Bijna geen hooi te krijgen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Bijna geen hooi te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:31

O help...krijg net bericht van de boer dat ze geen kleine pakken hebben kunnen persen door het aanhoudende slechte weer.

Hij had al rondgebeld, maar nergens wat te krijgen.
Nu was zijn enige optie nog om hooi in grote pakken uit Frankrijk te laten komen, dat los te trekken en opnieuw te laten persen, maar dan in kleine pakjes. Want ik kan geen grote pakken kwijt. We hebben een hooizolder met kleine (normale) deur.

Nu zat ik al te surfen en zie ik bij de een nog 50 pakjes, bij de ander nog een paar, maar allemaal voor prijzen die minimaal €1 hoger liggen per baal dan afgelopen jaar.
Dat wordt wat dit jaar, heb net sinds januari een 3e paardje erbij. Nu hopen dat we ook nog wat te eten voor ze kunnen vinden voor deze winter.

Waar laten jullie je hooi vandaan komen?

Ik zou € 65 pak van 190 kg moeten betalen, hooi vanuit Frankrijk. Dat zou al dubbel zo duur zijn als de prijs van afgelopen jaar en dan hebben we het nog niet opnieuw laten persen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:36

Ja ik vrees ook dat dit een probleem gaat worden komend jaar. Achter mijn wei is hooiland en de boer heeft het nog altijd niet gemaaid, maar door de vele regen ligt het gras plat op het land; benieuwd of hij er wat af kan halen en vooral wanneer. Nu heeft de boer waar ik het haal nog wel een aardige partij op voorraad, maar alleen voor zijn vaste klanten, maar ook die partij zal een keer aan zijn eind komen en ik ben net als jij ook afhankelijk van kleine balen hooi want kan ook geen grote kwijt (en ook niet handig met 2 shetlanders). Ben dus ook benieuwd hoe dit straks verder gaat als het weer zo blijft.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:39

Ik weet niet waar in het zuiden je zit.. maar ook hier is het hooi erg duur.. 300-350 betaal ik zo 75 euro voor.. De 15 kilo pakjes zijn hier 4 euro.. echt goedkoop is het hooi op t moment niet te noemen.. zeker niet vergeleken met anderen uit een ander gebied in nl.. maar hier is gewoon niets goedkopers te vinden of de kwaliteit is vreselijk..
Jij bent dan nog wat duurder uit dan k zie ik..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:40

Zoek op marktplaats eens op midi balen , misschien moet je er een eindje voor rijden maar je kunt beter nu inslaan dan dat je nog een poos wacht want als er weinig meer gehooid kan worden zullen de prijzen helemaal de pan uit reizen .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 30-06-16 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:40

Hier in het zuiden hebben ze al 1x kunnen hooien die er op tijd bij waren dus hier is nog wel te krijgen. Maar kleine baaltjes zin hier ook schaars. Waarom pak je geen kleine droogvoer baaltjes? Die kun je mooi buiten laten liggen en heb je toch hooi.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:41

Hier niets geen problemen, bij de eerste snee al ruim voor het komende winterseizoen voorzien. (gelderland). Ook gewoon de prijs zoals vorig jaar.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:41

Dit jaar stijgen de prijzen sowieso.. Als jou hooiboer het hooi uit Frankrijk moet halen en dan opnieuw moet laten persen kun je het ook niet voor de oude prijs verwachten. Het beste is om voor dit jaar een grote voorraad aan te leggen, er is dan een vraag die vele malen groter is dan het aanbod.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:42

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:43

Dat was te verwachten met die natte bende, gelukkig heeft mijn hooileverancier wel kunnen oogsten en heb mooi extra veel ingekocht 60 midibalen voor een hele nette prijs.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:44

friesiszwart schreef:
Hier niets geen problemen, bij de eerste snee al ruim voor het komende winterseizoen voorzien. (gelderland). Ook gewoon de prijs zoals vorig jaar.

Hier ook de kleine baaltjes hetzelfde als alle jaren.
De midi balen waren iets duurder omdat het wikkelen duurder was geworden.
We hebben gelukkig genoeg weer tot volgend jaar hooien.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:45

Hooi is komend seizoen schaars door het weer, werd ons ook al verteld en gevraagd hoeveel wij ongeveer nodig dachten te hebben ivm externe inkoop.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:56

Ik ben al blij dat ik meteen een trailer hooi ben gaan vullen toen ik net mijn nieuwe paardje erbij had. Maar dat was in februari en toen kreeg ik al te horen dat ze bijna niets meer op voorraad hadden en alleen nog maar voor hun vaste klanten (waar ik dus ook bij hoor). Ze hadden er niet op gerekend dat ik een paard erbij ging nemen :+ .

Ze hebben wel van die grote gesealde balen, maar ze hebben geen balenklem, dus als hun die laden, dan steken ze meteen gaten erin met de shovel en dan moet die ook meteen gevoerd worden.

Ik ga eens googelen op midibalen en kleine voordroogbalen.

Ik kan een 250 pakken ongeveer kwijt. Ik vermoed dat we er ca. 300 nodig hebben met 3 paardjes. Op dit moment voer ik niets, want er staat voldoende gras op de weiden. Ben zo blij dat we een extra weitje erbij hebben gekregen.

