Slangetje in het hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Slangetje in het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 12:58

Vanochtend toen ik de hooinetten ging ophalen om ze opnieuw te vullen vond ik in één ervan, bovenop een restje hooi, een slangetje. Niet een slangetje van een pomp oid maar een reptieltje. Vakkundig meeverpakt in het hooi, blijkbaar.

Dat net heb ik gisteren als eerste gevuld. Volgens mij heb ik de baal gisteravond open gemaakt, kan ook zijn dat ik er gisterochtend al een plakje van nodig had, dat weet ik niet meer. Maar het slangetje zat dus in de 1e of 2e plak van die baal (kleine baaltjes, rond de 30 kilo zijn ze). Uit die zelfde baal heb ik daarna nog 5 hooinetten gevuld, en het hooi is gewoon op (natuurlijk wel een restje over, ze krijgen onbeperkt en er zit altijd nog wat in de netten).

Moet ik mij zorgen maken om botulisme? En zo ja hoe herken je dat dan eigenlijk bij je paard?

kiwiwitje

Re: Slangetje in het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:00

Ik ben stiekem eigenlijk wel heel benieuwd naar een foto.. Over Botulisme.. kan ik je niet helpen.. :o

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:02

Zal wss een hazelworm zijn.
Hier is onlangs een topic geweest over botulisme en de symptomen. Mss moet je even terug zoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:04

Ik had inderdaad nog niet gezocht :o

Het is een beestje met schubjes en ook een slangachtige kop. Ik heb wel een foto maar niet een heel duidelijke. Kan morgen wel proberen om z'n kop nog op de foto te zetten? Als hij er dan nog ligt.

Het hooi komt uit Duitsland, geen idee wat daar voor slangetjes zijn. Er zat ook een halve prikpaal in die baal, denk dat ze een beetje dicht langs de omheining gemaaid hebben :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-08-16 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:04

Hooi of voordroog?

Gewoon bloot pak of uit plastic?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:05

Shirley schreef:
Hooi of voordroog?

Gewoon bloot pak of uit plastic?

Zeg >;) Als jij denkt dat ik rommel uit plastic voer ken je me echt niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:08

:')
Je weet het maar nooit :))

Maar in droog hooi zou ik me weinig zorgen maken.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:10

Oh als het droog is, zou ik me idd geen zorgen maken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:10

Dit is 'm, maar z'n kop staat er niet op

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:12

Leek de kop hier wat op? [BB] Baby hazelwormpjes

In droog hooi kan het geen kwaad denk ik. We hebben zo ook eens een gedroogde pad gevonden :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:14

Had er wel wat van weg maar volgens mij was het achter z'n kop iets smaller. Ik ga 'm vanavond nog eens goed bekijken!

Een gedroogde pad lijkt me pas smerig in je hooi :r Toen ik dat hooinet vanochtend van de paal haalde dacht ik eerst dat ik naar een naaktslakkenorgie keek. Pas toen ik beter keek zag ik dat 't wat anders was.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:31

De kleur lijkt op die van een hazelworm iig. Ik ben bij ons in de tuin wel eens een adder tegengekomen, maar die zijn echt gestreept.
Ik ben hier zelfs eens een jong katje in het hooi tegen gekomen := diertje was tussen twee balen klem komen te zitten schijnbaar :(:) Maar in hooi droogt dat zo snel uit dat je van welk soort dier dan ook alleen nog een uitgedroogd velletje tegen komt, dus ik zou me ook niet te veel zorgen maken. Beetje opletten op symptomen kan nooit kwaad natuurlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:34

In elk geval is hij erg mooi, met een patroon van glanzende schubjes. Ik ben gerustgesteld door jullie reacties na het bericht dat ik droog hooi heb. Mijn paardjes hebben allebei nogal gauw last van de stofwisseling, als mijn merrie verkeerd hooi eet krijgt ze al diarree. En mijn ruin krijgt dan reacties in zijn hoeven. Maar dan ben je natuurlijk al te laat. In elk geval heb ik vandaag niks raars aan ze gemerkt :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:53

Hazelworm is veel lichter van kleur (levend in elk geval) ik vermoed dat dit een ringslang is (die zijn nl donkerder). Adder heeft een brede kop, ringslang en hazelworm zijn 1 streep qua vorm.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:13

Ik schat -hij is opgekronkeld ingebaald, vandaar een schatting - dat hij 30 a 40 cm lang is. Hebben we daar wat aan voor de determinatie? Waar de "deuk" in zijn lijf zit (misschien dat daar het touwtje heeft gezeten? Op die plek is het diertje in elk geval geplet) is hij ongeveer twee centimeter breed. En waar hij niet plat is maar nog rond is de doorsnede van het lijf ongeveer anderhalve centimeter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:22

Ringslang wordt ong 1m, hazelworm rond de 45cm. maar leeftijd inschatten is lastig.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:24

volgens mij is het een ringslang. Die leven in en nabij water. Misschien was de weide afgeboord met een beek oid, en is het dier op de oever gekropen en hebben ze wat dicht bij de kant gemaaid. Is helemaal ongevaarlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:25

Een méter :wow:

Als iemand het leuk vindt om het dier te determineren dan hoor ik graag welke kenmerken ik op de foto moet zetten (als hij er nog ligt, voor het zelfde geld heeft 'n ekster hem al lang opgegeten).

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:34

Wat Tamary zegt, die hazelworm heeft een kop zonder 'nek' maar toch hebben de ringslang en de adder een typische slangenkop. De hazelworm is echt een pootloze hagedis met bijbehorend koppie. Een hazelworm heeft trouwens geen 'hazenlip' want hij moet zijn bek echt open doen om te tongelen. Een slang kan dat gewoon met een dichte bek. Die hebben zo'n v-tje in hun lipjes. Een ringslang heeft overigens een witte 'ring' achter zijn kop en een hazelworm is helemaal egaal :)

Ook heeft een hazelworm een wat stompe staart in vergelijking met een slang :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:38

Okee, dus als hij geen ring heeft is het in elk geval geen ringslang. Logisch. Ik heb er niet op gelet, is me niet opgevallen of hij zoiets heeft. Over een paar uur weet ik meer :)

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:41

Ik verwacht dat dit een jonge zwarte adder is........ (foto is niet zo heel duidelijk helaas :o )

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:46

Jibber, hebben de juvenielen ook een rode buik?

Edit: zwarte adders zitten in Australië. Bedoelde je een gladde slang?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:48

Hij is niet zwart maar bruin.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:52

De Nederlandse adder heeft een duidelijk zigzag patroon over de rug. Mijn gok is dat het of een ringslang is of een hazelworm.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:54

Deze komt uit Duitsland, maar ik weet niet waar precies. Zijn er in Duitsland de zelfde soorten als in Nederland?