piste maken door te frezen - dus zonder zand - kan dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

piste maken door te frezen - dus zonder zand - kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 18:43

Hoi Bokkers,

alweer een zoveelste vraag naar ondergrond om te rijden.
Wij verhuren een mooi stukje voor meerdere paarden.
Omdat er nu iemand op staat die veel moet trainen heeft ze een plaats nodig waar ze veel kan rijden. Nu zijn het gewoon weides en ze wil één wei opofferen om als piste te gebruiken.

We hadden een loonwerker gecontacteerd en die heeft een prijs gegeven voor afgraven, egaliseren en zand storten. We gingen akkoord en alles ging 50/50 betaald worden.

Zondag had ik een gesprek met een goed vriend van de familie, de goede man is 83 jaar en zit zijn hele leven al in de paardensport. Geeft lessen en doet keuringen, ... Hij weet dus het één en het ander van het wereldje. Toen we hem onze plannen vertelden heeft hij ons dat afgeraden.
Hijzelf heeft steeds een piste gehad zonder zand, hij freesde gewoon de grond en sleepte het en daarmee was de kous af. Hij vond zijn piste zelfs beter liggen en rijden dan de duurdere varianten met zand. Ik geloofde mijn oren niet. Hij komt als lesgever ook veel op plaatsen en vertelde over een plek die het had gedaan net zoals wij het wouden doen, die bak was systematisch veel te zwaar om te rijden, na een half uur stond je paard wit van het zweet.

Voordelen volgens hem: veel goedkoper want je hebt enkel een loonwerker nodig voor het egaliseren, geen bouwaanvraag nodig en wil je het weer weg dan smijt je wat graszaad en voila, opgelost.
Nadelen: je kan niet rijden bij vochtig weer (ikzelf ben een recreatieve ruiter dus dat doe ik sowieso niet) en je moet het vaak (om de maand ?) opnieuw frezen en slepen. Ook niet zo erg want we hebben een frees en sleep thuis staan.

Dus mijn vraag aan jullie:
hebben jullie hier ooit al van gehoord of erop gereden.
Is het waar wat ik heb gehoord of een broodje aap?
Uiteraard hoop ik dat dit klopt, vooral voor mijn portemonnee.

Alvast bedankt !

Polly
Moderator Algemeen

Re: piste maken door te frezen - dus zonder zand - kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:16

Ik mis even op wat voor grond je zit.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:23

Bij mijn weten hangt het heel erg af van de ondergrond of het kan of niet. Waar ik mijn paard had staan, hebben ze inderdaad gewoon de bodem gekeerd. Super bak. Buren wouden het ook doen, maar die bleken een hele andere onderlaag te hebben waardoor het volslagen onbruikbaar was zonder zand te storten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:28

Of je aan frezen alleen genoeg hebt hangt inderdaad af van de ondergrond. Wel moet ik zeggen dat een bak die je niet kunt gebruiken als hij nat is in Nederland zo goed als gelijk staat aan geen bak hebben...

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 19:30

Polly schreef:
Ik mis even op wat voor grond je zit.

oepsie vergeten:
Droge zandbodem met dikke antropogene humus A horizont

*\o/*

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 19:31

xyzutu2 schreef:
Of je aan frezen alleen genoeg hebt hangt inderdaad af van de ondergrond. Wel moet ik zeggen dat een bak die je niet kunt gebruiken als hij nat is in Nederland zo goed als gelijk staat aan geen bak hebben...

snap ik ! maar nu is het in de wei te rijden en dat is ook niet alles. De beste man zei wel dat het snel opdroogt na regen. Mja, zeggen is makkelijk, ik wil even toetsen of dat wel klopt ...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:33

Ik heb een bak die geploegd, gefreesd en egaal gemaakt is. Dus simpel gezegd zwart gemaakt (was ook wei) en glad gemaakt.
Bevalt uitstekend, zelfs met veel regen is de bak voor het grootste deel nog te rijden.

