Wat kan ik vragen voor deze pensionplek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiero6

Wat kan ik vragen voor deze pensionplek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 13:07

Momenteel ben ik me aan het oriënteren om misschien in de toekomst een plekje aan te bieden voor een pensionpaard/pony.
Ik heb een schuilstal ( 4.75 x 3 meter in totaal) met een vaste uitloop naar een [url]altijd[/url] droge paddock van 17 bij 22. ( verlicht)
In de zomer kan het pensionpaard minimaal 4 tot 8 uur op de wei ( mits het niet onwijs nat is)
Mijn shetlander zorgt voor het gezelschap, maar wegens voeding staan ze apart voor minimaal de nacht.
Onbeperkt ruwvoer is mogelijk door middel van slowfeedernetten.

De stal ligt bij mij aan huis in de flevopolder.
In de paddock kan wel gewerkt worden maar met mate, het is best mul zand om daarin te rijden.
Bij de buren ( 400 meter verder) hebben ze een paddock waar wel in gereden kan worden ( in overleg).
Een goed aangeschreven manege ligt 1,5 km verderop in de straat.
Je staat in het bos 2km van de stal. In het bos zijn meerdere hindernissen, waterplassen en in totaal 54 km aan ruiterpaden.

Wat zou ik per maand kunnen vragen? En wat zou ik kunnen vragen als ze meehelpen met de dagelijkse klusjes?
Laatst bijgewerkt door Fiero6 op 08-08-16 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:12

Ik zou hiervoor 90 euro betalen, maxiumum. Want je betaalt dan eigenlijk alleen voor het hooi en de paddock/weide. In de zomer kan je eventueel wat meer vragen voor het onderhoud van de weien :) En in de winter misschien wat meer als de klant wil dat het paard bijgevoerd wordt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:14

Ik denk dat je richting de prijs van een manege aan volpension (dus afhankelijk hoeveel de manege vraagt) - een bedrag voor het gebrek aan degelijke piste en binnenpiste en ruiterfaciliteiten (dus pakweg 50-75 euro minder dan volpensionprijs in een manege.
Meehelpen met dagelijkse klusjes is tricky, wat wordt er verwacht, een beetje hulp, een deel uitmesten, of 3-4 dagen per week de volledige verzorging overnemen?

Ikzelf sta op een doe het zelf stal, betaal 90 euro kaal per paard. (ofwel voor een box + stuk weide van 0.5 hectare, of in mijn geval een schuilstal + betonplateau + paddock +1.5 hectare weide, maar op dit stuk lopen mijn twee paarden + een derde paard)
Hier is er wel een wasplaats beschikbaar en een redelijk goede buitenpiste van 20*60

Hooi, stro en voeder dienen we zelf te kopen (totaal ong 200 euro per paard in de winter, 100 euro per paard in de zomer, gemiddeld dus ergens een 175 euro per paard per maand. Al het werk is voor mezelf, de staleigenaars doen niks bij de paarden, behalve op vraag eens een baal voordroog klaarleggen oid).

Dus op doe het zelf basis zou ik aan 150 euro per maand denken, hoe meer klusjes jij zelf moet doen, hoe duurder de prijs, tot een 200-220 euro all in denk ik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:15

Heleennn schreef:
Ik zou hiervoor 90 euro betalen, maxiumum. Want je betaalt dan eigenlijk alleen voor het hooi en de paddock/weide. In de zomer kan je eventueel wat meer vragen voor het onderhoud van de weien :) En in de winter misschien wat meer als de klant wil dat het paard bijgevoerd wordt.

90 euro all in? Dan kom ik direct bij jou staan hoor :D

Sammie

Re: Wat kan ik vragen voor deze pensionplek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:20

ik vind 90 euro wel erg weinig := Je zit niet alleen met je hooi, maar ook slijtage, onderhoud weiland. Hoe is de afstand tot uitrijgebieden? Als je vlakbij een manege zit waar de bak te gebruiken is voor x bedrag is het al weer heel anders als je in stukje groen in een industriegebied zit.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:20

Ik vind de prijs van Heleennn heel erg laag. Hier betaal je voor volpension gemiddeld 240 euro. (met goede bak etc.) Op maneges loopt het op tot 380 euro.
Ik weet niet precies hoe de prijzen bij jou zijn, maar hier zou je er zo'n 150 euro voor kunnen vragen.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 08-08-16 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:23

Maar dit is toch niet all-in begrijp ik? Ik lees dat er hooi gevoerd wordt en je paard op een paddock met inloopstal staat? Ik lees niets over dat er gevoerd wordt, of dat er een bak of dergelijke zou zijn.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 13:25

