Weidegang in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Weidegang in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 18:46

N.a.v. een ander topic waar een discussie begon over te weinig weidegang voor paarden in de winter, ben ik wel is benieuwd hoeveel jullie paarden naar buiten gaan? En dan heb ik het vooral over in de winter.
Dus brand los zou ik zeggen :j

Iedereen heeft verschillende meningen over hoe lang een paard naar buiten zou moeten gaan dus hou het asjeblieft netjes
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 04-11-16 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: In overleg met ts titel+op aangepast

iSaBeLL

Re: Stallingen omgeving Utrecht/Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:06

Ik volg graag, het is vast naar aanleiding van mijn topic.
Ben toch wel benieuwd hoe andere mensen er over denken :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:54

Ik weet niet of Amersfoort onder omgeving Utrecht valt voor jullie, maar in de zomer komt mijn paard van 7/8 tot 5/6 buiten, in de winter van 12-4 en op mijn ideale stal (wat dat betreft wel) het hele jaar rond op de wei, zomers echt lange dagen 7-7/9 en swinters minimaal 8-5.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:01

Ik sta bij stal midzomer in Cothen. Zomer 24/7 weide. Winter van licht tot donker buiten met slowfeeders. Volpension. Bak altijd goed te rijden. Stapmolen mag gratis gebruikt worden. Longeerton aanwezig.

Maar waarom wil je weg bij waar je nu staat? Ik noem even geen stalnaam maar ik weet waar je staat :-)

Wij hebben overigens nog 1 plek, maar hij wil alleen inscharen als ze nog op de weide staan ivm ruimte. Nog een maandje gok ik.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:41

Mijn paard komt zomer en winter 24/7 buiten, ze staat in Leersum. Minder buiten zou ik niet willen, vooral die vrije beweging vind ik zo belangrijk. Zou zeker eens kijken naar de Utrechtse Heuvelrug als je je paard langer buiten wil, er wordt best veel aangeboden.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 22:46

iSaBeLL schreef:
Ik volg graag, het is vast naar aanleiding van mijn topic.
Ben toch wel benieuwd hoe andere mensen er over denken :)

Inderdaad n.a.v. jou topic iSaBeLL, ben benieuwd naar de meningen hier over van mensen, zo kan jou topic ook on topic blijven en kan deze discussie hier gevoerd worden :j

Eunomia

Re: Weidegang in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:07

Mijn pony's staan ook 24/7 buiten, zowel in de zomer als in de winter. Dit is ook op de Utrechtse Heuvelrug.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:09

Moderatoropmerking:
In overleg met TS heb ik de openingspost aangepast zodat het topic op VSW kan blijven staan. Zij opent indien gewenst voor het vraagstuk over stalling in de regio Utrecht een apart topic op [ED] Ervaringen en diensten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:10

Weidegang kan bij ons op de klei tot pakweg eind november en dan rond april/mei terug er weer op. In de winter staan ze 24/7 buiten in paddocks met onbeperkt hooi.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:17

Mijn paard staat het hele jaar van zonsopkomst tot zonsondergang op de wei. Daarbij heeft ze de keuze op verhard te staan met vrijwel onbeperkt hooi, in haar buitenstal waarvan de deur dan open staat of dus in de wei. Ik sta bij een particulier met de luxe van een heel groot weiland waar twee paarden op staan. Er wordt heel wat kapot gelopen in de winter maar dat trekt altijd weer bij. Andere kant van de medaille is dat ik dus vaak mijn paard nat en onder de modder uit de wei moet pakken en erg lang bezig ben met de verzorging alvorens ik kan rijden. We hebben enkel een buitenbak van ca 15x30. Dus voor mijn paard een erg luxe stal maar voor mij dus helemaal niet... Vaak overwogen of ik toch niet wat meer luxe voor mijzelf wil hebben, en ja dat wil ik heel graag. Maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn eigen belang boven die van mijn paard te stellen. (Ik ben me er overigens heel erg van bewust dat niet iedereen deze 'luxe' keuze heeft en dat ik erg veel geluk heb dat mijn paard dus zoveel buiten komt en op de wei kan staan).