Zit overigens ook op zandgrond.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 19:35

pinto_1 schreef:
Ik heb een bak die geploegd, gefreesd en egaal gemaakt is. Dus simpel gezegd zwart gemaakt (was ook wei) en glad gemaakt.
Bevalt uitstekend, zelfs met veel regen is de bak voor het grootste deel nog te rijden.

Zit overigens ook op zandgrond.

Dat is eigenlijk wat die man me aanraadde.
Klinkt als muziek in de oren wat je zegt!
Hoe snel moet je opnieuw frezen en slepen? Is dat 1x per maand, of kom je er met 4x per jaar ook vanaf? En hoe vaak rij je in de piste? Die van mij zou maar 4x per week gebruikt worden ...
en groeit er geen gras op als je even op een stuk weinig rijd?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:47

Wij hebben de eerste rijbak 8 jaar geleden aangelegd, en daarna niets meer mee gedaan. :o
Twee jaar geleden hebben we de bak vergroot (en gedraaid, dus er is een stuk bij aangekomen), en sindsdien ook niet gefreesd of gesleept. Kan er nog steeds prima in rijden.

Wij gebruiken de bak ook als paddock, dus dat voorkomt dat er gras in groeit. Als we dat niet doen zou de bak inderdaad binnen een paar weken weer begroeit zijn, dat is niet de bedoeling.

Wel geven we de paarden regelmatig lijnzaad of flowsamen (weet zo even de nederlandse benaming niet), maar om te voorkomen dat ze zand in de darmen krijgen, mochten ze zoeken naar grassprietjes.

Wij rijden trouwens 3 tot 4 keer per week in de bak.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:58

Op mijn vorige pensionstal hadden ze ook een buitenbak van gewoon de grond die daar lag.. was echt een super bak en jaar rond te rijden.. snel droog ook.. je zou denken dat er drainage onder ligt
Maar ik denk dat het echt het ligt aan de ligging en de ondergrond..

Ik zou het gewoon proberen.. Mocht het niet gaan kun je altijd nog zand laten storten enz

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:37

Ik zou eerst eens met een grondboor gaan kijken hoe de lagen ondergrond verdeeld zijn. Hoeveel geel zand zit er en hoeveel zwarte grond. Ook belangrijk is te weten wat voor geel zand er zit, niet elk geel zand is geschikt voor buitenbak. Is jouw weide snel nat of kunnen de paarden er lang lopen, oftewel hoe is de doorlaatbaarheid van de ondergrond. Misschien slim om eens bij jou in de buurt te gaan kijken en te vragen hoe andere bakken zijn gemaakt? Vraag ook andere loonwerkers eens. Informeer goed voordat je iets doet waar je later spijt van kan krijgen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:39

Ik heb ook zandgrond. Super bak
Alleen gefreesd en erna ge egaliseer. Ik sleep eigenlijk nooit. Blijft fijn. Ook nu met het noodweer heel snel droog. Met kleigrond is zoiets niet mogelijk. Met zandgrond wel

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 19:32

pinto_1 schreef:
Wij hebben de eerste rijbak 8 jaar geleden aangelegd, en daarna niets meer mee gedaan. :o
Twee jaar geleden hebben we de bak vergroot (en gedraaid, dus er is een stuk bij aangekomen), en sindsdien ook niet gefreesd of gesleept. Kan er nog steeds prima in rijden.

Wij gebruiken de bak ook als paddock, dus dat voorkomt dat er gras in groeit. Als we dat niet doen zou de bak inderdaad binnen een paar weken weer begroeit zijn, dat is niet de bedoeling.

Wel geven we de paarden regelmatig lijnzaad of flowsamen (weet zo even de nederlandse benaming niet), maar om te voorkomen dat ze zand in de darmen krijgen, mochten ze zoeken naar grassprietjes.

Wij rijden trouwens 3 tot 4 keer per week in de bak.