Op de manege vragen ze 240 voor een pony en 290 voor een paard all in. ( veel op stal)
Op een stal 2 straten verderop vragen ze 200,- (binnen stallen, buitenbak, grote minder droge paddock en wei)
Op een paddock paradise 1 straat verder vragen ze 375 all in geloof ik

edti: er wordt gevoerd en gemest
Laatst bijgewerkt door Fiero6 op 08-08-16 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:25

Duhelo schreef:
Ikzelf sta op een doe het zelf stal, betaal 90 euro kaal per paard. (ofwel voor een box + stuk weide van 0.5 hectare, of in mijn geval een schuilstal + betonplateau + paddock +1.5 hectare weide, maar op dit stuk lopen mijn twee paarden + een derde paard)
Hier is er wel een wasplaats beschikbaar en een redelijk goede buitenpiste van 20*60

Ja ik begreep dat de stal van TS volgens dit idee zou zijn, vandaar ook mijn prijs van 90 euro.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:25

Sowieso pak je dit verkeerd aan, je moet eerst weten wat het kost wil je weten wat je kunt vragen.

Ik zat zelf ook aan 150 euro te denken, maar dat is puur de prijs van het gemiddelde hooi (koop je dit in, verbouw je hetzelf of heb je een ruimte waar ze hun eigen hooi op kunnen slaan) en het inzaaien van je land en dan je arbeidskosten er nog bij. Wat doe jij, wat doet zij. En dan je eventuele winstmarge. Moet je er van leven, is het meer ik heb een maatje en break-even is prima of wil je er toch een klein boterhammetje aan overhouden. En dan gaat het niet om de kostprijs met centen achter de komma, maar er flink op toegeven op andermans paard zou ook niet de bedoeling moeten zijn lijkt mij.

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:26

Sammie schreef:
ik vind 90 euro wel erg weinig := Je zit niet alleen met je hooi, maar ook slijtage, onderhoud weiland. Hoe is de afstand tot uitrijgebieden? Als je vlakbij een manege zit waar de bak te gebruiken is voor x bedrag is het al weer heel anders als je in stukje groen in een industriegebied zit.

Vandaar ook mijn opmerking dat er tijdens de zomermaanden meer gevraagd kan worden voor weide-onderhoud.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:27

Heleennn schreef:
Sammie schreef:

Vandaar ook mijn opmerking dat er tijdens de zomermaanden meer gevraagd kan worden voor weide-onderhoud.

Lijkt me juist dat je in de winter meer vraagt, omdat je dan meer voert en bodembedekking gebruikt.
Mijn kostprijs per paard is iig meer dan 90 euro per maand.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:32

Het is eerder gebruikelijk om in de winter méér te vragen en juist niet in de zomer. In de zomer zijn paarden het goedkoopst, en verdelen de meeste stallen (met 1 vaste prijs) de kosten juist gewoon per maand.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 13:35

De kosten heb ik uitgerekend maar het ligt er maar net aan wat voor paard of pony er bij komt. Komt er een shet die zomers niet bijgevoerd hoeft te worden heb ik minder kosten. Komt er een paard die flink ruwvoer nodig heeft zijn de kosten anders. Ik hoef er zeker niet van te leven, maar de kosten eruit + extra voor het werk zou mooi zijn.

Ook is er van alles mogelijk, dekens wisselen, 1 tot 2 x per dag krachtvoer bij voeren ( wel zelf krachtvoer halen), enz.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:43

Waar in de flevopolder sta je? Dat scheelt ook nogal in de prijzen...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:48

Ik weet niet waar je in de flevopolder staat, maar in Zeewolde kan je al staan voor 200 euro incl binnen en buitenbak, binnenlongeercirkel solarium, weidegang en paddocks alleen ietsje verder van het bos.
op basis van zelf uitmesten dat wel

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 13:49

ynskek schreef:
Waar in de flevopolder sta je? Dat scheelt ook nogal in de prijzen...

Ik woon vlak bij pretpark Walibi.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:29

Ik betaal in de achterhoek 135 euro voor stalling, weide (van 8 tot 6), hooi en wormenkuren. Ook is er een bak en een longeercirkel.

Het enige dat ik zelf hoef te doen is de stal uitmesten.

Dus 150 euro vind ik wel errug veel voor wat er geboden wordt.

Ik vind 90 euro ook een prima bedrag.
Laatst bijgewerkt door Minoes op 08-08-16 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:31

Fiero6 schreef:
Op de manege vragen ze 240 voor een pony en 290 voor een paard all in. ( veel op stal)
Op een stal 2 straten verderop vragen ze 200,- (binnen stallen, buitenbak, grote minder droge paddock en wei)
Op een paddock paradise 1 straat verder vragen ze 375 all in geloof ik

edti: er wordt gevoerd en gemest

Als je all in zou gaan, dus stalling + hooi, stro, krachtvoer, binnen buiten zetten, voeren en uitmesten. dan zou ik rond de 220-230 gaan. Dan hebben ze 70 euro per maand over vergelijking met een manege om het gebruik van de piste te bekostigen in de winter.
en met 220 het jaar rond kun je zeker rondkomen kwa kosten en nog iets over hebben.
Dan kun je eventueel een bedrag afspreken per shift (ik reken hier op 150 euro onderhoud/maand en een 70 euro aan "werk", gedeeld door dertig dagen is 2.33 € per dag aan werk.) Je kan bv afspreken dat per dag de andere pensionklant het werk overneemt er 2.50 euro afgaat van de prijs.
Om het ev wat eerlijker te verdelen kan je in de winter 290 vragen en in de zomer 150, komt dan globaal op hetzelfde uit, maar in de zomer kan de pensionklant niet echt een shift overnemen.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:39

Wauw ik vind echt dat mensen veel willen vragen! Ik woon in Utrecht en je hebt hier stallen met een goede bak wel zelf mesten voor rond de 225 per maand. Ik zou echt niet meer dan 100/120 vragen.

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:51

Hier in Noord-Brabant vragen ze al snel richting de €285 all in...
Dus €150 vind ik een heel mooi bedrag dat heb je hier niet. Als je hier je paard buiten wil hebben vragen ze €170 of meer .

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:54

Ik woon in de provincie Zeeland en betaal 95 euro per maand voor een uitloopstal, bak cq paddock en in de zomer weidegang 24/7. In de winter staan ze naar wens buiten in de bak. Binnen zie je ze eigenlijk alleen om te eten. Dit bedrag is incl. hooi en water, muesli koop ik zelf. Verder mest ik zelf uit en de bak houd ik ook schoon. Tijdens vakantie van de pensionhoudster zorg ik voor de hele veestapel (pony en mijn paard, hond, katten, vogel, kippen) maar dat doe ik met veel plezier en liefde. Maar op de manege hier vragen ze ook gemiddeld 320 euro volpension.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:16

xEline schreef:
Wauw ik vind echt dat mensen veel willen vragen! Ik woon in Utrecht en je hebt hier stallen met een goede bak wel zelf mesten voor rond de 225 per maand. Ik zou echt niet meer dan 100/120 vragen.

Hoezo veel? je geeft zelf aan dat stallen met een bak 225 vragen maar dat er zelf gemest wordt, ik stel dezelfde prijs voor incl mesten, maar zonder bak, dat compenseert toch?
voor 100-120 kom je toch niet rond kwa voedergifte?
(ik voeder in de winter al 110 euro aan hooi en krachtvoer)
Het compenseert wel een beetje in de zomer, maar dan komen er omheiningskosten en onderhoud bij, het is toch niet de bedoeling dat ts al het werk doet en geld toestopt?

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:31

Ik betaal in de zomer €60 voor een e-pony. Die staat dan 24/7 op het land, draden worden verzet door de staleigenaar, mocht het zo zijn dat er weinig gras is dan krijgt hij hooi bijgevoerd, het bos heb ik op 100 meter afstand zonder dat ik over de weg moet en ik heb een vrij goede bak die niet snel nat is. Krachtvoer heb ik zelf, maar dat heeft hij niet elke dag nodig(fjord).

Dus eigenlijk vond ik die €90 helemaal niet zo gek. Maaaarr houd er rekening mee in welk gebied je zit. In Noord-Brabant zijn de prijzen hoger dan in Friesland.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:41

Fiero6 schreef:
Ik heb een schuilstal ( 4.75 x 3 meter in totaal) met een vaste uitloop naar een [url]altijd[/url] droge paddock van 17 bij 22. ( verlicht)
In de zomer kan het pensionpaard minimaal 4 tot 8 uur op de wei ( mits het niet onwijs nat is)
Mijn shetlander zorgt voor het gezelschap, maar wegens voeding staan ze apart voor minimaal de nacht.

Wat voor stukjes hou je dan over 's nachts? Kan het pensionpaard dan nog in de schuilstal?