Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Azmay schreef:Hoe meer buiten hoe lekkerder voor het paard, op een stal staat hij ook alleen neem ik aan.
Als hij normaal geen moeite heeft met het gras zal dat niet echt een probleem zijn en is er ook niet meer kans op ziekte. Als hij genoeg te eten heeft is het ook niet erg als hij in een regenbui staat, hij houd zich wel warm.
kippetje2007 schreef:Pacific schreef:Waarom perse kiezen tussen twee kwade, kun je niet een fijner plekje voor hem vinden? Het zou wat mij betreft allebei geen optie zijn.
Hoe bedoel je twee kwade?
Pacific schreef:Of het hele weekend op stal, of alleen een heel weekend op de wei. Toch? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Azmay schreef:Is het niet een optie om een ander plekje te zoeken waar hij niet alleen in een mini hokje hoeft te staan voor zoveel uren?
Meestal is dat niet eens duurder dan op een manege staan.
karuna schreef:Als je de keuze hebt tussen of de hele dag op stal of de hele dag op de wei alleen. Zou ik kiezen op de wei. Heeft hij in ieder geval zijn vrijheid, beweging en de ruimte om een stukje te rennen.
Maar ik zou hoe dan ook mijn paard het niet aandoen op een plek te staan waar ze in een weekend helemaal niet de stal uitkunnen. Dan is de kans op koliek, stalbenen en problemen veel groter.
karuna schreef:Dat is nog niet voldoende eigenlijk. Dat is hooguit 6 uur per dag buiten zijn box en dus18 uur opgesloten staan. Veel te weinig beweging dan. Ook al is je paard het gewend en is het meer dan de andere paarden. Het is te weinig. En helemaal vrije beweging zonder dwang of verplichting. Dat is hooguit 10 uur per week.
Kans is heel groot maar om daarom je paard deze luxe te ontnemen is nog veel erger. Hij wordt nu eigenlijk paardonwaardig gehouden.
karev schreef:Ik zou alleen in het weekend de hele dag op de wei ook niet durven als ie verder weinig tot geen gras krijgt.
Kendra schreef:Ik zou kiezen voor de wei! Ik vraag me af of je pony ongelukkig wordt doordat ie 2 dagen de wei op gaat en daarna weer niet.... paarden zijn ritme-dieren, dus na een tijdje zal hij weten hoe het gaat: twee dagen op de wei en daarna weer 5 dagen op de manege.
De hele dag op gras kan een probleem zijn voor z'n gezondheid, maar dat ligt ook aan de kwaliteit van het gras. Dus als het jong groen 'koeiengras' is, moet je wel heel goed uitkijken.
kippetje2007 schreef:Ja ik weet dat ze weinig beweging hebben. Maar de manege gaat open om 13u en sluit rond 21u. Ik ben werken tot 16u. Ik ben speciaal dichtbij gaan wonen waardoor hij om 16.30 eruit mag en rond 21u terug op stal is. Dus meer buiten zetten is onmogelijk, want je moet het zelf doen.
Goof schreef:kippetje2007 schreef:Ja ik weet dat ze weinig beweging hebben. Maar de manege gaat open om 13u en sluit rond 21u. Ik ben werken tot 16u. Ik ben speciaal dichtbij gaan wonen waardoor hij om 16.30 eruit mag en rond 21u terug op stal is. Dus meer buiten zetten is onmogelijk, want je moet het zelf doen.
Dit betekent dat je paard binnen/ opgesloten staat zonder beweging van vrijdagavond 21.00 uur tot maandagmiddag 16.30 uur. Dat is bijna 3 dagen en in mijn ogen onacceptabel.
Je doet zo te lezen je best, op het land in het weekend is al een begin, maar ik zou hier mijn paard niet willen stallen! Probeer een andere stal te vinden waar je wel dagelijks welkom bent bij je eigen paard en waar je paard dagelijks of zelfs dag en nacht op het land kan.