Edit: hier ook kleigrond, de wei wordt dus aardig kapot gelopen, vooral bij de inloop. Maar omdat de wei zo groot is, is de schade te overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:19

Hier komen ze van ongeveer April tot en met November op de wei, daarna in Paddocks met nagenoeg onbeperkt ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:22

Ik vind het zelf voor mijn paard een heel belangrijk punt. Zo belangrijk zelfs dat ik er recent voor ben verhuist van stal en daarmee luxe voor mijzelf (binnenbak) heb opgegeven. Hier komen ze in de winter de hele dag gewoon buiten in grote paddocks met hooi en als het weer het toelaat op de weides.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:23

2 Net zo lang als in de zomer... +- 12 uur. 3 Het hele jaar door buiten, 24/7 :) Zou mijn paarden liever verkopen, dan minder op de wei dan ze nu staan.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:25

Ik sta op een stalling in friesland,waar mijn paard het hele jaar rond 24/7buiten staat. Hij heeft keuze tussen beton weide of zand. En het hele jaar rond onbeperkt hooi. Ook zomers.

Cobus67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:28

Hier ook regio Utrecht. Zomers dag en nacht buiten en in de winter op de paddock of/en molen. Ik merk wel aan een van mijn beesten dat ze de paddock echt geen zak aan vindt, die zet je erin en 2 uur later staat ze nog steeds op dezelfde plek. Die gaat dus 1 keer in de molen en een uurtje in de paddock naast de normale arbeid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:32

Hier ook 24/7 buiten in de paddock met uitloopstal, maar in de winter gaan ze wel wat minder lang op de wei. In de zomer eigenlijk dagelijks de hele dag, en in de winter alleen op droge dagen of wanneer het vriest zodat de wei een beetje heel blijft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:35

In Baarn kunnen die van mij zo'n 8 uur naar buiten in de winter.

Meestal zijn ze het al eerder zat en haal ik ze wat eerder naar binnen.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:40

Op de pension staal waar mijn paard staat gaan de paarden in de zomer heel de dag naar buiten. Rond 8 uur 's morgens worden ze op het land gezet en dan 's avonds voor het avondeten worden ze weer binnen gezet. Je kan er ook voor kiezen om je paard 27/7 op de wei te laten, maar dat doe ik niet. Mijn eigen keuze.
In de winter staan ze dezelfde tijden als in de zomer in een paddock. Ze hebben allemaal hun eigen paddock, maar staan wel met z'n allen bij elkaar. De paddocks zijn deels met steen en deels zonder, dus ze kunnen zelf kiezen op welk gedeelte ze willen staan. Ze hebben ook allemaal hun eigen waterbak.
Verder is er een longeerkraal, een afspuitplek, poetsplekken en een fijne bak om in te rijden. Het is ook dicht bij het bos en het strand dus vele mogelijkheden om naar buiten te gaan. Ik ben heel erg tevreden :D

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:41

Hier gaan ze elke dag op de wei. In de winter van 7 of 8 uur sochtends tot wanneer het donker wordt. Staan dus elke dag minimaal 8/9 uur buiten, meestal langer.
Maar het is dan ook niet in regio Utrecht. Daar is het ongetwijfeld lastiger.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:43

_suus19_ schreef:
Hier gaan ze elke dag op de wei. In de winter van 7 of 8 uur sochtends tot wanneer het donker wordt. Staan dus elke dag minimaal 8/9 uur buiten, meestal langer.
Maar het is dan ook niet in regio Utrecht. Daar is het ongetwijfeld lastiger.

Regio Utrecht is een ramp qua stalling met winterweidegang.

