Zo kan het ook,... PaddockParadijsje,... Stap voor stap!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TTheOS

Zo kan het ook,... PaddockParadijsje,... Stap voor stap!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 02:07

Een verwilderde, grote tuin,… Ooit hadden er al paarden gelopen, er lag een grote berg aarde in de tuin,…. (nuja, tuin,…) De haag van 2m was er ondertussen 9 geworden, overal groeiden lekkere bramen,.. vooral daar waar je ze net niet hebben wil,… op slag verliefd! Zo zag het er toen uit,… <3

De weide in de achtertuin

Afbeelding
Afbeelding

En eentje voor het huis

Afbeelding
Afbeelding

Van het PaddockParadijs was toen nog geen sprake, we gingen de paardjes hier op 3 kleinere weides houden. Er was een ruime schuilstal, veel schuilgelegenheid tussen on onder de bomen,… Toen was dat nog het idee voor nog Tinkertjes/Irish Cobs en een Engelse volbloed,… daarover later meer! We kwamen hier wonen eind 2015,… in de natte, zachte winter, de paardjes konden nog wat grazen, maar al snel werd het een grote modderpoel, De hoop aarde kwam in de weide te liggen, om de paarden toch te garanderen van een droge hoge plek. Al bij al sloegen ze zich heel goed door de winter…. ze bleven mooi in form, kregen een relatief goede wintervacht,…
Helaas, was Ros-Tu zijn eerste winter bij ons ook zijn laatste,… Rond de jaarwisseling kreeg hij gaskoliek, s’avonds bleek hij nog een darmtorsie te hebben en werd nog naar de kliniek gebracht, helaas konden we hem niet meer redden! Hij zal voor altijd een plaatsje hebben, in mijn hart, en binnenkort ook ergens rond de track,… Veel konden we nu niet doen op de weides, het was doenbaar, ondertussen konden we in huis aan de slag,.. helaas namen we deze winter ook afscheid van 2 van onze hondjes, en ons hangbuikvarkentje,....

Maxima en Ros-tu,.... op de koudste dagen kreeg hij met zijn volbloedvachtje toch een dekentje op.

Afbeelding

En Micha,.. R.i.P my angels! |( <3

Afbeelding

Het idee van een Paddock paradijs was ondertussen ook gevormd. *\%/* Maxima stond momenteel nog alleen op de weide (haar zoontje staat nog niet aan huis) en treurde enorm, en ook ik wou er graag terug gezelschap bij,… na lang twijfelen kwamen we uiteindelijk bij Anna-Belle terecht, een prachtige zwarte (naar mijn mening)Irish Cob dame,… Het was ondertussen maart geworden en we konden beginnen om ons kleine Paddock Paradijsje vorm te geven.

Afbeelding

We begonnen met paaltjes en schrikdraad,… veel paaltjes, veel draad,… 8)7 De paardjes respecteerden de binnendraad (voorlopig nog zonder stroom) heel goed, waardoor het gras al snel kwam piepen,… We zaaiden de verschillende kleine stukjes gras ook terug bij, een beetje compost, wat mest, en we zorgden voor nog een extra schuilgelegenheid tussen de bomen,… Een stal bouwen was voorlopig geen optie, een schaduwnet bracht de oplossing! :)* Het ziet er nu zo uit! Nog heel veel werk voor de boeg, maar het gras zien groeien, en vooral de paardjes rond zien lopen heeft voldoende motivatie! De paardjes kunnen nu ook af en toe al wat grazen, een deeltje van de weide werd nog niet gebruikt en is een ideaal plekje om ze terug aan wat meer gras in hun menu te doen wennen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen zijn we weer al enkele stappen verder,… Binnenkort een update dus! *-:)

Tips zijn altijd welkom, heel graag zelf, stel gerust vragen ook, het is hier druk nu met het mooie weer proberen we zo snel mogelijk door te klussen, maar ik probeer jullie snel te beantwoorden,... hou het graag wel gezellig, dit is hoe ik vind dat mijn paardjes het best in hun vel zitten, iedereen heeft daar wellicht een andere mening over. Het is de bedoeling jullie met deze bijdrage te laten zien hoe het misschien ook kan, of hoe ik het doe. Ik wil niemand overtuigen om op dezelfde manier te gaan werken, als mensen er inspiratie in vinden zal ik dat fantastisch vinden, ikzelf vond mijn inspiratie ook via deze wegen! _/-\o_

