Weekend op weide of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Weekend op weide of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:32

Beste,

Ik heb een D-pony in de manege staan. Hij staat daar heel de tijd op stal. Ik laat hem na mijn werk dagelijks (behalve op de sluitingsdagen van de manege) 2 uur op zand buiten lopen en hij wordt ook nog 2 uur gereden. In de zomer kunnen ze die twee uur op gras buiten staan. Zelf heb ik de indruk dat mijn paard er wel tevreden mee is, omdat hij ook niets anders kent. Voor ik hem kocht was hij ook al 2 jaar in die manege en stond hij ook altijd op stal en soms eens een paar uren in een paddock.

Nu vond ik dit toch nog steeds zielig en ik heb een oplossing gezocht. Ik mag hem in de zomer en in de lente in het weekend (wanneer de manege gesloten is) op weide zetten. Zo kan mijn paardje grazen en bewegen, terwijl hij anders zou stilstaan.

Maar mijn vraag is:
Gaat hij dan niet ongelukkiger worden de dagen dat hij wel op stal moet staan?
Is het dan niet eens zo erg als hij in de wintermaanden tijdens het weekend wel op stal blijft?
Heeft hij meer kans op bepaalde ziektes of kolieken door in het weekend dan buiten te staan?
Het nadeel is wel dat hij daar alleen zal komen te staan, terwijl hij in de manege altijd andere paardjes kan zien. Zal hij dan niet zich eenzaam gaan voelen?

Dit zijn dus de twee opties:

1) Op de manege blijven
Dan gaat hij tijdens de 5 openingsdagen rond 16.30 rijden, nadien om 17.30 tot 19.30 buiten en van 19.45 tot 20.45 terug rijden.
De twee sluitingsdagen zit hij dan op stal. Dit leven is hij al jaren gewend.

2. Op wei in het weekend

Dan gaat hij tijdens de 5 openingsdagen rond 16.30 rijden, nadien om 17.30 tot 19.30 buiten en van 19.45 tot 20.45 terug rijden.
In het weekend (tijdens de zomermaanden) wordt hij dan naar een weide gebracht waar hij op stal zal staan en dagelijks de weide op kan. In de praktijk wordt hij dan op zaterdagnamiddag gehaald en dinsdagnamiddag teruggebracht, omdat we zondag en maandag er niet binnen kunnen.

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door kippetje2007 op 16-05-16 13:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Azmay

Re: Weekend op weide of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:34

Hoe meer buiten hoe lekkerder voor het paard, op een stal staat hij ook alleen neem ik aan.
Als hij normaal geen moeite heeft met het gras zal dat niet echt een probleem zijn en is er ook niet meer kans op ziekte. Als hij genoeg te eten heeft is het ook niet erg als hij in een regenbui staat, hij houd zich wel warm.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:35

Waarom perse kiezen tussen twee kwade, kun je niet een fijner plekje voor hem vinden :)? Het zou wat mij betreft allebei geen optie zijn.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:37

Pacific schreef:
Waarom perse kiezen tussen twee kwade, kun je niet een fijner plekje voor hem vinden :)? Het zou wat mij betreft allebei geen optie zijn.

Hoe bedoel je twee kwade?

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:38

Azmay schreef:
Hoe meer buiten hoe lekkerder voor het paard, op een stal staat hij ook alleen neem ik aan.
Als hij normaal geen moeite heeft met het gras zal dat niet echt een probleem zijn en is er ook niet meer kans op ziekte. Als hij genoeg te eten heeft is het ook niet erg als hij in een regenbui staat, hij houd zich wel warm.

De weide is sinds mei weer open dus we zetten hem er dagelijks op (steeds 10 minuten langer) en de rest van de tijd op zand. Op de weide in het weekend zullen we ook opbouwen want mijn tante zei dat het gras ergens anders soms "sterker" kan zijn.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:38

kippetje2007 schreef:
Pacific schreef:

Of het hele weekend op stal, of een heel weekend alleen op de wei. Toch? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Laatst bijgewerkt door Pacific op 16-05-16 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:38

Kun je niet verhuizen naar een stal waar je paard gewoon elke dag op de wei kan mét paardenvriendjes.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:39

kippetje2007 schreef:
Pacific schreef:

Ze bedoelt dat je niet aan de natuurlijk behoeftes voldoet op beide plaatsen. :o

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:41

Pacific schreef:
Of het hele weekend op stal, of alleen een heel weekend op de wei. Toch? Of heb ik het verkeerd begrepen?

