Kan een paard 'overleven' op enkel handgrazen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HeleennnJarig

Kan een paard 'overleven' op enkel handgrazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 11:32

Hoi,

Ik zat net bij mezelf te denken, hoe doen stallen dat waar geen weide ter beschikking is voor de paarden of misschien enkel in de zomer maar die wel een soort graasvlakte hebben? Kan je je paard gelukkig houden door dagelijk eens paar uur verspreid over de dag met hem te gaan grazen? Mij lijkt vooral het sociaal contact en het rondscharrelen op de wei heel belangrijk... Valt het gebrek aan weidegang qua voeding te compenseren met hooi? Is de paarden eens loslaten met de anderen in de paddock/bak volgens sommige hier wel voldoende? Ik weet dat het een gevoelig topic is op Bokt, maar het leek mij fijn om hier eens een discussie over te houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:35

overleven kan zeker denk ik, in de zin van de juiste voeding aanbieden: hooi, wat vitamines of brok of wat ze dan nodig hebben. Gras is geen must om je paard lichamelijk gezond te houden, daar zijn wel alternatieven voor.

Maar ik denk wel dat paarden een gemis hebben op die manier, sociaal contact en een stukje vrijheid.
Als je paarden de hele dag met een groep in een paddock zet met onbeperkt hooi en dus voeding op de individu afgestemd dan denk ik dat dat prima is :)

smurffie

Re: Kan een paard 'overleven' op enkel handgrazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:39

Sociaal contact en vrijheid kun je ook op een paddock bieden, daar is niet perse weiland voor nodig. Met goede voeding en genoeg ruimte hoef je niet perse gras te hebben. Dus het kan prima voldoende zijn, voor sommige paarden beter dan het Nederlandse gras.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:40

Puur qua voeding is het heel goed te doen op hooi ipv gras. Enige voorwaarde is dat ze dan wel ruim voldoende hooi krijgen. Hier hebben de paarden ook geen massa's gras omdat ik ze graag in kuddeverband hou en er daardoor twee sobere paarden bij twee warmbloeden staan, de warmbloeden zouden wel vol op het gras mogen maar bij de andere twee is dit problematisch.
Veel vrije beweging is imo dan wel weer heel belangrijk. Handgrazen heeft imo geen toegevoegde waarde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:43

Ik heb zelf beperkt gras, helaas. Mijn paarden ergens anders zetten is geen optie omdat het hengsten zijn. Ze lopen wel elke dag buiten in hele grote paddocks met onbeperkt hooi en stro in de stallen waar ze zelf in kunnen. Ze staan altijd samen, dus hebben een heel sociaal en actief leven.

Ik zou ze ook niet hele dagen in een wei willen hebben. Paarden komen oorspronkelijk van een droog en schraal landschap en scharrelen de hele dag hun korstje bij elkaar. Ze staan dus niet de hele dag met hun neus in het gras zoals we dat in NL kennen. Ik denk dat mijn paarden dan ook wel problemen zouden krijgen met onbeperkt gras. Nu zien ze er eigenlijk altijd perfect uit omdat ik het goed kan doseren. Als het zou kunnen had ik er graag nog een stukje wei bij hoor, maar ja.. Je kan niet alles hebben. ;) Ideaal zou zijn als ik ze elke dag een halve dag op het gras kan hebben, maar dat lukt in de wintermaanden niet, want dan is het gewoon op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:44

Gras is zeker niet perce nodig. Voor veel paarden is juist geen gras beter omdat ze makkelijk te dik worden. Mijn eigen pony's staan maar een uurtje of 4 op het land omdat ze anders uit elkaar ploffen, maar staan wel 24/7 in de zelfde groep (zomers ong 20 uur paddock, 's winters 24/7 paddock).

Maar niet los buiten met vriendjes vind ik niet kunnen. Contact onderling, sprintje kunnen trekken, kriebelen, beetje rondscharrelen is wel heel belangrijk.

Dus bij geen weiland moet er wel voldoende paddock tijd zijn.
En voldoende paddocktijd versta ik niet onder op postzegeltjes alleen of met z'n 2en, maar gewoon lekker hele dagen met een groep los met voldoende hooi er bij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:46

Wat betreft gras is aan de hand grazen voldoende naast heel veel goed hooi en verder vitamines enz. Ik heb helaas lang niet meer anders gehad in de winter dan aan de hand grazen met oude tinker die zonder gras gewoon niet voldoende op gewicht blijft ondanks onbeperkt goed ruwvoer.