Tot snel!
Tim

Maureen95

Re: Zo kan het ook,... PaddockParadijsje,... Stap voor stap!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 02:10

Wat gaaf zeg! Thuis hebben wij ook een pp dus vind het erg leuk om jullie er eentje zien te maken! Ik volg zeker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 02:20

Dat is inderdaad wel een verschil! Daar zal wel een hoop werk in gezeten hebben.
Leuk idee ook, dat schaduwdoek, dat hou ik zeker in het achterhoofd! :)

Wat ik me wel afvraag is hoe groot dit stuk land precies is? Op de laatste foto's zien alle weitjes tussen de paden er namelijk wel heel erg klein uit. Niet erg als je maar 2 pony's hebt die het goed met elkaar kunnen vinden, maar als je meer pony's hebt en ook wat energiekere beestjes ertussen dan kan zo'n postzegeltje groen als het open gaat wel voor flink wat haat en nijd zorgen als iedereen er tegelijkertijd bij wil. Als het inderdaad zo klein is als het eruitziet (maar misschien vergis ik me) dan zou ik er zelf denk ik eerder voor gekozen hebben om 1 track buitenom te doen en het middenstuk bijvoorbeeld in 2 weides te verdelen - misschien zelfs maar 1. dan hebben ze namelijk ook op sommige stukken meer ruimte om vrij te stoeien/vechten/de benen te strekken in plaats van dat alleen op de paden te kunnen doen.

Misschien dat ik eroverheen gelezen heb, maar je schreef dat het weiland een grote modderpoel werd in de winter op de bult grond na; heb je de paden nu dan gedraineerd of wordt dat vanaf de herfst toch weer een modderboel?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 02:26

Ik vind het er ook erg klein en smal uitzien.
Wat ik me afvraag is of de paarden ook de ruimte hebben om even lekker een sprintje te trekken of gek te doen? Dat zou ik namelijk belangrijk vinden.

TTheOS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 04:50

Maureen95 schreef:
Wat gaaf zeg! Thuis hebben wij ook een pp dus vind het erg leuk om jullie er eentje zien te maken! Ik volg zeker!

Wat leuk Maureen95, hoe vinden jullie het om de paardjes zo te houden?

xyzutu2 schreef:
Dat is inderdaad wel een verschil! Daar zal wel een hoop werk in gezeten hebben.
Leuk idee ook, dat schaduwdoek, dat hou ik zeker in het achterhoofd! :)

Wat ik me wel afvraag is hoe groot dit stuk land precies is? Op de laatste foto's zien alle weitjes tussen de paden er namelijk wel heel erg klein uit. Niet erg als je maar 2 pony's hebt die het goed met elkaar kunnen vinden, maar als je meer pony's hebt en ook wat energiekere beestjes ertussen dan kan zo'n postzegeltje groen als het open gaat wel voor flink wat haat en nijd zorgen als iedereen er tegelijkertijd bij wil. Als het inderdaad zo klein is als het eruitziet (maar misschien vergis ik me) dan zou ik er zelf denk ik eerder voor gekozen hebben om 1 track buitenom te doen en het middenstuk bijvoorbeeld in 2 weides te verdelen - misschien zelfs maar 1. dan hebben ze namelijk ook op sommige stukken meer ruimte om vrij te stoeien/vechten/de benen te strekken in plaats van dat alleen op de paden te kunnen doen.

Misschien dat ik eroverheen gelezen heb, maar je schreef dat het weiland een grote modderpoel werd in de winter op de bult grond na; heb je de paden nu dan gedraineerd of wordt dat vanaf de herfst toch weer een modderboel?

Hi xyzutu2 en Goof,.... Thx voor de feedback, het schaduwdoek is een goedkope tijdelijke oplossing, die ook nog eens waterdicht is (als het schuin genoeg hangt loopt het water en keurig af) en waar je geen vergunningen enzo voor nodig hebt,...

