Box of paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Box of paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:41

Niet dat ik mijn paard of 24/7 in een box wil of 24/7 in de paddock hoor. :')

Althans een beetje. Sinds gister mag ik mij eigenaar noemen van een geweldige 5-jarige Tinker merrie. Nu vooral druk bezig met vervoer regelen en een keus maken met wat ik wil. Voor een heel jaar een box huren of dat ze 24/7 buitenstaat. In de paddock is geen schuilmogelijkheid. Volgens de eigenaresse van de Tinker heeft ze altijd buiten gestaan en nooit op stal. Ze had daar dan wel beschikking tot een schuilstal maar daar stond ze dan nooit in. Heeft geen deken nodig want ze krijgt een gigantisch dikke wintervacht.

De eigenaar voor haar is niet bekend, ze komt namelijk uit Ierland en leefde daar ook 24/7 buiten.

Maar nu ben ik weer zo iemand die geen keus kan maken, met heftige onweer etc. kan ze dus niet naar binnen of schuilen. Of in de vrieskou.

Bij het nemen van een box kan ik zelf bepalen wanneer ze naar binnen of buiten kan. Er zit een verschil in prijs in a €75. Nu is dat het hele probleem niet hoor! Maar ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie. :)

Yentaah

Re: Box of paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:45

Je kan het ook aan je paard overlaten. Eerst voor een bepaalde tijd op stal, kan een dag of een week zijn, en dan in de paddock. Observeer haar humeur en gedrag en kijk waar ze haar het best voelt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:48

Gewoon buiten laten als je de mogelijkheid hebt. Wel met minimaal 1 paardenvriendje erbij. Een bomenrij, schutting of schuilstal om uit de wind te kunnen staan is wel nodig.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 04-09-16 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:49

Ik zou verder zoeken, veel op stal vind ik helemaal niets maar paddock zonder schuilmogelijkheid zou ik ook niet willen voor mijn paard.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:53

Zoek een stal waar je beide mogelijkheden hebt.. Ik biedt mijn klanten beide..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:54

De tinkers die ik ken haten stal, zelfs voor een kwartier proberen ze de bende af te breken. Lekker naar buiten dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:57

Ik zal het even concreter schetsen:

Zomers staan ze ongeveer van 9-17 op het land en 's nachts dus of op stal of in de paddock. Beiden in kuddeverband met 6 andere paarden.

Winters staan ze 24/7 in de paddock. Wederom in dezelfde kuddeverband. Zoals ik al zei is hier geen mogelijkheid tot schuilen.

Zowel in de zomer als in de winter kan het belachelijk regenen (jippie Nederland ;) ). Dus wanneer ik een box huur kan ik altijd zelf bepalen wanneer ze naar binnen mag.

In principe zitten wij veel uit de wind door de volgens mij bomenkwekerij (?) die we hebben als buren. Maar daar zit eerst wel een stukje weiland tussen dus de bomen grenzen niet direct aan de paddock.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:01

Typische constructie: hier staan ze juist als ze in de paddocks staan in de zomer/ zolang t weer t toestaat snachts op de paddock en overdag op de wei.
In de winter tegenwoordig zowat alleen maar regen gaan ze juist snachts op stal en overdag in de paddock..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:08

_Dominique schreef:
Ik zal het even concreter schetsen:

Zomers staan ze ongeveer van 9-17 op het land en 's nachts dus of op stal of in de paddock. Beiden in kuddeverband met 6 andere paarden.

Winters staan ze 24/7 in de paddock. Wederom in dezelfde kuddeverband. Zoals ik al zei is hier geen mogelijkheid tot schuilen.

Zowel in de zomer als in de winter kan het belachelijk regenen (jippie Nederland ;) ). Dus wanneer ik een box huur kan ik altijd zelf bepalen wanneer ze naar binnen mag.

In principe zitten wij veel uit de wind door de volgens mij bomenkwekerij (?) die we hebben als buren. Maar daar zit eerst wel een stukje weiland tussen dus de bomen grenzen niet direct aan de paddock.

9 tot 17 is niet zo bijster lang buiten, das maar 8uur! Dan blijft er nog 16 uur over op stal! Dan zou ik echt te kort vinden. Voor elk paard.
Laat staan de winter waar zelf buiten zetten vaak betekent dat je erbij moet blijven en dat de dieren alleen en zonder ruwvoer naar buiten gaan. Das echt sneu voor het dier.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:13

Paddock zonder schuilstal is wat mij betreft echt een no-go. 24/7 buiten is prachtig, maar niet zonder schuilgelegenheid.
8-17 op de wei, en daarna op stal is ook niks.
Dus: verder zoeken naar 24/7 wei (en/of deels paddock) met schuilstal.
Paarden schuilen overigens vaker 's zomers in de schuilstal tegen de zon en de insecten, dan 's winters tegen de regen of kou.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:14

Do, gewoon een stal zoeken waar ze een inloop stal heeft. Een tinker moet je niet teveel op stal zetten, daar zijn ze niet voor gemaakt. Mo stond ook graag buiten maar als het weer echt te vies was stond ze ook heel graag even binnen, en die kwam ook ooit uit Ierland.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:16

Het is altijd beter en gezonder voor het paard om zo weinig mogelijk op stal te staan, alleen voor hoge nood. Tinkers zijn geen stal-paarden daar doe je ze geen plezier meeh.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:20

Ik zou inderdaad verder zoeken.
Mijn tinker staat 24/7 buiten.
Nu van 8.00 tot 20.00 ongeveer staat de wei open (ligt eraan hoe laat er iemand van stal komt voeren in de avond. Soms is het nog later). Daarna gaat de wei dicht en staan ze op een grote paddock met 3 stallen die open staan.
Het hooi kunnen ze onder een afdak eten.