Ik heb het na heel lang op een wachtlijst staan pas gevonden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:45

Dani199764 schreef:
N.a.v. een ander topic waar een discussie begon over te weinig weidegang voor paarden in de winter, ben ik wel is benieuwd hoeveel jullie paarden naar buiten gaan? En dan heb ik het vooral over in de winter.
Dus brand los zou ik zeggen :j

Iedereen heeft verschillende meningen over hoe lang een paard naar buiten zou moeten gaan dus hou het asjeblieft netjes

de mijne staat 24/7 op de wei met een dekentje op (anders vernikkeld mijn arme beest echt) en goede schuilstal. waar ik tot voor de zomer stond.. zomers 24/7 en swinters van 9.00 tot minimaal 16.00

maar minimaal vind ik 6 uur buiten een must, liefst zolang als het licht is.

overigens wordt dit in zoveel topics al besproken, maar dacht zal nog 1x antwoorden

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:51

Onze paarden staan 24/7 buiten op een Paddock Paradise met inloopstal. Ze kunnen tot nu toe alle dagen, de hele dag, op de weide. Het ligt aan hoe nat herfst en winter worden of dat zo kan blijven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:53

Hele andere regio hier. Maar wij kijken vooral na het weer. Als het weer een winter word zoals vorig jaar dan blijven ze 24/7 op de wei met schuilstal. Mocht het wel echt winter worden dan gaan ze wel op stal. De richtlijn is om 9 uur of eerder buiten te zetten en dan zo rond een uur of 8/9 weer binnen. Gewoon kijken hoe het uitkomt zal de ene dag wellicht wat vroeger of later buiten zijn en zelfde met binnen zetten.
Het minimale voor de paarden hier is toch wel 6 uur. Bij ons staan ze wel altijd op de wei met verharding en schuilstal.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:55

Bij ons sluiten de weiden vanaf oktober. Vet balen dus. Ik ben dus druk in de weer elke dag om er voor te zorgen dat mijn paard voldoende beweging krijgt: longeren, rijden, paddock met ons ander paard, etc... Ik kan haar wel aan de hand laten grazen en dat doe ik ook wel maar dat is vaak maar een uur (max 2) want dat hou je zelf ook gewoon niet langer vol. Als er een stal in de buurt zou zijn met meer weidegang ga ik direct, maar de dichtsbijzijnde is helaas bijna een uur rijden, maar moeilijk gaat ook natuurlijk! Ben voor de rest zo tevreden van deze stal, kan er fantastisch trainen en werk er zelf ook. Dus de weidegang is het grootste (en enige) nadeel. Ik hoop heel erg dat hier ooit verandering in komt of dat ik een leuk stul land vind in de buurt, want dat is toch best stresserend... Weten dat als je een dag niet gaat je paard misschien een uurtje of misschien twee uit de stal is geweest.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:56

Chubby schreef:
Onze paarden staan 24/7 buiten op een Paddock Paradise met inloopstal. Ze kunnen tot nu toe alle dagen, de hele dag, op de weide. Het ligt aan hoe nat herfst en winter worden of dat zo kan blijven.

wij sluiten sinds twee weken de stukken weide als het hard zou gaan regenen, zodat de grond zoveel mogelijk gespaard wordt en het gras zo veel mogelijk de kans krijgt om te herstellen. wij hebben niet heel veel weide (wel net genoeg), dus moeten echt met beleid kiezen wanneer ze er af moeten.. de zomer hebben ze continue beschikking gehad over een behoorlijk portie weide terwijl de rest weer bijtrok. het gedeelte rondom de schuilstal is ongeveer de grote van een flinke bak, hierin staat zelfs nog ietsjes gras en ze hebben nog 5 bij twee meter zand tot hun beschikking (het pad waarop de afgesloten weides uitkomen). deze stukken staan 24/7 open ook in de winter.

daarnaast laat ik hem ook nog 2x per week lekker een uurtje grazen aan de hand buiten het terrein waar flink gras te vinden is.

of zoals van de week lekker in het bos (tien minuten lopen naar het bos)
Afbeelding