Het stuk vooraan (waar ook het schaduwdoek hangt) is zo'n 3000 vierkante meter, 3 kleinere stukjes gras met de track (nog niet heleaal rond) om- en doorheen. Het stukje achteraan (met de schuilstal, roundpen en heuvel) is zo'n 2500 vierkante meter, verdeeld dus over 2 stukjes gras. Ik koos er bewust voor om hier de ruimte te houden voor de cirkel, soms longeer ik hier, doe ik wat grondwerk,... daarnaast vinden de paardjes het de ideale plek om te rollen, uit te rusten,.... beide stukken zijn trouwens met elkaar verbonden zodat de paarden zelf kunnen kiezen waar ze staan. We hebben overigens nog een stukje weide (zo'n kleine 2000 vierkante meter) waar we wellicht eind deze zomer nog een klein mini-paradijsje van zullen maken waar de paardjes eventueel de winter kunnen doorbrengen, of....

De "wandelpaden" zijn overigens overal minstens 3m breed, of veel plekken echter 5m, het heeft denk ik een vertekend beeld doordat nog niet de hele track was kaal gegeten op de foto. Voor een sprintje te trekken is dit voor hen voldoende (ze crossen van voor naar achter, rond en rond,...), ik vind dit ook zeer belangrijk, en zou het direct aanpassen moesten ze dat niet kunnen! wat betreft de blubber, dit ging eigenlijk vooral op het stukje achteraan, de track is nu zo aangelegd dat we (tot nu toe) relatief droge paadjes hebben, we gaan nog een stuk verharden, er komt nog een strook kiezels, en de nattere (lager gelegen) zones bevinden zich nu dus op een stuk gras, wat we bij nat weer af kunnen sluiten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 05:02

Ik moet ook zeggen dat ik dit vooral een weerwar van paaltjes vind lijken en het er nogal klein en beklemmend vind uitzien.
Het idee is natuurlijk erg leuk, maar ik vraag me af of dit stuk er wel geschikt voor is.
Ben je met zoveel draad en smalle paadjes juist niet bang voor verwondingen tijdens het racen dat je noemt?

TTheOS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 16:57

Cayenne schreef:
Ik moet ook zeggen dat ik dit vooral een weerwar van paaltjes vind lijken en het er nogal klein en beklemmend vind uitzien.
Het idee is natuurlijk erg leuk, maar ik vraag me af of dit stuk er wel geschikt voor is.
Ben je met zoveel draad en smalle paadjes juist niet bang voor verwondingen tijdens het racen dat je noemt?

Neen hoor cayenne, zoals ik zei de smalste stukken zijn 3 meter breed, de hoeken zijn overal afgerond dus daar hebben ze meer plaats om de bocht te nemen,... het zijn natuurlijk ook tinkertjes die zijn niet heel groot. Ik zelf zou meer schrik hebben als ze vanop stal buitenkomen en beginnen crossen,... explosief zoals ze dan zijn,... dat heb ik natuurlijk dan weer niet. Inderdaad momenteel is het nog een wirwar van draadjes, alles had ook de voorlopige opstelling om te zien waar dingen nog anders moeten,... momenteel zijn we druk bezig met de definitieve afsluiting!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:03

Hmm, dan is het inderdaad maar weinig ruimte. Dan zou ik er toch voor gekozen hebben om 1 track rondom aan te leggen met hooinetten op de route zodat ze blijven bewegen en middenin de open ruimtes gewoon open te laten. Persoonlijk vind ik tracks namelijk niet echt geschikt als speelplek voor paarden; ze kunnen dan namelijk alleen maar de route volgen en als ze elkaar afsnijden/inhalen dan duwen ze de ander meteen in de draad. Dat maakt het spelen meteen een stuk serieuzer, meer als opjagen en minder ontspannen voor ze. Als ik bijvoorbeeld hier kijk hoe de paarden spelen, dan is dat door kriskras door de ruimte te rennen, waarbij de 'opgejaagde' altijd de kans heeft om weg te draaien en weg te rennen zodat het leuk blijft. Op een pad - hoe breed ook - is die ruimte er gewoon niet. Zelfs met een pad van 5 meter breed hou je dat als twee paarden naast elkaar galopperen en eentje wil weg (en moet dus op zo'n pad dus noodgedwongen 180 graden draaien), ze samen al snel 5 meter in beslag nemen en daar zitten de draden al. Bovendien zijn deze paadjes zo kronkelig dat je in elke hoek het risico loopt dat het ene paard het andere in de hoek vastzet en dan kan die geen kant meer op.
Ik zou dat risico niet willen lopen, zeker niet als je kudde nog niet definitief is en er regelmatig nog wat aan toegevoegd gaat worden.

