Voor het eerst een eigen weiland huren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bieke86

Voor het eerst een eigen weiland huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 21:21

Dag bokkers,

In de zomer verhuis ik naar een dorp hier zo'n 25 km vandaan. Mijn paard staat nu op een weiland van 40 are met een tinker en shetje, op zo'n 6 km van waar we momenteel wonen. Ik geef maandelijks 100 euro aan de vrouw die het weiland rechtstreeks van de boer huurt. Hooi inbegrepen, winter en zomer (maar da's ook nodig want de weide is vrij kaalgevreten). We hebben nog een kleine aanpalende weide van 30 are die we dagelijks voor anderhalf uur openzetten. De eigenaar wil niet langer op dit stuk omdat ze bang is dat ze vet worden.

Nu ja goed, ik ga verhuizen en ik wil mijn paard ook dichterbij. Zo ben ik gisteren gaan kijken naar een weide van 80 are met groot schuilhok, weide onderverdeeld in 4 stukken, stroom inbegrepen. Ze vraagt 400 euro per 6 maanden. Voor water en hooi moet je zelf zorgen. De weide ligt op 3 km van onze toekomstige woning.
Ik zal wel moeten zorgen voor een weidemaatje dus dacht ik een advertentie te plaatsen om een medehuurder te zoeken.

Aangezien het pas vanaf de zomer zal zijn, zei de vrouw gisteren dat ze het nog wil frezen en inzaaien zodat ik een proper stuk heb als mijn paard erop komt te staan. Ze vraagt me wel nu reeds een contract op te stellen en huur te betalen vanaf juni zodat ze geen geld verliest aan geen huur en investeren van frezen en inzaaien.
Wat vinden jullie hoe ik dit best aanpak? Gewoon contract opstellen en klaar of toch wat overleggen, want dan betaal ik twee maanden dubbel (zowel op huidige weide als de plaats waar ik naartoe ga).

Verder zou ik voor het eerst in 7 jaar zelf (eind)verantwoordelijk zijn voor een weide die ik huur; tot hiertoe heb ik namelijk altijd bij iemand bij gestaan. Ik vind het fantastisch dat ik zelf zal kunnen kiezen hoe ik alles geregeld wil, want tot hiertoe was het vooral volgen in de beslissingen van diegene waar ik van huurde.

In ieder geval denk ik wel dat het een verbetering zal zijn qua weide. Mijn paard zal meer ruimte en vooral meer gras hebben. Ook qua kosten zal ik waarschijnlijk lager zitten dan voorheen. Maar ik zal wel dagelijks moeten langsgaan terwijl dit nu afwisselend was met eigenaar van de huidige weide.

In de winter zal ik sowieso bijvoeren, maar zou dat ook nodig zijn in de zomer met die oppervlakte?
Zijn er nog dingen waar ik zeker aan moet denken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:24

De beste tip die ik je kan geven is: ga na je verhuizing meteen op zoek naar een hooileverancier die je bevalt en zorg voor genoeg opslagruimte en/of maak goede afspraken met je hooiboer zodat je de hele winter voldoende hooi hebt in de kwaliteit die je wil. Niks zo vervelend om midden in de winter op zoek te moeten naar iemand die nog hooi heeft.

Andere tip: regel een tweede paardje. Het is een leuk idee om een medehuurder te zoeken en dat kan ook zeker als je ook na je verhuizing nog steeds compromissen wil sluiten en een ander wil volgen in sommige dingen in de verzorging.

Als jij die wei heel graag wil huren zou ik een tijdje dubbele huur er wel voor over hebben. Zeker voor dit bedrag, en als er nog voor je gefreesd en gezaaid wordt ook. Hoe dan ook heel veel succes en plezier, een wei voor jezelf is fantastisch. Kun je het precies zo doen als jij wil :)

Palmera

Re: Voor het eerst een eigen weiland huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:48

Met een goed en verstandig weidebeheer kun je ook zelf hooien. Het is best een aardig stuk voor jouw paard en één weidemaatje. Vraag de lokale loonwerker maar eens. Gegarandeerd dat je goedkoper uitkomt.
Verder kun je natuurlijk goede afspraken maken met het weidemaatje m.b.t voeren e.d. Dan kun je niet de hoofdprijs vragen, maar is er wél iemand die bv drie dagen per week voert en poep schept.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 06:40

Wat vinden jullie een oké prijs om maandelijks te vragen aan een weidemaatje?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:35

