Nieuwe stal en paddock bouwen aan huis, help!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Parelhoeven

Nieuwe stal en paddock bouwen aan huis, help!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 19:45

Hallo iedereen,
Binnenkort mag ik mijzelf gelukkig prijzen met de mogelijkheid tot het houden van mijn paarden aan huis. Ik merk dat hier enorm veel bij komt kijken, onder andere het aanvragen van een omgevingsvergunning en het aanleveren van diverse bouwtekeningen en plattegronden van het perceel aan de gemeente.
Een bouwtekening van de toekomstige stal heb ik nu al wel ingediend, maar heeft iemand misschien ervaring met het maken van een plattegrond van het perceel en het slopen van wat oude schuurtjes?
Ter info, het gaat om een perceel van dik 5600m2 waar we een paddockparadise op gaan 'bouwen' voor twee paarden met veel vrijheid maar ook een bak en een grote paddock aan de stal vast.
Ik hoop dat er iemand is met ervaring die deze info wil delen :-)
Dank alvast! _/-\o_

SUSANNEx

Re: Nieuwe stal en paddock bouwen aan huis, help!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:48

Klinkt heel gaaf! Zelf geen verstand van, maar vind het wel heel leuk om dit soort topics te lezen. Ga je er ook een volgtopic van maken? :)

Parelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:15

Ja dat lijkt me leuk, ben alleen pas sinds vandaag lid dus moet even uitzoeken hoe alles werkt :-)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:19

Bak,grote Paddock en een Paddock Paradise op een halve hectare gaat imo net wat teveel van het goede zijn. Ik zou gaan voor een bak, een stukje bestrating en een kleine track met verschillende stukjes weide.

Parelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:23

Klinkt goed, dank voor je reactie!

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:42

Ik heb hier geen verstand van. Sorry! Wel super gaaf dat je binnenkort gewoon je paarden aan huis hebt! Veel plezier!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:59

Als je mij je mailadres wilt sturen via PB, zal ik een brief doorsturen die ik van een gemeente heb ontvangen waar wij stal en rijbaan wilden aanleggen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:17

Heb je een foto/tekening van je ruimte met afmetingen?

Hoe groot wil je je bak en paddock? Er zal vast wel wat mogelijk zijn. Maar denk dat er weinig weiland overblijft en je vooral track/paddock zal hebben.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:26

Leuk dat je een pp wilt! Zijn die 5600 m2 allemaal voor je paarden, of zit daar ook nog een huis en tuin bij?
Ik denk dat je sowieso weinig wei overhoudt, maar in mijn optiek is wei ook niet nodig.
Beter een goed stuk waar ze het hele jaar op kunnen dan een relatief grote wei waar ze de helft van het jaar niet op kunnen.

Parelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 09:23

Hai Marion, het huis en een stuk tuin zit inderdaad bij het perceel in. Maar het is ook inderdaad niet mijn bedoeling om een mega- wei te maken, eerder in stukjes opdelen en steeds te 'verprikken'
Heeft iemand ook ervaring met het platgooien van oude schuren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:49

Belangrijk is om vast te stellen of er asbest in zit... dan moet je het door een officieel erkend bedrijf laten verwijderen.
Je hebt iig een sloopvergunning nodig, maar als je nieuw wilt bouwen moet je meteen een bouwvergunning indienen. Zie de oude stal dan als 'wisselgeld' voor het bouwen van een nieuwe.
Het is per situatie verschillend of de gemeente toe gaat staan het zelfde aantal m2 te mogen bebouwen.
Wees dus voorzichtig met het te snel plat gooien van de oude stallen :D

Als je via google-earth een plaatje kunt plaatsen van wat je straks aan ruimte hebt (met de maten er bij) dan zijn er hier genoeg mensen die het leuk vinden om iets te tekenen voor je.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:18

Je mag asbest ook zelf verwijderen hoor. Je moet alleen bij je gemeente navragen hoeveel en hoe je mag aanleveren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:07

Ik meen dat het max. 30/35 m2 is (éénmalig of per jaar) en dat het in zwart landbouwfolie moet zitten met een doorzichtig plastik 'ruitje'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:10

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... erwijderen

Citaat:
Inventarisatie asbest

Voor de start van renovatie- of sloopwerkzaamheden moet duidelijk zijn of er asbest in het gebouw zit. En waar het asbest zit en hoe de situatie is. U schakelt hiervoor een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf in. Dit bedrijf geeft aan hoe groot de risico’s zijn van de geplande werkzaamheden. Hoe hoger het risico, hoe zwaarder de maatregelen.

