bananenschil eten...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floorxnadine

bananenschil eten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 16:28

Ik had laatst in mijn tas een banaan zitten en ik had mijn tas nog open staan en je kan wel raden wat mijn pony deed... Ze pakte de banaan en at hem met schil en al op, sindsdien geef ik dr soms een bananenschil en ze vind het heel lekker maar is dit wel goed voor dr? Y)(^)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:47

Bananen gaat nogal veel gif over zover ik weet, ik zou het daarom niet doen.

MaritB

Re: bananenschil eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:00

ED >> VSW

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:02

Sommige mensen eten banaan ook gewoon met schil. Zou wel oppassen dat je bio bananen oid koopt dan.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:03

Ik zou het ook niet doen nee, in de schil van een banaan zitten vaak veel bestrijdingsmiddelen tegen insecten enzo en dat is in feite giftig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:12

Wat veel mensen vergeten is dat ook in de biologische landbouw insecticiden gebruikt worden, alleen zijn het andere middelen dan in de reguliere landbouw. Bananenschillen verzamelen alle gif die erop gespoten wordt - biologisch of niet - dus die zou ik ook zeker niet aan je paard geven, tenzij je zelf een onbespoten bananenboompje hebt. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:22

Er wordt ook niet voor niets gewaarschuwd als je een nest kittens of pups hebt om die niet in bananendozen of van ander fruit te leggen. Die dozen worden voor transport nog rijkelijk bespoten om ongedierte te weren.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:27

lijkt me niet erg lekker.......

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:45

Lijkt me ook niet gezond. i.v.m het gif. Banaan zonder schil is prima. (Als ze het lusten, de mijne hebben een keer banaan gekregen, maar ik kreeg beledigde blikken terug. Ha ha

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:47

Echt? Dat wist ik helemaal niet!
Ik doe wel eens een banaantje door de slobber, vinden ze erg lekker. Is zonder schil dan ook slecht?

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:11

Voor paarden weet ik het niet, maar ik geef mijn cavia's wel eens een stuk bananenschil en die vinden het ook heerlijk. En ze leven nog ;)

floorxnadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 20:43

TerraHowrse schreef:
Ik doe wel eens een banaantje door de slobber, vinden ze erg lekker. Is zonder schil dan ook slecht?

Zonder schil is niet erg!

FrNo schreef:
Lijkt me ook niet gezond. i.v.m het gif. Banaan zonder schil is prima. (Als ze het lusten, de mijne hebben een keer banaan gekregen, maar ik kreeg beledigde blikken terug. Ha ha

Mijn pony`s doen er alles voor haha :)
Laatst bijgewerkt door MaritB op 01-07-16 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Graag EDIT knop gebruiken als je nog iets wilt toevoegen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:48

floorxnadine schreef:
TerraHowrse schreef:

Zonder schil is niet erg!

Oh oke, dankjewel!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:54

Vraag me af hoe veel erger het is, appels eten veel mensen ook ongewassen.

floorxnadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 21:01

SuzanH schreef:

Ik geef mijn pony`s ook ongewassen appel is dat erg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:03

Bananen komen uit de tropen en worden met veel 'ergere' dingen bespoten dan de appels hier, plus zoals hierboven beschreven werd de bananen voor transport met doos en al nog eens worden doodgespoten om alles aan bacterien te doden en rotting te stoppen, maar ook om meeliftende insecten/spinnen/schorpioenen en co te doden. Dus al met al niet zo pro-life. Daarbovenop komt nog eens dat juist omdat bananen en meloenen doordat ze een dikkere schil hebben die niet gegeten wordt ook nog eens extra bestrijdingsmiddelen over zich heen krijgen, gewoon omdat het kan: het bereikt het binnenste eetbare deel toch niet. Appels worden daarentegen met schil en al gegeten dus daar zijn de regels 1000x rondom pesticiden strenger voor.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:04

floorxnadine schreef:
SuzanH schreef:

Ik geef mijn pony`s ook ongewassen appel is dat erg?

Juist omdat appels met schil gegeten worden zitten er veel minder giffen op. Bananen zijn erom berucht veel bespoten te worden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:22

Ik heb in La Palma en huisje gehad tussen de bananenplantages en gezien dat er heel veel gif overheen ging, dus ik zou er niet eens over denken om ze met schil te eten.

Ninapaard98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 07:51

Ik zou de schil zowel zelf niet willen eten als het niet aan mijn pony/paard willen geven, redenen staan hierboven al duidelijk uitgelegd. Gifbommetjes.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 07:57

Wat je wel kunt proberen is een manderijn met schil en al, wel even doormidden snijden van te voren. Paardje wat ik altijd reed deed een moord voor een manderijn, gewoon met schil. Is dit dan trouwens ook slecht?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:01

Ik heb een tijdje op een bananenboerderij gewerkt. Zowel biologisch als 'gewoon'.
En ehm... er gaat zoveel zooi over de bananen en in de grond/boom... schillen zou ik echt niet eten. Bepaalde giffen werden in een speciale cabine over de bananen heen gespoten (vlak voor ze de doos in gaan). Dat gif moest nog drogen, dus dat mocht je dan echt niet met je blote handen aanraken.

Ik zou het dus niet willen eten, zo'n schil.

Ook al niet omdat er hele rattenfamilies, slangen en fruitbats in die trossen hebben gewoond en daar hun ontlasting hebben achtergelaten :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:22

lalala_20 schreef:
Voor paarden weet ik het niet, maar ik geef mijn cavia's wel eens een stuk bananenschil en die vinden het ook heerlijk. En ze leven nog ;)

Ik geef ze ook aan de cavia's, maar die leven van nature natuurlijk korter dan een paard, dus de gifopbouw is daar minder van belang.
Paarden geef ik geen banaan, niet mét en niet zonder schil; :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:23

Mijn oude merrie vrat ook met schil en al op. Maar die af alles op :))

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:09

Ik wil even wat rechtzetten wat betreft gewasbeschermingsmiddelen;

Op bananen worden inderdaad relatief vaker overtredingen van de residunormen geconstateerd. Dat geld trouwens voor veel fruit uit het buitenland en ook wel eens voor Nederlands fruit. Dat betekent echter niet dat ze niet aan die normen hoeven te voldoen. In principe mag de schil dus niet door de gewasbeschermingsmiddelen gevaarlijk zijn.
Fruit in Nederland wordt ook heel veel bespoten, dat betekent niet dat het dan ook meteen 'giftig' is om te eten.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:38

dat is absoluut waar, maar het gaat erom dat je appels met schil hoort te kunnen eten en daarom zitten er minder bestrijdingsmiddelen op, maar bananen hoor je te pellen waardoor er dan weer meer bestrijdingsmiddel op de schil mag zitten en het eigenlijk niet goed is om die schil ook op te eten