Edit: ik zie net dat je de hoeken van de track wel netjes afgerond hebt. Dat is natuurlijk super, maar de microweitjes hebben wel hoeken dus als een daarvan openstaat en de paarden zitten omdat het nergens anders kan achter elkaar aan op de track, dan kan de voorste een openstaand weitje in schieten waardoor hij geen kant meer op kan als de ander achter hem aan komt.

Grassh0pper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:06

Ik volg :D wat leuk! Als ik later paarden neem wil ik ze ook graag in een paddock paradise hebben staan :))

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:07

Geweldig! Ik ga volgen :)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:07

Erg mooi!

Dit lijkt mij later ook wel iets wanneer ik mijn eigen huis met grond heb over een aantal jaren.
Ik blijf even volgen :o

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:10

Ik vind 3 meter reuze meevallen.
Onze paden zijn wel minstends 4 meter breed. Een klein stuk 3 meter maar ze kunnen er prima met zn 2en door. Ik ben heel benieuwd wat het resultaat is. Door die palen lijkt het heel slordig. Maar dat was bij ons ook zo. Ik kan wel even een paar foto's opzoeken als je dat leuk vind?
Onze paarden zijn er in ieder geval erg blij mee! Alles is een stuk minder rommelig en ze lopen best veel op een dag. Ook leuk om te zien dat ze de lange stukken ook echt gebruiken om even uit te razen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:17

Wij hebben ook niet heel veel grond ter beschikking (huren); ca 3600 m2 als basis stuk en nog twee stukken van ca 3000m2 per stuk als extra, zodat onze verhuurster dat niet hoeft te maaien. Onze track start bij de uitgang van de paddock (die is ca 15 x 30 m en heeft de schuilstallen langs één lange zijde staan) en loopt langs de buitenrand van de 3600 m2 (rondom dus). Dat stuk is vierkant, dus elk pad is 60 m lang en minimaal 5 m breed (op sommige stukken halen we 7m ook. We hebben de mogelijkheid om halverwege elke zijde recht over te steken naar de overkant en kunnen zo dus paden openzetten; momenteel moeten ze op die middenpaden het gras nog opeten :D
Omdat het huur is, hebben we geen extra uitdagingen als wisselende ondergronden, boomstammen, heuvels, kuilen en slingers, maar op een eigen stuk zou dat wel komen. Overigens wel met een breed pad rondom en dan binnendoor verbindingspaadjes die wat smaller zijn en wat meer slingeren.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:51

Wat leuk! Ik vind het ook een leuk stuk grond, heerlijk ook met al die bomen erom/erin. Heb je misschien een plattegrond van je indeling? Dat geeft een duidelijker beeld, ik ben daar erg benieuwd naar.

Zelf heb ik ook tracks en voor mijn paarden vind ik drie meter te smal, maar ik weet wel dat drie meter over het algemeen geadviseerd wordt. Ik zie wel een verschrikkelijke punt in het weitje waar de heuvel inligt, maar misschien heb je dat wel permanent afgesloten (dat kan ik niet zien).

Heb je ook op meerdere punten een grotere plek gemaakt?

TTheOS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 22:27

xyzutu2,... ik kan je volgen, tot op bepaalde hoogte, nu we proberen dingen uit, we kunnen voorlopig nog heel veel dingen eenvoudig aanpassen. Ik merk nu wel al evolutie in de weg die de paarden afleggen, ze weten al heel goed langs waar ze elkaar kunnen afschudden, een hoek kunnen afsnijden, lopen achter elkaar aan, kruisen elkaar,... draaien doen ze inderdaad niet zo snel op de track, nu ze crossen hier ook niet echt achter elkaar aan om elkaar op te jagen. Eentje begint doorgaans te crossen, de ander volgt.

GDG, ik ben vollop bezig met een plattegrondje op papier (niet zo sterk in tekenen op pc) als ik het af heb post ik het hier zeker! Die vreselijke punt is er inderdaad, we wilden de heuvel in de track,... maar ik gebruik de heuvel nu om wat kruiden uit te proberen, hij is dus dicht, en nu en dan verschuiven we de draad een metertje zodat de paardjes kunnen knabbelen.

Klinkt heel leuk Hilary! Hier was de heuvel er al, er komt wellicht nog een stukje kiezel, een stuk met boomstammetjes,.... ik vind het fantastisch om dan gewoen toe te kijken hoe de paarden hun weg door de obstakels weten te vinden!

Maureen95, voorlopig denken we dat 3m wel voldoende is voor de tinkers, maar binnenkort komen ze de definitieve buitenomheining plaatsen, dus moeten we toch nog even nadenken of we daar niet een metertje bij nemen. Het is nu nog slordig, maar heel handig om vlug nog wat aanpassingen door te voeren,... slordig nemen we er dan nog maar even bij he! Moest je nog foto's hebben zou dat super zijn!

lindalacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:35

Ziet er geweldig uit!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:37

Mooi plekje! Wat veel mensen zich misschien niet helemaal realiseren is dat het bouwen van een Pp tijd, moeite en vooral veel geld kost. Je maakt niet 'zomaar' van je weiland een mooie track met uitgedachte paden. En in de winter je land droog houden is soms ook een uitdaging. Het aanleggen van een Pp is een dynamisch proces. Je blijft bezig en blijft verbeteren.

De breedte van je paden is paard- en kudde afhankelijk. Jij ziet wat werkt voor jouw kudde.

Succes met het project! Wist je dat er een leuke Facebookgroep is over het paddock Paradise systeem? Daar kan je een hoop tips en informatie uithalen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:45

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je alle paden van de pp loopt heb je ongeveer 2,5km gelopen. Een aardig stukje dus. Zit onder andere een grote zandbak van 30x60 in. Loopt wel rond af. Die gebruiken we ook als playground omdat we hem kunnen afsluiten. De paarden kunnen er anders ook doorheen lopen. Ook als die afgesloten is kunnen de paarden nog overal komen.
Verdere foto's kan je hier zien https://www.facebook.com/humanhorsepower/?fref=ts

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:45

Ziet er leuk uit! Zou wel overwegen de paden iets breder te maken wanneer je de definitief omheining neer zet. Nu kan het vast prima, maar als er eentje bij zou komen is het misschien smal wanneer ze met zn alle gaan racen.

Een vraagje, hoe gaat dat in de winter? Worden die paden dan niet diepe modder stukken?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:47

finnens schreef:
Ziet er leuk uit! Zou wel overwegen de paden iets breder te maken wanneer je de definitief omheining neer zet. Nu kan het vast prima, maar als er eentje bij zou komen is het misschien smal wanneer ze met zn alle gaan racen.

Een vraagje, hoe gaat dat in de winter? Worden die paden dan niet diepe modder stukken?

Als goed geel zand onder de normale zandbodem hebt liggen, en de paddockparadise groot genoeg is zodat de paarden niet de hele dag op hetzelfde stukje staan, blijft het mooi droog. Maar als het dagen veel regent dan kan je een beetje modder niet ontkomen hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:55

Ik denk dat Finnens het over de kleinere PP van de topicstarter heeft aangezien ze haar post tegelijk met jouw foto's postte. ;)

Jouw PP ziet er trouwens super uit, lekker ruim met mooie lange rechte paden maar vooral ook grote open ruimtes erin zodat de paarden niet alleen maar achter elkaar aan kunnen lopen maar ook echt vrij kunnen bewegen. +:)+
Moet je dan trouwens ook 2,5 km lopen om alle drollen op te ruimen? ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:05

xyzutu2 schreef:
Ik denk dat Finnens het over de kleinere PP van de topicstarter heeft aangezien ze haar post tegelijk met jouw foto's postte. ;)

Jouw PP ziet er trouwens super uit, lekker ruim met mooie lange rechte paden maar vooral ook grote open ruimtes erin zodat de paarden niet alleen maar achter elkaar aan kunnen lopen maar ook echt vrij kunnen bewegen. +:)+
Moet je dan trouwens ook 2,5 km lopen om alle drollen op te ruimen? ;)

Jaaa we zijn er ook blij mee! We hadden 2 grote weilanden, daar zijn alle lange paden op gekomen. Om het huis hebben we ook veel ruimte en veel bomen en bosjes waar ze kunnen schuilen. Hier is de kaart. Het klopt niet helemaal qua opzet maar hier heb ik iig een voorbeeldje.
We trekken het 1x per week met de trekker. Zo wordt de poep verspreid en verder poepscheppen we het wel elke dag. Maar het is een gezinshuis met 9 kinderen dus in het weekend valt het werk gelukkig mee. Anders is het inderdaad elke dag 8 kruiwagens poep eruit halen :')

Afbeelding

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:05

Ik had het idd over de paddock van TS, omdat ik daar geen zand in zie liggen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:07

finnens schreef:
Ik had het idd over de paddock van TS, omdat ik daar geen zand in zie liggen.

Ik heb het ook over zijn pp :) Als hij een meter graaft zit er meestal wel geel zand over. Dat bedoel ik zegmaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:14

Maureen95 schreef:
[ [url=m/gU93pQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als je alle paden van de pp loopt heb je ongeveer 2,5km gelopen. Een aardig stukje dus. Zit onder andere een grote zandbak van 30x60 in. Loopt wel rond af. Die gebruiken we ook als playground omdat we hem kunnen afsluiten. De paarden kunnen er anders ook doorheen lopen. Ook als die afgesloten is kunnen de paarden nog overal komen.
Verdere foto's kan je hier zien https://www.facebook.com/humanhorsepower/?fref=ts

Waarom niet de buitenomheining gebruiken die er al staat? Mooi stevig hek, extra draadje er aan en paarden blijven er af. Hoe lang gaan die palen trouwens mee? Ik heb hier een aantal onbewerkte boomstammen als palen gehad, maar het rot, breekt of de paarden knagen ze op. Geef mij maar die zwart gecreosoteerde weidepalen, die leven veel langer en gaan ook beter op in het landschap.

3m pad is trouwens breed zat, mits je wat uitstulpingen/kleine paddocks hebt waar makkelijk gedraait kan worden. Iets in het midden ervan (trekkerband bv) helpt ook met het rondleiden van racende pony's. Ik moet zeggen trouwens dat ik na een aardig aantal jaren PP nu na verhuizing er eerst een groot stuk van afgesloten en afgebroken heb (ook ivm problemen met werking schrikdraad), maar nu even meer gras en makkelijker overal komen voor uitmesten en voeren door mij. Ik heb trouwens grofweg om en om vaste en prikpalen staan, kan dus pad tijdelijk breder maken en paarden met strookbegrazing ook de stukken onder de draad laten kort eten. Pad is nu een soort rare L vorm met 2 "draaicirkels" aan de uiteindes, kan zijn dat ik loswerkbakje er bij trek, maar dat pad wordt bij regen een vijver (niet schoon te houden dus), misschien dat ik het wel doe als ik er een spoortje tegels kan leggen. Kronkelpaadjes zijn leuk om te zien, maar ik wil er met krui makkelijk door kunnen en dan is het midden vrij van draadjes wel zo makkelijk. Ook leer je na een keertje een trekker er op gehad te hebben (nieuw hooi nodig, mesthoop weghalen, etc.) rap hoeveel ruimte je minimaal open moet laten zodat die dingen kunnen wat je wil. En dat is meer dan je denkt, zeker omdat ze steeds groter worden.