Wie van jullie heeft dat gedaan en de gemeente op z'n dak gekregen? Ik ben erg benieuwd of je meteen een boete krijgt, of dat je het alleen weg moet halen.
Zal per gemeente verschillen, meestal krijg je wel een termijn om het op te ruimen. Sommige gemeentes hebben een handhavingsbeleid, misschien kun daarin kijken.
Anoniem
Geplaatst: 07-06-16 22:27
Ja, mobiel of niet maakt niks uit, na ruim een jaar gedoe uiteindelijk een dwangsom van 10000 euro gekregen. Toen toch maar de schuilstal verwijderd ... en de paarden ook.
VC_Immortal
Geplaatst: 07-06-16 22:30
Tot 2 x toe... Ze zijn erg streng. De eerste keer vroegen we wat wel mocht. Toen gaven ze aan dat verrijdbare stallen mocht. Dure stallen met speciaal chassis gekocht. En binnen een maand moesten ze weg.
Je krijgt iig een x periode de tijd om het weg te halen anders haalt de gemeente het weg en mag jij de kosten betalen. Duur geintje iig als je het zover zou laten komen. En iedere dag dat het langer stond zou een boete opgelegd worden.
Vervolgens op de stal waar ik nu sta. Daar Stond een nette schuilstal. Ook gemeente op hun dak gehad. Dus toen kocht ik een staltent. Daar kunnen ze niks over zeggen want je mag een tent op je terrein zetten. Die staat er nu 2 jaar.
Wij hebben er al heel wat jaren eentje staan. Voor mijn gevoel is hij 13 jaar oud, maar nu ik ga rekenen staat 'ie al wel 17 jaar. Nooit wat van gehoord. We hebben wel vooraf de buren gevraagd of ze het goed vonden. De stal was 'mobiel' en de banden lagen er voor het idee naast, maar in de praktijk kreeg je 'm nooit meer van z'n plek. Inmiddels wonen wij al wat jaren naast ons weiland en op het woonperceel mochten we stallen bouwen, dus de schuilstal gaat z'n laatste zomer in. Hij is op.
De tent mag hier ook niet. Heb ik toen ook uitgezocht bij onze gemeente.
kaatjemuts
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland
Geplaatst: 10-06-16 08:38
zo gauw een bouwwerk (tent, kar, of iets anders) een permanent karakter heeft, zelfs al wordt het regelmatig verplaatst, dan is het een bouwwerk en gaat de gemeente hem ook als zodanig behandelen.
Als je illegaal bouwt dan is de gemeente verplicht om te onderzoeken of het bouwwerk toegestaan kan worden. kan dat niet, dan moet het verwijderd worden.
De ene gemeente is trouwens soepeler dan de andere en het moet maar net door een handhaver gezien worden, of er moet een klacht ingediend zijn.
Het bestemmingsplan regelt o.a. wat er daar gebouwd mag worden. Soms kun je daar nog een gaatje in vinden.
de gemeente schrijft nooit direct een dwangsom uit, dat is pas na een (lange) handhavingsperiode van meerdere waarschuwingen en vooraankondigingen. Je hebt dus, over het algemeen, alle tijd om je bouwwerk weg te halen...
Absurd als je voor dieren geen stal/afdak mag plaatsen. Ze zijn zo druk bezig rondom diervriendelijkheid. En dan geen schuilgelegenheid mogen plaatsen. Absurd!
Als ik zie wat er zo hier en daar gebouwd wordt vind ik het niet absurd. De meeste vreemde/lelijke dingen die soms zelfs ronduit gevaarlijk zijn zie je dan verschijnen. Het is jammer dat het daarom zo zwart/wit 'het mag niet' geworden is. Logischer zou het zijn om een duidelijk omschreven concept wél toe te staan, dáár op te kontroleren en te handelen als het niet volgens dat concept is.
Precies. De lelijke vaak goedkope dingen zijn gekomen om dat ze illegaal zijn. Zodat het maar weinig kost moet het afgebroken worden.
Als gemeentes nu regels stellen aan de te gebruiken materialen en kleur en het dan wel toestaan krijg je veel minder landschapsverrommeling.
Ine23
Geplaatst: 11-06-16 09:55
Ik vind persoonlijk dat ze in Nederland daarop dan wel wat achterstaan op België.
Daar mag namelijk dit:
" SCHUILHOKKEN ONDER STRIKTE VOORWAARDEN VRIJGESTELD VAN STEDENBOUWKUNDIGE VERGUNNING Onder strikte voorwaarden is de bouw van een schuilhok vrijgesteld van stedenbouwkundige vergunning. Mits te voldoen aan het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 16 juli 2010 tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is, kan u in functie van de oppervlakte van de weide, aan de hand van de norm van 4 paarden per ha., meerdere schuilhokken op uw weide kunnen bouwen en dit zonder bouwvergunning. In dit BVR wordt voorzien (artikel 5.1., 3°) in de mogelijkheid om in landbouwzone, zonder stedenbouwkundige vergunning en zonder meldingsplicht een schuilhok voor weidedieren te bouwen. Dit schuilhok moet houten wanden hebben, een oppervlakte van ten hoogste 20 vierkante meter, een hoogte van maximaal 3 meter en minstens één volledig open zijde. Dit besluit trad in werking vanaf 1 december 2010. In de mate niet voldaan wordt aan in het besluit beschreven voorwaarden voor vrijstelling van stedenbouwkundige vergunning, is deze vergunning wel degelijk vereist. Er moet benadrukt worden dat men best langs gaat bij de dienst RO van de gemeente. Ieder geval is immers anders. In feite moeten een aantal besluiten en omzendbrieven samen bekeken worden. Concreet zal het volgens het vrijstellingsbesluit mogelijk zijn om meerdere schuilhokken te plaatsen op een weide (zelfs zonder opsplitsing van de percelen), mits voldaan is aan de voorwaarden in dat besluit." Bron: Vlaams Paardenloket
Dat geldt volgens mij niet in natuurgebied natuurlijk, maar meeste weidegrond heeft toch landbouwgrond als bestemming.
