Mijn moeder en ik willen mijn paard zijn stal schoonmaken. Vooral het huidvet willen wij van de wanden en spijlen af halen. Eerst gaan we met een steekmes al het ergste er vanaf halen en we gaan het ook schoon spuiten, maar wij vragen ons af met wat voor spul wij het beste het overige met een schuursponsje schoon kunnen schuren?
Wat gebruiken jullie? Zeker ook omdat het paard soms aan de spijlen likt en ik niet wil dat het iets 'giftigs' binnen krijgt.
Wij doen eerst de boel met een hogedruk reiniger en daarna met een Stable Cleaner er door.
Op een zonnige dag werkt het beste, kan je eerst de boel leeg scheppen, schoon spuiten, reinigen en dan goed laten drogen voordat je de nieuwe bodembedekking er in doet.
Halamid is leuk tegen ongedierte, maar is giftig en wil je niet hebben als een paard aan de muren likt. Vet breek je goed af met een blokje voor de afwasmachine; oplossen in warm water (niet teveel) en even in laten trekken.
Banyu
Geplaatst: 22-08-16 14:27
Wanneer mijn paard altijd in de zomer 24/7 naar buiten gaat, doe ik altijd haar stal goed met Dettol, en dit werkt erg goed!
Fles kan je gewoon kopen bij Kruidvat, of andere drogisterijen. Ik gebruik zelf de grote fles van €10,99, en daar heb ik genoeg aan.
0000
Geplaatst: 22-08-16 14:28
Waar zijn je stallen van gemaakt? Gegalvaniseerd staal wil je ook niet te agressief behandelen, dan val je van het een in het andere probleem.
daffie1986
Geplaatst: 22-08-16 14:30
Mijn ervaring met halamid is dat daarna je ijzerwerk ook heel lelijk uitslaat met kans op roest.
Als het goed nat is krijg je het er zo af met een schuurspons en wat warm water. Eventueel nog met wat groene zeep. Van de stijlen. De muur is gewoon hogedrukspuit met warm water.
Schoonmaakazijn +water en een bezem (maar hier geen stroom voor hogedrukspuit). Restjes spoelen met extra water zo weg, verdunt meteen genoeg om niet giftig te zijn, goedkoop en ook niet gevaarlijk voor jezelf om mee te werken.
Geen idee waar de stallen van zijn gemaakt, ik sta gewoon in pension. We zijn vandaag begonnen met warm water en een plamuurmes om het ergste huidvet eraf te krijgen.
Morgen gaan we met de hogedrukspuit aan de gang.
Mijn eerste idee was ook azijn, maar dat zal waarschijnlijk ook wel stinken.
Water met schoonmaakazijn ontvet prima,even insmeren en dan met een borstel schrobben,naspoelen en de vloer b.v.met citronella of dettol.
Bralindy
Geplaatst: 25-08-16 17:31
Hogedrukspuit doet vaak wel het meeste werk. Ik raad wel een regenpak aan. Op de manege waar ik gewerkt heb deden wij de boel erna met chloor. Dag of 2 drogen en kon her paard er weer in.
Ben net klaar met de grote schoonmaak. Deze keer konden we ook geen gebruik maken van hoge drukreiniger. Dus met warm water Biotex en borstel. Uit ervaring kan ik nu zeggen dat de Magic brush wel ideaal is vooral om het huidvet eraf te krijgen zonder krassen.
Dasty de super goedkope vet verwijderaar van de Wibra. Niet gebruiken op gelakte oppervlakten en wel naspoelen, maar dat moet je met elk middel. Wat je over hebt kun je gebruiken op de velgen van je auto, de vetvlekken in je kleding de keuken en ga zo maar door.