Pony breekt steeds uit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Pony breekt steeds uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 18:16

Hoi.

Mijn d pony breekt keer op keer uit. Op de gehele weide staat een dubbele draad en goed stroom en nog breekt hij uit.

Nu zou je denken dat maakt toch niet zo veel uit? Nee klopt maar hij breekt uit maar de kant waar veel en lang gras staat maar dat is gewoon een open veld.

Vandaag is hij 5 keer uitgebroken. En gisteren 2 keer.

Op de gehele wei staat een dubbele draad en goed stroom, hij staat in een volle zomer wei en krijgt ook nog hooi in de wei. Hij staat met 2 merrie's en hij is een ruin.

Ik vind dit vooral vervelend en eng want dat veld waar hij naar uitbreekt ligt aan een snelweg... De keren dat hij uitgebroken is is hij bij de draad (en dus de andere paarden) gebleven. Is niet verder dan 2 meter gelopen.

Vandaag stond hij al een paar uurtjes binnen omdat hij dus in de middag om het uur uitbrak. De stalhouder zegt ook al dat de stroom slechter geleid omdat het zo droog is maar kan dit kloppen?

We weten het eigelijk niet meer. Tips??

Mvg Yenni.

Hilary

Re: Pony breekt steeds uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:18

Dat kan wel, dat de stroom slechter werkt door het weer. Belangrijk is dat de aardepen diep genoeg zit, of dat de grond daar nat gemaakt wordt.
Even de stroom nameten lijkt mij wel handig; wie weet staat er niet zoveel stroom op als je graag zou willen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 18:20

Ja vanavond zou het gaan stormen dus dan word de grond weer nat maar je zou toch denken dat hij wel in de wei zou blijven? Hij heeft soortgenootjes, genoeg gras, water, hooi... en nog is het gras lekkerder in dat veld...

Soms zou ik in zijn hoofd willen kijken :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:23

Maak een " teletubbie" pak een oud halster en koperdraad..ga langs t halster met t koperdraad en maak ter hoogte van de maantop een soort van driehoek omhoog ( de teletubbie ) suc6 verzekerd!! Ook wij hebben zo'n pony..Hij heeft t nooit meer gedaan!!
De aanpak voor de hardnekkige gevallen!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 18:25

pol1 schreef:
Maak een " teletubbie" pak een oud halster en koperdraad..ga langs t halster met t koperdraad en maak ter hoogte van de maantop een soort van driehoek omhoog ( de teletubbie ) suc6 verzekerd!! Ook wij hebben zo'n pony..Hij heeft t nooit meer gedaan!!

Ik vind dat nogal zielig... dan zet je hem echt onder stroom.... :(

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:27

Yenni schreef:
pol1 schreef:

Ik vind dat nogal zielig... dan zet je hem echt onder stroom.... :(

Je pony laten platrijden is veel zieliger..
Heb zelf ook een hardnekkige ontsnapper gehad, die heeft 2 dagen met zijn teletubbie horen gestaan en blijft nu binnen de draad, stroom of geen stroom

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:28

Zolang hij achter de draden blijft krijgt hij geen stroom, alleen wanneer hij dat niet doet. Ijzerdraad werkt daar ook prima voor. Voor een dradenspringer kan je ook een stukje schrikdraad aan het halster knopen, aan de halsterkant zoals je een hengstenketting doet (dus contact met kin, kaak of neus).

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:29

Melissa: eens hoor..Je pony vd snelweg moeten afschrapen is vele malen beroerder!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:31

Een flinke tik kan geen kwaad hoor is echt niet zielig.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 18:39

Daar hebben jullie ook weer gelijk in. Maar hoe moet je dat dan bevestigen? Gewoon wat ijzer draad aan het halster en dan rond draaien?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:43

Yenni schreef:
Daar hebben jullie ook weer gelijk in. Maar hoe moet je dat dan bevestigen? Gewoon wat ijzer draad aan het halster en dan rond draaien?

Koperdraad!! Om te halster wat heen wikkelen en op de maantop in een driehoek omhooggevallen zetten..Zodat je zeker weet dat je pony stroom pakt!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:03

Heb je de stroom overal al eens getest? Staat er overal evenveel op? Geen gras of planten die er tegen groeien?

Mijn haf brak ook steeds uit. Ik heb een zwaarder apparaat gekocht, op 220v. Toen een tijdje met stroomdraad rond dr halster gezet en ze is nooit meer ontsnapt. Ze heeft nu zoveel ontzag voor de draad dat ze zelfs niet meer ontsnapt als er eens geen stroom op staat.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:16

Vind het een interessant onderwerp, mag ik hier meteen een vraag stellen voor de kenners? Puur uit nieuwsgierigheid maar misschien heeft ts er ook wat aan :)

Die metalen onderdelen aan een halster, hebben die dezelfde uitwerking als jullie teletubbie uitvinding, wanneer een paard daarmee de draad aanraakt?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:22

Ja in principe wel, maar daarmee raakt het paard de draad eigenlijk nooit. Vandaar dat je die draden erom doet, grote kans op het raken van de draad.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:34

Telpeva schreef:
Vind het een interessant onderwerp, mag ik hier meteen een vraag stellen voor de kenners? Puur uit nieuwsgierigheid maar misschien heeft ts er ook wat aan :)

Die metalen onderdelen aan een halster, hebben die dezelfde uitwerking als jullie teletubbie uitvinding, wanneer een paard daarmee de draad aanraakt?

Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten..Koperdraad schijnt beter te geleiden..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:02

(Kaal) ijzerdraad geleid op zich ook prima. Of de halsterdelen goed geleiden weet ik niet zeker, dat wil nog wel eens gecoat zijn (of zelfs plastic). In schrikdraad zit ook ijzer of rvs als geleidend draad.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 22:14

Ja de stalhouder heeft alle stroom getest. Maar hebben jullie misschien een plaatje van jullie teletubbie uitvinding?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 06:00

Yenni schreef:
Ja de stalhouder heeft alle stroom getest. Maar hebben jullie misschien een plaatje van jullie teletubbie uitvinding?

Ik niet meer igg..t heeft zo goed gewerkt dat ik vorig jaar t halster weer kon ombouwen naar normaal..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 06:11

Zal straks eens kijken of ik mn halster nog heb hangen. Gebruik m iig nooit meer, is niet nodig.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 06:50

Ik zou zelf nooit wat om het hoofd van mijn paard knopen.. Als ie daar zo van schrikt ben je misschien ver van huis met een kopschuw paard.
Zet liever de tuinslang tegen zijn reet en plaats hem dan tegen het schrikdraad, zo deden wij het hier altijd.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 07:53

VivaByoux schreef:
Ik zou zelf nooit wat om het hoofd van mijn paard knopen.. Als ie daar zo van schrikt ben je misschien ver van huis met een kopschuw paard.
Zet liever de tuinslang tegen zijn reet en plaats hem dan tegen het schrikdraad, zo deden wij het hier altijd.

Dankjewel

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:04

Hoe is de rangorde in de kudde ?, is je pony het onderdeurtje of de baas? en is er een mogelijkheid om er een even aantal paarden van te maken of in een ander groep?
En 2 draden is nu echt niet veel er zouden er misschien wel 2 bij moeten!
staat er voldoende te eten in de weide?
of is het gras bij de buren gewoon lekkerder?
Wat is zijn beweegreden om buiten de weide te gaan, eerst dat uitvinden en proberen op te lossen.
want anders blijft er telkens wel een uitbraak poging .
Het wassen van je paard kun je eerst proberen alvorens de koperdraad!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:10

VivaByoux schreef:

Dat werkt toch nooit in de zin van actie-reactie? En dan moet je wel een enorm lange tuinslang hebben en net precies op dát moment klaar staan.

Hier ook een uitbreker gehad. Ik heb een gewei gemaakt aan het halster, dat het net iets meer uitsteekt dan de oren. Daarna heb ik het vanaf het halster doorgevlochten in een hengstenvlecht in haar manen en daaraan ook weer draadjes omhoog gezet. Dat gewei is niet moeilijk. Je hebt het halster, en draait daarom heen een paar draadjes. En die laat je dan omhoog uitsteken.

1 goede klets stroom en het was afgelopen... nooit meer gedaan! Blijft nu zelfs achter een enkel rantsoendraadje (welsh A)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:27

_/-\o_
Caesar schreef:
VivaByoux schreef:

Dat werkt toch nooit in de zin van actie-reactie? En dan moet je wel een enorm lange tuinslang hebben en net precies op dát moment klaar staan.

Hier ook een uitbreker gehad. Ik heb een gewei gemaakt aan het halster, dat het net iets meer uitsteekt dan de oren. Daarna heb ik het vanaf het halster doorgevlochten in een hengstenvlecht in haar manen en daaraan ook weer draadjes omhoog gezet. Dat gewei is niet moeilijk. Je hebt het halster, en draait daarom heen een paar draadjes. En die laat je dan omhoog uitsteken.

1 goede klets stroom en het was afgelopen... nooit meer gedaan! Blijft nu zelfs achter een enkel rantsoendraadje (welsh A)

Precies dit dus..
Het idee met de tuinslang werkt misschien bij een niet al te slimme en die altijd op dezelfde plaats uitbreekt..toestand hoor geren met een meterslange slang :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:43

Volgens mij bedoelt ze dat ze hem eerst nat spuit, zodat het goed geleid en dan met de hand in het schrikdraad parkeert achteruit zodat hij een flinke optater krijgt. Een beetje zoals dat een pensionhouder mijn paard met een handvat aan het schrikdraad had gehangen (zonder mijn medeweten) zodat hij respect kreeg voor het schrikdraad.

Dat vind ik sneu omdat jij dat bij het paard doet, terwijl met een teletubbie het paard door zijn eigen gedrag de schok krijgt maar ook kan ontwijken. Een teletubbie doet niets meer dan zorgen dat de elektriciteit goed geleid wordt. Paarden komen sowieso over het algemeen met hun hoofd of nek tegen het schrikdraad aan, daar worden paarden niet kopschuw van over het algemeen.