MarjanB

Re: Bijna geen hooi te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:01

hooi is schaars dit jaar doordat er vorig jaar veel minder hooi gewonnen is. Tel daar het dramatische weer van nu bij op en je krijgt een hogere prijs. Dat is nu eenmaal marktwerking. Ik hoor van alle kanten dat boeren ook zitten te wachten op de nieuwe oogst. Helaas is het land (ook in Duitsland) bijna niet te berijden en zit maaien er voorlopig nog niet in, laat staan drogen van het gemaaide gras.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:09

Is het niet een idee om eventueel met meerdere uit de buurt samen een grote vracht te laten komen? Dan is het wat prijs betreft ook nog leuk te doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:40

Hier inderdaad ook haast niets meer te vinden, en onze vaste leverancier heeft nog steeds niet kunnen hooien dit jaar. Een stal in de buurt vraagt inmiddels al 90 euro voor een grote baal hoorde ik :=

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:22

Er is wel voldoende gras, dus als het weer opknapt, is de kans groot dat er straks weer voldoende hooi komt.
Mijn (kleine pakjes) hooi verwacht ik pas ergens in augustus...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:23

Isabonny schreef:
Ik ben al blij dat ik meteen een trailer hooi ben gaan vullen toen ik net mijn nieuwe paardje erbij had. Maar dat was in februari en toen kreeg ik al te horen dat ze bijna niets meer op voorraad hadden en alleen nog maar voor hun vaste klanten (waar ik dus ook bij hoor). Ze hadden er niet op gerekend dat ik een paard erbij ging nemen :+ .

Ze hebben wel van die grote gesealde balen, maar ze hebben geen balenklem, dus als hun die laden, dan steken ze meteen gaten erin met de shovel en dan moet die ook meteen gevoerd worden.

Ik ga eens googelen op midibalen en kleine voordroogbalen.

Ik kan een 250 pakken ongeveer kwijt. Ik vermoed dat we er ca. 300 nodig hebben met 3 paardjes. Op dit moment voer ik niets, want er staat voldoende gras op de weiden. Ben zo blij dat we een extra weitje erbij hebben gekregen.

Met drie paarden die ook de hele dag op het land kunnen en dan 300 baaltjes hooi?? Met een midibaal , waar ongeveer 150 kilo in zit zou je het minimaal een week moeten kunnen doen, zeker als het alleen voor de nacht is, dan wel twee weken. Midibalen doen ongeveer 22,50 dus keer 50 stuks is ongeveer duizend euro. Koop je kleine baaltjes hooi dan zit je daar met 300 al heel snel ver over heen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:26

Ik zou zeggen zoek op MP en dan in het noorden. Wij hebben onze eerste snee al binnen, en hier is het ook bij lange na niet zo nat geweest als in het zuiden. Je zult er een eind voor moeten rijden, maar grote balen uit Frankrijk laten komen is volgens mij ook niet goedkoop.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:26

Bij ons is de vaste leverancier ook er doorheen en is het wachten op het maaien van het land. Dat laat nog wel even op zich wachten. Gelukkig heb ik in de buurt nog iemand gevonden die me een paar grote balen wou verkopen zodat ik even kan overbruggen. Ik heb trouwens de grote balen gewoon buiten staan het hele jaar rond, liefst zonder de open baal af te dekken en ik heb ze eigenlijk altijd schimmelvrij! Ik heb maar 3 paarden aan huis, maar als ik aan kleine balen zou beginnen dan zou ik minimaal een keer zoveel geld eraan kwijt zijn (nu 40 euro voor een grote baal van zo'n 500 kg)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:33

40 euro voor 500 kg.. wat n koopje.. k was vorige week 90 kwijt voor 480 :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:34

Ik betaal dat eigenlijk al een paar jaar standaard voor die grote balen. Ik zit dan ook wel in het noorden van het land. Dat maakt misschien ook een hoop uit?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:59

ik betaal tussen de 40 en 45 voor de xxl balen (550/600 kg) en dan krijg ik ze thuis geleverd.
Hooibaaltjes betaal ik rond de 1.50 per baaltje van 20kg (thuis geleverd), maar dan moet ik wel de hele partij nemen en de opbrengst wisselt tussen de 60 en 80 baaltjes en ze komen ergens in augustus.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:02

Jeetje dat is goedkoop zeg donja.
Hier voor 450 kilo 50 euro en per keer dat hij kom 10 euro dieselkosten. Meestal breng hij er 6 a 9 mee.
Maar helaas heb hij ook nog niet kunnen maaien.

Kleine pakjes zit je hier aan de 4 euro

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:10

Ook bij mijn schoonouders (meer naar het noorden) is de 1e snee echt prachtig hooi en veel ook.

Zou inderdaad eens kijken of je in die buurt kunt kopen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:14

Hier ook een hooiboer die volledig door de eigen voorraad heen zit en nu met het slechte weer niets kan beginnen. Ik betaalde nu € 7 voor 25 kg in kleine pakjes vanuit Frankrijk. Belachelijk duur! maar wel erg fijne kwaliteit.
Ik kan helaas slechts maximum 15 à 20 baaltjes kwijt per levering en doe daar met mijn paard en shet in de winter slechts 2 weken mee als er goed gegeten wordt. Hier dus de weloverwogen beslissing van paard terug in pension te zetten. Een piste afhuren en de torenhoge hooikosten en zelf alle klussen moeten doen? Nee, zo gek ben ik niet dan is een pensionstal in mijn geval goedkoper.