Wat betreft sociale contacten en vrije beweging nee, dan moet dat minstens gecombineerd worden met vrije uitloop met soortgenoten. Of desnoods alleen vrije uitloop als soortgenoten niet voorhanden zijn of mogen zijn.

Edit draai vandaag letters om kennelijk :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:46

Dennis schreef:
Gras is zeker niet perce nodig. Voor veel paarden is juist geen gras beter omdat ze makkelijk te dik worden. Mijn eigen pony's staan maar een uurtje of 4 op het land omdat ze anders uit elkaar ploffen, maar staan wel 24/7 in de zelfde groep (zomers ong 20 uur paddock, 's winters 24/7 paddock).

Maar niet los buiten met vriendjes vind ik niet kunnen. Contact onderling, sprintje kunnen trekken, kriebelen, beetje rondscharrelen is wel heel belangrijk.

Dus bij geen weiland moet er wel voldoende paddock tijd zijn.
En voldoende paddocktijd versta ik niet onder op postzegeltjes alleen of met z'n 2en, maar gewoon lekker hele dagen met een groep los met voldoende hooi er bij.

Inderdaad, de paddock moet wel groot zijn. Mijn paarden kunnen er voluit in rennen en dat is wel iets wat ze gewoon nodig hebben i.m.o. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:48

Dat klopt, die twee van mij worden diep ongelukkig als ze niet eens een sprint kunnen trekken. Dan gaan ze over op hangen en suf voor zich uitkijken uitgeblust. Heb om die reden mijn wei ook zo gemaakt dat ze altijd de ruimte hebben om eens goed door te trekken in snelheid.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:16

Ik lees hier over sociaal contact op de wei en als ik dan bij de gemiddelde pensionstal kijk staan de paarden in hun uppie op postzegellandjes... Weg sociaal contact.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:29

Overleven misschien wel, maar of ze echt als paard kunnen leven is nog maar de vraag...

Paddocks zijn vaak niet groot genoeg om eens even lekker te kunnen rennen. Die van mij staat sinds twee jaar in de zomer in een kleine kudde op een heel groot stuk land (naar mate het seizoen vordert oplopend naar gemiddeld 12u per dag op de weide) en ze is echt gelukkig. Dit jaar hebben ze zelfs nog meer ruimte als vorig jaar (maar misschien lijkt dat zo omdat het land nu smaller is, maar wel langer).
En ze is zelfs slanker als toen ze de laatste jaren op de vorige stal slechts beperkte tijd op de weide mocht en voor de rest op een paddockje moest staan! (1 Van de redenen dat ik daar weg ben gegaan.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:39

Op een internationale stal waar ik heb gewerkt, kwamen alle paarden 2 keer per dag in een stapmolen, en maar een paar(stuk of 10 van de 40) kwamen buiten in de paddock... Een stukje van 10 bij 15(ofzo) met heel zwaar zand. Sommige hadden geluk, dan ging namelijk het achterste hek open en konden ze grazen, op een stukje van 5 bij 5 ofzo....
Ze stonden iig nooit samen, dat was uit den boze. Maaar ook ging dat niet omdat de paddocks echt te klein waren.
T was ook altijd een heel avontuur en gevaarlijk ook om ze op de paddock te zetten. Dat mochten ze soms maar 2 keer per week, en als ze dan mochten, had je zo'n jonge, dansende hengst naast je lopen, dat ging nog wel eens bijna mis...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:49

Ja dat is allemaal wel heel erg klein... Mijn paddock is 160m lang en 80m breed.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:58

Overleven? Ja. In de buurt waar ik woon staan 95% van de paarden op stal (zonder weide/paddock). Worden gevoerd met 2x2 plakjes hooi en 2x2l krachtvoer. Leven doen ze wel. Maar of ze mentaal (soc contact?) en fysiek (maagzweren, stijfheid etc) in orde zijn, nee volgens mij niet.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:07

Even snelle reactie:

Sociaal contact is zeker heel belangrijk. Maar ik kan mij voorstellen dat als je een duur paard hebt (of meer) dat je toch wat zuinig bent.
Maar ik ben ook eens bij Arnold Mollema in Wolvega geweest waar dure paarden staan. Bij hem is de indeling van de weides (en een enkele paddock/wei) als volgt:
Merries en de ruinen gaan vanaf de namiddag tot de volgende morgen in groepjes van meeste 3 -4 in de weides, van ongeveer 16uur in de namiddag tot 8uur/half 9 in de morgen als het uitmesten begint. Wanneer de stallen van die merries en ruinen zijn uitgemest gaan ze weer naar binnen en gaan de hengsten naar buiten tot ze worden getraind of tot 16uur. In elk geval komen ze allemaal veel naar buiten! Alle 60 paarden!
Helaas worden ze wel gebliesterd:(((
(Dus alle sportpaarden op een sportstal naar buiten doen voor best wat uren is goed mogelijk (en zo goed voor de paarden), als je maar ook het risico neemt om ze bij elkaar te laten staan.)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:19

Gebliesterd? Wat is dat als ik vragen mag?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:21

Kluisteren denk ik dat bedoeld wordt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:26

Nee dat is het smeren van een chemisch goedje op de benen van dravers.