Dat hangt er vanaf wat je weidemaatje doet. Doet hij/zij echt de helft van het werk? Kun je erop vertrouwen? Dan kun je alles 50/50 doen. Dan komt het er dus op neer dat ze écht alleen de kosten van onderhoud paard en wei betaald. Dan is de zomer dus doorgaans goedkoper dan de winter.
Maar als jij alles gaat doen mag je uiteraard een vast maandbedrag vragen. Het beste is dan om je heen te kijken wat er betaald word bij gelijkwaardige 'stallen' :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:40

is er stroom? is er water? kun je de mest kwijt indien nodig? is er toezicht (buren?) Ik denk dat een bedrag van ca 50,-/75,- mooi is... dat zou ik er wel voor over hebben. Wat gebeurt er na de 6 maanden? moet je dan op zoek naar wat anders? kunnen ze er in de winter ook staan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:57

bieke86 schreef:
Wat vinden jullie een oké prijs om maandelijks te vragen aan een weidemaatje?

Ligt er inderdaad aan wie wat doet maar bij voorbeeld ook of je een bedrag inclusief of exclusief dingen als hooi en mestafvoer afspreekt. Stel jij hebt een haflinger (even als voorbeeld, ik weet niet wat voor paard je hebt) en je weidemaatje heeft een shire heb je voor het ene paard hogere kosten aan van alles. Dus dat zou je dan evenredig moeten verdelen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:10

2 paarden op 80a, dan zal je in de zomer geen hooi moeten bijgeven. Om zelf te hooien is het dan weer te klein. Heb je daar een opslagruimte voor het hooi?
Ideaal is wanneer je het echt samen met iemand anders kan doen en de kosten gewoon verdelen. Maar vermits je die persoon nog niet kent zou ik een vast bedrag per maand afspreken. Ik zou alle kosten per jaar uitrekenen en dan zorgen dat je iets meer vraagt dan dat het 2de paard jou gaat kosten, dit voor de moeite en voor het geval dat je toch kosten vergeten bent.
Van de eigenaar lijkt het me juist om te vragen vanaf juni te betalen. Tenslotte gaan zij nog moeite en kosten doen om de weide in goede conditie af te leveren.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 19:33

De weide ligt knal voor het huis van de verhuurder. Toezicht is er dus wel.
Op dit moment is er niks van opslagruimte, dat moet ik zelf gaan voorzien.
Wat is gebruikelijk om in elkaar te zetten op een huurweide? Ik neem aan dat je niet gewoon kan neerzetten wat je wil?
Ik ken sommige paardeneigenaars die van die grote diepvriezers gebruiken om bijvoorbeeld voer in te bewaren. Heeft iemand van jullie daar bijvoorbeeld ervaring mee? Of andere methoden?
Opslagruimte voor het hooi idem, moet ik eens over nadenken hoe ik dat moet oplossen...

Stroom en water is ter plekke.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:46

Hooi kan eventueel ook op pallets onder zeil. Gebruik dan 2 lagen pallets (dus 2 pallets op elkaar), dan een laag stro, bij voorbeeld plakken stro van een baal, en dan daarop je hooi. Op je hooi leg je nog wat kleine palletjes oid zodat het wat luchtig is en daaroverheen gooi je een zeil wat je onderaan kunt verzwaren met stenen of vastzetten met touw en haakjes.
Het stro zorgt ervoor dat er van onderaf geen vocht in je hooi trekt.

Voer heb ik thuis staan. Voordat ik naar de wei ga doe ik in een bakje met deksel wat ze moeten hebben en dat gaat dan vanuit dat bakje in de voerbakken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:00

Kijk of je een afdak aan je schuilhok kunt maken .
Anders hooi uit plastic heb je meteen geen opslag probleem meer ...
Tonnen om voer in te bewaren werkt t beste ! Beter als een oude vriezer

Weidemaatje ligt qua prijs aan of die eigenaar helpt in verzorging en voeren en mest opruimen .
Maar in elk geval de effectieve maand kosten plus arbeids geld als je alles self doet

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:35

nette prijs zeker omheind incl stroom en water, ik betaal voor alleen grond al meer en betaal ook zelf gras, onderhoud etc
Prijs weidemaatje is geheel afhankelijk van of je alles doet ( all in) of de werkzaamheden verdeeld.
vraag eerst aan verhuurd er of je iets mag maken voor opslag, voordroog in plastic is met 2 paarden snel bedorven en moet je ook droog bewaren. Brok kan ook in afsluitbare tonnen.
Misschien een afdakje aan de zij- of achterkant van de stal maken?

