wat te doen met lieve ijsco? Rusthuis/ zorgboederij? Opties?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cskip

wat te doen met lieve ijsco? Rusthuis/ zorgboederij? Opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 21:48

Zou graag wat adviezen willen hebben nu de gezondheid van mijn pony's wat achteruit gaat. Het volgende is het geval:

Ik heb 2 prachtige pony's beide in de 20 het gaat om en shetlander en IJslander. Met mijn shet gaat het op dit moment zozo. Ze heeft al jaren cushing en is snel hoefbevangen. De tussenpozen worden steeds korter. Mijn gevoel geeft aan dat ik moet nadenken over een eventuele nieuwe situatie vandaar mijn verzoek om advies.

Stel, de gezondheid van mijn shet gaat zo erg achteruit en ik kom voor de keuze te staan om haar te laten gaan, dan komt mijn ijsco "alleen" te staan. Daar maak ik mij best ook ongerust over. Op de weide staan meerdere paarden om haar heen maar zij staat enige regelmaat ook in de paddock, nu samen met haar vriendinnetje maar straks dan alleen. Dit is voor haar geen optie, ze raakt snel in de stress als ze alleen is. Maar volledige weidegang is ook geen optie.

Nu twijfel ik of ik misschien van pensionstal moet veranderen zodat zij meer paarden om zich heen heeft of dat dit misschien een moment is om te kiezen voor een pensioenplek. Nu vind ik zelf vervelend om haar te verhuizen, geeft toch ook weer stress. Dus ik wil goed over de situatie nadenken.. Wat als..

Ze is nog wel kwiek alleen heeft ze zo nu en dan wat problemen met gewrichten. Waardoor ze sommige dagen wat mindere rad loopt.

Helaas heb ik door omstandigheden, niet de mogelijkheden om veel met haar te doen. Ik ben er wel dagelijks om haar te verzorgen. Maar we rijden lang niet alle dagen. Nu heeft ze daar zo ver ik het kan beoordelen ook niet de behoefte maar dat zouden we dan weer rustig moeten uitbreiden/ opbouwen.

Nu loop ik met de gedachte dat wellicht een zorgboederij een fijne plek kan zijn voor haar. Daar is de hele dag toezicht, naar mijn idee door professionals, er gebeurd van alles op het erf, veel te zien/ afleiding, ze wordt geknuffeld, gepoetst en wellicht kan ze gebruikt worden voor een klein rondje rijden. Zoveel aandacht / knuffelmomentje etc de hele dag door kan ik haar zelf niet bieden.

Maarrr...zit een zorgboederij te wachten op een oudere pony ? En komt dat überhaupt voor? Of wordt er veel meer van de paarden verwacht dan in mijn beleving en schat ik dit verkeerd in?

Hebben jullie ervaring hiermee? En wat zouden jullie adviseren ? Toch voor een andere stal kiezen of nu kiezen voor een rusthuis of andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie? Wellicht zie ik beren op de weg die er nu nog niet zijn maar wil graag over alles nagedacht hebben om, mocht het zover zijn of ik moet een snelle beslissing nemen, dat ik dan voldoende info heb om de hopelijk juiste keuze te maken.
Bedankt voor het lezen en de moeite om mij te helpen met een moeilijke gedachte

Minoes

Re: wat te doen met lieve ijsco? Rusthuis/ zorgboederij? Opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:57

Is het geen idee om er een nieuwe shet bij te nemen tegen die tijd?

cskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 09:27

Helaas heb ik daar geen mogelijkheden voor.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:04

Ik ben zelf momenteel bezig met mijn pony die snel hoefbevangen raakt van gras en daardoor heel erg veel gescheiden stond van de rest: voor haar heb ik nu een graasmasker. Het is nog even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen, maar als het goed is kan ze straks de meeste tijd samen met de andere paarden staan door dit graasmasker.
Als voor jouw ijsco volle weidegang geen optie is dan kan dat misschien wel met een graasmasker (gedeelte van de dag/om de dag oid en de rest van de tijd zonder masker). Dan kan we waarschijnlijk gewoon blijven staan waar ze nu staat?

Zorgboerderij zou ik persoonlijk nooit doen, dan liever een pensioenplek waar ik wel eigenaar blijf.