Citaat:
Zelf asbest verwijderen

U mag als particulier zelf een beperkte hoeveelheid materiaal met asbest verwijderen. Dit mag alleen als dit kan zonder dat u het materiaal beschadigt. U kunt bijvoorbeeld zelf een vensterbank weghalen als deze met schroeven vastzit. Er mogen geen asbestvezels vrij kunnen komen. U mag niet meer dan 35 vierkante meter asbesthoudend materiaal zelf verwijderen.

U moet altijd een sloopmelding doen bij uw gemeente als u asbest gaat verwijderen. Uw gemeente kan u verder vertellen welke voorzorgsmaatregelen u kunt nemen en waar u het materiaal kwijt kunt.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:16

Leuk! Heb je ook foto's van je nieuwe stekje?
Ik heb een erg vergelijkbare project momenteel: 5000m² waarvan 4000 voor een paddock Paradise voor 5 paarden/ponies. Op het moment dat ik dit schrijf, wordt mijn puinpad aangelegd.

Mij is verteld dat een bouwvergunning hier heel lastig is, plus dat ze dan ineens moeilijk kunnen gaan doen over de schuren die er al staan. Daarom laat ik de oude schuren, die nu al 40 jaar 'gedoogd' worden, staan en knap ze stukje bij beetje op (moet natuurlijk wel veilige inloopstal worden).

Op wat voor bodem zit je? Dat bepaalt een groot deel van je werk om het pad duurzaam goed te krijgen.

Met info omtrent vergunningen kan ik je niet helpen, want ik woon in Duitsland.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:19

Leuk, succes met alles! Is de aanvraag omgevingsvergunning voor de bouw? Waarschijnlijk heb je dan ook een bodemonderzoek nodig, vraag dit goed na voordat de vergunning een tijdje stil ligt...

Parelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 10:52

Hai Callippo,

Wat gaaf dat je ongeveer hetzelfde project bent begonnen!
Heb je foto's oid? zoja, wil je die dan even via PB sturen?
Ik geloof dat ik op kleigrond zit maar dan wel een lichte klei-variant :-)
Van asbest is gelukkig geen sprake, de verkopende partij heeft een ander materiaal gebruikt.
Omgevingsvergunning was aangevraagd, 2 weken later; afwijzing omdat we nog steeds belangstellenden zijn ipv belanghebbenden.
Nu een vooronderzoek gestart maar dit gaat allemaal ( en zeker in de vakantietijd) veel tijd in beslag nemen ;(
Spannend, dat wel!!!

Parelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 10:58

Hai Amies,
Ja dat klopt, dat is voor het slopen en de opbouw van de nieuwe stallen!
Gemeente aan telefoon en die weten niet wat voor bodem het betreft! :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:17

Je moet zelf dan een bodemonderzoek laten doen..
Dat is niet iets wat de gemeente "zomaar" weet.

Parelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 11:38

Dan is dit een wederom ' nieuwe' actie! haha, duik er gelijk maar weer in :j

Parelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 11:54

Oeh, zelf gevonden! Het betreft lichte klei, ofwel zavel!

Parelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 11:58

Weten jullie toevallig iemand die paddocks aan kan leggen ed op zavel/lichte klei? Is dit een grondwerker? Heb ik dit goed begrepen? :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:45

Een loonwerker, gok ik zo :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:58

Wordt allemaal wel klein vrees ik. Je bent al 800 vierkante meter kwijt aan je bak, ik denk rond de 1000 a 1500 voor huis en tuin.
Je kunt dan 2 kleine weitjes maken en eromheen de paddock paden leggen, waarvan je ook een goed stuk zult moeten verharden want op kleine stukken heb je sneller last van water.
Tevens zit je nog met mesthoop, stallen, opslag...
Heb je een plattegrond van je stuk wat je voor de paarden kunt indelen? Hou er rekening mee dat je voor omheining die niet rondom je perceel staat ook vergunningen moet krijgen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:40

Allereerst: gefeliciteerd met deze 'dream come true'! Wij hebben 2 jaar geleden dit ook kunnen doen en voelen onszelf nog steeds de koning te rijk <3

In welke regio zitten jullie? Een goede loonwerker/grondwerker kan je wel helpen met het aanleggen van een paddock, dat is even goed rondhoren.
Omdat je met een beperkte oppervlakte zit lijkt het me handig om hier inderdaad eens even een plattegrond/luchtfoto te delen zodat we kunnen meedenken.

Ik heb voor de paarden momenteel ongeveer 1hectare (en 1.1ha hooiland), maar heb dan ook 4 pony's staan.