En ik vind gras niet nodig, wel een paddock met track en veel uitdaging en speeltruimte.

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 21:45

Ik heb het dan echt over een situatie waarbij het paard noch op de paddock noch op de weide kan en enkel uit de stal gehaald wordt door baaslief. Het zij om te rijden, te grazen, te verzorgen, stapmolen,...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:49

Altijd alleen maar opgesloten zitten of vast gehouden worden vind ik niet kunnen.
Sociaal contact is echt een must!

Mijn pony's vinden een wedstrijd dag al meer dan genoeg (los op de trailer als een stalletje, aan de hand grazen en dan natuurlijk rijden).
Met de hippiade hebben ze 1 nachtje met zn 2en ergens anders gelogeerd (ipv in een grotere groep) en vonden dat al duidelijk niet heel fijn. Maar zeker fijner dan een nacht op stal, dat doe ik de mijne al niet aan, verschrikkelijk vinden ze dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:57

Gebliesterd = vermoed ik geblisterd. Chemisch brandend spul op paardenbenen smeren uit (bij)geloof dat als je de huid genoeg beschadigt, de pezen er sterker van worden.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:59

MarlindeRooz schreef:

Even een kleine kanttekening, blisteren werd vroeger gedaan als paarden een peesblesurre hadden, het zorgt voor extra 'weefsel' op de pees zodat dit steviger zou zijn, dit gebeurd steeds minder/bijna niet meer.

Mijn paard staat veel buiten op de wei, en staat vaak zat ff lekker te dutten, denkt dat als een paard weet dat ie lekker de tijd heeft op een wei zich er ook op aanpast ( uitzondering daargelaten ) dat niet al het gras in een keer opmoet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:20

rox_en_wilvy schreef:
MarlindeRooz schreef:

Even een kleine kanttekening, blisteren werd vroeger gedaan als paarden een peesblesurre hadden, het zorgt voor extra 'weefsel' op de pees zodat dit steviger zou zijn, dit gebeurd steeds minder/bijna niet meer.

Mijn paard staat veel buiten op de wei, en staat vaak zat ff lekker te dutten, denkt dat als een paard weet dat ie lekker de tijd heeft op een wei zich er ook op aanpast ( uitzondering daargelaten ) dat niet al het gras in een keer opmoet.

Ja ik vond vooral informatie over de drafsport. Dat het veel preventief gedaan werd omdat ze dachten dat het blessures voorkwam.

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:43

Contact zeer belangrijk en beweging ook. Of dat nu weidegang, paddock of zo is maak nie uit. Maar het liefst toch wel 8 uur buiten met soort genoten. Dat sport paarden op stal staan is eigenlijk zonde.. Tevens wanneer ze buiten komen dat ze alleen gehouden Worden ivm kans op.. Maar als paarden gewend zijn om telkens buiten te lopen en in een groep dan doen ze niet meer gek waardoor er kans op is.. Dan hebben ze hun plek. Ze krijgen dan zoveel meer dan op stal. Ook bij top sport paarden is het belangrijk om ze lichamelijk en metaal sterk te houden.

Leven kunnen paarden wel 24/7 op stal. Mits ze ma water en goed eten krijgen. Maar of ze er gelukkiger van worden is nog ma een onderwerp waar men over discuseerd.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:49

Ik heb maar een klein stukje groen grasland van ongeveer 1500 m2 voor 4 paardjes (twee fjorden en 2 shets)
Hier staan ze 1,5-2 uur op per dag in de zomer.

Zijn ze gelukkig ?? Dat denk ik zeker wel!
Verder staan ze nl 24/7 in een paddock Paradise.
Goed hooi en stro tot beschikking, een schuilstal van ruim 100m2 , een verharde paddock , een zandpaddoxj, een berg, en een aantal paden.

Sociaal contact en vrije beweging is het belangrijkste, en verder proberen wij ze steeds weer iets nieuws te laten ontdekken.
Zo zetten we af en toe de paden om, verschillende hooi en voeder plekken etc.