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 12:05

Hebben jullie misschien wat foto's van jullie weide? Misschien ook wel eens fijn om te kunnen bekijken :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:06

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:09

lynn dat ligt dus puur aan de omgeving waar je woont ik betaal nog niet de helft van ts in een jaar tijd.

zet alles op een rijtje en bespreek ook alles.
- onkruid/bemesten/afrastering(als huidige kapot gaat) etc wie onderhoud dat en betaald dat verder.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:29

Ik heb een kleine hectare voor 2 Friezen.
We hooien elk jaar zelf 2 x. We halen er ongeveer 20 grote verpakte balen vanaf! Ik heb dus het hele jaar voer van eigen land! Het land wordt 2 x gratis bemest door de loonwerker.
Ze staan nu op 1/5 stuk waar ze elke dag een strook gras erbij krijgen. Het gaat echt prima zo! In de zomer krijgen ze een klein beetje bijgevoerd, in de winter onbeperkt. Wel heb ik een zandpaddock erbij voor de natte perioden.
Grote balen hooi gaat hier prima met 2 paarden , in de hele warme zomer gaat het snel kapot dus dan koop ik vaak een aantal kleine pakjes los.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 10:07

Zo, ondertussen ben ik het contract gaan ondertekenen. Paard komt erop in augustus en ik heb nu de tijd om het helemaal naar mijn zin te maken.

Er staat behoorlijk wat onkruid tussen, netels en op sommige plaatsen distels. Kan ik dit best doen met de bosmaaier (maar dit komt snel terug denk ik) of beter met onkruidverdelger oplossen zodat het niet meer terug komt? Bestaat er een goede biologische verdelger? Of kan het geen kwaad als er een maand tijd overgaat tussen het verdelgen en mijn paard dat erop komt te staan?

De weide is gedraineerd, iemand een idee hoe diep dat in de grond kan zitten?
Zo is ze opgedeeld:
Afbeelding

Veeeel groen
Afbeelding

Het schuilhok. Vrij groot, maar de grond ervoor kan nogal zompig worden als het nat wordt vertelde de verhuurder. Zou ik dit op een goedkope, goede, manier kunnen oplossen?
Afbeelding

Andere kant van het schuilhok. Daar moet ik nog een regenpijp van het schuilhok naar het waterreservoir brengen. Daar zou ik ook ergens plaats kunnen voorzien om in de winter hooi te laten brengen.
Afbeelding

Uitzicht vanuit het schuilhok
Afbeelding

Aan de andere kant van het schuilhok moet er nog een extra bergruimte komen voor mijn spullen. Mag niet TE groot zijn, maar ruim genoeg om al het materiaal te kunnen bergen. Zadel houd ik thuis, dus het dient enkel voor weidemateriaal en eten te bergen.
Afbeelding

Iemand die graag meedenkt met mij? :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:20

Mooi stuk! Qua onkruid; Ze ging het toch nog frezen en inzaaien?

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 10:27

Oh ja, vergeten vertellen. Dat gaat niet door omdat ze gedraineerd is. Er zitten buizen in de grond en de verhuurder wil niet dat er schade wordt toegebracht door dat omploegen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:50

Nou, dat vind ik wel erg vreemd :?
De verhuurder wist voordat hij het aanbood toch ook al dat de boel gedraineerd was :o?

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 10:56

Wellicht heeft ze het gevraagd aan d'r echtgenoot :s... Nou ja, niets aan te doen. Ik wou de weide er niet voor laten schieten en wil het dan maar zelf oplossen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:56

Door frezen beschadigd de drainage echt niet dat zit wel zo diep. Distels en brandnetels zijn trouwens wel gezond voor je paarden. Om je stal droog te houden kun je een oud stuk vloerbedekking op de grond leggen dan zakken ze niet weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 17:59

Ben je gek?? Brandnetels en distels moet je zuinig op zijn. Vanmiddag was ik brandnetels aan het snijden, mijn ruin was te ongeduldig om te wachten tot de brand er af was. Brandnetels en distels zijn zeer gezond voor paarden en de meeste paarden eten ze graag. Brandnetels dus wel even voor ze afknippen, ze eten het pas als de brand er af is.

Op mijn huidige wei heb ik maar 2 distels. Die koester ik :')

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 18:40

Haha oké thanks. Zal ik maar de zeis gebruiken en ze bijhouden ipv ze doodspuiten :p.

Iemand ervaring met grastegels/ecorasters?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:07

ik zou voor de stal betegelen, genoeg die er gratis aanbieden van tegels dus dat is al een goedkope manier.

ik zou eerst alles af laten maaien nu en schiet het wat door laten spuiten. en dan ergens dit jaar nog keer bemesten. (wij doen dat 2x per jaar, eerste keer is hier al gedaan)