De twee opties zijn:

1) Heel de week in de manege: 5 dagen per week 2uur buiten met andere paarden, 2 weekenddagen volledig op stal

2) Weekdagen in de manege, zomerweekends op wei: 5 dagen per week 2 uur buiten met andere paarden, in het weekend in een andere stal anderhalve kilometer van de manege staan en daar op weide gaan en het aantal uren op de weide telkens opbouwen zodat hij er de hele dag op zou kunnen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:42

Is het niet een optie om een ander plekje te zoeken waar hij niet alleen in een mini hokje hoeft te staan voor zoveel uren?
Meestal is dat niet eens duurder dan op een manege staan. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:43

Als je de keuze hebt tussen of de hele dag op stal of de hele dag op de wei alleen. Zou ik kiezen op de wei. Heeft hij in ieder geval zijn vrijheid, beweging en de ruimte om een stukje te rennen.

Maar ik zou hoe dan ook mijn paard het niet aandoen op een plek te staan waar ze in een weekend helemaal niet de stal uitkunnen. Dan is de kans op koliek, stalbenen en problemen veel groter.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:45

Azmay schreef:
Is het niet een optie om een ander plekje te zoeken waar hij niet alleen in een mini hokje hoeft te staan voor zoveel uren?
Meestal is dat niet eens duurder dan op een manege staan. ;)

Door de week komt hij wel voldoende uit zijn stal omdat ik hem eerst rij, dan hem buiten zet en vervolgens komt mijn zus hem eraf halen, erop rijden en hem naar de stal brengen. Hij komt het meest buiten van alle manegepaarden.
Bovendien woon ik alleen en mijn zus bij mijn ouders, waardoor het handig is dat hij in een manege staat waar we allebei naartoe kunnen gaan en een binnenpiste is om ongeacht het weer te kunnen rijden

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:46

karuna schreef:
Als je de keuze hebt tussen of de hele dag op stal of de hele dag op de wei alleen. Zou ik kiezen op de wei. Heeft hij in ieder geval zijn vrijheid, beweging en de ruimte om een stukje te rennen.

Maar ik zou hoe dan ook mijn paard het niet aandoen op een plek te staan waar ze in een weekend helemaal niet de stal uitkunnen. Dan is de kans op koliek, stalbenen en problemen veel groter.

Daarom wil ik hem in het weekend nu weghalen. En dan laat ik hem in het begin wennen door hem op veel stal te zetten en vervolgens elke dag steeds meer en meer op wei. Zodat hij uiteindelijk overdag vrij is en 's nachts op stal.
Maar gaat hij dan in de manege niet ongelukkig worden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:47

Dat is nog niet voldoende eigenlijk. Dat is hooguit 6 uur per dag buiten zijn box en dus18 uur opgesloten staan. Veel te weinig beweging dan. Ook al is je paard het gewend en is het meer dan de andere paarden. Het is te weinig. En helemaal vrije beweging zonder dwang of verplichting. Dat is hooguit 10 uur per week.

Kans is heel groot maar om daarom je paard deze luxe te ontnemen is nog veel erger. Hij wordt nu eigenlijk paardonwaardig gehouden. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-05-16 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:48

als dit je enige opties zijn zou ik de weekends op de weide kiezen.
is er geen mogelijkheid om je paard in de zomerperiode altijd op die stal met de weide te zetten? manege isbmaar 1.5 km, als je in de piste wil gaan rijden is die al lekker losgestapt tegen dat je er bent en uitgestapt tegen dat je thuis bent. en dan in de winter gewoon weer op de manege met 2 uur paddock + rijden

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:50

Ik zou alleen in het weekend de hele dag op de wei ook niet durven als ie verder weinig tot geen gras krijgt.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:51

karuna schreef:
Dat is nog niet voldoende eigenlijk. Dat is hooguit 6 uur per dag buiten zijn box en dus18 uur opgesloten staan. Veel te weinig beweging dan. Ook al is je paard het gewend en is het meer dan de andere paarden. Het is te weinig. En helemaal vrije beweging zonder dwang of verplichting. Dat is hooguit 10 uur per week.

Kans is heel groot maar om daarom je paard deze luxe te ontnemen is nog veel erger. Hij wordt nu eigenlijk paardonwaardig gehouden. -O-

Ja ik weet dat ze weinig beweging hebben. Maar de manege gaat open om 13u en sluit rond 21u. Ik ben werken tot 16u. Ik ben speciaal dichtbij gaan wonen waardoor hij om 16.30 eruit mag en rond 21u terug op stal is. Dus meer buiten zetten is onmogelijk, want je moet het zelf doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:52

Optie 3. Verhuizen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:52

Als het mogelijk is, zou ik ook een ander plekje zoeken. Er is vast wel iets te vinden met binnenbak en waar ze meer naar buiten kunnen.

