ik krijg op woensdag een halve baal en op zaterdag dat zijn ook gelijk de dagen dat ik de natte plekken eruit haal. Ik heb 2 ruinen. Mijn jonge ruin zijn stal is echter veel natter dan mijn oude ruin zijn stal. Beide plassen in het midden. Voor de jonge koop ik bijna iedere week 1 baal bij...dure hobby

Dankjewel voor je ervaring delen, zit toch duidelijk wel veel verschil in per paard! Mijne was al erg vies op stro, met vlas is het al enorm verbetert maar te opzichte van de andere paarden is hij nog steeds vies..
Tessebes schreef:Ik gebruik tijdens het weideseizoen (minimaal 9 uur buiten) 1 baal en tijdens het paddockseizoen (minimaal 4 uur buiten) 1,5 baal per week. Ik heb alles geprobeerd, potten, 1x per week mesten, om de week mesten, niets hielp echt, vooral met potten werd het één vieze troep!
Ik mest nu 2x per week de natte plek uit en natuurlijk elke dag de mest. Ik meng dus 2x per week schoon vlas door het gebruikte vlas. Hier hou ik het het netst mee.
Ook jij dank voor je reactie! Ik dacht ook aan weer wat meer potten, al was het toen ook niet bepaald schoon + die berg.. Die berg is geen drama maar hij staat vaak met zijn neus uit de stal en dan sta dan zijn voorbenen veel lager bij t deurtje en dat wil ik gewoon niet...
Mengen lijkt bij mij ook wel een stuk beter te werken dan gewoon los erop. Ziet t er wel weer bruin uit, maar werkt wel beter!