Hoe hooi voeren in paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

Hoe hooi voeren in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 09:31

Hallo,

Ik heb een vraagje.
Ik geef mijn pony nu hooi via een speciekuip in de paddock, maar als het regent blijft het water in die bak staan en wordt al het hooi zeiknat.
Mijn pony vindt het dan niet meer lekker en laat het grotendeels staan.

Nu ben ik op zoek naar een andere oplossing.
Het moet makkelijk verplaatsbaar zijn omdat de paddock ook voor andere dingen wordt gebruikt.
Er moet dus geen water in kunnen blijven staan.
Het liefst met zo min mogelijk verspilling zodat niet het hele terrein onder het hooi ligt.

Een hooinet kan, maar het net wat ik heb daarbij heb je wel heel veel verspilling. Misschien een net met kleinere mazen maar zal je dan niet alsnog best wel wat verspilling hebben?

Hebben jullie een idee wat ik kan gaan gebruiken? (Het is geen probleem als ik dingen zelf moet maken)

Sanniej_

Re: Hoe hooi voeren in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:37

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:38

Ik heb in mijn speciekuip wat gaatjes geboord zodat het water eruit kan lopen. Verder heb ik onderaan in de kuip een schroef met een oog gemaakt waar ik het hooinet met kleine mazen aan vast knoop.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:38

Een bak waar gaten in zitten? Dan loopt het water weg.
Je hebt van die plastic palletboxen, boor er gaten in.

Hooi zal dan wel nat worden, maar water blijft er niet in staan.
Anders moet je echt werken met een afdak.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:39

Gaten maken in je kuip? En liefst de kuip dan vastmaken op een pallet of iets dergelijks zodat het van de grond staat.

Ik voer uit grote bakken met gaten in:Afbeelding
Maar die zijn wel erg duur :).

Donja

Kan je niet zo'n soort bak kopen en onderin een paar gaatjes boren zodat het water eruit kan
Afbeelding

Vesceron

Heb je met een speciekuip juist niet veel meer verspilling? Of zit daar een net overheen?
Je zou een aantal gaatjes in de bodem kunnen boren, dan kan het water weglopen.

EDIT: ik had voorheen dezelfde bak als Ine23, maar helemaal niet duur hoor, op marktplaats een aantal aangeschaft voor onder de 50 euro.
Paar gaten onderin gemaakt en fijnmazig gaas wat mbv elastiek met het hooi meezakt.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:35

Wij hebben inderdaad ook slowfeeders, rooster op de bovenkant dat mee naar beneden zakt als het hooi op raakt en gaatjes onderin. Bevalt heel goed :j je kan op internet even googlen, zijn best wat mensen die slowfeeders maken en aanbieden. Dit zijn onze
Afbeelding

Heavenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:36

Ja precies! gaten maken in je kuip, dat heb ik ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:52

Gaten in de kuip voor het water, en in de kuip dan ook weer een fijnmazig hooinet in vastmaken, dan heb je ook een soort slowfeeder en weinig verspilling :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:54

Ik heb kliko's gemaakt:

Afbeelding
Afbeelding

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:56

Hier wordt gevoerd in grote oude trekkerbanden. Goed zwaar, zodat ze niet makkelijk verplaatst of gesloopt kunnen worden. En rond en 'zacht' dus weinig kans op verwondingen.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:29

Dispar_Vulgo schreef:
Hier wordt gevoerd in grote oude trekkerbanden. Goed zwaar, zodat ze niet makkelijk verplaatst of gesloopt kunnen worden. En rond en 'zacht' dus weinig kans op verwondingen.

Hier ook in grote oude trekkerbanden. Werkt prima en inderdaad weinig kans op verwondingen. Bij ons ligt er 1 band per 2 paarden.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:38

Sure_lee schreef:
Ik heb kliko's gemaakt:

[ [url]Afbeelding[/url] ]
[ [url]Afbeelding[/url] ]

Is ook een oplossing, maar zijn de randen niet scherp? En krijgen ze alles eruit of blijft er een deel liggen (dus moet je de kliko elke keer helemaal schoonvegen voordat je er nieuw hooi/kuil in doet?)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:43

Nee, de randen van de gaten heb ik rond gemaakt met een vijl. Ze krijgen alles eruit. Er ligt namelijk een plank in die schuin tegen de voorkant ligt zodat het naar de gaten schuift.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:01

Slim :)

Waar wij laatst waren hadden ze een grotere bak met op het hooi een stuk betongaas zodat het hooi niet weg kon waaien en de paarden niet met grote plukken hooi in hun mond door de paddock konden lopen.

In principe moet dat ook in een speciekuip-met-afwateringsgaten werken, al weet ik niet helemaal zeker of het stuk betongaas dan niet te klein zou zijn om echt stabiel te liggen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:07

Waar je ook op moet letten is dat de mazen van het rooster zeker klein genoeg zijn! Ik dacht dat ik kleine mazen had, tot mijn C-pony ineens voor m'n ogen de hele slowfeederbak meezeulde aan haar onderkaak, die was er op de 1 of andere manier namelijk in vast komen te zitten. Het is altijd goed gegaan en ik ben zo blij dat ik er bij was en haar op tijd heb kunnen helpen, want ik denk dat ik anders een pony met een gebroken kaak had gehad. Sindsdien gebruik ik dus aanhangernetten, die gaan wel sneller stuk maar liever dat stuk dan mijn pony's. Al overweeg ik wel nog eens zo'n roosters aan te schaffen, alleen dan wel zeker roosters met een kleine maaswijdte.

Mijn bakken zelf waren duur wegens zgan en aan huis gelgeverd, onze regio is namelijk waardeloos qua marktplaats aanbod := .

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:29

Sure_lee: Hoe groot zijn die gaten?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:34

Ik heb kuubskisten staan met slowfeeder netten er in. En paar gaten onder in zodat er geen water in blijft staan. Bevalt perfect zo!

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 18:42

Hier ook 1 kuubskist voor 2 paarden. Onder een afdak.
Moet elke dag wel even harken

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:56

marengolike schreef:
Sure_lee: Hoe groot zijn die gaten?

Gatenboor gebruikt van 102 mm

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:01

En de plank in de kliko die zit er scheef in en los?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:03

Wij hebben een houten frame op een europallet. Dan valt het stof en water erdoorheen, ze veranderen niet zo (er zit een slowfeednet in) en je kan hem zo verslepen, maar de paarden drukken hem niet de hele paddock door.
Onze pallet staat nog wel op een stuk kunstgras om te voorkomen dat ze gemorst hooi uit het zand eten, en zo krijg je bij regen ook geen blubber.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:16

marengolike schreef:
En de plank in de kliko die zit er scheef in en los?

Ja klopt! Ik gebruik ze nu al bijna 3 jaar en bevalt erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:21

Bakken werken voor mij niet, paard gaat er in staan, waardoor bakken stuk gaan. Fijnmazige hooinetten opgehangen aan een hek werk hier het beste. Met de kleinste gaten dan weer niet, mevrouw wordt zo nijdig dat de netten van het hek los worden getrokken met klaar geweld....tja, haflingers he.