2 uurtjes los op een dag vind ik nog steeds weinig. Dat is nog steeds 20 uur op stal en 2 uurtjes werken...
Paarden vinden het doorgaans idd ook niet zo leuk om alleen te staan, maar misschien is ie genoeg afgeleid door het lekkere gras. Wel goed dat jullie opbouwen, rijk voorjaarsgras kan anders snel klachten opleveren als je ze daar zomaar ineens heel lang op zet terwijl ze dat niet gewend zijn.

Als verhuizen geen optie is, zou ik gewoon die wei proberen en kijken hoe dat gaat. Hij zal zelf wel aangeven wat ie er van vind dan. Als ie het echt niet leuk vind zonder vriendjes kun je 'm weer terug zetten.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:53

karev schreef:
Ik zou alleen in het weekend de hele dag op de wei ook niet durven als ie verder weinig tot geen gras krijgt.

Hoe bedoel je?
Ik ben hem aan het opbouwen, dus door de week krijgt hij stilaan 2u gras per dag. En dan in het weekend kan ik de uren zelf bepalen maar zou ik opteren van 's morgens tot 's avonds als het verschil niet te groot is, want ik wil niet dat hij ziek ervan wordt. Daarom vraag ik hier raad.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:56

Ik zou kiezen voor de wei! Ik vraag me af of je pony ongelukkig wordt doordat ie 2 dagen de wei op gaat en daarna weer niet.... paarden zijn ritme-dieren, dus na een tijdje zal hij weten hoe het gaat: twee dagen op de wei en daarna weer 5 dagen op de manege.
De hele dag op gras kan een probleem zijn voor z'n gezondheid, maar dat ligt ook aan de kwaliteit van het gras. Dus als het jong groen 'koeiengras' is, moet je wel heel goed uitkijken.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:02

Kendra schreef:
Ik zou kiezen voor de wei! Ik vraag me af of je pony ongelukkig wordt doordat ie 2 dagen de wei op gaat en daarna weer niet.... paarden zijn ritme-dieren, dus na een tijdje zal hij weten hoe het gaat: twee dagen op de wei en daarna weer 5 dagen op de manege.
De hele dag op gras kan een probleem zijn voor z'n gezondheid, maar dat ligt ook aan de kwaliteit van het gras. Dus als het jong groen 'koeiengras' is, moet je wel heel goed uitkijken.

Hoelang zou je hem dan maximaal op gras laten in het weekend? Gezien het feit dat hij de andere dagen 2u gras heeft...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:06

Ik zou eens goed nadenken of je een dier wat gemaakt is om altijd te bewegen en te scharrelen naar voedsel met soortgenootjes (alleen zijn is doodgaan) 20 uur per dag op wil sluiten in een ruimte nauwelijks langer dan hij zelf is :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:20

kippetje2007 schreef:
Ja ik weet dat ze weinig beweging hebben. Maar de manege gaat open om 13u en sluit rond 21u. Ik ben werken tot 16u. Ik ben speciaal dichtbij gaan wonen waardoor hij om 16.30 eruit mag en rond 21u terug op stal is. Dus meer buiten zetten is onmogelijk, want je moet het zelf doen.

Dit betekent dat je paard binnen/ opgesloten staat zonder beweging van vrijdagavond 21.00 uur tot maandagmiddag 16.30 uur. Dat is bijna 3 dagen en in mijn ogen onacceptabel.
Je doet zo te lezen je best, op het land in het weekend is al een begin, maar ik zou hier mijn paard niet willen stallen! Probeer een andere stal te vinden waar je wel dagelijks welkom bent bij je eigen paard en waar je paard dagelijks of zelfs dag en nacht op het land kan.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:30

Goof schreef:
kippetje2007 schreef:

Dit betekent dat je paard binnen/ opgesloten staat zonder beweging van vrijdagavond 21.00 uur tot maandagmiddag 16.30 uur. Dat is bijna 3 dagen en in mijn ogen onacceptabel.
Je doet zo te lezen je best, op het land in het weekend is al een begin, maar ik zou hier mijn paard niet willen stallen! Probeer een andere stal te vinden waar je wel dagelijks welkom bent bij je eigen paard en waar je paard dagelijks of zelfs dag en nacht op het land kan.

Het is gewoon niet zo eenvoudig omdat ik heel veel uren extra overwerk doe om een paard te kunnen houden. Daarom woon ik nu vlakbij hem zodat ik al mijn vrije tijd daar kan zijn.Een andere stalling zal heel wat verder zijn en we hebben ook veel begeleiding nodig om hem goed te leren berijden aangezien hij niet erg gemakkelijk is en op vreemde dingen heel schrikkerig.