Ok gras kan hier wel een probleem zijn, de paddock is apart en de piste zal enkel gebruikt worden om in te rijden. Dus moeten we wat meer frezen tegen het gras.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 19:36

Ik bedoel geen omgekeerde bak (dus zavel bovenaan) maar echt rijden op de donkere bovenlaag. Wel gefreesd dat het verend ligt. De grondwerker heeft wel gezocht naar de zavel maar die zit blijkbaar erg diep.

De weide wat we willen omvormen is bijna nooit nat, het ligt op het hoogste deel van het stuk, dus wie weet hebben we geluk.
Als ik jullie reacties lees heeft die mens me goed advies gegeven.
Als het niet goed is en we hebben snel modder dan gooien we er gewoon zand op.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 00:16

Ik heb een gefreesde bak. Zolang het droog is ligt ie super. Bij echt nat weer wordt het modder en is ie veel te glad. Duurt dan wel weer een paar dagen voordat ie echt fijn is.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 06:44

De piste ligt er ondertussen maar moet nog gefreesd worden. Ik zal vandaag of morgen foto's nemen en plaatsen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:43

Zo hebben wij het ook een tijd gedaan, tot het ging regenen en wij zo stom waren om te gaan rijden.
Alles verliepen ze tot bagger en daarna nooit meer goed te rijden. Of het moet weer een hele tijd heel droog zijn.
Grond wordt glad als het nat is en als je er dan over blijft lopen wordt het modder.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:59

Wat wil je van je bak?
Wij hebben een gekeerde bak en ik kan rijden als de hele wereld onder water staat. Bij langere droogte wordt de bak te zwaar en train ik in het bos/op de wei
De buren hebben een gefreesde bak. Zij kunnen beter rijden als het wat droger is maar hebben in de winter maanden wel eens last van een te natte en gladde bak.
Beide zijn we prima tevreden. Andere keuze.

Een gekeerde bak moet je goed en VEEL kunnen sproeien wil je er het jaar rond in kunnen rijden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:04

Vicky_Belle schreef:
De piste ligt er ondertussen maar moet nog gefreesd worden. Ik zal vandaag of morgen foto's nemen en plaatsen.

Ik ben benieuwd naar de foto's,wij zijn ook van plan de piste zo aan te pakken.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 08:51

beatje schreef:
Vicky_Belle schreef:

Ik ben benieuwd naar de foto's,wij zijn ook van plan de piste zo aan te pakken.

we wachten nog op wat droger weer om te fresen en te slepen. Normaal vandaag of morgen, afhankelijk van het weer. Ik plaats hier zeker foto's.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:55

Yess schreef:
Ik heb een gefreesde bak. Zolang het droog is ligt ie super. Bij echt nat weer wordt het modder en is ie veel te glad. Duurt dan wel weer een paar dagen voordat ie echt fijn is.

Hier hetzelfde. Valt in de winter niet veel mee aan te vangen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 10:14

Yontheke schreef:
Yess schreef:

Helpt het niet als je het freest? Dan kan het vocht toch weg en enigszins opdrogen. Als het natuurlijk dagen aan een stuk regent dan natuurlijk niet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:39

Vicky_Belle schreef:
Yontheke schreef:

Helpt het niet als je het freest? Dan kan het vocht toch weg en enigszins opdrogen. Als het natuurlijk dagen aan een stuk regent dan natuurlijk niet.

Als we frezen als hij al nat is, wordt het nog diepere modder.. Als ik frees voor het gaat regenen heb ik ook modder..

Moet er wel bij vermelden dat ik voornamelijk op kleigrond zit. Is het heel warm dan wordt het ook weer beenhard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:43

Volgens mij is het grootste nadeel van zwart zand dat het glad word wanneer er veel regen is gevallen.

Een baan met geel zand blijft stabiel en word niet glad (je zou er dus kunnen rijden ookal staat hij volledig onderwater. Een baan met zwart zand word modder en glad. Zou dus niet mijn eerste keuze zijn, maar het is wel een goedkope oplossing.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:44

Wij hebben het hier ook, ik vind het prima te doen. Veel beter dan sommige zand-bakken die in de zomer tot aan je knieën komen. :+