Wij hebben gelukkig in NL een soepele gemeente en hebben vergunde stallen, maar die staan ook aan een woonhuis en dat maakt volgens mij al snel een verschil.
Wel jammer, in de meeste dingen vind ik het in NL beter geregeld, maar dit vind ik toch raar. Je hebt zelfs dierenpolitie in NL, maar een schuilhok mag niet gebouwd worden op landbouwgrond?
Ibbel
Geplaatst: 11-06-16 10:00
Het gaat niet om bouwvergunning. Ook in NL mag er zát zonder vergunning gebouwd worden. Het gaat erom dat je niet mag bouwen zonder 'bouwblok'. En op weiland/akkerland etc zit zelden of nooit 'bouwblok'. En geen bouwblok = niet bouwen. Nooit. Ook niet verplaatsbaar, geen tenten, niets.
Als er dus wat in NL zou moeten veranderen, zou dat moeten zijn dat alle gemeenten in hun bestemmingsplannen op ieder weiland een stukje bouwblok zouden moeten toewijzen van bv 60 m2. Dat is te klein om ooit gezeik te krijgen dat mensen daar dan een woning willen bouwen - want dat mag dan in theorie ook meteen - maar wel voor een redelijke schuilstal.
Nu moet ik zeggen dat een schuilhok met 1 kant open hier niet zou werken. Dat is natuurlijk fijn voor zon en regen, maar dazen blijven er pas uit met 4 kanten dicht en een deur er in.
Ze zouden in het bestemmingsplan inderdaad op moeten schrijven dat een woning nooit toegestaan is en dat het echt alleen op een schiul gelegenheid is voor dieren.
arno8
Geplaatst: 11-06-16 10:04
Nederland zit nog in de prehistorie op dit gebied. Heb in 20-2 een weiland gekocht en natuurlijk eerst aan de gemeente gevraagd of ik daar paarden mag houden. Ja, dat mag. Dus sindsdien bezig geweest met tegelpaden aankeggen etc. zodat de paarden heelnhet jaar droog kunnen staan. En dan opeens: ja die paden moeten weg, mag niet. Oh en je hebt ook hooi voor de paarden, opslag fourage mag ook niet.
Ja hee, hoe moet ik dan paarden houden hier? Is net zoiets als iemand zeggen dat hij ergens een huis mag bouwen om in te wonen en dan vier jaar later zeggen: oh, je mag trouwens niet in het huis eten.
Maar gemeente is gemeente en kan doen wat ze willen. Dat ik door hun verkeerde toezegging in de problemen kom (inmiddels opgelost met aanschaf nieuw weiland) is hun prpbleem niet. Natuurlijk kun je bezwaar maken maar uiteindelijk wint de overheid toch wel. Keus is dus of je daar dan geld in wilt steken.
Wel zijn gemeenten vaak vrij tolerant als niemand klaagt. Ik had alleen de pech met een buurman die het weiland zelf had willen kopen en het al als zijn achtertuin ziet en mij als een bezetter. Maar als je geen nare buurtbewoners hebt kun je gewoon proberen een mobiele schuilstal te plaatsen (liefst verstopt achter wat struiken) en kijen wat er gebeurt.
Ine23
Geplaatst: 11-06-16 10:06
60m2 is wel wat groot vind ik. Daar bouw je toch al snel een huisje op.
Ik weet niet hoe het in België zit, maar volgens mij zit er evengoed geen bouwblok op landbouwgronden, dus zie ik niet in waarom NL niet net hetzelfde kan doen als België en enkel het bouwen van een schuilhok kan toestaan op landbouwgrond, zónder bouwblok. Met dezelfde voorwaarden als in België, daar kan je nooit in gaan wonen.
Over die open kant, daar zijn oplossingen voor. Veel mensen hebben daar van die zware plastic sliert gordijnen voor hangen. Paarden gingen binnen staan en dazen bleven grotendeels buiten. Het is misschien niet ideaal in regio's waar veel dazen zitten, maar in andere regio's is het een mooie oplossing vind ik.
Geloof dat de wet in 2015 voor dierenwelzijn is aan gepast daar staat in dat ze schuil gelegenheid moeten hebben en dus droog kunnen staan.dus daar moet de gemeente zich ook aan hoyden.ik vind wel dat ze niet ieder knutselwerk hoeven giedkeuren maar je bv zeggen je mag dit dit of dit maken of plaatsen
keona
Geplaatst: 11-06-16 11:18
Geloof dat de wet in 2015 voor dierenwelzijn is aan gepast daar staat in dat ze schuil gelegenheid moeten hebben en dus droog kunnen staan.dus daar moet de gemeente zich ook aan hoyden.ik vind wel dat ze niet ieder knutselwerk hoeven giedkeuren maar je bv zeggen je mag dit dit of dit maken of plaatsen