Ik weet niet in welke regio je zoekt, maar wellicht is een paddock paradise-opzet wel heel geschikt voor jouw pony?

cskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 13:29

Ze staat op dit moment al op de wei met graasmasker afgewisseld met paddock met hooi waar san het masker weer af kan. Wij wonen in nh. Wellicht zie ik wel beren en lukt het uiteindelijk wel dat ze even een tijd alleen staat maar vind dat voor haar ook niet zo leuk. Ze hoort toch bij soortgenoten om te kroelen en te ravotten.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:38

Als Dwingeloo een optie is voor jou, dan kan ik je daar een pensioenstal aanbevelen die een paddock paradise heeft. Geen enkel paard komt daar fulltime op het gras. :)

http://www.twas-tweerd.nl/rusthome.html

ik ben er nog nooit geweest, maar afgaand op alles wat ik lees over deze "home", zou ik mijn paard daar gelijk neerplanten, als die op pensioen mocht. :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:46

cskip schreef:
Ze staat op dit moment al op de wei met graasmasker afgewisseld met paddock met hooi waar san het masker weer af kan. Wij wonen in nh. Wellicht zie ik wel beren en lukt het uiteindelijk wel dat ze even een tijd alleen staat maar vind dat voor haar ook niet zo leuk. Ze hoort toch bij soortgenoten om te kroelen en te ravotten.

Dat kan ik me zeer goed voorstellen. Ik zit er met eerder genoemde pony ook mee dat ze erg veel alleen staat en vind dat dus drie keer niks -O- . Hopelijk gaat in haar geval het graasmasker een groot verschil maken en kan ik de tijd dat ik de paarden moet scheiden tot een minimum gaan beperken.

Als het in jouw geval om een paar uur per dag gaat zou ik het wel jammer vinden, maar toch wel acceptabel (zolang je paard het daarmee eens is natuurlijk). Mooiste zou zijn als je een of meerdere stalgenoten zou kunnen vinden die hun paard ook wel af en toe van de wei afwillen, dan hoeft de jouwe niet alleen te staan. Ik geloof dat ik dat zelf wel prima zou vinden moest ik je stalgenoot zijn.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:51

Ik denk dat je van een zorgboerderij een wat te rooskleurig beeld hebt. Veel eigenaren van zorgboerderijen zitten niet te wachten op paarden met mankementen. Een zorgboerderij is ook gewoon een bedrijf waar geld moet worden verdiend. Cliënten zijn ook niet hele dagen met paarden bezig. Vaak maar één of een paar keer per week, maar veel moet onder begeleiding gebeuren. Je wilt niet weten hoe groot de problematieken van cliënten kunnen zijn. Als ik jou was zou ik zoeken naar een fijn paardenrusthuis.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:45

cskip schreef:
Helaas heb ik daar geen mogelijkheden voor.

Waarom niet? Je hebt nu ook een IJslander en een shet, de situatie zou dus het zelfde blijven. Een gezelschapsshet op leeftijd is ook helemaal niet duur, soms zelfs gratis.

Een ouder paard verhuizen zou ik niet zomaar doen. Zeker niet als de plek op zich nu goed is voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:54

Is het geen optie om haar als oudere merrie in de opfok te zetten?
Veel opfok bedrijven zijn hier mee bezig en dit is zo goed voor beide. Zo blijft ze in beweging en heeft altijd zorg om zich heen. :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:06

Een zorgboerderij is niet ideaal. Er zijn vaak juist geen professionals aanwezig op paardengebied. Niet ieder paard kan er tegen dat er zo veel mee wordt gedaan. Ik krijg iedere maand wel een oud/geblesseerd/of op andere manier weg moetend paard aangeboden. Alsof je met zo'n dier verantwoord in de hulpverlening kunt werken, dat vraagt ook best het één en ander van een dier. Over jouw paard kan ik natuurlijk niet oordelen wat goed voor haar is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 22:05

In NH ken ik wel een aantal buiten adressen zonder gras

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:04

Beide dieren hebben dus ouderdomskwaaltjes. Bij mij gaan zulke gevallen enkel dood uit handen/erf af. Er wordt veel te veel gerotzooid met dat soort dieren anders. Overweeg om als shet te erg wordt IJs ook te laten inslapen. Aangezien ze beide in meer of mindere mate pijn hebben en ijs zo slecht tegen alleen staan kan.

cskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 18:17

Een shet erbij om erbij te zetten vind ik sneu voor de shet. Ik heb te weinig tijd om de shet voldoende te vermaken en daarbij in de kosten vind ik dat ook te veel in pension. De Shet die ik nu heb, heb ik van jongs af aan en mag bij mij blijven en zorg ervoor zolang als ik dat kan.

cskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 18:23

Klopt Tamary beide kampen met gezondheidsproblemen. Nu ik hier de laatste paar dagen over nagedacht heb over de verschillende opties ben ik ook gaan in zien dat ik ze wellicht beide bij elkaar wilde houden omdat ze niet zonder elkaar kunnen maar dat dat misschien niet meer reëel is. Ik ben bang dat een verhuizing niet veel goede zal doen gezien stress niveau. Ben ook bang dat ik ze nog niet beide kwijt wil raken! Maar nu ik langer naar ze kijk en naar de situatie ben ik bang dat het niet meer eerlijk is. Maar hoe en waar vind ik de kracht om het juiste te doen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:26

ik zou wat oproepjes plaatsen op ijslanderforums of groepen op facebook.
vaak zijn er wel andere ijslandereigenaren die willen en kunnen helpen en haar een plekje aanbieden

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:28

En is er op de stal geen ander paard dat bij jouw ijslander op de paddock zou kunnen? Allicht is er nog een paard dat beter niet 24/7 op het gras staat.

cskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 18:29

Ik heb de zorgboederijen wellicht te positief ingeschat fijn dat jullie mij wijzen over hoe het ook zou kunnen zijn. Geeft je weer andere inzichten.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:30

Ik heb 2x mijn inmiddels overleden paard naar een zorgboerderij gedaan en tot 2x toe slechte ervaringen. De eerste keer stond ze bijna bij de slacht, ik was net op tijd met haar terug halen. De tweede keer waren de mensen falliet gegaan en toen was mijn paard in beslag genomen en zou op transport naar Denemarken gaan. Er was niet eens gemeld dat het paard van mij was en als ik een dag later was geweest had ze in Denemarken gestaan. (Ik was er niet eens van op de hoogte gebracht in beide gevallen, per toeval dat ik belde bij zorgboerderij 1 en langs ging bij zorgboerderij 2 en ineens voor een leeg huis stond.)
Bij mij dus nooit geen zorgboerderij meer. Ik zou als ik jou was voor een rusthuis gaan of kijken of iemand zijn shetje bij jou paard wil stallen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:32

Arabesk schreef:
In NH ken ik wel een aantal buiten adressen zonder gras

Stuur maar door :D .

Ik zit momenteel een beetje met hetzelfde probleem. Ik ben nog afwachtend van het bloedonderzoek(cushing/IR) maar ik ben ook al een beetje aan het kijken voor oplossingen mocht mijn paard echt niet meer op het gras kunnen.
Het zou voor hem betekenen dat hij de zomer maanden dan alleen op de paddock moet staan -O- en dat zie ik echt niet zitten en zijn maatje trouwens ook niet. Staan al 18 jaar samen en dan zou een PP zonder gras/beperkt gras een uitkomst zijn.

Voor mij is uitbesteden geen optie, ik blijf ten alle tijde eigenaar en wil het in eigen beheer.

Ik weet niet waar je woont TS maar misschien woon je wel dichtbij. Er word bij ons binnenkort verbouwd, stallen, inloop stallen, binnenbaan. Wie weet zijn onze paarden wel een geschikte combi :P
Dan zouden ze prima op de paddock kunnen, zand met stuk verhard en momenteel Under Construction voor betere bodem {:} .
Verder goede, gezellige plek .

misschien even verder PBén.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:33

Kun je dan geen paardje in pension erbij nemen,d.w.z. gewoon van een eigenaar die dus ook zelf de kosten betaalt.

cskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 18:43

Cowgirl wij zitten in hetzelfde schuitje zo te lezen! Wij zitten in de regio Amsterdam / Zaanstad/ Haarlem

cskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 18:47

Cowgirl wij zitten in hetzelfde schuitje zo te lezen! Wij zitten in de regio Amsterdam / Zaanstad/ Haarlem overigens wil ik ook eigenaar blijven niet verkopen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:22

Ik ben bang dat je net even te ver woont. Ik zit in regio alkmaar. Jou regio is denk ik nog lastiger om iets te vinden.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:34

Ede zou denk ik te ver voor je zijn maar ik heb een plekje vrij bij mijn pony's. (Achter het huis dus veel toezicht) 24/7 buiten met schuilstal en doe aan strookbegrazing.