In de winter staan ze 24/7 op die paddock.

Bij regen boeit het haar niet. Ze blijft buiten staan. Ze staat eigenlijk vrijwel nooit op stal. Vind het wel fijn dat ze droog hooi kunnen eten. Ook dat het hooi niet nat wordt :)

Bij totaal geen andere optie zou ik wel voor de 24/7 buiten gaan.
Zo lang op stal zou ik echt niet willen.
Laatst bijgewerkt door Nessa op 04-09-16 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:21

Ik zou de stal erbij nemen, maar die alleen gebruiken al het nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:24

Volgens mij begrijpen jullie me niet. Ze staan van 9-17 ongeveer op het land, daarna gaan ze de paddock in.

Nu ben ik altijd 's avonds op stal (na 20:00) en zal ze dan (bij enkel slecht weer) op stal gaan. Als er gewoon een prima nacht is voorspeld kan ze lekker buiten blijven. Maar bij hagel/storm/code geel weet ik veel wat kan ik dan zelf besluiten om haar binnen te zetten of niet.

De volgende ochtend ben ik er weer vroeg om haar weer in de paddock te zetten, na een nacht code geel/storm en weet ik veel wat.

Een andere stal zoeken is geen optie voor mij.

Edit, hun hooi staat wel onder een afdak, dat wanneer ze eten in iedergeval een bedekt koppie en hals hebben. Maar dat noem ik nou geen schuilmogelijkheid. :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:27

Hoe groot is de paddock en de kudde? Is die echt goed gedraineerd?

Als er geen bomen etc staan als schuilgelegwnheid zou het voor mij geen optie zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:28

Dat worden dan wel dure nachtjes stal... want dat gaat je 900 euro per jaar kosten. Stel dat je 20x per jaar code geel/oranje/rood hebt, dan kost dat nachtje stal dus 45 euro per keer :D

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:30

Waarom moet vind jij dat jou paard bij slecht weer op stal moet ? Typisch mensen dingetje.
Ga je paard observeren. Waarschijnlijk maakt het hem totaal niet uit. Hij weet niet beter.

Ik heb sinds een jaar een fjord erbij die 24/7 buiten geboren werd tot hij door de vorige eigenaar gekocht werd. Opgehokt. En 4 u per dag buiten. Als ik nu naar hem kijk. Loopt 24/7 buiten zoveel opgeknapt en happyer.

Ik zou opzoek gaat naar een 24/7 plek.
Waar een goede schuilstal is. Goed ruwvoer gevoerd wordt.
Welke omgeving zit je?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:30

Ik vind het perfect hoor ts. Overdag lekker buiten en dan kun je toch per dag bekijken, of ze de nacht op stal doorbrengt of buiten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:31

Ik zou het veel belangrijker vinden dat je paard overdag voor insecten en zon kan schuilen. Code geel/oranje/rood is het probleem niet, dat kan een paard echt wel hebben. Maar geen schaduw (zeker voor een zwaar gebouwd paard als een Tinker) in de zomer is een groter probleem.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:32

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt en ik zou de stal er bij nemen voor noodweer/ziekte/ rustig opdrogen na het rijden etc. Verder klinkt het als een plek waar je paard lekker veel buiten kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:37

@dblijham en Zammie, bedankt!
Precies dat bedoel ik inderdaad. Ook het rustig opdrogen na het rijden is een dingetje straks in de winter. Vanwege haar gigantische teddyberen vacht zal ze snel gaan zweten dus dan is goed opdrogen wel hoognodig. Dat bekijken van dag tot dag vind ik ook een erg goed idee. :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:39

Bij ons op stal kunnen we gewoon kiezen met de zomer (zolang het weer het toelaat) zomer 24/7 buiten of met de nacht op stal.
Gaan rond 7.15 naar de weide, rond 16.00 naar de paddock, rond 21.00 gaan degene die met de nacht op stal staan naar binnen.
Met de winter staat ze rond 7.30 buiten en gaan ze tussen 17.00-18.00 naar binnen. Bij extreem slecht weer gaan ze soms wat eerder.

Mijn x tinker was ook 24/7 buiten gewend zonder schuilstal toen ik haar kocht. Toen bleef er met de winter geen ander paard 24/7 buiten en heb ik haar met de nacht op stal gezet. Hier heeft ze bar weinig van gemaakt.

Nu bijna 5 jaar later. Ze laat met het voorjaar goed merken dat ze weer 24/7 buiten wil blijven en met het najaar als het slecht word met de nacht weer naar binnen wil.

Waarschijnlijk dat wanneer er wel een schuilstal gestaan had op stal en er meerdere waren buiten gebleven, ik haar ook gewoon 24/7 buiten had gelaten.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:40

Ik zou de stal nemen.En dan eens kijken hoe de paddock zich houd in de winter. Een tinker kan ook last van mok krijgen en dan is een droge plek handig.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:41

Schaduw zoekt ze inderdaad wel op.
Gelukkig hebben we de hele dag schaduw op wei en paddock te vinden.

De hele dag in de volle zon zou ik me meer druk om maken dan wat regen.

Hier onweert het nu ook. Maakt der echt niet uit.

De stallen kunnen bij ons dicht.
En als ze heel nat is doe ik even zweetdeken op. Regent het ook, dan doe ik der even op stal en ga ik verder bezig op de wei oid.

Wij hebben ook een heel groot stuk betegeld. Daar eten ze ook. Goed voor de hoeven en ze staan niet in de blubber. Al is onze paddock echt de hemel.

Afbeelding

Klein stukje van de paddock en stallen
Laatst bijgewerkt door Nessa op 04-09-16 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt