vlechtjes in de wei..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imke1

vlechtjes in de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 13:12

heey bokkers !!

ik zie nu steeds vaker dat veel mensen de manen en staart ingevlochten laten als het paard naar de wei / op stal gaat. vroeger heb ik altijd gehoord dat dit niet goed is voor de manen, omdat als het paardje gaat schuren hij/zij hele plukken kan uitschuren.

nu vraag ik mij af wat jullie mening hierover is, want ik weet het even niet meer ??

groetjes
van mij
/3

fenijro_tani

Re: vlechtjes in de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:16

Mijn pony staat vaak gevlochten, en merk helemaal niks van haar uitval!
Ze houd haar manen schoner, en er komen geen extreme klitten in.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:17

Staart heb ik nooit in de vlecht, manen wel.

Nooit problemen met schuren gehad. Reden dat ik het in een vlecht heb is 1, om ze mooi te houden (zijn heel lang). 2 omdat ze vrij dik zijn, in de zomer wordt het warm en heeft hij anders de hele dag een natte hals van het zweten. Met een aantal vlechten erin kan hij de vliegen nog wel weghouden. Ik haal ze 1x in de week 1x in de 2 week ongeveer eruit, en vlecht ze opnieuw in.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:18

Voor de warmte doe ik het vaak wel, de manen dan. De pony's kunnen bijna nergens aan schuren dus hele vlechten eraf schuren valt mee.
Afgebroken manen en haar uitval valt mee hier! Als je maar niet te strak vlecht :)

Phoeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:22

Ik heb altijd gehoord dat het gaat jeuken wanneer je de vlechtjes erin laat zitten. Of het waar is weet ik niet, maar ik vond het altijd wel logisch klinken. Voor paarden met lange manen vind ik het wel anders, zeker met dit warme weer :)
Laatst bijgewerkt door Phoeboe op 20-07-16 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:24

In de zomer loopt mijn paard ook altijd met vlechten in. Ze heeft dan wel geen hele lange manen meer (10-15 cm), maar haar manen zijn wel vrij dik en is het ook erg warm daaronder, met vlechtjes kan ze warmte daar tenminste weg. Mijn bijrijdpony heeft hele lange manen en daarbij vlechten we ook vanwege de warmte, maar ook voor het behoud van de manen :)
Laatst bijgewerkt door Karla op 20-07-16 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:26

Ik had een paar dagen terug vlechtjes gemaakt en laten zitten... dat doe ik niet meer hoor...

Met uit de wei halen bleef ze hangen met een vlechtje, en raakte in paniek... klein wondje op het hoofd en een plukje uit? (valt niet te zien). Ik was er zelf niet bij, gehoord van mijn moeder.
Schuren doet ze niet, en kroelen ook niet.

Dus nee voor mij niet meer...
Nooit last gehad van haaruitval trouwens!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:37

Voor de warmte heb ik nu staartjes omdat met vlechten haar manen te snel afbreken (24/7 land) en staartjes zijn ook handig tegen vliegen!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:38

Staarten hebben we eigenlijk altijd ingevlochten hier. :j Gewoon handiger.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:41

Mijn merrie staat de hele zomer met vlechtjes in de manen op de wei. Vooral voor de warmte.
Zijn de elastiekjes kapot doe ik er nieuwe aan, en soms als ik zin heb haal de ik vlechten eruit, kam het en doe er nieuwe vlechten in.
Ze verliest wel eens een plukje manen, maar heeft meer dan genoeg.

Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:46

Ik vind geheel ingevlochten staarten en manen zelf altijd een beetje sneu voor het paard, met name de staart omdat juist die losse haren veel effect hebben tegen vliegen en andere steekbeesten (plus dat het zwiepen van de staart zachter aankomt bij een losse staart dan bij een ingevlochten staart).

Om die reden zou ik het zelf dus niet doen. Wel doen sommige mensen het invlechten om langere manen te 'kweken', omdat het haar in de vlechten minder makkelijk uit zou vallen en dat schijnt ook goed te werken. Vlechten die in in één keer eruit vallen, lijkt me dus niet zo waarschijnlijk.

Als je het wilt doen tegen zweten, kun je gewoon een klein deel vlechten of staartjes in de manen doen. :)
Laatst bijgewerkt door Runa op 20-07-16 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:47

Ik doe het alleen bij warm weer, omdat mijn paard ander een hele natte nek heeft van het zweten, verder mogen ze lekker los hangen.

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 13:48

bedankt voor de reactie's ! :)

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 13:49

ik vind het echt leuk dat jullie je meningen willen delen :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:50

Ik vlocht de staart van mijn Haflinger wel ij omdat ze er tijdens haar hengstigheid in plast en dan zit alles steeds onder. Maar nu met de vliegen doe ik het niet. Door het vele gezwiep werd de vlecht 1 grote knoop. Dus hang haar staart nu elke dag maar even in evenement water...

Ik laat vlechten sowieso nooit lang zitten en ik vlecht heel los.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:56

Ik heb mijn tinker ook met vlechten staan. Het is veel te warm en het raakt niet zo snel in de knoop. Heb nog nooit meegemaakt dat ze een vlecht eruit hebben geschuurd of gekriebeld. Oke ik heb haar nog maar 3/4 weken. Maar ik werk ook op een tinker stal em hebben ze ook allemaal vlechten.

Staarten doe ik nooit

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:59

Staart vlecht ik overigens pas ruim onder de staartwortel en heel losjes met enkele slagen. Als ze dan zou blijven hangen vliegt de vlecht eruit ipv dat ze haar staart breekt.
Maar daarom doe ik het nu ook niet meer. Het raakte in de knoop en dan kan de vlecht er dus niet uit als ze blijft hangen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:05

Ik heb de manen van mijn tinker 24/7/365 ingevlochten. Haal ze 1 keer per week los en vlecht ze terug in. Hij heeft veel te dikke en lange manen. Hij zweet enorm eronder en eet zijn manen op als hij aan het grazen is en de manen hangen los :')
Hij heeft nog nooit ermee geschuurd en hij heeft er geen last van.
Zijn staart wordt in de winter ook ingevlochten om hem zuiverder te houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:12

Mijn paarden staan nogal natuurlijk en schuren onderlangs kromme bomen enzo. Ze raken zo al manen kwijt, laat staan als ze ingevlochten zijn. Blijven ze nog hangen ook, met alle gevolgen van dien.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:29

Vlecht al jaren de manen in met de zomer, nu helemaal met de vliegendekens op. Anders raken ze onder de deken helemaal in de knoop.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:30

Ik had voordien mijn pony steeds met hengstenvlecht buiten staan tot ... hij op een keer met zijn achterhoef ging krabben en met de tak van zijn ijzer in zijn vlecht bleef hangen, niet meer los raakte en omviel, bovenop zijn been. Een geluk dat ik er haast bij stond en meteen kon ingrijpen. Waren we die dag niet thuis geweest, had hij zo uuuuren bovenop zijn uitgestrekt been gelegen. Uiteindelijk is het goed gekomen maar het heeft een hele revalidatie geweest. Dus nee, nooooooit meer met een vlecht op stal of de wei in.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:36

Ai dat is niet best. Ben blij dat die van ons geen ijzers hebben

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:52

Áls ik de manen vlecht, vlecht ik ze redelijk los, en vernieuw ze om de dag.
Mijn vorig paard had vrij korte maar dikke manen.
Mijn huidig paard heeft er amper last van dus laat ik zijn manen altijd los. Alleen bij gebruik van de vliegendeken met hals vlecht ik ze bij hem in. Als ik dat niet doe, loopt het niet goed af met de manen.
Tijdens het rijden vlecht ik een stukje schoftmanen wel in (met een minivlechtje) omdat die behoorlijk irritant zijn tijdens het rijden :o

De staart vlecht ik nooit.
Straks misschien wel tijdens de stop-training als het echt hoognodig is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:57

Mijn mini staat altijd met gevlochten voorpluk en manen, omdat deze heel lang zijn, anders gaat hij er op staat/eet zijn voorpluk mee met het gras, of het gaat kapot. Heb altijd 4 of 5 smalle vlechten en aan de bovenkant nooit te strak gevlochten. Staart is altijd los, sowieso voor de vliegen en ik hou er niet van als ze met ingevlochten staart staan. Al snap ik dat westernpaarden in training met de stops etc idd een gevlochten staart hebben. :j

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:01

Bij mijn Friezen is het juist sneu ze zonder vlechten te laten staan, die manen zijn zo dik!
Bij mijn pony zijn de manen een stuk dunner, dus die laat ik los, helpt tegen vliegen.

De vlechten doe ik opnieuw als ze losgaan, of na ongeveer 2 weken.